![]() |
Mal Satın Alınca Haklarımız Nelerdir |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Mal Satın Alınca Haklarımız NelerdirYanıltıcı Fiyatlara Dikkat - Peşin Ödemenin Riskleri - Tüketici Sorunları - Satın Alınan Malın Garanti Belgesi - Satın Alınan Kusurlu Mal Hakkında Şikeyet Hakkı - Siparişle Mal Alma - Tüketicinin Korunması Satın aldığınız mallardan belirli standartları bekleme hakkına sahipsiniz ![]() ![]() Tatmin Edici Kalite: Satın aldığınız malın varsa standardına uygun olarak piyasaya sunulması zorunludur ![]() ![]() ![]() Kullanım Amacına Uygun: Satıcı kullanım amacınızı dikkate almalı ve bu amaca uygun olan malı satmalıdır ![]() Tanımlandığı Biçimde: Satın aldığınız mal ambalajının üzerinde, tanıtım işaretinde veya kullanma kılavuzunda belirtilen ya da satıcı tarafından vaat edilen özellikleri taşımalıdır ![]() Bu haklar indirimli satışlar içinde geçerlidir ![]() İşler Ters Giderse: Satın aldığınız malın ayıplı olduğunu anlamanız halinde malı teslim aldığınız tarihten itibaren 15 gün içerisinde satıcıdan; · Ayıplı malın değiştirilmesini, · Ödediğiniz bedelin iadesini, · Ayıbın neden olduğu değer kaybının bedelden indirilmesini, · Ücretsiz olarak tamirini talep edebilirsiniz ![]() Bunlar sizin yasal seçimlik haklarınızdır ![]() Eğer ayıp gizli nitelikte ise veya ayıp hile ile gizlenmişse, satıcı 15 gün içerisinde kendisine başvurulmadığını ileri sürerek sorumluluktan kurtulamaz ![]() Satıcı daha uzun bir süre garanti vermemiş ise, gizli ayıbı olan mala karşı hakkınızı aramak için kanuni süreniz iki yıldır ![]() ![]() Bir malı satın aldığınızda bu sadece konuşma biçiminde olsa bile siz ve satıcı bir sözleşme yapmışsınız demektir ![]() ![]() Size hediye olarak verilen bir malın hatalı olduğu ortaya çıkarsa, bu malı satıcıya geri götürmek satın alan kişiye düşer ![]() ![]() Ayıplı bir malın neden olduğu bir kaybınız olması halinde zararınızın karşılanmasını talep edebilirsiniz ![]() EĞER: · Ayıptan size söz edilmişse yahut ayıplı mal satan bir yerden alışveriş yapmışsanız, · Hasara (zarara) kendiniz neden olmuşsanız, · Antika veya ikinci el mallar, yahut tamire ihtiyaç duyulan bir mal aldıysanız, bu haklardan yararlanmanız mümkün değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() - İlgili fatura ya da belgeleri hazır bulundurun ![]() - Konuştuğunuz kişinin adını öğrenin ![]() - Yaptığınız konuşmanın saatini,tarihini ve konuşulanları yazın ![]() · Özellikle şikayetiniz ciddi ise bu konuşmayı takiben dilekçe de gönderin ![]() Yazılı şikayetlerde· Malın özelliklerini, nerede ve ne zaman satın aldığınızı ve ne kadar para ödediğinizi anlatın ![]() · Sorunun ne olduğunu, o ana kadar neler yaptığınızı, kimlerle konuştuğunuzu ve neler olduğunu açıklayın ![]() · Ne yapılmasını istediğinizi söyleyin ![]() · Dilekçenizin yerine ulaştığını belgeleyebilmeniz için özel posta (iadeli-taahhütlü) kullanmayı tercih edin ![]() · Gönderdiğiniz bütün dilekçelerin kopyalarını elinizde bulundurun ![]() ![]() Garanti Sanayi ve Ticaret Bakanlığı'nca belirlenen sanayi malları için imalatçı/ithalatçı garantisi bulunmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() Unutmayın bir çok sanayi malının (tam listeyi Sanayi ve Ticaret Bakanlığı'ndan alabilirsiniz ![]() ![]() ![]() ![]() Tanıtma ve Kullanma Kılavuzu Sanayi ve Ticaret Bakanlığınca belirlenen gerek yurt içinde üretilen gerekse ithal edilen sanayi malının bakım onarım ve kullanılmasını gösteren türkçe tanıtma kılavuzlarıyla satılması yasal bir zorunluluktur ![]() ![]() Yanıltıcı FiyatlarSatıcıların mallar hakkında yanıltıcı fiyatlar öne sürmeleri suçtur ![]() ![]() Sipariş Yolu İle Satın Alınan Mallar Sonradan teslim gerektiren veya stokta bulunmayan bir mal sipariş ettiğinizde - mobilya gibi - mümkünse bu siparişe ilişkin yazılı bir sözleşme yapınız ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Peşin Ödeme Malı teslim almadan peşin ödemede bulunmak bazı açılardan riskli olabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1-Tüketici Sorunları Hakem Heyetleri 80 il merkezinde Sanayi ve Tıcaret II Müdürlükleri bütün ilçelerde kaymakamlıklar bünyesinde faliyettedir ![]() Başvurunuzu, malı satın aldığınız satıcının bulunığu yerdeki tüketici sorunları hakem heyetine yapabilirsiniz ![]() ![]() ![]() ![]() 2- TC ![]() Tüketicinin ve Rekabetin Korunması Genel Müdürtüğü eskişehir Yolu 7 ![]() ![]() Tel : 0 312 286 03 65 Faks : 0 312 285 88 40 3- Sanayi ve Ticaret İI Müdürlükleri 4-Tüketici Sorunlarına bakmakla görevli mahkemeler Asliye Tıcaret veya Asliye Hukuk Mahkemeleri 5- Bulunduğunuz yerdeki tüketicinin korunmasına yönelik olarak faaliyet gösteren dernek veya vakıflar 6- Etiket mecburiyetini uygulama konusundaki şikayetler için belediyeler |
![]() |
![]() |
|