Prof. Dr. Sinsi
|
5258 Aile Hekimliği Pilot Uygulaması Hakkında Kanun 09-12-2004
KanunlarAileHekimliği Pilot UygulamasıHakkındaKanun
[/b]
Kanun No: 5258 Kabul Tarihi : 24 11 2004 Amaçve kapsamMADDE1 Bu Kanunun amacı; SağlıkBakanlığının pilot olarak belirleyeceği illerde, birinci basamak sağlıkhizmetlerinin geliştirilmesi, birey ihtiyaçları doğrultusunda koruyucu sağlıkhizmetlerine ağırlık verilmesi, kişisel sağlık kayıtlarının tutulmasıve bu hizmetlere eşit erişimin sağlanması amacıyla aile hekimliğihizmetlerinin yürütülebilmesini teminen görevlendirilecekveya çalıştırılacak sağlıkpersonelinin statüsü ve mali hakları ile hizmetin esaslarını düzenlemektir Tanımlar
MADDE2 Aile hekimi; kişiye yönelikkoruyucu sağlık hizmetleri ile birinci basamak teşhis, tedavi ve rehabiliteedici sağlık hizmetlerini yaş, cinsiyet ve hastalık ayrımı yapmaksızınher kişiye kapsamlı ve devamlı olarak belli bir mekanda vermekle yükümlü,gerektiği ölçüde gezici sağlık hizmeti veren ve tam gün esasına göre çalışanaile hekimliği uzmanı veya Sağlık Bakanlığının öngördüğü eğitimlerialan uzman tabip veya tabiptir Ailesağlığı elemanı; aile hekimi ile birlikte hizmet veren hemşire, ebe, sağlıkmemuru gibi sağlık elemanıdır Personelinstatüsü ve mali haklarMADDE3 Sağlık Bakanlığı;Bakanlık veya diğer kamu kurum veya kuruluşları personeli olan uzman tabip,tabip ve aile sağlığı elemanı olarak çalıştırılacak sağlıkpersonelini, kendilerinin talebi ve kurumlarının veya Bakanlığın muvafakatıüzerine, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ile diğer kanunların sözleşmelipersonel çalıştırılmasıhakkındaki hükümlerine bağlı olmaksızın, sözleşmeli olarak çalıştırmayaveya bu nitelikteki Bakanlık personelini aile hekimliği uygulamaları için görevlendirmeyeyetkilidir Ailesağlığı elemanları, aile hekimi tarafından belirlenen ve Sağlık Bakanlığıtarafından uygun görülen, kurumlarınca da muvafakatı verilen Bakanlık veyadiğer kamu kurum ve kuruluşları personeli arasından seçilir ve bunlar sözleşmeliolarak çalıştırılır Bu suretle eleman temin edilememesi halinde, SağlıkBakanlığı, personelinibu hizmetler için görevlendirebilir İhtiyaç duyulması halinde, Türkiye'demesleğini icra etmeye yetkili ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 48inci maddesinin (A) bendinin (4), (5) ve (7) numaralı alt bentlerindeki şartlarıtaşıyan kamu görevlisiolmayan uzman tabip, tabip ve aile sağlığı elemanları; Sağlık Bakanlığınınönerisi, Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine sözleşme yapılarakaile hekimliği uygulamalarını yürütmek üzere çalıştırılabilir Sözleşmeliolarak çalışan aile hekimi ve aile sağlığı elemanları kurumlarında aylıksızveya ücretsiz izinli sayılırlar ve bunların kadroları ile ilişkileri devameder Bu personel, talepleri halinde eski görevlerine atanırlar ve sözleşmelistatüde geçen süreleri kazanılmış hak derece ve kademelerindeveya kıdemlerinde değerlendirilir Sözleşmeli personel statüsünde çalışmaktaiken aile hekimi ve aile sağlığı elemanı statüsüne geçenlerden önceki sözleşmelipersonel statüsüne dönmek isteyenler, eski kurumlarındaki boş pozisyonlaraöncelikle atanırlarve bu madde kapsamındaki çalışmaları hizmet sürelerinde dikkate alınır Kadroyabağlı olarak veya sözleşmeli personel pozisyonlarında görev yapanpersonelden Sağlık Bakanlığınca aile hekimi veya aile sağlığı elemanıolarak görevlendirilenlere, 209 sayılı Sağlık ve Sosyal Yardım BakanlığınaBağlı Sağlık Kuruluşları ile Esenlendirme (Rehabilitasyon) TesislerineVerilecek Döner Sermaye Hakkında Kanun uyarınca ek ödeme yapılmaz Bunlara,aylıklarına ve ücretlerine ilaveten, çalıştıkları günler dikkate alınarakaşağıdaki fıkrada belirlenen miktarların yarısını aşmamak üzere tespitedilecek tutarda ödeme yapılır Sözleşmeyapılan aile hekimi ve aile sağlığı elemanlarına, 657 sayılı Kanunun 4üncü maddesinin (B) bendine göre belirlenen en yüksek brüt sözleşme ücretininaile hekimi için (6) katını, aile sağlığı elemanı için (1,5) katını aşmamaküzere tespit edilecek tutar, çalışılan ay sonuçlarının ilgili sağlıkidaresine bildiriminden itibaren onbeş gün içerisinde ödenir Sözleşmeliolarak çalışmaya başlayanların, daha önce bağlı oldukları sosyal güvenlikkuruluşlarıyla ilişkileri aynı şekilde devam ettirilir Ancak, her türlüprim, kesenek ve kurum karşılıkları bu fıkrada belirtilen ücretlerdenkesilerek ilgili sosyal güvenlik kuruluşuna aktarılır Bunlar öncekidurumları çerçevesinde tedavi yardımlarından yararlanmaya devam ederler Ailehekimi ve aile sağlığı elemanlarının durumları ve aile hekimliği uzmanlıkeğitimi almış olup olmadıkları da dikkate alınmak suretiyle yapılacak ödemetutarlarının tespitinde; çalıştığı bölgenin sosyo-ekonomik gelişmişlikdüzeyi, aile sağlığı merkezi giderleri, tetkik ve sarf malzemesi giderleri,kayıtlı kişi sayısı ve bunların risk grupları, gezici sağlık hizmetleriile aile hekimi tarafından karşılanmayan gider unsurları gibikriterler esas alınır Sağlık Bakanlığınca belirlenen standartlara göre,koruyucu hekimlik hizmetlerinin eksik uygulaması veya hasta sevk oranlarınınyüksek olması halinde bu ödeme tutarından brüt ücretin % 20'sine kadarindirim yapılır Sosyo-ekonomikgelişmişlik düzeyi ücreti, aile sağlığı merkezi giderleri, tetkik vesarf malzemesi giderleri ve gezici sağlık hizmetleri ödemelerinden DamgaVergisi hariç herhangi bir kesinti yapılmaz Kamuyaait taşınmazların kullanımıMADDE4 Hazine, belediye veyail özel idaresine ait taşınmazlardan aile sağlığı merkezi olarak kullanılmasıuygun görülenler, Maliye Bakanlığı, belediye veya il özel idarelerince buamaçla kullanılmak üzere doğrudan aile hekimine kiraya verilebilir HizmetinesaslarıMADDE5 Ailehekimliği uygulamasına geçilen yerlerde kişilerin aile hekimine kaydı yapılır Bakanlıkça belirlenen süre sonunda kişiler aile hekimlerini değiştirebilirler Her bir aile hekimi için kayıtlı kişi sayısı; asgari 1000, azami4000'dir Aralıksız iki ayı aşmayansüreyle kayıtlı kişi sayısı 1000'den az olabilir Ailehekimliği hizmetleri ücretsizdir; acil haller hariç, haftada kırk saatten azolmamak kaydı ile ilgili aile hekiminin talebi ve o yerin sağlık idaresinceonaylanan çalışma saatleri içinde yerine getirilir Aile hekimliğiuygulamasına geçilen yerlerde acil haller ve mücbir sebepler dışında, kişihangi sosyal güvenlik kuruluşuna tabi olursa olsun, aile hekiminin sevkiolmaksızın sağlık kurum ve kuruluşlarına müracaat edenlerden katkı payıalınır Alınacakkatkı payı tutarı Sağlık, Maliye ve Çalışma ve Sosyal Güvenlik bakanlıklarıncamüştereken belirlenir Aile hekimliği uygulamasına geçilen yerlerde, diğerkanunların aile hekimliği hizmetleri kapsamındaki hizmetlerin sunumu ile sevkve müracaata ilişkin hükümleri uygulanmaz Yabancılar hakkında ilgilimevzuat hükümleri uygulanır Ailehekimlerinin şahsi kayıtları ilgili il ve ilçe sağlık idare birimlerindetutulur Aile hekimlerinin kullandığı basılı veya elektronik ortamdatutulan kayıtlar, kişilerin sağlık dosyaları ile raporlar, sevk belgesi vereçete gibi belgeler resmi kayıt ve evrak niteliğindedir Bu kayıt vebelgeler, hekimin ayrılması ve
ya kişinin hekim değiştirmesi halindeeksiksiz olarak devredilir İlgili mevzuatta birinci basamak sağlık kuruluşlarıve resmi tabiplerce düzenlenmesi öngörülen her türlü rapor, sevk evrakı,reçete ve sair belgeler, aile hekimliği uygulamasına geçilen yerlerde ailehekimleri tarafından düzenlenir Denetim,sorumluluk ve mal bildirimiMADDE6 Aile hekimleri ve ailesağlığı elemanları, mevzuat ve sözleşme hükümlerine uygunluk ile diğerkonularda Bakanlık, ilgili mülki idare ve sağlık idaresinin denetimine tabidir Aile hekimi ve aile sağlığı elemanları, görevleriyle ilgili ya da görevleribaşında işledikleri veyakendilerine karşı işlenen suçlarda Devlet memurları gibi kabul edilir Ailehekimi ve aile sağlığı elemanları, 3628 sayılı Mal BildirimindeBulunulması, Rüşvet ve Yolsuzluklarla Mücadele Kanunu gereğince malbildiriminde bulunmakla yükümlüdür Ağızve diş sağlığı hizmetleriMADDE7 Kişilerin ağız ve dişsağlığını korumak ve bu hizmetlerin daha etkili ve verimli yürütülmesinisağlamak amacıyla, Sağlık Bakanlığınca tespit edilecek illerde pilotuygulama yapılır Buhizmetler karşılığında yapılacak ödemelerin, hizmetten yararlananlarınilgisine göre bağlı bulundukları kurum bütçelerinden veya sosyal güvenlikkuruluşlarından karşılanması ile diğer hususlara ilişkin usul ve esaslarMaliye, Sağlık ve Çalışma ve Sosyal Güvenlik bakanlıkları tarafından müşterekenbelirlenir YönetmeliklerMADDE8 Aile hekimi ve aile sağlığıelemanlarının çalışma usul ve esasları; çalışılan yer, kurum ve statülerinegöre öncelik sıralaması; aile hekimliği uygulamasına geçişe ve nakillereilişkin puanlama sistemi ve sayıları; aile sağlığı merkezi olarak kullanılacakyerlerde aranacak fiziki ve teknik şartlar; meslek ilkeleri; iş tanımları;performans ve hizmet kalite standartları; hasta sevk evrakı, reçete, rapor vediğer kullanılacak belgelerin şekli ve içeriği, kayıtlarıntutulması ile çalışma ve denetime ilişkin usul ve esaslar, Sağlık Bakanlığıncaçıkarılacak yönetmelikle düzenlenir Ailehekimi ve aile sağlığı elemanlarıyla yapılacak sözleşmede yer alacakhususlar ve bu Kanunda belirlenen esaslar çerçevesinde bunlara yapılacak ödemetutarları ile bu ücretlerden indirim oran ve şartları, sözleşmenin feshinigerektiren nedenler, Maliye Bakanlığının uygun görüşü alınarak, SağlıkBakanlığının teklifi üzerine Bakanlar Kurulunca çıkarılacak yönetmelikledüzenlenir YürürlükMADDE9 Bu Kanun yayımıtarihinde yürürlüğe girer YürütmeMADDE10 Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür 8Aralık 2004
Resmi Gazete Sayı : 25665
Resmi Gazete Tarih : 09-12-2004
|