Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Genel Kültür & Serbest Forum > ForumSinsi Ansiklopedisi

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
klasik, müziğin, tarihi

Klasik Müziğin Tarihi

Eski 08-16-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Klasik Müziğin Tarihi





KLASİK MÜZİK TARİHİ


Barok Dönem



Barok dönem, 1600 ile 1750 yılları İtalya’daki opera denemeleriyle başlamış, JSBach’ın ölümüyle sona ermiş, ve tüm müzik türlerinde günümüze kadar kalıcı olan değişikliklerin oluşmasına neden olmuştur



Barok müzik, bir döneme adını vermekle birlikte mimari başta olmak üzere diğer pekçok kategoride de değerlendirilebilmektedir Barok Portekiz’ce barroco (düzgün olmayan inci) kelimesinden gelmektedir Mimarlıkta, deniz kabuklarına benzer eğmeçli bezemelerden meydana gelen , 17 yüzyılda kısmen de 18 yüzyılda Avrupa'nın özellikle Katolik ülkelerine (İtalya, İspanya, Potekiz, Avusturya, güney Almanya, Belçika) ve Latin Amerika'ya yayılmış olan üslup olarak göze çarpar Barok sözcüğü yanlızca 17 yüzyıldaki genel tutumu nitelendirmekle kalmamış, Helenizm ile Gotik'in geç dönemlerindeki bazı belirtilerin anlatılmasında da kullanılmıştır Furetiére'in 1690'da hazırladığı Fransız dilinin ilk sözlüğüne göre "barok", "tam yuvarlak olmayan incileri anlatmakta kullanılan bir kuyumculuk terimi"dir Saint-Simon 1711'de "garip ve rahatsız edici bir düşünce"yi anlatmak için barok sözcüğünü kullanmıştır Fransız Akademisi sözlüğü de 1694'teki ilk baskısında Furetiére'in tanımlamasını olduğu gibi benimsemiştir 1740'taki baskı ise mecazi anlamı benimsiyordu: düzensiz, tuhaf, eşit olmayan Jean Jacques Rousseau'ya göre "barok müzik, armoninin açık seçik olmadığı, modülasyonlar ve uyumsuzlukla dolu entonasyonları güç ve hareketi zor olan müziktir" Yapı sanatı ile ilgili ilk tanımla 1788 yılında "Encyclopédie méthodique"te karşılaşılmaktadır: "mimarlıkta barok, tuhaflığın bir nüansıdır" Öyle anlaşılıyorki bu isim, dönemin başlangıcında resim ve heykel çalışmalarındaki değişikliklere gösterilen şaşırmış reaksiyon sonucu çıkmıştır



Rönesans dönemi, tüm sanat dallarında sadelik, temizlik ve saflık dürtülerini güçlendirmesine ve duyguları daha yumuşak bir anlatımla ifade etmesine karşın, özellikle müzik alanında, sürekli kullandığı tekdüzelikden dolayı giderek sıkıcı olmaya başladı O kadarki, rönesans dönemi bestelerinin en belirgin özelliği çalgıların aynı anda başlayıp aynı anda eseri bitirmeleri olarak anlatılabilir



Barok dönemle birlikte, müzik "kontrast" kavramı ile tanışır Aynı tınılardaki çalgılar birbirleriyle savaşırcasına, birbirleri ile karşıtlık oluşturarak eserde yerlerini alırlar Klasik Dönem sanatçıları dahi, her ne kadar Barok dönem eserlerini karmaşık, süslü, zevksiz ve abartılı olarak adlandırsalar ve "Barok" kelimesini aşağılayıcı manada kullansalarda kendi kullandıkları ve günümüze kadar uzanan birçok armoni kuralını bu dönemin ustalarınan öğrenmişler ve yer yer kopyalamışlardır 150 yıla yayılan bir süreci etkileyen Barok akımı, kimi müzik tarihçilerine göre 2, kimine göre 3 evreli bir dönemdir Fakat herkesin kabul ettiği ortak düşünce ise son dönem "Olgun Barok" Johann Sebastian Bach'ın etkisi altında geçmiştir



Barok müziğinin yapısında en belirgin özellik, müzikde "kontrast"lar kullanılması olmuş ve bununla birlikte konçertolar devri başlamıştır Müziksel ifadeyi güçlendirmek için kullanılan ses düzeyinin alçalıp yükselmesi Barok dönemde keşfedilen ve gelişen işaretlerle başlar Ortaçağ ve Rönesans'ta ses şiddeti, hep aynı seviyede kullanılmaktaydı Barok dönemde "Piyano - düşük ses" ve "forte - gür ses" terimleri ile eserlerde ses şiddetinin önemi ve katkısı görülmeye başlar



Barok dönemin bir diğer yeniliği bu döneme kadar olan müzikal yapıda bulunmayan ve eserin başka bir bölüme geçeceğini veya bittiğini belirten bir olgunun kullanılmasıdır Eserlerde kapanışlar ve geçişler daha güçlü yer alır



Kontrastlar üzerine kurulan Barok müzikte ritmik yapıda da büyük gelişmeler olur Rönesans'tan Barok müziğe sıçrayan metine bağlı müzikal anlatım, konuşma dilindeki vurguların abartılmasına neden olur Barok dönemde doğan Opera ve kantatlar günümüzde de aynı kurala bağlı kalınarak abartılı bir dilde seslendirilirler Barok dönemle beraber çalgı müziği büyük ilerleme gösterir Yalnız çalgılar için bestelenen yapıtlar çoğalır Ses müziği ve çalgı müziğinin birleştirilmesi de Barok dönemde filizlenir Eşlik görevi gören sürekli bas çalgıları ve insan sesi birleşir Kontrast oluşturmak amacıyla eşlik çalgıları tekdüze hareket ederken, vokal hareketli ve süslü davranır 16yüzyılın sona ermesiyle birlikte İtalyan besteciler madrigal adını verdikleri, şiirler üzerine yazdıkları çok sesli müzikler üzerine yoğunlaşmaya başladılar Monteverdi’nin opera eserleri ve madrigalleri, barok dönemin ilk zamanlarının zirve noktası olmuş ve daha sonra gelecek müziğe liderlik etmiştir Dinsel bir tema üzerine kurulu dramatik eserler olan oratoryolar, kökünü Roma’dan alırlar Avrupa’ya yayılması ise Alman-İngiliz besteci George Frideric Handel sayesinde olmuştur Bugüne kadar gelmiş geçmiş en önemli oratoryo olan Messiah oratoryosu GFHandel tarafından İngiltere’de bestelenmiştir (1741) Sonat, kendini barok dönemin ilk zamanlarında bulmuş bir başka müzik tarzıdır İtalya’da sonat, yavaş ve hızlı dans parçalarından oluşan eser veya yavaş-hızlı kontrastlarıyla gelişen eserlere denir(daha sonra bu tarz kiliselerde kullanıldı) Arcangelo Corelli gibi her iki tarzda da müzik yapan besteciler olmuştur İtalya’nın dışında süit adı verilen dans parçaları yaratılmaya başlandı Süitler de büyük bir gelişimin habercisi olsalar da, sonatlar kadar önemli bir kilometre taşı değillerdi Süitler, kantatlarda olduğu gibi tek bir çıkış noktasından hareketle iki veya üç bölümlü forma ulaşırdı (örneğin Domenico Scarlatti’nin klavye sonatları gibi), Bach’ın bestelediği 1’den çok formlu eserler gibi İlk sonatlar, ya tek bir enstürman ya da küçük bir grup için yazılırdı 17yüzyılın sonlarına doğru(barok dönemin ortaları), bu sonat formu konçerto grosso şekline dönüştü Solist grup ise genellikle concertino (iki keman ve continuo) olurdu Daha sonra ise konçerto durumuna dönüştü Bach’ın Brandenburg Konçertoları konçerto grosso stilinin bu dönemdeki en iyi örneklerinden şüphesiz birisidir Ayrıca en az Bach’ın olduğu kadar, Antonio Vivaldi’nin solo konçertoları da bu dönemin en önemli modellerinden oldu



Sonat, konçerto ve vokal formları gelişiminin ortalarında, barok dönemin bir başka önemli özelliği ortaya çıkmaya başladı : Tonalite 16yüzyılın ortalarında eski kilise modları, yeni anahtar bağları konseptiyle yer değiştirmeye başladı Barok dönemle birlikte besteciler bir anahtardan diğerine atlamaya başlamıştı Zamanın kromatik müziğini üretmeye başlamışlardı



Zamanla, anahtarlar arasında ki bağ ve geçişler bir sistem halini aldı Bach’ın İyi Düzenlenmiş Klavye(Well-tempered clavier) adlı eseri bu bağı anlamak için iyi bir örnektir Bu eser ayrıca bir başka iki önemli barok özelliği yapısı içinde barındırmaktadır : Prelüd ve füg



Barok dönemin en gözde çalgıları klavsen ve harpsikort’tu Bunlar seslerin hafif veya kuvvetli çıkmasına olanak sağlamayan bir düzeneğe sahiptiler Oysa barok dönemde gelişen, müzikal anlatımı güçlendiren müzik sembolleri ve o dönemde ihtiyaç duyulan hafif ve kuvvetli çalımlar önemli bir unsur halini almıştı



Barok dönemde icat edilmesine karşın dönemin bestecileri piyano için eser yazmazlar Klavsene göre cılız bir sese ve sert tuşeye sahip piyanoya eser veren ilk besteci Muzio Clementi’dir 1773’de daha on sekizindeyken piyano için üç sonat yazmış, çalgıyı popüler hale getirmiştir Bach gibi ünlü Barok dönem bestecilerinin günümüzde piyanoda çalınan eserleri aslında piyano için yazılmamıştır Dolayısıyla “piyano” ve “forte” gibi nüanslar ve “staccato” gibi çalım tekniklerinin hiç biri eserlerin aslında yoktur veya çok azdır



Bütün bu değişiklikler birbirlerine paralel olarak geldi ve barok dönemi oluşturdular Eski kurallardan ve polifonik takıntılardan kurtulunması, yeni bir tarz ve kural geleneği yapma gereğini doğurdu Bu da, kadanslar veya armonik geri planlar üzerine doğal olarak solistlik yapan, melodiyi ortaya çıkardı Bu armoniler içinde sequence(zincirleme)’i getirdi ve tüm bu armonik gelişimler bir yandan da ritmik gelişmeleri doğurdu Bas bölümleri, Orta Avrupa dans müziğinin tipik ritmleriyle kaynaştı ve tüm bunlar barok müziği barok müzik yaptı



Barok dönemde müzik, modern müzikal dilin gelişiminde kuşkusuz en önemli kilometre taşı olmuştur Bu 1,5 yüzyıl içerisinde, müzikal formlar değişip geliştikçe bir yandan da daha sonrasının ve bugünün müzik standartlarını belirlemeye başlamıştı Tonalite ve akor tonlaması çok büyük önem taşımaktadır Bir başka önemli özellik ise müziğin, bu dönemde evrensel bir dil taşımaya başlaması, ulusallıktan çıkıp tüm Avrupa ve dünyaya seslenmesidir


BAROK ÜZERİNE İLGİNÇ NOTLAR



Dr Georgi Lozanov, ünlü Bulgar psikoloğu, dakikada yaklaşık 60 vuruşluk bir tempo ile barok müziği kullanarak yabancı dilleri öğretme konusunda bir yöntem geliştirdi Öğrencilerin öğrenmesi normalden çok daha kısa sürdü Dönem içinde öğretilecek olan normal sözcük bilgilerinin ve deyimlerinin yarısı (1000'e yakın sözcük ve deyim) tek bir günde öğrenildi Bunun yanında öğrencilerin öğrendiklerini akıllarında tutma oranı ortalama %92'ydi! DrLozanov bu sonuçlarla belirli Barok parçalarını kullanarak yabancı dillerin %85-100 verimle normal süreleri olan 2 yıl yerine 30 günde öğretilebileceğini kanıtlamış oldu Barok müzikle öğrenen öğrenciler dört yıl boyunca kullanmasalar bile %100 doğrulukla ikinci dillerini anımsayabilmişlerdir!



Binlerce öğrenciye sahip olan 'The Center for New Discoveries in Learning' yıllardan beri hem derslerde hem de öğrencilerin ders çalışmalarında müziğin kullanımını araştırmaktadır Mozart ve belirli Barok parçalar (dakikada 60 vuruşluk tempolarla kaydedilmiş olanlar) kullanan öğrencilerin daha sakin olduklarını, daha uzun çalışabildiklerini, öğrendiklerini daha uzun süre anımsayabildiklerini ve öğretmenlerinden öğrendiğimiz kadarıyla daha iyi notlar aldıklarını gözlemledik



Doğru tempoda kaydedilmiş bu özel müzik parçaları en yüksek öğrenme/anımsama etkisi için beynin sağ ve sol bölümlerini harekete geçirir Müzik beynin sağ tarafını harekete geçirirken çocuğunuzun okuduğu ya da sesli söylediği sözcükler sol tarafı harekete geçirir Araştırmaya göre bu da öğrenme potansiyelini en az beş kat artırır Kulağınız düzenli, saniyede bir vuruşluk Barok müziğini duyduğunda kalbinizde tempoya uygun olarak düzenli bir şekilde atar Bu rahatlamış ve aynı zamanda zinde durumdayken zihniniz daha kolay konsantre olabilir Müzik, fizyolojik durumumuzu karşılar ve onu etkiler Ağır zihin çalışmaları gerektiren işlerde nabzımız ve kan basıncımız artar ve genelde bu durumdayken konsantre olmak daha zordur Barok ve Mozart parçalarından tempoları düşünülerek özellikle seçilmiş olan bazı CD'ler kan basıncınızı ve nabzınızı düşürürken aynı zamanda öğrenme yeteneğinizi artırır Ders çalışırken, iş yerinizde ya da araba kullanırken Mozart, Vivaldi, Pachabel, Handel ve Bach gibi bestecilerin müziklerini dinlemenin yukarıda anlattığımız türde sayısız yararları vardır



Batı’da Klasik müziğin dönüşümü, kamusal alanda dolaşıma girmenin, müziği nasıl aristokrasinin hegemonyasından çıkardığını gösteren canalıcı bir örnek 18 Yüzyıl, bilindiği gibi, Avrupa’da müziğin Barok yüzyılıdır Haendel gibi, Haydn gibi, Mozart gibi, Bach gibi, Barok müziğin büyük ustaları bu yüzyılda vermişlerdir eserlerini Ama Barok müzik, feodal aristokrasinin özel alanına ait bir etkinlik olarak kalır bu yüzyıl boyunca Werner Stark’ın, The Sociology of Knowledge’da belirttiği gibi, Haydn, Kont Esterhazy için müzik bestelemekte, bu müzik, Esterhazy Şatosu’nda, ona ait olan özel alanda icra edilmektedir (Haydn, bu şatoda, yemeklerini Esterhazy Kontu’nun uşaklarıyla birlikte yemektedir!) Klasik müzik, kamusal alanda dolaşıma girmemiştir henüz Bu, ancak 19 Yüzyılda gerçekleşecek ve mesela Beethoven’in müziği, kamuya açık alanlarda, bu yüzyılda icra edilebilecektir



Salon müzik ilişkisine örnek: Barok müzik, JSBach dönemindeki besteciler kiliselerde, belediye ve saraylarda veye bir operada görevliydiler Bu yerlerin ortak özellikleri küçük olmaları idi Genellikle dikdörtgen şeklinde yansıtıcı yüzeylere sahiptirler Bu akustik çevrelerdeki yankılanma süresi kısadır Böyle bir çevrede çalınan müzik çok parlak olur ancak seslerin dolgunluğu azdır Klasik dönem Haydn, Mozart, Beethoven, bu dönemdeki orkestrada 40 kadar çalgıcı bulunuyordu Yaylı, ağaç üflemeli, prinç üflemeli, vurmalı çalgılar kullanılıyordu O zamanki konser salonları şimdikilerden küçüktü Dinleyiciler ise 300-400 kişi kadardı Bu salonlar, tümüyle doluyken yankılanma süresi 1,5 s olmaktadır 19 yy daha büyük yapılar inşaa edildi ve süre 1,5 s- 1,8 s aralığına uzadı Bu gün Klasik dönem müzikleri için en iyi yankılanma süresi 1,5 –1,7 arsında kabul edilmektedir Romantik devir daha kişiseldir Bestecinin duygularının anlatımı önemlidir Brahms, Wagner, Çaykovski, Debussy gibi bestecilerin dönemidir Daha dolgun seslere ve daha uzun yankılanma sürelerine ihtiyaç duyulur Bu dönemde yankı süreleri 2 s ye kadar uzamıştır Bu gün romantik müzikler için yankılanma süresi 1,9 s - 2,2 s arasında kabul edilmektedir





Barok Dönemde Tarihe Düşülen Notlar




1604 William Shakespeare Othello’yu yazdı


1607 Kuzey Amerika’da ilk kalıcı İngiliz kolonisi Jamestown, Virginia kuruldu


1609 Galileo Galilei Jüpiter’in uydusunu keşfetti


1611 İncil’in yetkili versiyonu King James Bible yazıldı


1618 30 yıl savaşları başladı


1619 İlk siyah köleler Virginia’ya ulaştı


1625 Francesca Caccini, tarihçilere göre ilk kadın besteci, La Liberazione di Ruggiero besteledi ve Polanya’da 4 Wladyslaw’ın resepsiyonun icra edildi


1628 William Harvey kan dolaşımını buldu


1631 İngiltere’de Chloridia adlı eserin icrasında ilk profesyonel kadın şarkıcılar yer aldı


1632 Oughtred slide rule’ buldu


1633 Engizisyon Galilei’yi söylediklerini geri almaya çağırdı


1639 Fransa 30 yıl savaşlarına katıldı


1639 Virgilio Mazocchi ve Marco Marazolli tarafından ilk komik opera, Chi Soffre Speri Roma’da icra edildi


1642 – 1646 İngiliz iç savaşı


1647 – 1659 Fransız – İspanyol savaşı


1648 – 1653 Fransız iç savaşı


1654 – 1667 Rusya – Polonya savaşı


1655 – 1660 Brandenburg – Rusya savaşı


1660 İngiltere’de monarşi yeniden kuruldu


1664 – 1666 Newton yerçekimini buldu


1666 İtalya Cremona’dan Antonio Stradivarius ilk kendi imzasını taşıyan kemanı yaptı


1666 Newton ışık spektrumunu buldu


1671 Leibniz toplama makinasını buldu


1675 Londra’da StPaul kathedralinin inşaatı başladı, Greewich rasathanesi kuruldu İlk ışık hızı ölçüldü


1677 Bakteri bulundu


1683 Türkler Viyana’yı kuşattı


1687 Türkler Mohaç savaşını kaybetti


1689 – 1697 Kuzey Amerika’da İngiliz – Fransız savaşı


1696 Thomas Savery Buhar makinasını keşfetti


1699 Avusturya’lılar Macaristan’ı Türklerden geri aldı


1705 Reinhard Keiser Octavia adlı eserinde ilk kez Fransız kornalarını kullandı


1714 Fahrenheit civalı termometreyi buldu


1725 Vivaldi 4 Mevsim’i yazdı


1742 Handel’in Messiah adlı eseri Dublin’de muhteşem bir seyirci karşısında ilk kez sergilendi


1752 Büyük Britanya Gregorian takvimine geçti

Paylasımın Hakkını Verin Rep plss

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.