|  | Empresyonizm |  | 
|  08-16-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   EmpresyonizmEmpresyonizm (İzlenimcilik), 19  yüzyılda ortaya çıkmış ve bütün sanat dallarını etkilemiştir  Sanatta dış etkilerin içe yansımasını- içte izler bırakmasını veya bu izlere dayanarak sanat eseri meydana getirilmesini savunan bir sanat akımıdır  Bu akıma, mensup olan sanatçılar, tabiatı gerçekte olduğu gibi, bütün ayrıntılarına bağlı kalarak değil, ancak ondan edinilen intibalar ölçüsünde ve niteliğinde anlatmayı gaye edinmişlerdir  Onlara göre sanatçı doğrudan doğruya, gerçeği değil de gördüklerinin kendisinde uyandırdığı duygu ve düşünceleri esas almalıdır  Sanat anlayışlarını varlığın realist ve objektif yorumu esası üzerine kurmak yerine, söz konusu varlığın sanatçıda uyandırdığı intibaları anlatmak, olarak açıklayan bu akıma İntibacılık adı da verilir  İntibalar, sanatçıdan sanatçıya değişeceği ve her sanatçı, eserinde kendi intibalarını anlatacağı için, meydana getirilen sanat eseri, onu meydana getirenin tam kişiliğini ortaya koyacaktır  Bu özellikleri dolayısıyla empresyonistler, kendilerini çevreleyen dış dünyaya karşı ilgisizdirler  Onların dile getirmek istedikleri, kendi iç dünyalarıdır  Empresyonizm'de objenin kendisi değil, uyandırdığı intibalar önemlidir  Bu bakımdan realizmin karşıtıdır  Empresyonizm (izlenimcilik), 19  yüzyılda Fransa'da ortaya çıkmış ve bütün sanat dallarını etkilemiştir bir akımdır  Özellikle doğadaki dış unsurların kişinin kendi içerisinde birtakım izlenim, duygusal iz bırakmasını savunan sanat ve edebiyat akımıdır  Bu akım içerisinde yer alan sanatçılar, doğayı, çevreyi olduğu gibi değil, dış unsurların görünüşünü değiştirmeden, kendi izlenimleri yardımıyla olmasını tasarladıkları bir biçimde yansıtmaya çalışmışlardır   Resimde izlenimcilik, özellikle ışık ve renkten kaynaklanan görsel izlenimlerin tanımlanmasına adanmış olduğu söylenebilir  Bu akımı takip edenler tarafından, resmedilen nesne veya olaydan çok günün belirli bir zamanı, belirli bir ışıkta sanatçı üzerindeki izlenimlere önem verildi  Akımın öncüleri Claude Monet ve Camille Pissarro olarak kabul edilir   Onlara göre sanatçı doğrudan doğruya, gerçeği değil de gördüklerinin kendisinde uyandırdığı duygu ve düşünceleri esas almalıdır  Varlığın gerçekçiliği ve nesnelliği ikinci plana atılarak, kişisel yorum ön plana çıkarılmıştır  İzlenimcilikte, yorumlar ve izlenimler, sanatçıdan sanatçıya değişeceği ve her sanatçı, eserinde kendinde oluşan duyguyu ve izlenimi anlatacağı için, meydana getirilen edebî eser, yazarın veya şairin kişiliğine dair izler taşıyacaktır  Bu akım Sembolizmin bir aşaması olarak kabul edilebilir  Zira temsilcileri arasında sembolizmin önemli temsilcileri de yer almış ve bu akımın etkilerini taşıyan eserler vermişlerdir  İzlenimciliğin özellikleri Akımın en önemli özelliği bir izlenimin uyardığı duy Bu akımın yazarı, doğrudan doğruya gördüğü gerçeği değil de, gördüklerinin ve izlediklerinin kendisi üzerinde bıraktığı izlenimi ve duyumu esas alır  Daha çok edebiyatta ve resimde gelişmiştir  Dış aleme, ondaki varlıklara ve nesnelere karşı ilgisizdirler  Edebiyatta, resimde, müzikte okuyucunun, seyircinin, dinleyicinin eserle karşı karşıya gelir gelmez edineceği izlenim bu akımın tatlı, yumuşak, kucaklayıcı, canlı teması olmuştur  Empresyonist sanatçının anlattığı dış dünya değil, dış dünyadaki varlıkların hayâle bürünmüş izlenimleridir  Empresyonistler, etkici ve duygucudurlar  Zaten empresyon, etki - duygu anlamındadır   Empresyonizm, esas olarak ve her şeyden önce özgürlüğün simgesidir, sembolüdür   Hayale ve soyut betimlemelere yer verilmiştir  Her şey sanatçının duyumuna bağlı olarak anlatılır  Objenin kişi üzerindeki izlenimleri önemli olduğu için realizmin karşıtıdır  Sanatçılar eserlerinde kendi iç dünyalarını dile getirmişlerdir  Temsilcileri Resimde Temsilcileri: Auguste Renoir, Claude Monet, Van Gogh, Toulouse Leatrec, Sisley, Cezanne, Camille Pissarro Müzikte Temsilcileri: M  Ravel, C  Debussy, J  A  Carpenter, O  Respighi, C  T  Griffes, I  Albéniz, P  Dukas Edebiyatta Temsilcileri: Rilke, Arthur Rimbauld, James Jayce Türk Edebiyatındaki temsilcileri: Ahmet Haşim, Cenap Şahabettin | 
|   | 
|  | 
|  |