|  | Ortodoks |  | 
|  08-17-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Ortodoksyunanca "orthos" sözcüğünün karşılığı “ doğru”, “doksa” ise “inanç” demektir  böylece “orthodoks”un karşılığı da “ doğru inanç” anlamına gelmektedir  395’te kurulan bizans, ikiye ayrılan roma imparatorluğu’nun ortodoksluğu kabul etmiş olan doğu koludur   ayrıca patrikhane tarihçisi yedeon'a göre; ortodoks hristiyanların himaye edilmesi ve rahat yüzü görmeleri ancak ikinci mehmet’in, bizans’ı fethi ile başlar  hristiyanlığın üç büyük mezhebinden biri  ortodoksluk dışındaki diğer iki mezhep, katoliklik ve protestanlık'tır  ortodoksluk 1054 yılında roma'dan ayrılmıştır  herhangi bir alanda geleneklere sıkı sıkıya bağlı olan, vahye ve meşru kilisenin kararlarına uygun doktrin ve düşüncelerin tümüne de ortodoksluk adı verilir  batı dillerinde sünnî müslümanlar için de doğru inanç sahibi anlamında "ortodoks" terimi kullanılır  hristiyan dünyasında hatalı olduğunu ve doğru görüşten saptığını kabul etmeyen hemen her kilise, bir bakıma kendisini "ortodoks" diye tanıtır (bertholet, wörterbuch der religionen, stuttgart 1962, s  202)  ortodoksluk, kuruluşunu hz  isa'ya kadar götürür  ortodoksluk, ix  yy  dan sonra islavlar arasında yayılmaya başlamıştır  aynı yüzyılda bulgarlar ve sırplar da ortodoksluğu kabul etmişlerdir  rus ortodoks kilisesi 1917 ihtilâli'nden sonra patriklik haline getirilmiştir  doğu ve batı kiliseleri arasındaki ilişkilerin bozulması da bu döneme rastlar (meydan larousse, istanbul 1972, ix, 621)  ortodoksluğun en büyük ruhanî lideri, ortodoks cihan patrik'i (patrik ökümenik) istanbul (fener)'da oturur  1453te bizans imparatorluğu türklerin eline geçince, patriklik ortodoks-osmanlı münasebetlerinin resmî kurumu olarak görev yapmıştır  fatih sultan mehmet istanbul'u fethettiği zaman (1453) patrik'i de himayesine almış, böylece bir katolik-ortodoks ittifakını ve iki kilisenin osmanlı imparatorluğu'na karşı tek cephe oluşturmasını önlemiştir  ortodoksluğun diğer patriklikleri iskenderiye, kudüs ve antakya'dır  zamanla cemaatler arasında baş gösteren dini anlaşmazlıklar doğu ortodoks kilisesi'nde de bölünmelere yol açmıştır  istanbul ortodoks kilisesi de, rum ortodoks; ermeni ortodoks; süryani ortodoks olmak üzere başlıca üç kola ayrılmıştır  rumlar istanbul'u; ermeniler, erivan'ı; süryaniler de mardin'i merkez edinmişlerdir  tanzimat fermanı (1839)'nın ilânı üzerine, osmanlı imparatorluğu hudutları içinde yaşayan ortodoks azınlıklara da diğerlerine tanınan verilmiştir   papa xxiii'in johannes gayretiyle (1962) ortodoks ve katolik kiliselerinin birleştirilmesi cihetine gidilmiş, rodos'ta toplanan (eylül i963) ortodoks kiliseleri konferansında bu görüş benimsenmiştir  neticede ortodoks kiliseleri baş patriği athenagoras ile papa vi  paulus kudüs'te buluşarak (ocak 1964, aralık 1965) 900 yıl önce konan aforozu geri almışlardır  bununla beraber her iki kilise de, biri diğerine bağlı olmaksızın varlığını bağımsız olarak sürdürmektedir (orhan hançerlioğlu, inanç sözlüğü, istanbul 1975, s  475)  son fener rum patriği'nin ölümü üzerine boşalan patriklik makamına dimitri bartalameos (ekim 1991) seçilmiştir  ortodoksluğun başlıca özellikleri şöylece sıralanabilir: l  patrik ruhânî başkandır  2  papa, hz  isa'nın vekili değildir, insan olduğu için yanılabilir  3  rühul-kuds, oğul yoluyla baba'dan çıkmıştır  4  hristiyanlık tarihinde ancak ilk yedi konsil (325-787) geçerlidir  5  hz  meryem, hz  isa ve azizlerin kutsal tasvirleri (ikona) saygıya değerdir  6  her ülke kendi diliyle ibadet edebilir  7  haç sağdan sola doğru çıkarılır, kolları eşit uzunlukta olmalıdır  8  evharistiya âyininde ekmeğe maya, şaraba su katılır  9  vaftizden hemen sonra konfirmation yapılmalıdır  10  keşiş, piskopos ve patrikler evlenemez  buna karşılık papazlar evlenebilir  11  a'raf, ahiret hayatına geçişte, günahkâr kişinin kısa süreli bir bekleme yeridir (g  tümer, a  küçük, dinler tarihi, ankara 1988, s  162)  ortodokslar ibadetlerinde ikonalara saygı göstermekle beraber onlara tapmazlar  ibadet yalnız allah'a yapılır  ikonaların bazı zamanlar ibadet vasıtası olarak kullanıldığı olmuştur  ikonası olmayan ortodoks kilisesi yoktur, denilebilir  inançlarına göre kilisenin başında isa mesih yer alır  o, yerlerin ve göklerin sahibi sayılır  ortodokslara göre kitab-ı mukaddes ve kilise geleneği, imanın kaynağı ve rehberidir (türk ansiklopedisi, istanbul 1977, xxvi, 40)  günlük, haftalık ve yıllık olarak düzenlenen dualar, yortular ve oruçlar, inanan kişilere hz  isa'nın hayatını daima hatırlatma amacını taşır  toplum düşmanı | 
|   | 
|  | 
|  |