|  | Zamanun Populer Hava Taşıtı: Zeplin'in Tarihi |  | 
|  08-17-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Zamanun Populer Hava Taşıtı: Zeplin'in TarihiBu makalemizde, 1900 lü yılların popüler ulaşım aracı olan Zeplin'i, konu alacağız  Zeplin adını Alman asıllı olan Ferdinand von Zeppelin'den alır  Ferdinand 1836’da Baden, Konztans’da doğar  Bir ömrü cephelerde geçen bir Alman subayıdır ama zepline olan aşkı onu “sanayici” yapar  1890’da emekli olunca kolları sıvar, adamlarıyla geceli gündüzlü çalışır, 2 Temmuz 1900’da LZ-1’i havalandırmayı başarırlar  Alman hükümeti bu çalışmalara bigane kalmaz, onları saldırı amaçlı zeplinler yapmaya yönlendirir ve tutar bir donanma kurar  Zeplinler yekpare gibi görünseler de kafes kafestirler ve her hücreye ayrı ayrı gaz basarlar  Hatta bir zaman sonra her hücreye bir balon sıkıştırır, riski dağıtırlar  Gece kovboyları 1  Cihan harbi kopunca Almanlar “Gece yarısı kovboyları” adını verdikleri 111 zeplinle İngiltere’ye gider gelir, kaldırabildikleri kadar bombayı hedefe bırakırlar  Alaca karanlıkta Britanya’ya doğru yola çıkan zeplinler, kentleri ışıklarından fark eder, bombaları atınca fazla oyalanmazlar  -*******- Ancak savaş hızlanınca zeplinlerin de havası kaçar  Güçlü motorları olan uçaklar daha fazla iş yapar ve daha az hedef olurlar  Eğer bir zeplin uçakla karşılaşırsa hiç şansı kalmaz, onda bu cüsse varken bir yere kaçamaz  Kaldı ki hidrojenle dolduruldukları için cephane gibidirler, infilak ufacık kıvılcıma bakar  Askeri zeplinler sümenaltı edilirken barışçı modeller hergeçen gün kendini aşar, boyları 128 metreden 245 metreye çıkar  1927 sonbaharında ZL-59 adlı bir zeplin havada 96 saat kalır ve 7 bin km yol yapar  Bir sonraki yıl Kaptan Eckener yönetiminde Atlantik’i aşar  1932 yılından itibaren Lufthansa firması dünyanın dört bir yanına sefer açar  O yıl zeplinler milyonlarca km yol yapar, yüzbinlerce mektup, onbinlerce yolcu, tonlarca yük taşırlar  Almanlar bu işi ciddiye alır, hem iskeleti büyütür hem motorları güçlendirmeye bakarlar  Nitekim “Graf Zeppelin” adı verilen gök gemisi Eylül 1928’de hizmete girer ve 133’ü okyanus aşırı olmak üzere 590 seferi kazasız belasız tamamlar  Düşünün 1  6 milyon kilometreyi arkada bırakırlar  Sessiz sarsıntısız Bu kalender ve konforlu alet yağına suyuna bakılmak kaydıyla problemsiz uçar  Kaldı ki yolcularına sessiz, sarsıntısız, keyifli bir seyahat imkanı sunar  Hatta 1929’da dünya çevresini dolanır, “21 günde devr-i alem” yapar  Zeplinler zamanla Alman ekonomisinin reklam panosu kesilir, Von Zeppelin’den sonra nöbeti devralan Dr  Hugo Eckener’in geliştirdiği uçan gemiler büyük akis uyandırırlar  Avrupa ve ABD semalarında kibirle dolanan Alman zeplinleri, Amerika’ya varınca yolunu gözleyen kalabalığı “siren çalarak” selamlar  Nitekim sarı kafalar 1936 yılında adını efsanevi Alman mareşali Hindenburg’dan alan devasa bir zeplin yapar alayiş ve gulgule ile sefere çıkarırlar  Bu alametin boyu tam 305 metredir, düşünün Titanice 20 metre fark atar  Her biri 1100 beygirlik dört dizel motordan hareket alır ki bunlar Mercedes tarafından özenle imal edilir ve sessizlikleri ile tanınırlar  Bu gök transatlantiği; yüz yolcu taşıyabilir ve 160 km sürat yapar  En güçlü gemilerin bir haftada aldıkları menzili 2 günde aşar  Arkada bulunan ve tamamen camla kaplanan kısmın manzarasına doyulmaz  Böylesi bir panoramik görüntü günümüz tayyarelerinde bile yakalanamaz  Ah helyumları olsa! Almanlar bu zepline yanıcı bir gaz olan hidrojen yerine, tehlikesiz bir gaz olan helyum koymak isterler, ancak doğal helyum kaynaklarına sahip olan Amerikalılar mal satmaya yanaşmazlar  Nitekim korktukları başlarına gelir 6 Mayıs 1937 günü yağmurlu bir havada Amerika’ya ulaşan ve Manhattan üzerinde düşman çatlatan zeplin, New Jersey’in Lakehurst havaalanına yanaşır  Ancak tam iskeleler atılırken alev alır  Amerikalılar yıldırım çarptı açıklamasında bulunsalar da Almanlar suikast yapıldığına inanırlar  Radyolar naklen yayına geçer, gazeteler havacılık tarihinin ilk kazasını manşete taşırlar  Verilen 36 kayba rağmen zeplinler güvenli araçlardır  Almanları yaşanan kaza değil 2  Cihan Harbi yıkar  Savaş yıllarında kolay vurulabilen zeplinler yola çıkamazlar  Müttefikler dahasını da yapar, zeplin fabrikalarına saldırır, işi kesintiye uğratırlar  LZ-130 ve LZ-131 adlı dev gemiler inşa halindeyken tesisi başlarına yıkarlar  ***** Dönüşü muhteşem Zeplinler bugün için bile dikkate alınacak vasıtalar  Zira kullanılan Helyum hidrojen gibi alev almaz  Delik, yırtık olsa bile haznelerdeki gaz tamamen boşalmaz  Bütün hücreler hava kaçırsa bile geminin yere inmesi 3 gün sürer, ama fırtına kopmuş, kasırga çıkmış o başka    Zeppelin firması 60 yıllık bir aradan sonra LZ-NT07 adıyla yeni bir ürüne hazırlanıyor  NT “new teknoloji” demek oluyor, bunlarda alüminyum çatının yerine üçgen fiberglaslar kullanılıyor ve iki yanda bir, kuyrukta bir olmak üzere 3 motorla yönlendiriliyor  Yeni nesil motorlara aşağı yukarı açı verilebiliyor, hem tırmanış hem de iniş rahatlıkla sağlanıyor  Dünyaca ünlü Alman şirketi Cargo Lifter, “şimdiye kadar üretilenlerin en büyüğü” diye tanıttığı dev zeplin, 15 kamyonluk yükü rahat kaldırabiliyor  Taşımacılığa yeni bir soluk getirecek olan proje Alman Hükümeti ve Deutsche Bank tarafından destekleniyor    Makale: Ahmet Sırrı Arvas | 
|   | 
|  | 
|  |