![]() |
Hızlı Okuma Teknikleri 1 |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Hızlı Okuma Teknikleri 1HIZLI OKUMA TEKNİKLERİ-1 BELLEME ÇERÇEVESİ Tanımı:Belleme okuma esnasında edinilen bilginin istenildiğinde çağrılabilecek şekilde hafızaya yerleştirilmesi sürecidir ![]() ![]() Bu güne kadar yüzlerce kitap okuduğumuzu biliyoruz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nedeni: Bu sorunun temel nedeni belleme yeteneğimizi, bellemenin çalışma kurallarına uygun olarak kullanmıyor olmamızdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yapılan araştırmalar bazı şartlar altında bilginin hafızaya daha kolay ve daha doğru olarak yerleşebildiğini göstermektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çözümü: 1 ![]() Etkin okumanın 5 aşamasını daha önce belirttik: İnceleme, sorgulama, okuma, hatırlama, tekrarlama ![]() ![]() Eğer bilgiyi edindikten sonra kendi ifadelerimizle zihnimizden canlandırmazsak o bilgiyi hiçbir zaman kullanmamız mümkün olmaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hatırlama çalışması okuma esnasında her sayfanın veya her bölümün sonunda yapılabilir; okuma devam ederken yapılabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() a) Aşağıda size cümleler verilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() 5 ![]() ![]() 6 ![]() ![]() ![]() 7 ![]() ![]() 8 ![]() ![]() 9 ![]() ![]() ![]() ![]() 10 ![]() ![]() 11 ![]() ![]() 12 ![]() ![]() ![]() 13 ![]() ![]() 14 ![]() b) Aynı çalışmayı elinizdeki kitabın “İçindekiler” bölümü üzerinde yapın ![]() ![]() Bilgiyi ilk hatırlamakla ona sahip olmanın kapısını açmış oluruz ama onu tekrarlamazsak hayatımızın sonuna dek bizim olmasını sağlayamayız ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tekrarlama olmadan bilgi uzun süreli hafızaya kaydedilmeyecektir ![]() ![]() ![]() ![]() Kalıcı belleme şu süreci takip eder: Bilgi önce duyular yoluyla elektriksel olarak alınır, çok kısa süreli hafızaya taşınır; burada 20-40 saniye kadar kalabilir; buradan ayrılan bilgi ya yok olur ya da kısa süreli hafızaya taşınır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() 6 ![]() şeklinde olmalıdır ![]() ![]() ![]() Amerika Birleşik Devletleri California üniversitesinden Prof ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Oluşturacağınız haritalarda dikkat edeceğiniz kurallar şunlar olacaktır: Çizimin orta noktasında temel konuyu oluşturan anahtar kelime yer alacaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() a) Önce her iki lobu aynı anda devreye sokacak çalışmalar yapalım ![]() ![]() ![]() Örnek: 11 adet (yan yana iki direk gibi, iki parmak gibi) 15 kilo, 25 adet, %50, 100 kişi, bir milyon lira, 18 derece, 2 kilometre, 0 ![]() 2 kilo patates, 15 kilo elma, 5 metre kumaş, dört adet tokat, 2 adet çiçek b) Aşağıda beyin haritalaması tekniği kullanılarak bir çizim yapılmıştır ![]() ![]() ![]() Alınan bilgi: İnsanın ruhsal ve cisimsel olmak üzere iki bedeni vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Örnek 1: klasik sistemle yazının iskeleti: Örnek 2: Beyin haritalaması sistemiyle yazının iskeleti: İnsanın Bedeni a)Ruhsal beden aa)nefs ab)vicdan ac)latifeler b)cisimsel beden ba)baş baa)kulaklar bab)burun bac)gözler bad)dudaklar bb)gövde bba)kalp bbb)ciğerler bbc)mide bbd)bağırsaklar bc)bacaklar bca)diz kapağı bcb)kaval kemiği bcc)ayak bileği 4 ![]() Ayrıca her iki lobu birlikte kullanabilmemiz için anahtar kelime çalışmalarıyla yeteneğimizi geliştireceğiz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() a)Aşağıdaki kelimeler için bir anahtar kelime seçiniz: -saat 6 ![]() -peynir/zeytin/bal/reçel/çay/tereyağı/ekmek -kale/savunma/forvet/savunma/top/takım/orta saha/faul/taç b)Aşağıdaki olgu guruplarını birer uygun anahtar kelimeye bağlayınız: -İstanbul’a 1994 yılında gittim ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() -Mısırın başkenti Kahire mezarlıklar şehridir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() -Washington D ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bilgiyi bellemenin en kolay yolu onu hafızada yerleşik bir başka bilgi ile ilişkilendirmektir ![]() ![]() ![]() ![]() a)Aşağıdaki kelime guruplarını her satırdaki ilk kelimeye mantıksız bağlayınız -kirpi/diken/inek -çiçek/yağmur/toprak/karınca -kuş/daktilo/kalem/karpuz/kedi/elma/televizyon/bomba -cam/çam/mikrofon/radyo/tren/uçak/dağ/göl/bulut b)Aşağıdaki kelime guruplarını uygun bulduğunuz kelimeye mantıklı bağlayınız -baş/göz/kirpik/burun/dudak/kulak/çene -kedi/canlı/varlık/hayvan/van kedisi/tırnak -çiçek/hasta/doktor/ilaç/hastahane/kanser/ışın tedavisi/ziyaret -padişah/fatih Mehmet/1453/İstanbul/fetih/Bizans/ortodoks/hıristiyan/müslüman c)Aşağıdaki bilgileri bildiğiniz bilgilere bağlayınız ![]() Örnek: Arkadaşınızın adı Fatih Şenel, İstanbul’u fetheden Fatih ile adaş ![]() ![]() ![]() -Beyinde 1 milyar sinir hücresi var ![]() -Dünyada 7 milyar insan yaşıyor ![]() -Dünyada saniyede 17 milyon ton su buharlaşır ve bir o kadar her saniye yağmur yağar ![]() -Türkiye’de 80 adet il var ![]() -Amerikanın 40 adet eyaleti var ![]() ![]() a)Bilgiyi Abartın Abartılan ve normalin dışında bir yapı kazanan bilginin hafızada kalma şansı daha yüksektir ![]() b)Önemli bilgiyi çalışma başında ve sonunda alın Okuma veya çalışma sürecinin hemen başında ve sonunda alınan bilgi orta sıralarda alınan bilgiye göre daha kolay ve etkili yerleşir ve hatırlanır ![]() c)Bilgiyi farklılaştırın Diğer bilgi türlerinden farklı bir yapı taşıyan bilginin hafızaya hatırlanabilecek şekilde kaydolma şansı daha yüksektir ![]() d)Bilgiye duyularınızı katın Bilgiyi görebilir, ona dokunabilir, onu seslendirebilirsiniz ![]() ![]() e)Bilgiye Duygularınızı Katın Bilginin oluşturduğu duygusal çağrışım önemlidir ![]() ![]() ![]() f)Duyuları filme çevirin ![]() Bilgiye duyularınızı kattıktan sonra oluşan görüntüyü filme çevirebilirsiniz ![]() ![]() ![]() ![]() TANIMA ÇERÇEVESİ Tanıma çerçevesi okuma sürecinin ikinci aşamasını oluşturmaktadır ![]() ![]() Gözlerimizle çeşitli sembollerin, karakterlerin resimlerini çekeriz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tanımı: Tanıma kusuru veya hatalı tanıma zihin tembelliğinin veya tam yoğunlaşamamanın bir sonucudur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nedeni: 1 ![]() ![]() ![]() Yabacı adam geldi-----------yerine----------- yabancı adam geldi ![]() Kirpiklerini acımadan yaktı----------- yerine-------- kirpitlerini acımadan yaktı ![]() şeklinde okuyabilir ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() Şu halde, kelimelerin resimleri yoluyla zihinlerde iyi yerleşmesi de doğru tanımaya katkıda bulunacak olan bir diğer faktördür ![]() Çözümü: 1 ![]() Aşağıdaki metinde bazı kelimeler eksik yazılmıştır ![]() ![]() ![]() “Yasama süeci, yasama mecliserinin kendilerine sunulan işlevin gerçekeşmesi yolunda işlerin meclislere girişiden başlayarak komisyonardan ve genel kurulardan geçişlerini ve nihayet süreçen çıkışlarını içeren bütün aşamarı ve bu aşamalarda işleyşe dahil olan bütün birmleri ve işleyiş biçimlerni içerir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() Yukarıdaki çalışmaya paralel olarak aşağıda bu defa bazı kelimeler yanlış yazılmıştır ![]() ![]() ![]() “Yasama meclesleri islevlerini yerine getirirkan temelde iki tip faktor gurupunun etkişi altınta kalırlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() Aşağıdaki metinde yan yana yazılmış iki aynı kelime gördüğünüz yere Ö işareti koyunuz ![]() ![]() ![]() “Yasama meclislerinin etkileşimde etkıleşimde bulundukları diğer değir iç faktör gurubu gunubu yasama meclislerinin idari örgütüyle ilgilidir ilgilidir ![]() ![]() 4 ![]() Doğru tanıma için yoğunlaşma yeteneğimizi geliştireceğiz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() a) Sırasıyla 222, 8, 4, 6 rakamlarını tarayın ![]() 35622215421278220122202205487522203112054822209852 01120425622101120222 12089703210326022105620222241031202212456222031622 289722298751012521521 222165497 b) Sırasıyla 568, 12, 48 rakamlarını tarayın ![]() 58897568521556852103216585125687985125681452789326 5858625685856842487987 54568485612356841231757213156841231297511256823123 4975865681023156812312568442 c) Sırasıyla 9760, 138, 97 rakamlarını tarayın ![]() 97614519760069759760560978997609875976970697096797 60542690797609803215609760 12397609760586459760521389760521397605213813129760 532181097606512379760851 d) Sırasıyla kara, kira, uy seslerini tarayın ![]() kakakarakuruykarakanakatakarakerakerigeiakirauruda rakankarakaratadararamekiramakara mekkamerakarakuyuyaraarasarakarakkerekerakkirakara kurunadarenenemanakarakedekarahgkarasna e)Sırasıyla fgph, ş, ö, p seslerini tarayın ![]() fghpmhneafghpfgphphfgfghpkargerinfgphnehfgpheilyş a mbcsçzfgphmakğgkufgğphlkafgphsbfgph zssczvçöjifgtaelfgpzsezfghsatfgphzse ![]() f) Sırasıyla iv17, 7m, iv ses veya rakamlarını tarayın ![]() iev13987ievadrın1iv17myv178ıv17k7491iv71tkevi17i v1 7kelmyleivon7iv17mil12iv71sbcnhatek1fiiv 217ieiv1231iv178ıgğü1iv18ivziv18iv1717ivıv17ev caii v17igezlii17vv71vi7m11iv17giv71 2 ![]() Tanımı: Tanıma çabukluğu beynimizin hızıyla ilgilidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nedenleri: Tanıma hızını etkileyen bir dizi neden arasında en yaygın olanları sıralayalım: 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çözümü: 1 ![]() a)Aşağıdaki kelimelerin bir kısmının yarısı alttan, bir kısmının yarısı üstten silinmiştir ![]() ![]() “UYKU: Uyku hayatımızda her şeyin düzene konulduğu, tamir ve tedavi edildiği son derece önemli bir süreç olarak yaratılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Lütfen bu bölümü önemsiz bularak geçmeyiniz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b)Size verilen okuma penceresinin kenarını veya herhangi bir düz kenarı kullanarak aşağıdaki satırları önce alttan sonra da üstten yarım kapatarak okuyun ![]() Uyku beynin dinlenme vakti sanılmamalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnsanoğlu üzerinde yapılmış bilimsel araştırmalar uyku üzerinde şu tespitlere ulaşmıştır: 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() c) Yukarıdakine benzer çalışmaları gazete veya kitap metinlerinde sık sık tekrar edin ![]() ![]() ![]() 2 ![]() Aşağıdaki metni ters çevirin ve satırların normal akış yönünde (bu defa sağdan sola, ok ile gösterilen yönde) okuyun ![]() ![]() ![]() ![]() “ŞEFKAT NEDİR? Sevmek bazen uhuvvet(kardeşlik), bazen aşk, bazen da şefkat kimliğine girer ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mutluluk hissedişlerinin cismani bedende endorfin, emhetamin, Oxytocin gibi maddelerin salgılanmasıyla temsil edildikleri gerçek olmakla birlikte bu tür hissedişlerin temelde ruhi yönelimlerle yönetildiklerine ancak dışarıdan oluşturulan harici etki(hormon enjeksiyonu gibi) yoluyla da gerçekleşebileceği söylenebilir ![]() Sevgi temel başlığı altında uhuvvet, aşk, şefkat gibi sevginin farklı boyutlarda şekillenmelerinden söz ettik ![]() ![]() Bu realiteden hareketle örneğin aşk ve şefkati karşılaştırdığımızda aşkın birçok sınırlandırıcıyla karşılaştığını görürüz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() a)Size verilen bilgisayar programlarından cho1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b)cho2 ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() Bir süre plaka okuması yapacaksınız ![]() ![]() ![]() ![]() 5 ![]() a)Aşağıdaki paragrafta “eşya” kelimesini arayın: “ÇATIRDAYAN NEDENSELLİK: Eşyanın hakikatini inceleyen en temel bilim fizik eşya olmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b)Aşağıdaki paragrafta “fizik” kelimesini arayın: Elimizfizikdeki kitabınfisik yüzey seviyesinde katı madfisikdenin gerçekfizik bir fizikeşya vücudufizik vardır; katı ve kesin olarak maddi varlığı sürer ![]() ![]() ![]() ![]() c)Aşağıdaki paragrafta “ve” kelimesini arayın: Heisenveberg’in keşifveleriyle birlikte madevde içine doğru seyahatevler devam etti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 8 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Okuma sürecinin tanıma aşamasını kavrama takip eder ![]() ![]() görülen kelime Görülen=hafızadaki, kelime hafızadaki, kelime=imaj Ayı Ayı Resim Görme Çerçevesi Tanıma Çerçevesi Kavrama Çerçevesi Görüldüğü gibi sembollere bağladığımız anlamı veya anlamları taşıyan imajları yakaladığımız anda kavrıyoruz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Daha Doğru Kavrayabilmek İçin: Okumadan önce inceleme yapacağız Okumadan önce sorgulama yapacağız Karışık kelimelerden anlam çıkartacağız İsim-tarih-rakam-yer bilgilerine özel dikkat göstereceğiz Farklı yazı formatlarına özel dikkat göstereceğiz Eleştirerek, mantık bozukluklarını arayarak okuyacağız Yakalayamadığımız anlamları tahmin edeceğiz Metinde yer alan yön kelimelerine özel dikkat göstereceğiz Okumadan önce okuma amacımızı belirleyeceğiz Zihnimizi yazıların fikir planları- yazı iskeleti konusunda eğiteceğiz Grafiklere-tablolara özel dikkat göstereceğiz Daha Hızlı Kavrayabilmek İçin: Kelime dağarcığımızı geliştireceğiz İmaj çağırabilme yeteneğimizi geliştireceğiz Çok okuyacağız Beynimizi hızlandıran süper sağlık kurallarına uyacağız A ![]() Tanımı: Daha doğru kavrama verilen mesajda geçen doğru resmin veya filmin aslına daha yakın olarak zihinde canlandırılmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Söz: “Şimdi o tilkiyi hatırlıyorum ![]() Kavranan: O hayvanat bahçesindeki tilkiyi hatırlıyor ![]() ![]() ![]() ![]() Söz: “Uçarak buraya gelin” dedi ![]() Kavranan: Bizim kuş gibi uçmamızı istedi ![]() ![]() ![]() ![]() Hatalı Kavramanın Nedeni: Yukarıda görüldüğü gibi kavrama biçimleri kişilerin zihinlerinde oluşan çağrışımlara göre çok fazla farklılaşabiliyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çözümü: 1 ![]() Etkili okuma 5 aşamadan oluşur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnceleme aşaması soru sorabilmeye temel olabilecek tespitlere ulaşmamızı sağlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() a) Şu anda elinizde olan kitabı inceleyin: Kitabın adını, yayıncısını, konusunu, bölümlerini, bölüm alt başlıklarını, bölüm özetlerini, sayfalarda koyu yazılıp dikkatinizi çekmeye çalışan cümleleri okuyun ![]() ![]() ![]() b)İnceleme çalışmasını seminerde size verilen test metinlerini okumadan önce bu metinler üzerinde uygulayın ![]() ![]() ![]() c)Benzer çalışmaları kendi kitaplarınızda, gazete okumalarınızda okuyun ![]() ![]() ![]() 2 ![]() İncelerken edineceğiniz bilgilere dayalı olarak devamlı sorular soracaksınız ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Herhangi bir kitap okuyacaksınız: Yazarını tanıyor musunuz? Yazar, konusu hakkında ne kadar güvenilir olabilir? Yayınevi ne tür eserler yayınlıyor, ciddiyet derecesi nedir? Yayın tarihine göre bilgiler ne derece taze olabilir? Kitabın konusu nedir? Olay hangi açıdan sınırlandırılmaktadır ve anlatılmaktadır? Anlatılan konuda neler biliyorsunuz? Bildiklerinizi ne zaman nasıl öğrendiniz? Bildiklerinizle kitabın konusu arasında nasıl ilişki kurabilirsiniz? Kitabın bölümleri arasındaki bağ ne derece mantıklı ve bu bağlar ne derece kitabın adına bağlanabiliyor? Kitabın hangi bölümü ne işinize yarayacak? Hangi bölümde muhtemelen ne anlatılmaktadır? Bunlara benzer yüzlerce soru sorabilmelisiniz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu defa incelerken öğrendiklerinizi soruya dönüştürün ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Hızlı Okuma Teknikleri 1 |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Hızlı Okuma Teknikleri 13 ![]() Beynimiz anlamlara ulaşmak için kelimeleri belli bir sıraya koymak zorundadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() a)Dörtten az kelime kullanalım: a)işledi, kızartıcı, yüz, suç b)odur, ne, insan, düşünüyorsa c)arttırır, durmak, hikmeti, aç d)kalkanların, dünya, erken, malıdır e)kalbi, güler, neşelendirir, yüz f)kalbi, güler, neşelendirir, yüz g)sahibini, öfke, çökertir, önce h)biz de, döner, döneriz, dünya ı)ilim, biriktirmektir, öğrenmek, ışık i)kalbe,kalpten, konuşur, sevgi b)Dörtten fazla kelime kullanalım: a) insanı, değil, yokluğudur, çokluğu, yılların, ihtiyarlatan, ideal b)öldürür, yıllar, buruşturur, ruhu, fakat, cildi, idealsizlik c)çalışırlar, ve, başarılı, içinde, insanlar, bulundukları, o, yaşar, zamanı, zamanda d)olamaz, insan, bir, önceden, hiç, planlamasını, bir, zaman, yapmayan, önde e)inanmışlardır, tüm, tarihteki, yaptıklarına, adamlar, büyük f)için, demektir, varsa, besleniyor, gelecek, hedefimiz, planlarımız g)kendi, durduğu, insanın, düşünceleridir, üreten, davranışlarını, zihninde, taşıyıp h)durur, stres, akışımızı, bloke,düşünce, eder, zihnimiz ı)çekinir,ve, aşırı, başından, insan, olan, aklı, yemek, uyumaktan i)her, yardımcı, hastalıklar, gelişimine, zaman, olurlar, ruhumuzun c)Kelime alternatifleri arasından seçim yapalım: a)Okuma ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() c) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() d)İnsanlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() e)Nereye ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() f)Allah’ın ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() g)İnsan ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 9 ![]() ![]() ![]() ![]() h) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ı)Hızlı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() i)Çalışmayı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() d)Aşağıdaki metinde kelimelerin yerleri karıştırılmıştır ![]() “çoğu Erdoğan Özdemir aştı sonunda sıkıntıları dünyevi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Okuma bitti,şimdi geriye dönmeden şu sorulara cevap verin: Yazıda adı geçen kimdi? Dünyevi sıkıntıları devam ediyor mu? Üniversitede çalışmaya başladı mı? Bu üniversitenin adı belli mi? Burdur’a niye gitti? Askerliğini uzun dönem mi yaptı? Ailesine kavuştu mu? Yaşıyor mu? e)Aşağıdaki metinde kelimelerin yerleri tersine çevrilmiştir ![]() “yolcudur bir İnsan ![]() ![]() ![]() ![]() kuranlardanım hayalini refahın dünyevi ve ailenin bir mutlu zenginliğin Ben de, ![]() ![]() ![]() ![]() dostları en candan Onun ![]() ![]() ![]() Okuma bitti ![]() 4 ![]() Tüm metinlerin en önemli noktaları “kim, nerede, ne zaman, ne kadar” sorularının cevaplarıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() a)Aşağıdaki metinde dikkat edilecek bilgiler gösterilmiştir ![]() Yıl 1986, bir kış mevsiminde arkadaşım Yaşar Okuyan ve İbrahim Avşar ile birlikte Kastamonu’ya doğru yola çıktık ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sorular: Olayın konusu nedir? Olay hangi yıl gerçekleşti? Nerede gerçekleşti? Hangi mevsimdi? Ölen var mıydı? Hangi köyün yakınlarında? Ölümler nerede oluyor? Kaç kişi hangi zaman periyodunda ölüyor? Kaç kişi yaralandı? Adları nedir? Kaç kişi yolculuğa çıkmıştı? Adları belli mi? Hangi araçlar çarpıştı? b)Normal okumalarınızda isim, tarih, olay yeri ve rakam bilgilerinin altını çiziniz ![]() ![]() “HAKKI DEDE ANKARA (Zaman)- Milli Eğitim Bakanlığı, 'Bilgisayar Deneme Okullarının Yaygınlaştırılması Projesi' ile 'Uzaktan ve Bilgisayar Ortamlı Eğitim Projesi 'adı altında 2 ayrı proje başlattı ![]() ![]() Bilgisayar Ortamlı Eğitim Projesi ise 4 milyar 247 milyon 687 bin doları Türk Hükümeti katkısı, 2 milyar 738 milyon 680 bin doları dış kaynaklı kredi olmak üzere 6 milyar 986 milyon 376 bin dolara mal olacak ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() NOT: aynı çalışmayı gazete veya kitap okumalarınızda kendinizi tatmin edici düzeye gelinceye kadar yapın ![]() 5 ![]() Benzer olanlar arasında farklı olan fark edilebildiğinden daha etkin kavranmakta ve bellenmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() a)Dikkat etmemiz beklenen kelime veya ibarelere özel ilgi göstererek okuyalım: Bu insanları anlamak çok güç ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “1994” yılında bir “film” seyretmiştim ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b)Kitap veya gazete okumalarınızda zihninizin özellikle dikkat etmesini istediğiniz bu tür metinleri tarayınız ![]() ![]() 6 ![]() Aktif zihin metin içeriğini daha yoğun ve doğru kavramaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Çok sayıda konu üzerinde kısıtlı bir zaman sürecinde karar almakla yükümlü olan örgütler için zamanın etkin kullanımı önemli değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Benzer bir çalışmayı aşağıdaki metin üzerinde yapınız: Bu defa “sayı, isim ve olay yeri” bilgilerine özellikle dikkat ediniz ![]() 23 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Konuşma esnasında saat 24 ![]() ![]() ![]() Sohbetle, ilginç gerçekleri hatırladık beraberce ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ayrıca insanların %80’inin dikkat yeteneği zayıfmış ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kemal Kara’nın günlüğünden ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() a)Aşağıdaki metinde boşlukları tahmin ederek doldurunuz ![]() Tembelliğin ne ol ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hemen her ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tembellik ya zihinsel, ya bedensel ya da her ikisi b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dinlenmek kastıyla uzun uzun otu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Oysa hayat duraksamadan d ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bakınız tembel ve durağan i ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu egzersizi normal metinler üzerinde uygulayın: Birer kelime atlayarak okuyun ve kavrama düzeyinizi kontrol edin ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b)Aşağıdaki cümleleri uygun kelimelerle tamamlayınız ![]() -Bizi çağırıyorsunuz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() -Onlara çok kızıyorum ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() -Ben asla TV ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() -Bana kalırsa oraya asla ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() -Beni dinleseydin bu olaylar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() c)Aşağıdaki cümleleri okuyarak değerlendiriniz ve olayın ayrıntısını tahmin ediniz ![]() -Kafam karıştı, bu yemek sanki bozuk ![]() -Arıyorum, bulamadım ![]() ![]() -Çabuk gaz maskesi alın ![]() ![]() ![]() -Çarpıştılar ![]() ![]() ![]() -Allah’ın biliyorsun, topraklarımız çatladı ![]() ![]() -Izgara hazır mı oğlum ![]() 7 ![]() -aşağı yukarı/yaklaşık/ortalama/hemen hemen: kendisinden sonra gelecek olan ölçünün, büyüklüğün veya fikrin kesin olmayan, yakın bir değerde olduğunu ifade eder ![]() -bilakis/tam tersine/aksine/oysa/halbuki: bu kelimelerden sonra daha önce geçenin aksine bir fikrin geleceğini gösterir ![]() -hususan/özellikle/bilhassa/hassaten: bir çok faktör arasında en fazla öneme sahip olan bir faktörün bu kelimeden sonra geleceğini belirtir ![]() -yani/başka değişle/diğer ifadeyle/demek istiyoruz ki: biraz önce ileri sürülen fikrin yeniden tekrar açılarak ifade edileceğini gösterir ![]() -sonuçta/böylece/bu yolla/dolaysıyla/öyleyse/binaenaleyh/bundan ötürü/bunun için: önce ifade eliden olaylar veya nedenlerin bir sonucu veya sonuçları bu kelimeden sonra gelecektir ![]() -ama/rağmen/karşın/fakat/ancak/yalnız/lakin: önceki fikrin tam zıddı bir fikir bu kelimelerden sonra gelecektir ![]() -kesinlikle/katiyen/asla/mutlaka/muhakkak ki: emin olunan doğruluğu veya yanlışlığı şüphesiz olan bir fikir bu kelimelerden sonra gelecektir ![]() -sonuç olarak/kısacası/özetle:buraya kadar anlatılan fikirlerin ve bilgilerin bir hülasası burada anlatılacaktır ![]() -mesela/örneğin:ileri sürülen bir fikir delillendirilmek veya mantık tarafından anlaşılmasını sağlamak amacıyla örneklendirilecektir ![]() -her ne kadar/yine de/olsa da:kendinden önce gelen bir fikrin doğruluğu biliniyor olsa da en az onun kadar veya onun doğruluğuna rağmen bir başka doğru ileri sürülecektir ![]() 8 ![]() Okumanızın bir amacı varsa kavrama düzeyiniz en üste çıkacaktır ![]() ![]() Soru: Kim faksla banka dolandırdı? Metin: (Zaman 17 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cevap: Ahmet Kalyoncu Soru: Uçak kazası nerede oldu, kaç kişi öldü? Metin: (Zaman 17 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cevap: Can-Kay-Sek hava alanı, 197 kişi 9 ![]() Önce ana fikri bulursanız, diğer tüm fikirler ona bağlanacak ve böylece daha fazla bilginin bilincinize çıkması sağlanmış olacaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Paragraflara gelince, yazarlar ana fikirlerini paragrafların ya başında, ya ortasında ya da sonunda yerleştirirler ![]() ![]() ![]() a)Aşağıdaki kitap veya bölüm adlarının nasıl bir ana fikir taşıdığını belirtiniz: Kitap Adı: Büyük Düşünmenin Büyüsü, Yazan Dr ![]() ![]() Ana fikir: Büyük düşünme insanın büyük başarılara ulaşmasının yoludur ![]() Kitap Adı:İçindeki Devi Uyandır, yazan Anthony Robbins Ana fikir: Bölüm Adı: “Kendi Mazeret Hastalığını Tedavi Et” Ana fikir: Bölüm Adı: Tutumlarınız sizden yana olsun Ana fikir: b)Aşağıdaki paragrafta ana fikir koyu yazılmıştır ![]() ![]() Bilim ile, bilgi şeklinde ifade edilebilecek “ilim” arasındaki ayırımı ortaya koymamız gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() c)Aşağıdaki paragrafların ana fikirlerini söyleyin: P-1: Başarmak istiyorsunuz ![]() ![]() ![]() P-2: Kardeniz bölgesini gördünüz mü? Her taraf yemyeşil ![]() ![]() ![]() ![]() P-3: Yine bir cinayet ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 10 ![]() Plansız yazılarda fikirler karmaşık bir yapıda verildiğinden sistemli kavranmaları zordur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnsanları ikna etmeye çalışırken dikkat etmeniz gereken bazı kurallar vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İkna ediciliğinizi etkileyen ikinci nokta görünüşünüzün etkileyici olmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plan:Konu: İkna Edicilik ![]() 1 ![]() -asla eleştirmeyin -hatalarınızı hemen kabul edin -tartışmaktan kaçının -asla “hayır” dedirtmeyin 2 ![]() --enerjik görünün --temiz giyinin 11 ![]() Metinlerde grafiklerin, tabloların çok önemli bir rolü vardır ![]() a) Sayfalar dolusu bilgiyi küçük bir alana sıkıştırmışlardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b) Daha Hızlı Kavrama Tanımı: Bilindiği gibi kavrama masajın taşıdığı imajın zihinde canlanması olayıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nedeni: Kavramanın aslında bir diğer tanımı da hatırlamadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() “kedi” kelimesini hemen tanıyacaksınız ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çözümü: 1 ![]() Kelime dağarcığınızı eksik tutarsanız okuduğunuz metinlerde bilmediğiniz kelimelerin sayısı fazla olacaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() numune/mamafih/karşıt/örtük/yazın/bulgu/nüsha/nasih/münekkit/inkısam/katl/gam/göçük/ kıspet/salgı/toksik/olgu/püskül/nübüvvet/fenomen/fani/şov/sav/sal/tutucu/liberal/muhafazakar/ kebir/yaygı/bent/bend/fıkra/fırka/nazır/nazar/nazire/nüzul/jeneratör/gen/jenerasyon/echel/ ukela/ukul/efkar/afak/infak/nifak/nar/hayy/salim/IMF/BM/AT/onursal/tazmin/zemin/somun/ sulh/selahiyet/simya/yargıç/jüri/jel/imame/buyruk/buruk/yalak/kelek/konuşlanmak/çapak/palyatif/ pervaz/seyrelti/sanrı/semiz/zinde/zahir/zinnur/inzar/tenzil/münezzeh/mazhar/mezhep 2 ![]() Zihninizi geliştirmek için kelimelerle imajlar arasında güçlü bir imaj eşleştirmesi yeteneğine sahip olmamız gerekir ![]() ![]() ![]() a) Aşağıdaki kelime örneklerine çalışın Ayı: hayvanat bahçesinde, kitap sayfasında, Barış Manço’nun şarkısında, sokakta burnunun ucuna zincir takılıp oynatılan ayı, beyaz ayı, kutup ayısı, kış uykusuna yatan ayı, “ayı” filmindeki şefkatli ayı, bağıran ayılar ![]() ![]() ![]() Kelebek: Büyük, küçük kanatlı kelebekler; üzerinde göz işareti olan, olmayan, yuvarlak kanatlı, sivri kanatlı, yeşil, kırmızı, sarı kelebekler, bahar bahçesinde, otlar üzerinde renk renk çiçekler üzerinde kelebekler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dünya: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Karıncalar: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ağaçlar: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b)Benzeri çalışmayı metin üzerinde yapın ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Bu yazıyı okuyan bir çok insan bu satırların sahibi gibi, acılarla büyümüştür ![]() ![]() ![]() Bunu çok düşündüm ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Peygamberimiz(asm) cevap veriyor bu soruya: “Nimete, ihsana şükretmek nimetin gitmesi ve elden alınması karşısında bir garantidir ![]() Düşünün; iyilik yaptığınız bir insanın nankörlüğü ve ihanetiyle karşılaşırsanız o insanı bir daha iyilik yapılmaya layık görür müsünüz? Hele de her iyiliğiniz karşısında nankörlükle cevaplandırılırsanız ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() c) Aşağıda verilen kelimelerin zihninizdeki ilk görüntülerini hızla fark edin ![]() ![]() Nesne: kedi, kuş, kadı, kimyon, biber, barbunya, patates, boncuk, kemik, kirpik, çilek, Eylem: Patinaj, tırmanma, dövüşme, sallanma, şakalaşma, ağlama, yalvarma, devrilme Soyut: Güzel, sevimli, öfkeli, acı verici, kahraman, fedakar, zalim, medeni, hakim d) Yukarıdaki çalışmanın özüne paralel olarak sözlük okuması yapın: Türkçe sözlüğünüzü kullanacaksınız ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Hızlı Okuma Teknikleri 1 |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Hızlı Okuma Teknikleri 1OKUMA HIZINI ENGELLEYEN, ANLAMAYI AZALTAN NEDENLERİ (YANLIŞ OKUMA ALAŞIKANLIKLARI) ORTADAN KALDIRIN Sesli Okuma: İlkokul çağlarında daha iyi anlamamıza yardımcı olacağını zannederek geliştirdiğimiz ve okuma hızını önemli derecede yavaşlatan bir unsurdur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İçinden sesli okumakda bir okuma türüdür ![]() ![]() ![]() ![]() Her kelimeyi okumak da okumayı yavaşlatan nedenlerden biridir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hızlı okursak anlayamayacağımızı zannetmek,okumamızı en fazla yavaşlatan en önemli psikolojik etken ve yaygın olan yanlış bir kanıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Öyleyse bu şartlanmayı bir kenara bırakarak okuma hızınızı arttırın ![]() ![]() Geri dönmek; bize en fazla zaman kaybettiren alışkanlık ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Göz eğitimsizliği; gözün satırlar üzerinde düzenli hareket edememesidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Pasif okumak; okuyacağınız yazıya zihninizi yönlendirmeden, anafikri, yazarın düşünce ve olaylara bakış biçimini, üslubunu anlamadan yapılan okumadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bilgi ve kültür düzeyi eksikliği; okuma hızınızı yavaşlatan en önemil nedenlerden biridir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Okumanın ne anlama geldiğini iyi bilin; Okumak yalnızca sözcük kümeleri görmek değildir ![]() ![]() ![]() ![]() Örneğin bir metne bir bakışta en fazla iki- üç sözcük algılayabilen bir okuyucu belirli bir eğitim programı sonucunda bir bakışta cümlenin ya da paragrafın tümünü algılayabilir hale gelir ![]() ![]() Okumanın gerçek amacı, anlamı çabuk ve doğru kavramaktır ![]() ![]() ![]() HIZLI OKUMA Hızlı okuma için , okuma yanlışlarımızı düzelterek kendimizi hazırladık ![]() ![]() a- Gözlerimizle aklımızı birlikte çalışmaya alıştırmak b- Bir metinde her sözcüğü okumak zorunda olmadığımıza inanmak c- Her metinin ya da kitabın aynı değerde olmadığını kabul etmek ![]() d- Okuyacağınız her metin ve kitapta amaçlarınızın farklı olduğunu kabul etmek okuma hızınızı da buna göre ayarlamak gerektiğini bilmek ![]() HIZLI OKUMA YÖNTEMLERİ Göz Devinimlerimiz: Daha hızlı okumak, etkili bir okuyucu olabilmek için gözlerimizle aklımızı birlikte çalıştırmaya alıştırmamız gerekiyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sapmalar: Daha çok sayıda sözcük kümesini algılamak için; sözcük kelimelerinde gözün önce belli bir noktaya sapması, sonra bu saptığı noktanın sağından ve solundan mümkün olduğunca çok sayıda sözcüğü algılaması gerekir ![]() Lezzetli ve Temiz yemekler yapan bir aşcıdır ![]() Kolon Okuma: Günümüzde metinler gittikçe daha dar kolonlar halinde basılmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Göz Gezdirme: Görme yelpazemiz genişledikçe, metnin bütününü dikkatli bir şekilde görme, düşünceleri yakalama hızına da ulaşırsınız ![]() Etkili okuyucu, metnin özelliklerine göre hızını ayarlayabildiği gibi, her metinle ilgili ihtiyaç ve amaçlarının farkı olacağını kabul eder ![]() ![]() Göz gezdirme ile çok yüksek hızlar elde edersiniz ![]() ![]() Göz gezdirme, bir metni okumaya başlamadan önce yapılan "Göz atma" dan farklıdır ![]() ![]() ![]() Etkili bir göz gezdirme davranışında; metin başlığı alt bakşlıkları, giriş ve ilk paragrafı, sonraki paragrafların ilk ve son cümleleri numaraları, büyük harfle ya da italik yazılmış yerleri son paragraf ve varsa özeti okumalıdır ![]() Esnek Okuma: Okuma yöntemimizi ve hızımızı belirleme okuma amacımız ve metnin özellikleri önemli rol oynamaktadır ![]() ![]() ![]() Eğer günlük yaşamda karşımızı çıkan yeni bilgilerden gereğince ve uygun bir şekilde yararlanmasını bilmezsek, bir çok şeyi kaçırır, önemli bilğileri edinemeyiz ![]() ![]() ![]() Her gün karşılaştığımız yeni okuma durumlarını incelediğimizde, esnek okumayı daha iyi anlayabiliriz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Hızlı Okuma Teknikleri 1 |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Hızlı Okuma Teknikleri 1Esnek okuyucu, nasıl okuyacağına karar verirken, metinin türünü de dikkate alarak zaman zaman teknik değiştirebilir ![]() ![]() ![]() ![]() Esnek okuyucu, okuma yöntemini kararlaştırırken zamanını dikkate alır ![]() ![]() ![]() ![]() Kavrama ve Sezme: Görme, her sözcüğü anlamanız için yeterli değildir ![]() ![]() ![]() Okuma sürecinde, sözcükleri sadece görmek yeterli değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İyi bir okuyucu olmak, sizin etkili okumanızı sağlayacak çeşitli teknikler uygulamanız gerekmektedir ![]() ![]() ![]() UYGULAMA: Aşağıdaki kısa metinde boş bırakılan yerlerde konuşulması gereken sözcükleri düşünerek, kavrayarak bulup yazınız ![]() ![]() Oğlumuz Karlı b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İlk g ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Seçici Okuma: Bundan önceki bölümlerde etkili ve hızlı okumayı geliştirmek, okuma verimini arttırmak için bir takım stratejiler geliştirdik ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Okumada önemli olan, yazarın iletmek istediği mesajı, okuyucunun yazılı sözcükler arasından bulup çıkarmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Burada önemli olan her hangi bir metni mikroskopla incelemek değil, genel hatlarıyla bilmektir ![]() ![]() Buraya kadar yapılan açıklamaları özetlemek gerekirse: 1 ![]() ![]() 2 ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() ![]() 6 ![]() ![]() 7 ![]() ![]() (Kendinize mutlaka okumak için zaman ayırın) 8 ![]() ![]() Anafikri bulmak için; a) Birinci paragrafta yazırın tarzını çıkarmaya çalışın b) Anafikri nereye yazmış olabileceğini düşünün Her paragrafta bunu bulmaya çalışın ![]() c) Anafikrin her paragrafta bulunabileceğine dikkat edin ![]() Başlangıçta bunları uygulamanız ve hatta başarmanız size çok güç gelebilir ![]() ![]() ![]() İnatla uygulama yapın ![]() Sonucun adım adım geldiğini göreceksiniz ![]() |
![]() |
![]() |
|