|  | Ayasofya'da Sıva Altında Bir Sır Daha |  | 
|  08-17-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Ayasofya'da Sıva Altında Bir Sır DahaBir araştırmacı, adeta Ayasofya'nın hayaleti gibi sıvaların altındaki sırları eşelemeye devam ediyor  İşte son keşifler     Bir araştırmacı, Ayasofya?nın hayaleti gibi sıvaların altındakileri eşelemeye devam ediyor ve bakın neler çıkıyor    Ayasofya?da Kültür ve Turizm Bakanlığı adına bir dönem kontrolörlük yapan, altı kanatlı 4 Serafim meleğinden birinin mozaik yüzünün açılması gibi dünyada ses getiren çalışmalara imza atan mimar Hasan Fırat Diker (Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi öğretim üyesi), Fossati?nin peşini bırakmıyor  Fossati kardeşler, Sultan Abdülmecid döneminde (1847-1851 arası) Ayasofya?da restorasyon ve iç dekorasyon çalışmaları yürüttü  Ayasofya?nın harç karışımında dişbudak ağacı yapraklarının kaynatılmasıyla elde edilen bir sıvı kullanıldığını da ortaya çıkaran Diker ise yeni çalışmasıyla iki kardeşten Gaspare Fossati?nin Ayasofya?da yaptığı değişikliklerden yola çıkarak çarpıcı iddialarda bulunuyor  Ki Ayasofya?nın ana kubbesi altında Serafim meleklerinin yüzlerini sıva ve çinko maskelerle kapatan da Gaspare Fossati?nin ta kendisi  DOĞU YARIM KUBBEDE DEV HAT KOMPOZİSYONU Fossati kardeşlerin işleri için ?Profan? yani ?dini ögelerden uzak? diyen Diker, şimdiye kadar bu konunun irdelenmemesini Fossati?nin müdahalelerinin nedenlerine ilişkin yeterli belge olmayışına bağlıyor  Fossati?nin onarımları sırasında üstünü kapattığı, ancak melek mozaiği kadar şanslı olmayan bir diğer eser, Ayasofya cami olarak kullanıldığı Osmanlı dönemine ait bir hat kompozisyonu  Fossati, mihrabın üstüne denk gelen, doğu yarım kubbesi üzerindeki süslemeleri de kendi estetik anlayışı doğrultusunda güncellemiş  Ve yarım kubbeye I  Ahmed döneminde nakşedildiği düşünülen devasa hat kompozisyonunun da üstü kapatılmış  Eşkenar yamuk çerçeve içine yazılmış bu büyük yazı şimdi sadece yüzlerce yıl önce çizilmiş birkaç gravürde görülebiliyor  GRAVÜRDEN METNİ DEŞİFRE ETTİ Diker, hat kompozisyonunun okunabildiği tek resim olan D?Ohsson?un gravürünü inceleyip yazıyı deşifre etmeyi başarmış  Kompozisyonda, Nur Suresi?nin 35  ayetinin ilk cümleleri ile son cümlesi hariç tamamı yazılı  Ayasofya?nın ana kubbe merkezinde halen Nur Suresi?nin 35  ayetinin ilk yarısı bulunuyor  ?Eğer Fossati, yazının bulunduğu sıvayı söktükten sonra kendi süslemelerini uyguladıysa bu yazı artık yok olmuş demektir? diyor Diker  ?Ama süslemeler direkt yazının üstüne yapılmışsa ortaya çıkarmak ya da en azından izlerine ulaşmak mümkün  Teknolojik görüntüleme cihazlarının kullanılması halinde bu konuda daha net sonuçlar da alınabilir? diye devam ediyor  Diker, çalışmasında Fossati?nin onarım süreci kapsamında dönemin padişahı Abdülmecid için yaptırılan Hünkâr Mahfili?ndeki ilginç bir ayrıntıya da dikkat çekiyor  Mahfili taşıyan sütun başlıklarının dört yüzünde yer alan motifte, uluslararası masonik sembollerden pergel ve gönye kurgusunun stilize edildiğini ileri sürüyor  Diker, ?İslam ve Hıristiyan dünyası için evrensel önemi olan Ayasofya?da, Tanzimat reformlarının başladığı bir dönemde bu tür sembolik arayışlara gidilmesi manidar  Abdülmecid?in tahta çıktığı 1839?da Tanzimat hareketleri başladı  Ayasofya?nın da Batılılaşma hareketlerinden sembolik anlamda nasiplendiği düşünülebilir  ? diyor  İSTANBUL?UN SİLUETİNİ DEĞİŞTİRMİŞ Diker, Fossati?nin İstanbul?un siluetini etkileyecek değişimlere gittiğini de anlatıyor  Fossati, Ayasofya?nın ana kubbesini dışarıdan dört yönden destekleyen uçan payandaları bu onarımlar sırasında yok etmiş  Kubbenin burulmasını engellemek maksadıyla inşa edilen bu payandaların yerine ana kubbe kasnağını demir lamayla kuşatmış  Bu yöntemi o dönem için bile çağdışı bulan Diker, ?Kubbeyi dört yönden yaklaşık 500 yıl destekleyen bu uçan payandalar, Ayasofya?yı ayakta tutan, Mimar Sinan?ın eseri büyük payandalar kadar önemli statik elemanlardır? diyor  Ayasofya?nın sırları daha yüzyıllarca dünyayı oyalayacak gibi görünüyor  DEPODAKİ MOZAİKLER KULLANILABİLİR Fossati?nin yöntemi, dökülen mozaik yüzeyleri kalem işiyle tamamlamak  Diker, toplamda yaklaşık 1900 metrekare yüzeye sahip ana kubbenin yaklaşık 900 metrekaresinin 1847?den günümüze kalemişi yöntemle tamamlandığını düşünüyor  Orijinal mozaiklerse, müze deposunda çuvallarda saklanıyor  Diker, bunların renk ve dönemlerine göre yerine koyulabileceğini savunuyor  Nur Suresi 35  ayet Eskiden tam karşıdaki yarım kubbenin üzerinde Nur Suresi?nin bir bölümü yazılıymış  Diker, gravürden metni deşifre edip yazının orijinal halini gösterebilmek için bilgisayar ortamında kubbedeki yazıyı eski yerine yerleştirmiş   | 
|   | 
|  | 
|  |