|  08-17-2012 | #1 | 
	| 
Prof. Dr. Sinsi
 | 
				  Antisthenes Kimdir-Felsefesi-Sözleri-Eserleri 
 
              
 M
  Ö  444-365 yıllarında yaşamış ve Kinik okulu kurmuş olan Yunanlı düşünür  
 
 Önce sofist filozof Gorgias'ın ve ardından da Sokrates'in öğrencisi  olmuştur
  Sokrates'ten sonra okulunu kurmuş ve felsefesinin örnek kişisi  olarak Sokrates'i referans almıştır  Köpeksi anlamında olduğu belirtilen Kyon sözünden türetilmiş Kinik okulunun kurucusudur ve bu akımın önemli açılımlarını yapmıştır  
 
 Antisthenes'e göre önemli olan erdemdir ve erdemde bilgelikle elde edilebilen kendine yeterlilik durumudur
  İnsan her tür gereksinimden kendini kurtararak, yalnızca kendi kendine dayanarak var olabilmelidir, özgürlük bu anlamda gereksinimlerden kurtulmak, toplumsal bağları aşabilmektir  Antistenes'in felsefi düşünceleri bu anlamda uygarlık  değerlerinin eleştirisini ve yadsınmasını içerir  
 
 Gorgias'tan da önemli ölçüde etkilenmiş olan Antisthenes, felsefesinde sofizmin etkilerini taşır
  Varlığın birliği ve tanımlarımızın yetersizliği konularında önemli ölçüde Gorgias'ın yaklaşımına yakındır  Bilgi, nesnelerin adlandırılması için ortaya konulan sözlerdir ve yargılarımız da bu sözlerin bir araya getirilmesinden başka bir şey  değildir  Platon'un kavramları gerçek sayan yaklaşımından farklı olarak, bir tür nominalist düşüncesi söz konusudur burada  
 
 Yaşamın amacı mutluluktur (endaimonia) ve buna ancak erdemle ulaşılabilir
  Erdem ise bilgeliktir, yani kişinin kendine yeterliliği ile  Bu anlamda erdem ruhun özgürlüğüdür ya da ruhsal özgürlüktür  Sağlık, güzellik, şan, ün, şeref, namus, vb  şeyler şüpheyle karşılanması gereken, kuruntu ve yapmacık şeylerdir; kinik düşüncede  olsa olsa bunların karşıtlarım bir değer ifade eder  İhtiyaçsızlık, adsızlık, mülksüzlük, bilinen toplumsal ahlaki kodlardan yoksunluk, gerçek anlamda insanın kedine yeterliliği ve özgürlüğünü sağlar  
 
 Bu değer eleştirisinde Antisthenes hazcı bir eğilime sahip değildir, aksine hazcılığa sert bir tepki gösterir
  Haz, insanın köleleşmesinin sebebidir çünkü  Mutluluk amacı için, erdemin kendi başına fazlasıyla yeterli olduğunu ve başka hiçbir şeye gerek bulunmadığını savunan Antisthenes'e göre, erdem arzunun yokluğu, isteklerden bağımsızlıktır   Doğrudan doğruya yaşamın korunmasına ve sürdürülmesine yaramayan her şeyi kinik filozoflar reddederler, daha doğrusu bunlara karşı aldırışsızlık gösterirler  Bu tutum onları uygarlık karşıtlığına götürmüştür  Bilinen ahlaka, toplumsal değerlere, dine, aileye ve  devlete karşı kayıtsız kalırlar ya da bunları yadsırlar  Antisthenes,  devletin kendisiyle hiç ilişkisi olsun istemez  
 
 | 
	|  |   |