Prof. Dr. Sinsi
|
Kiralık Konak-Kitap İncelemesi-Kiralık Konak
KİTAP TANITIMI
1 GENEL BİLGİLER
Yazarın Soyadı: Karaosmanoğlu
Yazarın Adı : Yakup Kadri
Eserin Adı : Kiralık Konak
Yayın Evi : İletişim Yayınları
Basım Yeri : İstanbul
Basım Tarihi : 1922
Sayfa : 232
Yazar Hakkında Bilgi:
Yakup Kadri 27 Mart 1889’da Kahire’de doğdu İlköğrenimini Fevziye Mektep-i İptidaisi’nde tamamlar Rüştiyeye ikinci sınıfa kadar Manisa’da devam eden Yakup Kadri 1903’te İzmir İdadisi’nde okumaya başlar 1905 yılında tekrar ailesi ile doğduğu topraklara,Mısır’a döner ve İskenderiye’deki Freres’ler Fransız Okulu’na kaydolur Ve bir yıl sonra ortaöğrenimini tamamlayarak mezun olur Başlangıçta ilgiyle karşılanan Kadroda savunulan düşünceler zararlı bulunarak derginin imtiyaz sahibi Yakup Kadri,Tiran elçiliğine atanınca (1934) dergi de kapanır Bunu Prag (1935),La Haye (1939),Bern (1942),elçilikleri izler Tahran elçiliğinden sonra (1949-51) emekli oluncaya kadar kalacağı Bern elçiliğine yeniden getirilecektir
1955’te emekli olunca yurda dönerek çeşitli dergi ve gazetelerde yazılarını sürdürdü 27 Mayı’tan sonra Kurucu Meclis üyeliğine seçildi 1961’de Manisa milletvekili oldu 1957’de de Ulus gazetesinin başyazarlığını yüklenmişiti 1962’de Atatürk ilkelerine ters düşüldüğünü ileri sürerek CHP’den istifa etti 1965’ten sonra ise politikadan çekildi Son görevi Anadolu Ajansı Yönetim Kurulu Başkanlığıydı 13 Aralık 1974’te Ankara’da öldü İstanbul’da,Beşiktaş’ta Yahya Efendi mezarlığında annesinin yanında yatmaktadır
ESERLERİ
Hikaye : Bir Serencam(1913), Rahmet(1923), Milli Savaş Hikayeleri(1947)
Roman:Kiralık Konak (1922),Nur Baba (1922),Hüküm Gecesi (1927),Sodon ve Gomore (1928),Yaban (1932),Ankara (1934),Bir Sürgün (1937),Panorama (2 cilt 1953-54),Hep O Şarkı (1956)
Mensur Şiirler: Erenlerin Bağından (1922),Okun Ucundan (1940)
Anı: Zoraki Diplomat (1955),Anamın Kitabı (1957),Vatan Yolunda (1958),Politikada 45 Yıl (1968),Gençlik ve Edebiyat Hatıraları(1969)
2 ESERE AİT BİLGİLER
1 Eserin Yazıldığı Dönem:
Eser Tanzimat’tan Meşrutiyete kadar olan , İstanbul’un ve Rodingot dönemi olarak ikiye ayrılmış dönemlerde yazılmıştır
2 Eserin Gerçekçiliği:
Esre Meşrutiyet döneminde Türk insanlarında yaşanan değişikliği için bana göre gerçekçidir Eserde Meşrutiyet sonrası Türk insanının batıya olan düşkünlüğünü bize aktarmıştır Bence günlük hayattan alınmış ve toplumsal bir sorundan bahsetmiştir
C ESERİN TEKNİK TAHLLİ
1 Eserin Özeti
Kiralık Konak,Yaban’ın popülerliği bir yana bırakılırsa gerek içeriği,gerek kişilerin işlenişi,gerekse kurgusu bakımından Yakup Kadri’nin romanları arasında önemli yer tutar Türk romanının köşe taşlarından oluşu değerini günümüzde de koruması konu edindiği gerçekliğin değişik boyutlarda da olsa sürmesinden gelir Türk toplumunun tarihsel gelişim sürecinde ilk belirtileri onsekizinci görülen ve Tazimatla somutlaşan batılılaşma olgusuna bağlayabileceğimiz bir gerçekliktir Bu Kiralık Konakla Yakup Kadri,altyapısından üstyapısına bir değişim sürecine giren Türkiye’de bu sürecin sonucu olan bir sorunsalı getirir gündeme Zaman dilimi olarak da bu sorunsalın belirgin biçimde yaşadığı ikinci Meşrutiyet dönemini seçer Kiralık Konak bu açıdan bakılınca yapısal bir çözülüşün,toplumun bütün kesimlerine, hayata yansıyan bir çöküntünün romanıdır Gerçekten Naim Efendi’nin dramı, kimi zaman benliğine dek sarsılsa sonunda kendi içine kapanmayı seçse de toplumun gelişimine ayak uyduramayışından ya da değişmeye karşı direnmesinden gelmez Tersine, torunlarına duyduğu sevgi onu her şeye boyun eğmeye, bütün ayrılıkları kabullenmeye götürür Konağıyla birlikte parça parça dökülmeye, yok olmaya yazgılı bir sınıfın bireyidir o İşlevi bitmiştir Yapabileceği tek şey kendini zamanın akışına bırakmak eskiyle yeni, alaturkalıkla alafrangalık arsında, için için birinciden kafası ve yüreğiyle ikinciden yana tükenip gidecektir Arkamızda bıraktığımız mazinin son feryadı ve önümüzde hissettiğimiz uçurumun ilk ürpertisi olarak Toplumsal yaşantının alt üst olduğu bir dönemi kuşaklar arası çatışmayı odak alarak anlatır Yakup Kadri Batıya öykünme ve bu öykünmenin yarattığı topluma yabancılaşma olgusu, dünya görüşünün, buna bağlı olarak da yaşama biçiminin,
değişmesi, insanlar arası ilişkilerdeki yozlaşma romanın çatısını oluşturur Roman kişileri de bu çatı içinde ve sınıfsal konumlarıyla yansıtılır
Burada Yakup Kadri’nin, değişimi biri ötekinin içinden çıkan ev birbirine bağlı, birbirini izleyen aşamaların oluşturduğu bir süreç olarak toplumsal fonu ustalıkla çizdiğini söylemek gerekir Nitekim romanın baş kişilerinden Naim Efendi’nin tanıtımı hemen bu satırların ardından gelir Onu öteki kişiler izler Denilebilir ki Yakup Kadri romanını karşıtlar üzerine kurmuş, olayların ve kişilerin geliştirilmesinde çatışma olgusundan yararlanmıştır Temeldeki çatışma eski-yeni ,Doğu-Batı kavramlarıyla açıklanabilir kuşkusuz Belli bir sınıfın yaşama biçimindeki değişme, aileyi dağıtıp eskinin simgesi konağı kiraya çıkarttırırken seçeneği olan apartman dairesini getirir Naim Efendi’nin simgelediği sınıf çökerken de savaş koşullarını değerlendiren iş adamlarının oluşturduğu yeni bir sınıf türeyecektir Naim Efendilerin kalıntıları, Hakkı Celislerin cesetler üzerinde… Bütün değerleri, kutsal bilinen ilkelerin, insanlar arası ilişkileri maddeye dönüştürerek, metalaştırarak… Yakup Kadri’nin, anlattığı toplumsal çözülüşü yeni bir oluşumun geçiş evresi olarak aldığını, görünürdeki yozlaşmanın toplum yapısına ilişkin görünmeyen nedenlerini kavradığını söyleyemeyiz Eleştirinin ötesine geçemeyişi, olumsuzlamadan kurtulamayışı da buna bağlanabilir Ama yansıttığı toplumsal gerçekliğin doğruluğu da yatsınamaz İşte Kiralık Konak’ı önemli kılan bu
niteliği, gerçekliğe, bağlıdır Araştırmacılarca örnekleriyle kanıtlandığı gibi Seniha tipinin Madam Bovary’den alınmış olması da değerini eskitmez Nereden, nasıl esinlenilmiş olunursa olusun, önemli olan Türk toplumunun tarihsel gelişiminde yaşanan, bugün de etkilerini sürdüren bir gerçekliğin yansıtılmasıdır
2 Eserin Kahramanlar
NAİM EFENDİ:Romanın baş kahramanıdır Kışın konaklarda yazın yalılarda oturan kişilerden olan Naim Efendi diğer yalı ve konak sahiplerine benzemez Diğer yalı ve konak sahiplerine göre ne çok hesapsız, ne çok zengindi Babasından kalan serveti büyük bir ihtimamla koruyarak ona hiçbir şey eklemedi istese ilave edebilirdi,çünkü senelerce devletin yüksek mevkilerinde bulunmuştu Naim Efendiyi huysuz ve insanlardan kaçan zannedenler yanılıyordu Aksine Naim Efendi,eğlenceli meclisleri ve misafire ziyaretleri pek seven bir kişiliğe sahiptir
SENİHA:Naim Efendi’nin torunudur batıya fazla düşkündür bütün insanları alaycı bir tavırla karşılar ve alaycı bir kişiliğe sahiptir Her istediği yapılmasına rağmen hayatından sıkılır ve devamlı Avrupaya kaçmak ister Frenklerin asır sonu diye niteledikleri, geçmiş ve şimdiyle bağlarını kopararak geleceğin akımlarına bağlanan Seniha, içi de dışı gibi durmaksızın değişen, okuduğu yabancı dergilerde, tiyatro oyunlarında, romanlarda tanıdığı tipleri hayata geçirmeye uğraşan genç bir kızdır
FAİK BEY: Avrupa’nın birçok kentini dolaşmış, o hayatı tanımaktan da öte yaşamış bir geçtir Küçük yaşından beri Avrupa’da bulunduğu için bir frek zarafeti ve mahareti edinmişti, Batılı bir salon adamının bütün gösterişlerini özümsemiş, varlığına sindirmiştir Onunla karşılaştırıldığında beceriksiz, çiğ, züppece davranışlarıyla bayağılaşan yaşıtları arasında kolayca sivriliverir bu nedenle Ayrıca yorgun ve aynı zamanda hummalı bakışıyla da kadınların gözdesidir Biraz kumara düşkündür
SERVET BEY: Naim Efendi’nin damadıdır 45 yaşında bir züppeden başka bir şey değildir Alafranga hayat n    sabahtan akşama kadar bin türlü garabet yapan bu adam, Büyük Hanım’ın vefatından sonra konağı kendi zevk ve heveslerine göre döşemiştir
NEFİSE HANIM: Naim Efendi’nin haremidir Romanın başlangıcında ölmüştür Nefise Hanım ölümünden önce konağın idaresinin tek sahibidir Nefise Hanım zamanında konağın bütün işleri yolunda giderdi
CEMİL: Naim Efendi’nin torunudur Henüz 20 yaşında olmasına rağmen bir çok tiryakilikleri vardır
HAKKI CELİS: Seniha’nın halazadesidir Şiire çok düşkündür Daha 17 yaşında olmasına rağmen bir çok şiiri dergi ve gazetelerde yayınlanmıştır
MADAM KRONSKİ: Nefise Hanım öldükten sonra babaları Servet Bey tarafından çocuklara dadılık yapmak için tutulmuştur
SELMA HANIM: Naim Efendi’nin kız kardeşidir Naim Efendi genelde önemli konularda onun bilgisine ve tecrübesine başvururdu
SEKİNE HANIM : Naim Efendi’nin kızıdır Sekine Hanım hiç bir yönden annesine benzemiyordu Tıpkı babası gibi çekingen, içinden titiz, tembel bir kadındı
3 Zaman
Meşrutiyet ve Tanzimat sonrası yazılmıştır
4 Mekan
İstanbul da bir konak çevresinde gelişen olayları anlatmaktadır
D DİL ve ÜSLUP
Romanın yazarının anlatımı ve dili biraz sıkıcı gelmişti ama sayfalar ilerledikçe anlatım akıcı dil ise sade bir hale geldi
E ROMAN HAKKINDAKİ YORUMUM
Kiralık Konak, Yakup Kadri Karaosmanoğlu'nun kuşaklararası çatışmayı işlediği önemli bir romanı Yazar, bu romanında okuyucuya 3 kuşağı bir arada veriyor
Yaşlı kuşağı temsil eden Naim Efendi, eski bir Osmanlı beyefendisidir Geleneksel değerlere bağlı dürüst bir insandır
Naim Efendi'nin damadı Servet Bey ise orta kuşağı simgeliyor Alafranga bir yaşam tarzını benimseyen Servet Bey, savaş yıllarında yaşanan olumsuzluklardan etkilenmiş dejenere bir tip
Servet Bey'in kızı Seniha ise babasının etkisiyle büyümüş, hiçbir değere saygı duymayan şımarık bir kız
Yakup Kadri, Kiralık Konak'ta bu üç kuşağın kendi aralarındaki çekişme ve mücadeleyi Naim Efendi'nin eski konağıyla bütünleştirerek mükemmel bir biçimde okuyucuya aktarmış
|