|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
dili, iletişim, süreci, tipleri |
![]() |
Ben Dili - İletişim Nedir? İletişim Tipleri - İletişim Süreci ... |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Ben Dili - İletişim Nedir? İletişim Tipleri - İletişim Süreci ...İletişim Nedir? İletişim kavramının farklı alanlarda birbirinden farklı anlamlarda kullanılmasına ilişkin yapılan bir araştırmada, 15 ayrı anlamda kullanıldığı belirlenmekle birlikte iletişim sözünün konumuz bağlamında ilk çağrışımı, insanlar arasında duygu, düşünce ve bilgilerin her türlü yolla başkalarına bildirimi olmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() İleti alışverişi canlı dünyasının ortak bir özelliği olmakla birlikte, yalnız insanlar arasında insanın simgeleştirme yetisi sayesinde simgeler aracılığıyla duygu, düşünce ve bilgi aktarımı söz konusudur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() İletişimin etkinliğinin ölçütü, bir iletişim sürecinde karşımızdakine ya da hedef kitleye yönelttiğimiz bildirinin karşılığında, amaçladığımız sonucun alınıp alınmamasıdır ![]() 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() gibi bazı koşulları vardır ![]() Karşımızdaki insanla iyi ilişkiler içinde olduğumuz oranda onu etkileme, eğitme ve birlikte çalışma konusunda daha başarılı olma şansına sahip oluruz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() Sınıf içi iletişim her şeyden önce öğretme-öğrenme ve bilgilendirmeyi temel alan amaçlı bir iletişimdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sınıf ortamında çok yönlü bir iletişim söz konusudur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Öğreticinin etkililiği insan psikolojisinin ve insan ilişkilerinin genel kuramı üzerine kurulabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() Öğrencilerin bazı derslere karşı geliştirdikleri tutumlarının dersin öğreticisi ile geliştirdikleri ilişkiyle ne kadar doğru orantılı olduğuna sıkça tanık oluruz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ben Dili - İletişim Nedir? İletişim Tipleri - İletişim Süreci ... |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Ben Dili - İletişim Nedir? İletişim Tipleri - İletişim Süreci ...2 ![]() ![]() Öğrenci davranışlarıyla ilgili kabul edilebilirlik yelpazesi öğretmenlerin bilgisi, deneyimi, bakış açısı hatta o anki duygusal durumu ile bağlantılı olarak değişiklik gösterebilir ![]() 2 ![]() ![]() Sorunun kime ait olduğunun belirlenmesi sorunun çözümünde ilk basamaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() Öğrencinin ders esnasında cep telefonunu açık bırakarak mesaj sesinin duyulmasına izin verdiğini varsayalım ![]() ![]() 1-Çözüm İletileri a)Emir vermek, yönlendirmek: “Telefonu derhal kapat ve çantana koy!” B)Uyarmak, gözdağı vermek: “Telefonunu kapatmazsan elinden alırım ![]() c)Ahlâk dersi vermek: “Bir üniversite öğrencisi derste ne yapılıp yapılmayacağını bilir ![]() d)Öğretmek, mantık yürütmek: “Telefon dikkat dağıtmak için icad edilmedi ![]() e)Öğüt vermek, çözüm getirmek: “Dersin düzenini bozmaya hakkın yok, yerinde olsam o telefonu kaldırırdım ![]() Çözüm iletileri öğretmenin gereksinimlerini yansıtmadığı için öğrencide olumsuz etki bırakmaktan öte gidemez ![]() ![]() 2-Bastırıcı İletileri a)Yargılamak, eleştirmek, suçlamak: “Her derste sorun yaratmasan olmaz sanki ![]() B)Ad takmak, alay etmek: “Sınıfın şarlatanı olmak zorunda mısın?” c)Yorumlamak, tanı koymak: “Dikkat çekmek için yapıyorsun ![]() d)Övmek, olumlu değerlendirme yapmak: “Bu yaptığın senin gibi akıllı bir öğrenciyle bağdaşmıyor ![]() e)Güven vermek, desteklemek, duygularını paylaşmak: “Anlıyorum alacağın mesaj şu an seni dersten daha çok ilgilendirdiğine göre önemli olmalı ![]() f)Sınamak, sorguya çekmek: “İlgini bütünüyle derse vermedikçe dersi nasıl anlayacaksın?” Bastırıcı iletiler de çözüm iletileri gibi sorun hakkında bilgi iletmediği ve öğrencide utanma ve yetersizlik duyguları yaratacağı içinsorunu çözmeye katkıda ulunamaz ![]() ![]() 3 ![]() Dolaylı iletiler alay etme, iğneleme ve utandırmayı amaçlar ![]() ![]() Çözüm iletileri ve bastırıcı iletiler kadar doğrudan olmadığı için daha az incitici olduğu kanısıyla kullanılan bu iletiler öğretmenin sinsi ve güvenilmez olduğu iletisine neden olur ![]() Sorun öğretmenin olduğunda, “İletişim Engelleri” de denilen bu yararsız iletiler seçenek ne olmalıdır? 2 ![]() ![]() ![]() ![]() Kabul edilmezlik alanında yer alan bir sorun karşısında duygularımızı açıklamadan oluşturacağımız tümceler“sen” ikinci kişi adılıyla biçimlenen tümceler olacaktır ![]() ![]() ![]() “Örn ; Dikkatim dağıldı, rahatsız oldum ![]() Sen’li tümcelerde sorun, öğretmenin engelleme duygusunun sorumluluğunu almayıp, öğrenciyi suçlaması, yargılamasıdır ![]() ![]() ![]() Sen dili: 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() ![]() 6 ![]() ![]() 7 ![]() ![]() ![]() Örnekler: “Yeterince açık konuşmuyorsun ![]() “Derse hep geç giriyorsun ![]() “Çok fazla gürültü ediyorsun ![]() “Dikkatini derse vermiyorsun ![]() “Arkadaşlarına haksızlık ediyorsun ![]() Ben dili ise özellikle olumsuz duyguların yaşandığı durumlarda, sorun karşısında duygularımızı dile getiren iletilerdir ![]() 1 ![]() “Ben ders anlatırken sözüm kesilince ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu tür tümceler bizi kaygılandıran durumları içerir ![]() 2 ![]() “Ben ders anlatırken sözüm kesilince tekrarlamak zorunda kalıyorum ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnsanların davranışlarını değiştirmesi amacıyla davranışının somut etkileri olduğuna inandırılmasını sağlar ![]() 3 ![]() “Ben ders anlatırken sözüm kesilince tekrarlamak zorunda kalıyorum ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ben Dili - İletişim Nedir? İletişim Tipleri - İletişim Süreci ... |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Ben Dili - İletişim Nedir? İletişim Tipleri - İletişim Süreci ...Ben dili: 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() ![]() 6 ![]() ![]() 7 ![]() ![]() Bir başka örnek: 1 ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() Yararsız iletiler bölümünde yer alan 12 ileti kabul edilmezlik iletileridir ![]() ![]() ![]() ![]() Sorunları olan bireylerle etkili iletişim kurmayı kolaylaştıran dört temel dinleme süreci vardır ![]() a)Edilgin sessizlik: Kabul etmeyi gösteren sözsüz bir iletidir ![]() ![]() ![]() b)Kabul edildiğini gösteren tepkiler: Dikkatle dinlediğini göstermek için kullanılan baş sallamak, gülümsemek, kaş kaldırmak gibi jest ve mimikler ile “hı hı” “evet” gibi kısa, sözlü belirtilerdir ![]() c)Kapı aralayıcılar ve konuşmaya çağrı: Konuşmayı başlatmak, derinleştirmek ve daha çok konuşturmayı sağlamak için kullanılan tümcelerdir ![]() “Bu konuda konuşmak ister misin?” “İlginç, devam etmek ister misin?” “Yaa, anlıyorum, sonra?” d)Etkin dinleme: İlk üç temel dinleme sürecinde etkin olan konuşucudur ![]() ![]() ![]() ![]() Etkin dinleme savunmayı azaltan, öz güveni zedelemeyen bir iletişim tekniğidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Örnek1: Konuşucu :Bu hoca bana gıcık gidiyor ![]() ![]() ![]() Etkin Dinleyici; Seni sevmediğini hissediyorsun, nasıl davranacağını bilemiyorsun ![]() Örnek 2: Konuşucu :Bu gün size korkarak geldim ![]() ![]() ![]() ![]() Etkin Dinleyici :Öğretmenin davranışından dolayı güvenin sarsıldı ![]() ![]() Konuşucu :Evet korkuyorum ![]() ![]() ![]() EtkinDinleyici :Kendini bunalmış hissediyorsun, güvenecek birine ihtiyaç duyuyorsun ![]() Etkin dinleme gerçekleştirirken, konuşan kişinin konuşmasında yer alan anahtar sözcüklerin tekrarlanmasıyla kişi konuşmaya sevk edilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() İletişimde birinin davranışları diğerinin ihtiyaçlarına ters düşüyor, onu engelliyor ya da değerleri birbirine uymuyorsa, bu kişiler arasında çıkan sürtüşmeye “çatışma” denir ![]() ![]() ![]() “Kaybeden Yok” yöntemi bir süreçtir ![]() ![]() ![]() 3 ![]() Sonuç olarak öğretimin etkili olmasında iletişim başat rolü oynamaktadır ![]() ![]() İnsan “EtkinDinleme” becerileriyle karşılarındaki kişilerin sorunlarını çözmelerine yardımcı olacak; “Ben Dili”ni kullanarak kendilerine yaratılan sorunu çözecek; “Kaybeden Yok” yöntemiyle de çatışmalara iyi bir çözüm bularak etkili bir iletişim kuracaklardır ![]() Alıntı |
![]() |
![]() |
|