![]() |
Evet Dedirtme Sanatı... |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Evet Dedirtme Sanatı...Evet Dedirtme Sanatı Yazar : Roger FISHER- William URY Yayınevi : İlgi Yayıncılık Baskı : İstanbul / 1989 / 169 shf ![]() ÖNSÖZ Hoşunuza gitsin veya gitmesin sizde bir tartışmacısınız ![]() ![]() Tartışma, başkalarından istediklerinizi elde etmenin temel yoludur ![]() ![]() İnsanlar tartışırken iki yol kullanırlar; yumuşak ve sert davranmak ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tartışmanın üçüncü bir yolu da ne yumuşak ne sert fakat hem yumuşak hem de sert tartışmadır ![]() ![]() Elinizdeki kitap, işte bu ilke tartışması yöntemi hakkındadır ![]() 1 ![]() Herhangi bir tartışma yöntemi, üç kritere göre değerlendirilebilir: Anlaşma olabilecekse bu akılcı bir anlaşma olmalıdır ![]() ![]() ![]() Durum üzerinde çekişmek akılcı olmayan anlaşmalar üretir ![]() Tartışmacılar, durumları üzerinde çekişirken kendilerini bu durumlara bağlama eğilimi gösterirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Durumlar üzerinde çekişmek verimsizdir ![]() Durum üzerinde tartışmak, uzlaşmanın gecikmesine veya sonuçsuz kalmasına sebebiyet verebilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Taraflar ikiden fazlaysa durum çekişmesi daha da zorlaşır ![]() Bir toplantıda ne kadar çok insan bulunursa, durum tartışmasına gömülme eğilimi o kadar artar ![]() ![]() Nazik olmak çözüm yolu değildir ![]() Sert tartışmayı tasvip etmeyenler daha nazik bir tartışma yolu izleyerek olabilecek zararları önlemeyi umarlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sert ve yumuşak tartışmalar arasında bir seçim yapmak hoşunuza gitmiyorsa sadece amaca yönelik bir tartışma yapabilirsiniz ![]() ![]() Yumuşak durum tartışması mı yoksa sert olanı mı kullanmalı, sorusuna verilecek yanıt,"Hiçbiri"dir ![]() ![]() ![]() Bu dört nokta, hemen her koşulda kullanılabilecek dürüst bir tartışma yöntemini özetlemektedir ![]() İnsanlar: İnsanları problemden uzak tutun ![]() Çıkarlar: Fikirlerinizi durumlar üzerinde değil, çıkarlar üzerinde toplayın Seçimler: Bir karara varmadan önce ortak çıkarlar için seçenekler üretin ![]() Kriterler: Sonucun objektif kriterlere dayandırılmasında ısrar edin ![]() Birinci nokta, insanların bilgisayar olmadıkları gerçeğini anlatır ![]() ![]() ![]() ![]() İkinci nokta, durumlar üzerinde tartışmak, gerçekte ne istediğinizi gölgeler ![]() ![]() O halde, fikrinizi durumlar üzerinde değil çıkarlar üzerinde toplayın ![]() Üçüncü nokta, baskı altındayken sorunun çözümlenmesindeki güçlüğü yansıtmaktadır ![]() ![]() ![]() Dördüncü nokta, piyasa değerleri, uzmanların taktirleri, yasaların gerekleri, sonucu belirleyici objektif kriterlerdir ![]() ![]() ![]() Tartışmayı planlamaya başladığınız andan bir anlaşmaya varıldığı veya işi koparmaya karar verdiğiniz ana kadar geçen zaman üç devreye ayrılabilir: Analiz, planlama, tartışma ![]() Analiz devresinde sadece durumu teşhise çalışırsınız; bilgi toplarsınız, organize edersiniz ve düşünürsünüz ![]() Planlama devresinde aynı dört öğeyle ikinci kez ilgilenecek yeni fikirler geliştirir, ne yapacağınıza karar verirsiniz ![]() Tartışma devresinde yine aynı yöntem kullanılarak objektif standartlara dayalı bir anlaşma yolunu araştırırsınız ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Evet Dedirtme Sanatı... |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Evet Dedirtme Sanatı...2 ![]() Tartışmanın en basit şeklinden, en karmaşık uluslararası boyutlarına kadar kolayca unutulan temel gerçeği sizin, karşı tarafın temsilcileriyle değil insanlarla tartışmakta olmanızdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Her tartışmacının iki ilgisi vardır:madde üzerine ve çıkarlar üzerine ![]() Örneğin bir satıcı, bir yandan satışından kar etmeyi düşünürken diğer yandan da devamlı bir müşteri kazanmak ister ![]() İlişki, problemle bozulma eğilimi gösterir ![]() ![]() ![]() Durum üzerine pazarlık, madde ile ilişkinin çatışmasına yol açar ve bir tartışmacının hem madde hem de iyi ilişkiler bakımından birini diğeri ile değiştirmek suretiyle etkiler ![]() Tartışma esnasında karşınızdaki insanların problemini işlemek ve iyi bir iş ilişkisini korumak amaçları çelişkiye düşürmez ![]() ![]() Duygusal problemlerle uğraşırken duygusal teknikler kullanın ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sezgi Karşı tarafın düşündüklerini anlamak, sizin probleminizi hemen çözmeye yetmez ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kendinizi onların yerine koyun ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Korkularınızla onların amaçlarını kolaylaştırmayın ![]() ![]() Kendi probleminiz için onları suçlamayın ![]() ![]() Görüşlerinizi karşılaştırın ![]() ![]() Diğerlerinin düşüncelerine aykırı davranabilmek için fırsat kollayın ![]() ![]() ![]() Önerilerinizi değerlerine uygun olarak yapın ![]() ![]() Heyecan Sert bir tartışmada, bir tarafın heyecanı diğer tarafa da geçer ![]() ![]() ![]() Önce kendinizin ve karşınızdakilerin heyecanını tanıyın ve anlayın ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Heyecanları gizlemeyin ve onları haklı görün ![]() ![]() Karşı tarafın rahatlamasına fırsat verin ![]() ![]() ![]() Heyecanlı patlamalara tepki göstermeyin ![]() Sembolik hareketler kullanın ![]() ![]() İletişim İletişim olmadan tartışma olmaz ![]() ![]() İletişimde üç büyük problem vardır ![]() ![]() ![]() Siz, doğrudan doğruya ve açıkça kendileriyle konuşurken, onlar sizi duymayabilirler ![]() ![]() İletişimin üçüncü problemi anlaşmazlıktır ![]() ![]() İletişimin bu üç problemi için ne yapılabilir ? Dikkatle dinleyin ve söylenenleri kabul edin ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Anlaşılacak şekilde konuşun ![]() ![]() ![]() ![]() Karşı taraf hakkında değil kendi hakkınızda konuşun ![]() ![]() Bir amaçla konuşun ![]() ![]() ![]() Olmadan önlemek en iyisidir ![]() İnsan problemi, problem doğmadan önce ele alınmalıdır ![]() Karşı tarafla işe yarayacak ilişki kurun ![]() ![]() İnsanları değil problemleri göğüsleyin ![]() Tarafların kendilerini düşünmeleri için daha etkin bir yol, birbirlerini, avantajlı olabilecek uygun anlaşma yollarını, yan yana ve ısrarla araştıran ortaklar gibi düşünmeleridir ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Evet Dedirtme Sanatı... |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Evet Dedirtme Sanatı...3 ![]() ÇIKARLAR ÜZERİNDE DURUN Bir kütüphanede tartışan iki kişiyi düşünün ![]() kalmasını istiyor ![]() ![]() ![]() Kütüphaneci odaya giriyor ![]() ![]() ![]() ![]() Akılcı bir çözüm için durumları değil çıkarları bağdaştırın ![]() Bu hikaye pek çok tartışma için tipik bir örnektir ![]() ![]() Çıkarlar problemi tanımlar ![]() ![]() Zıt durumların arkasında paylaşılabilen ve uyulabilen çıkarlar bulunduğu gibi çelişenler de bulunur ![]() Çıkarları nasıl teşhis edersiniz ? Karşı tarafın çıkarlarını saptamak en azından kendilerinizinkileri anlamak kadar önemlidir ![]() "Niye ?" diye sorun ![]() ![]() ![]() Çıkarların meydana çıkarılmasının bir diğer yolu da "Neden olmasın ?" diye sormaktır ![]() ![]() ![]() En güçlü çıkarlar temel beşeri ihtiyaçlardır ![]() Güvence Ekonomik varlık Ait olma duygusu Saygı Kendi yaşamını kontrol Bir liste yapın ![]() ![]() Çıkarlar hakkında konuşmak Tartışmaktan amaç çıkarlarınızı korumaktır ![]() ![]() Çıkarlarınızı canlı tutun ![]() ![]() Onların çıkarlarını problemin bir parçası olarak görün ![]() ![]() Dikkatle dinlenmek istiyorsanız problemi cevaptan önce okuyun ![]() Geriye değil ileriye bakın ![]() ![]() Kararlı fakat esnek olun ![]() ![]() Problemler üzerinde sert insanlar üzerinde yumuşak olun ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Onların çıkarlarını dikkate almaz ve önerilerine açık olmazsanız, diğer tarafın sizi dinlemesini ve önerdiğiniz seçimler üzerinde tartışmasını bekleyemezsiniz ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Evet Dedirtme Sanatı... |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Evet Dedirtme Sanatı...4 ![]() Çoğu kez anlaşmacılar bir anlaşmaya varabilecekken onu kaybederler, yahut vardıkları anlaşma iki taraf içinde daha iyi olabilecekken bu gerçekleşmez ![]() ![]() TEŞHİS Birçok tartışmada seçeneklerin kullanılmasına dört büyük engel vardır: (1) Erken yargı, (2) tek çözümün peşinde koşmak, (3)belirli bir ödülü kabullenmek, (4) " bu problemi çözmek onların problemi " diye düşünmek ![]() ![]() Problemler karşısında bir şey söylemeden önce iki kez düşünmek gerekir ![]() ![]() ![]() TAVSİYELER Üretken seçenekler bulmak için: (1) Seçenek üretme işini onların yargılarından ayırın, (2) tek çözümün peşinde koşmak yerine masa üzerindeki seçenekleri çoğaltın, (3) ortak çıkarlar araştırın, ve (4) onların karar vermesini kolaylaştıracak yollar bulun ![]() Seçenek üretmek için beyin fırtınası * oturumu yapılmalıdır ![]() Görüşmeden önce: 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() ![]() Görüşme sırasında: 1 ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() Görüşmeden sonra: 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() Beyin fırtınasını zor olsa da karşı tarafla yapmakta fayda vardır ![]() Seçeneklerinizi genişletin Katılanların en iyi niyetlileri bile, görüşmelerde kendilerinin en iyi tek çözümü aradıkları kanısına göre hareket ederler ![]() ![]() ![]() Özelden genele giderek seçenekleri çoğaltın ![]() ![]() Seçenek oluşturmada dört temel adım vardır: 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() Çok sayıda seçenek üretmenin bir yolu da olaya çeşitli uzmanların gözleriyle bakmaktır ![]() Düşündüğünüz anlaşma modeli gerçekleşmediği takdirde değişik ağırlıklı anlaşma modelleri oluşturun veya öne sürülmüş bir anlaşmanın kapsamını değiştirin ![]() Ortak kazancı araştırın Ortak çıkarları tanımlayın ![]() ![]() ![]() Çıkarları birleştirmenin bir yolu karşınızdakine tercihlerini sormaktır ![]() ![]() ![]() Karşınızdakilerin karar vermesini kolaylaştırın Sizin için bir tartışmada başarı, karşı tarafın sizin hoşunuza gidecek bir karar almasıdır ![]() Kimi etkilemek istiyorsanız kendinizi onun yerine koyun ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Evet Dedirtme Sanatı... |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Evet Dedirtme Sanatı...5 ![]() Farklılıkları arzuya göre uzlaştırmanın ciddi bedeli vardır ![]() ![]() ![]() Objektif kriter kullanma korkusu Bir tartışmada dikkatinizi tarafların hamlelerine değil problemin değerleri üzerinde toplayın ![]() ![]() İlkeler üzerinde tartışmak akılcı anlaşmalar sağlar ![]() ![]() Objektif kriterlerin geliştirilmesi İlkeler üzerindeki bir tartışmanın sürdürülmesinde iki soru akla gelir: Objektif kriterler nasıl geliştirilir ve tartışma sonunda nasıl kullanılır ![]() Hangi tartışma yöntemi kullanırsanız kullanın, önceden hazırlanmakla iyi edersiniz ![]() ![]() Adil standartlar kullanın ![]() ![]() Adil işlemler kullanın ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Objektif kriterlerle tartışma Objektif kriterlerle tartışmada hatırlanacak üç temel nokta vardır: 1 ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() Sözün kısası, dikkatinizi objektif kriterler üzerinde toplayın ama esnek olun ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Evet Dedirtme Sanatı... |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Evet Dedirtme Sanatı...6 ![]() (Anlaşma için en iyi seçeneği geliştirin) Karşı taraf daha güçlü bir pazarlık durumuna sahipse çıkarlardan, seçeneklerden ve standartlardan konuşmanın ne yararı olabilir ? Karşı taraf daha zenginse, daha iyi tanıdıkları varsa, yahut daha geniş bir uzman kadrosu ya da güçlü silahları varsa ne yaparsınız ? Yapabileceğiniz iki şey vardır ![]() ![]() Kendinizi korumak Tartışmacılar kendilerini korumak için genellikle kabul edilebilecek en kötü sonucu, yani bir taban çizgisini belirlemeye çalışırlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bunun gibi durumlarda kalmamak için çare en iyi seçeneği bilmektir ![]() ![]() ![]() Tüm varlığınızı kullanmanıza yardım etmek İki tarafın nisbi tartışma güçleri, esas olarak uzlaşmama seçeneğinin onlara ne kadar çekici geldiğine bağlıdır ![]() ![]() Anlaşma sağlanamazsa ne yapacağınızı araştırmanız büyük ölçüde sizi güçlendirir ![]() ![]() ![]() ![]() Bir tartışmada karşı tarafın en iyi seçeneğini de düşünmelisiniz ![]() Diğer taraf güçlü ise… İyi bir seçeneğe sahip olup, en iyi çözümü bulmak için, bilgi, para, insan gücü, ilişkiler ve zeka gibi neyiniz varsa kullanın ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Evet Dedirtme Sanatı... |
![]() |
![]() |
#7 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Evet Dedirtme Sanatı...![]() ( Tartışma tekvandosunu kullanın) Siz iki tarafın da kazancını azamiye yükseltecek bir anlaşma geliştirmek için çare ararken, onlar yalnız kendi kazançlarını azamiye yükseltmek için sizin önerilerinize saldırabilirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tartışma tekvandosu Karşı gurup size baskı yaparsa siz de onlara baskı yapmaya çalışırsanız tartışmayı durum pazarlığına çevirmiş olursunuz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Karşı tarafın saldırısı tipik olarak üç manevradan oluşur: Durum üzerinde şiddetle ısrar etmek, fikirlerinize saldırmak, size saldırmak ![]() Karşı taraf durumunu ortaya koyduğu zaman ne reddedin ne de kabul edin ![]() ![]() ![]() Fikirlerinizi savunmayın; eleştiri ve tavsiyelere açık olun ![]() ![]() Size yapılan bir saldırıya probleme yapılan bir saldırı havası verin ![]() ![]() Açıklama yapmak yerine soru sorun ve duraklayın ![]() ![]() ![]() Karşı tarafın oyuna sokulması Karşı tarafı oyuna sokmak için "Yanılıyorsam lütfen düzeltin","Bizim için yaptıklarınızı takdir ediyoruz","İddialarımın doğru olup olmadığını anlamak için size birkaç soru sorabilirmiyim?","Acaba söylediklerinizi anlıyor muyum?" gibi cümleler kullanabilirsiniz ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Evet Dedirtme Sanatı... |
![]() |
![]() |
#8 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Evet Dedirtme Sanatı...8 ![]() (En katı tartışmacının ehlileştirilmesi ) Sizden yararlanmak ve sizi kullanmak için insanların kullanacakları pek çok taktik ve hile vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Oyunun kurallarını nasıl tartışırsınız ? Diğer tarafın hileli bir taktik kullandığı bir olayda, tartışma oyununun kurallarını görüşmenin üç aşaması vardır ![]() ![]() Size meşru olmayan bir taktik kullanıyor diye insanların kişiliklerine saldırmayın ![]() ![]() ![]() ![]() Kasti aldatma Tartışma hilelerinin belki de en yaygın şekli gerçeklerin, yetkilerin yahut niyetlerin yanlış tanıtılmasıdır ![]() Hileli tartışmaların en eski şekli bile bile yanlış açıklamalarda bulunmaktır ![]() ![]() Karşı taraftakiler, hiç de öyle olmadığı halde kendilerini tam yetkili olarak tanıtabilirler ![]() ![]() ![]() Karşı tarafın anlaşmaya uymama olasılığının sezildiği hallerde, anlaşmaya bu durumu engelleyici ilaveler yapmak mümkündür ![]() Gerçeğin bir bölümünü söylemek aldatmak demek değildir ![]() Psikolojik savaş Bu tür taktikler sizi rahatsız etmek için kullanılır ![]() ![]() Tartışmanın yapılacağı çevrenin seçimini onlara bırakırsanız onları rahatlatmış ve yumuşatmış olursunuz ![]() ![]() ![]() Karşı taraf sizi sözlü ve sözsüz rahatsız edebilir ![]() ![]() ![]() Kandırma amaçlı psikolojik savaşın bir başka şekli de, iyi adam-kötü adam oyunudur ![]() ![]() Bir tartışmada kullanılan en kötü taktiklerden biri de tehditlerdir ![]() ![]() ![]() Durum üzerinde baskı taktiği Bu tip pazarlık taktiği tek bir tarafın ödün vermesi için kullanılır ![]() ![]() Bir ilkeyi savunmak meşru olmayan bir taktikten kolaydır ![]() ![]() SONUÇ Üç nokta ![]() Bunu zaten biliyordunuz Bu kitapta anlatılan meseleleri siz zaten biliyordunuz ![]() ![]() Yaparken öğrenin Bir beden eğitimi kitabını okumak size bedensel bir gelişme sağlamaz ![]() ![]() "Kazanmak" Biz ilke tartışmasını kullanışlı buluyor ve tavsiye ediyoruz ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|