05-08-2008
|
#1
|
[KAPLAN]
|
Santranç Nedir ? Yararları Nelerdir ?
Satranç ilk defa Hindistan düşünürlerinden Herssabbin Dahire adında bir Hintli tarafından bulunmuştur Bu oyunu yaygınlaştıran da Liclac İbn-i Sita isimli bir Hintlidir
19 yüzyılda satranç İngiltere daha sonra Almanya, Rusya ve Amerika yaygınlaştı Büyük savaştan sonra satrancın ve satranç turnuvalarının yaygınlaşması, eski düşman uluslar arasında bir köprü kurarak uluslararası gerginliklerin giderilmesinde kendine düşen görevi bilim ve sanattan daha çabuk başarmıştır
Lasker’in belirtmiş olduğu gibi, her insanın, ister spor olsun,ister masa başı türünden olsun bir mücadele oyununa içgüdüsel gereksinimi vardır Bu, özellikle modern çağlarda, makineleşmiş bir ortamda dizginlenen,dolayısıyla eş tempoyu tutturmak zorunda kalan insanların,bir yolunu bulup bireysel güçlerini sınama ve kendilerini gösterme tutkularından gelmektedir Ancak yüksek kültürlerin insanları gelişigüzel bir oyunla yetinememektedirler Uzun dönemde, ne bedensel ne de şansa bağlı oyunlar bu insanları doyurmaktadır Ama satrançta, şansı dışlayan sadece zihin gücünün ortaya çıktığı bir oyun bulmaktayız Kazanılsa da kaybedilsede satranç yalnızca zihnin mücadele gücüne dayanmaktadır; ona taşıdığı derinliği veren de işte budur
Satrancın Yararları için A B D Satranç Federasyonunun yaptırdığı araştırma sonuçları  
A B D satranç federasyonunun yaptırdığı bir araştırmaya göre satranç ''okuma yetenini ''arttırıyor
NEW YORK 9 bölge ortaokul öğrencileri detaylı bir araştırmaya tabi tutuldular Satranç oynayan ve oynamayan öğrenciler gönüllü olarak bu programa katıldılar Sonuçta satranç oynayan öğrencilerin test sonuçları satranç oynamayan öğrencilerin test sonuçlarına göre çok daha yüksek oldu
Tüm öğrenciler her okuma donemi sonunda bir okuma testine tabi tutuldular Kontrol grubu( 1) grup ayni sınıfta satranç oynamayan öğrencilerin tamamı (2) grupta olan satranç oynamayan , satranç oyuncularıyla ve yılın basında okuma seviyesi 1 grupla ayni olan öğrencilerden oluştu Satranç oyuncuları her 2 gruba göre okumada daha fazla ilerleme kaydettiler Satranç oynayan öğretmenler antrenör olarak programda çalıştılar Öğretmenlere A B D Satranç Vakfından satranç ustaları yardim etti
1990-1992 okul yılında IBM'in katılımcı okullara sağladığı bilgisayarlar sayesinde araştırma çok daha verimli yapıldı Bilgisayarlarla daha fazla oynayarak öğrencilere pratik yapma olanağı sağladı
Öğrenciler bilgisayar programları ve Internet üstünden diğer okullarla oynayabildiler 9 Bölgedeki öğrencilerin çoğunu okuma yetenekleri ulusal ortalamanın altında olduğu halde satranç oynayanlar ulusal ortalamanın üstünde performans gösterdiler
Daha ayrıntılı sonuç alınması için satranççılarla aynı sınıfta bulunan satranç oynamayan öğrencilerin %70'i alındı
Yıl sonunda satranç oynamayanlar %2 ilerlerken satranç oyuncuları %5 7 ilerlediler
9 Bölge öğretmenleri satranç’ta oyun kuvvetlerini geliştirirken öğrencilerin kendini iyi ve güvenli hissetmelerini sağladığı ve satranç oynayan öğrencilerin okumaya daha çok eğilimli olduklarını söylüyorlar
Satranç ustaları satranç oynamanın genel zeka, kendi kendini kontrol ve analitik yeteneği arttırdığını söylüyorlar Bu yüzden okuma yetenekleri artıyor
|
|
|