![]() |
Halit Ziya Uşaklıgil (1866 – 1945) |
![]() |
![]() |
#1 |
[KAPLAN]
|
![]() Halit Ziya Uşaklıgil (1866 – 1945)![]() HALİT ZİYA UŞAKLIGİL (1866 – 1945) Türk edebiyatında romanın başladığı yer ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() PARİS İZLENİMLERİNİ İSTANBUL'DA VAKİT GAZETESİNDE YAZDI İzmir Rüştiyesi'nin son sınıfında iken bir avukatın yanında çalışmaya başladı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu arada bir fırsat çıktı ve Paris sergisine gitti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ROMANLARINDA KAHRAMANLARINI YAŞADIĞI TOPLUMDAN SEÇTİ ‘Mai ve Siyah’tan sonra ‘Kırık Hayatlar' ve ‘Aşk-ı Memnu’ adlı romanları birbiri ardından çıktı ![]() ![]() ![]() 1908 devriminden sonra 1909'da Sultan Reşad'ın Mabeyn Başkâtipliği'ni yaptı ![]() ![]() ![]() ![]() Halit Ziya, günümüze kadar gelmiş romancıların en büyüğüdür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Halit Ziya da bunlardan biri idi ![]() ![]() ![]() ![]() Onun için bütün romanlarının kahramanları, konaklardan, saraya yakın çevreden seçilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() MEŞRUTİYETTEN SONRA ESKİ YAZDIKLARINI SADELEŞTİRMEYE ÇALIŞTI Fakat 1908 Meşrutiyet hareketi başarıya ulaşınca, yeni bir toplum, yeni bir edebiyat doğdu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Halit Ziya dünya edebiyatını bir Balzack'ı, bir Paul Bourget'si olabilirdi ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Halit Ziya Uşaklıgil (1866 – 1945) |
![]() |
![]() |
#2 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Halit Ziya Uşaklıgil (1866 – 1945)Çağdaş anlamda Türk romanının ilk ve başarılı örneklerini veren Halid Ziya öykülerinde de aynı çizgiyi izlemiştir ![]() İstanbul'da doğan (1866-1945) Halid Ziya Uşaklıgil, kökleri eskilere uzanan ve Uşakizadeler diye bilinen Uşaklı bir aileden gelen halı tüccarı Hacı Halil Efendi'nin oğludur ![]() ![]() ![]() Bunlar onun edebiyatla kurduğu ilk ilişkilerdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Son sınıfta okuldan ayrılarak bir süre babasının yanında çalışan Halid Ziya aynı yıl bir arkadaşıyla birlikte Nevruz adlı bir dergi yayımlamaya girişti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu gazetede düzyazı şiir (mensur şiir), öykü ve roman türlerinde yazdığı ilk yapıtlarını yayımladı ![]() ![]() ![]() ![]() Servet-i Fünun içinde Edebiyat-ı Cedide Akımı dışlanınca öbür arkadaşları gibi Halid Ziya da II ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İzmir'de ilk romanını kaleme aldığı yıllarda Fransa'da Gerçekçilik ve Doğalcılık akımları yaygındı ![]() ![]() ![]() Halid Ziya'mn Nemide (1889), Bir Ölünün Defteri (1889), Ferdi ve Şürekâsı (1894) adlı yapıtları İzmir'de yazdığı gençlik dönemi romanlarıdır ![]() İlk iki romanında konu üç kişi arasındaki acıklı bir sevgi öyküsüdür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Halid Ziya Uşaklıgil'in Mai ve Siyah adlı yapıtı hem yazarın, hem de Türk romanının olgunluğa doğru önemli bir dönüm noktasını oluşturur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nihal babasının yanma dönerek onunla yaşamaya başlar, Behlül ise kaçar ![]() ![]() ![]() ![]() Yapıtta olayın örülüsü, dış ve iç dünyalann anlatımındaki denge son derece yetkindir ![]() Halit Ziya Uşaklıgil'in öbür öykü kitaplarının başlıcaları şunlardır: Bir Muhtıranın Son Yaprakları (1889), Bir İzdivacın Tarih-i Muaşakası (1889), Bir Yazın Tarihi (1898), Solgun Demet (1901), Hepsinden Acı (1934), Kadın Pençesi (1939) ![]() ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|