![]() |
Kiliste Bulunan Tarihi Yerler |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kiliste Bulunan Tarihi YerlerKilisin Tarihi eserleri nelerdir,Kilisin Gezilecek Yerleri,Kilisin Gezilecek mekanları,Kilisin Tarihi Yerleri nedir Kilis İli Tarihi Yerleri Ravanda Kalesi Kilis, Polateli İlçesi Belenözü köyü yakınındaki Ravanda Kalesi, Kilis kent merkezine 24 kilometredir ![]() Kalede arkeolojik bir çalışma yapılmadığından aidiyeti hakkındaki bilgiler yoruma ve yörenin ilk sahiplerine dayanmaktadır ![]() ![]() Ravanda Kalesi’ne ait basılı kaynaklara dayalı bilgiler XI ![]() ![]() ![]() ![]() XII ![]() ![]() ![]() İslam kaynaklarında “er-Ravendan” , Haçlı kaynaklarında “Ravendel / Ravandal / Ravenel” , Ermeni kaynaklarında da “Aréventen” olarak geçen kale, tarihsel süreç içersinde bölgeye egemen tüm beylik ve devletlerce garnizon olarak kullanılmıştır ![]() ![]() ![]() Ravanda Kalesi görüş açısı oldukça geniş, yüksek konik bir tepe üzerine inşa edilmiş ve tepenin yamaçları da çıkışı engelleyecek kadar diktir ![]() Kaleye ait tüm yapılar zirvedeki düzlükte olup, düzlük sularla çevrilidir ![]() ![]() Kasteller (Çeşmeler) Yerel ağızda “çeşme” anlamında kullanılan bu sözcük, Arapça kökenli olmasına karşın Karacaoğlan’ın dizelerinde de yer almıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İlde bulunan “16” kastelden (çeşme) bir kısmı özgünlüğünü yitirmiş, bir kısmı da susuzdur ![]() ![]() Yöredeki kastel, sebil ve şadırvanların suyu kent dışında (ilezi) açılan kuyulardan ve kaynak suları çevresinde yapılan kaptaşlardan sağlanıp; yerleşim birimlerine kanallar, su depoları, maskemler (savak, maslak) ile getirilmiştir ![]() • Salih Ağa Kasteli • İpşir Paşa Kasteli • Fellah Kasteli • Kurdağa Kasteli • Nemika Kasteli Hamamlar Kilis’te taşınmaz kültür varlığı günümüze ulaşan beş tane hamam vardır ![]() ![]() ![]() Belirttiğimiz bu hamamlar haç planlı, dört eyvanlı ve köşe hücreli olup; hepsinde, “soğukluk, ılıklık, sıcaklık” bölümleri vardır ![]() ![]() ![]() • Eski Hamam • Hoca Hamamı • Paşa Hamamı • Hasan Bey Hamamı (Çukur Hamamı) • Tuğlu Hamamı (Yeni Paşa Hamamı, Daltaban Paşa Hama Konaklar Konut yaptıracak olanlar ustaya gider:”bizim evde kibleye, boyraza karşı iki taga (pencere) bir kapı ev yaptıracağım ![]() ![]() Yapım işi saptanan zamanda bitmezse ev sahibi çalışanlara yemek verirmiş ![]() ![]() Yonucular işe ustada önce geldiği için evin hanımı ustadan önce tanırlarmış ![]() ![]() • Kilis Evi • Neşet Efendi Konağı • Yaşam Alanları- Kullanılan Mekanlar • Ahmet Bey Konağı • Azize Uygur • Hayrettin Mimaroğlu • Kifayet Barışkan • Meliha Üzümbalı • Muhlis Salihoğlu • Safder Tümay • Zübeyde Ülgen Neci Örenin Kültür Alt Yapısı - Arkeolojik Alanlar YÖRENİN KÜLTÜR ALTYAPISI Mezopotamya’dan Filistin’e kadar uzanan Bereketli Hilal / Verimli Hilal (Fertile Crescent) Bölgesi’nin kuzeybatı kısmında yer alan Kilis ve yöresi; aynı zamanında Küçük Asya’yı Ön Asya’ya bağlayan yollardan biri üzerindedir ![]() Arkeobotanik araştırmalarına göre buğday, arpa, zeytin, üzüm gibi yeme içme kültürüyle ilgili tarımsal ürünlerin kültüre edildiği topraklar olan “ Verimli Hilal Bölgesi” aynı zamanda neolitik, kalkolitik kültür katmanlarının (Tell Halaf / Tel Halaf / Halaf ve Tel-el Obeyd Kültürleri) da yayılımı alanı içerisindedir ![]() Kilis’te Yapılan Arkeolojik Çalışmalar Kilis ve yöresinde 1968 yılında başlayan arkeolojik incelemeler 1987, 1988 yıllarında arkeolojik yüzey araştırmalarına, 1989’da da arkeolojik kazı çalışmalarına dönüşmüştür ![]() T ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2000-2003 yıllarında gerçekleştirilen yüzey araştırmalarında bölgede toplam 147 adet arkeolojik merkez (62 höyük, 8 tepe yerleşmesi, 22 yamaç yerleşmesi, 16 düz mekan, 11 kale, 17 paleolitik buluntu, 6 kaya oyuğu mezarı, 6 mezarlık, 3 doğal mağara, 2 kireçtaşı ocağı, 1 su kanalı, 1 su kemeri) saptanmıştır ![]() Yüzey araştırmalarında 39 Geç Kalkolitik Çağ, 47 Eski Tunç Çağı, 38 Orta Tunç Çağı, 39 Geç Tunç Çağı, 40 Demir Çağı yerleşimi belirlenmiştir ![]() Bugüne kadar yapılan tüm arkeolojik çalışmalara göre yörede Geç Kalkolitik Dönem’den (M ![]() ![]() Ören Yerleri Kurukastel Ören Yeri Kilis İli’nin kuş uçumu 3 km ![]() ![]() ![]() Tepede bulunan gözetleme kulesi ve çevresindeki mimari kalıntılar “I ![]() ![]() ![]() Ağcakent Ören Yeri Musabeyli İlçesi Akçakent Köyü Haraba yöresindedir ![]() ![]() ![]() Askeri Yapılar Evliya ÇELEBİ Seyahatnamesi’nde Kilis’te kale ve surlardan söz etmesine karşın günümüze bu yapılardan hiçbiri ulaşamamıştır ![]() Ravanda Kalesi Afrin Çayı’nın doğusunda Belenözü Köyü sınırlarındadır ![]() ![]() ![]() Surlar ve birbirinden farklı uzaklıkta köşeli ve yarım yuvarlak biçiminde olan burçlarının bir kısmı hala ayaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kaleye ait kesin bilgiler XI ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cami ve Mescitler Osmanlı Devleti kayıtlarına göre Kilis’te “55” cami, “10” mescit bulunmakta ![]() ![]() Ulu Cami, Alacalı Cami, Akcurun Camisi ve Ali Çavuş Camisi Osmanlı Dönemi öncesi yapılardır ![]() Bu dönem yapılarından Ali Çavuş Camisi’nin adı kalmış; Alacalı Cami onarımlarla özelliğini yitirmiş olup; özgünlüğünü koruyarak günümüze ulaşabilen sadece Ulu Cami ile Akcurun Camisi’nin minaresidir ![]() Diğer cami ve mescitler Osmanlı ve Cumhuriyet Dönemi yapılarıdır ![]() • Osmanlı Dönemi Öncesi Yapılar • Osmanlı Devleti Dönemi’nde Yapılan Camiler Ulu Cami (Cami-i Kebir) Kilis’in en eski mahallelerinden Hacı Gümüş Mahallesi (Hurufat Defteri’ndeki kayıtlarda Sibat Mahallesi) Ulu Cami Sokak, No:41 adresinde bulunan bu cami Kilis’in en eski ve en büyük camisidir ![]() Kıbleye parelel olarak uzanan dikdörtgen planlı ve mihrap önü kubbeli olan bir camidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Harimin orta eksenine yerleştirilen mihrap sivri kemerlidir ![]() ![]() Caminin harimi kuzeydeki avluya açılmakta olup, avlunun doğusunda ve batısında medrese hücreleri bulunmaktadır ![]() Avluya, kuzeydoğudaki portaldan ve batıdaki kapıdan girilmektedir ![]() ![]() ![]() Avlunun kuzey yönünde yığma ayakların ikisinde birer mihrap nişli vardır ![]() ![]() Kaidesi kare planlı olan minare sarı/sarımtrak ve siyah düzgün kesme taşlardan yapılmıştır ![]() ![]() Çokgen olan minare gövdesi sekizgen bir pabuç üzerinde yükselmektedir ![]() ![]() ![]() Camideki göze çarpan süslemeler harime açılan portalda, portalın iki tarafındaki mihrabiyelerin üzerinde ve mihrapta toplanmıştır ![]() ![]() ![]() Yaptıranı ve yapanı bilinmeyen bu camide renkli, düzgün kesme taş kullanılmış olup; 1924 yılındaki onarımını Halep’in ünlü mimarı Hacı Ahmet Azizi gerçekleştirmiştir ![]() Akcurun Camisi Hacı İlyas Mahallesi’nde (eski kayıtlarda Kızılca Mahallesi) kendi adıyla bilinen çarşıdadır ![]() Kilis ağzında “curun” sözcüğü “yalak, havuz” anlamını taşıdığından, caminin içindeki kuyunun havuzu nedeniyle bu adı (curun, ak taştan yapılmış havuz) vermişlerdir ![]() ![]() Akcurun Camisi dikdörtgen planlı olup; iki sahınlı son cemaat yeri ile tek sahınlı harimden oluşmuştur ![]() ![]() Son cemaat yerinden harime basık kemerli bir bir kapıdan girilir ![]() ![]() Süssüz bir niş olan mihrap oldukça sadedir ![]() ![]() Mihrabın sağ tarafında mermerden yapılmış minber de mihrap gibi yalın ve süssüzdür ![]() Avlunun kuzeybatı yönünde olan minarenin dikdörtgen bir kaidesi olup; kaidenin üst köşeleri pahlıdır ![]() ![]() ![]() Alacacı Camisi (Katran Camisi) 1460 yılında Hacı Yusuf Ramazanoğlu Emir Nasreddin yaptırılan bu cami İnaplıkütah Mahallesi’nde ( Hurufat Defterlerindeki kayıtta Kızılca Mahallesi İplik Pazarı ) olup, diğer adı da Küçük Cami’dir ![]() Yöre halkının “Katrancı Camisi” adıyla andığı bu yapı gördüğü onarımlarla özgünlüğünü yitirmiş yerine 1962 yılında bugünkü cami yapılmıştır ![]() Osmanlı Devleti Dönemi’nde Yapılan Camiler • Tekke (Tekye) Camisi • Hacı Derviş Camisi • Kadı Camisi • Muallâk Camisi (Hasan Bey Camisi) • Hindioğlu Camisi • Çalık Camisi • Pirlioğlu Camisi • Hasan Attar Camisi • Zeytinli Camisi • Şeyh Camisi • Cüneyne Camisi • Şeyh Hilal Camisi (Şeyh Ahmet Camisi) • Şeyh Süveden Camisi (Hacı Özbek Camisi) • Tabakhane Camisi • Murtaza Ağa Camisi • Şeyh Süleyman Camisi ( Şeyhler Camisi) • Kürtler Camisi • Mehmet Paşa Camisi Minaresi • Şeyh Efendi Tekkesi (Nakşibendî Tekkesi) Tekke (Tekye) Camisi Cumhuriyet Alanı yakınında olup adını verdiği Tekke Mahallesindedir ![]() ![]() Evliya Çelebi’nin “Canboladoğlu’nun padişahane (padişaha yakışacak) camii” sözüyle betimlediği bu caminin, vakfiyesindeki (vakıf senedi) adı, “Tekke Camisi’dir ![]() Canbolad Bey Mevlana Celaleddin-i Rumi’nin hayranlarındandı; onun adına yaptırdığı tekkenin önüne bu camiyi yaptırdı ve “Tekye Camisi” adını verdi ![]() Bu cami taşıdığı teknik özellikler yanında, görünüm itibarıyla da yöresindeki benzeri yapılardan farklı olup; yerel teknik uygulamaların dışında Osmanlı sanatıyla entegre olmuş nitelikler taşımaktadır ![]() Görünüm mimarisi bakımından Kilis’in en önemli camisi olan bu yapı kuzey yönü ve buradaki cümle kapısı, kapının doğusundaki ve batısındaki pencereler, pencere alınlıklarındaki çiniler, çörtenler ve çörtenlerin altındaki rozetler, ustalıkla sanatı birleştiren uygulamalardır ![]() Yapının diğer üç cephesinde altlı üstlü pencereler (üstteki pencereler vitraylı) yer almaktadır ![]() ![]() Yöresi medrese hücreleri ile çevrili olan caminin, geniş bir avlusu ve görkemli bir giriş kapısı vardır ![]() ![]() Harimi örten tek büyük bir kubbe, beş kemerli son cemaat yeri ve kare planı yapının temel özelliklini oluşturur ![]() Çokgen kasnaklı olan kubbe, “14 ![]() ![]() ![]() ![]() Tekke Camisi’nin akıldan çıkmayacak bölümleri mihrabı ve minberi olup; ustalık kadar (taş işçiliği ) kullanılan taşlar ve renkler de belleklerde iz bırakacak kadar güzeldir ![]() Mihrabın taşlarının özenli ve düzenli işlenmesi, kimi meraklılara göre caminin yapım tarihinin - hangi tarihte yapıldığının ipucunu verir ![]() Dokuztaş basamakla çıkılan minberde de, yapı ve renk bakımından değişik taşlar kullanılmıştır ![]() ![]() Yarım daire biçimindeki mihrabı, Kilis’te özgünlüğü koruyan iki mihraptan biridir ![]() ![]() 1553 yılında yapılan minberin tümü renkli mermer, özgündür ![]() ![]() Harimin kuzey yönünde ağaçtan yapılmış mahfiller de özgün olup, balkon biçimindedir ![]() Minare caminin kuzeybatı köşesinde, son cemaat yerinin hemen yanındadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Kiliste Bulunan Tarihi Yerler |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kiliste Bulunan Tarihi YerlerHacı Derviş Camisi Büyükkütah Mahallesi Cumhuriyet Caddesi’nde bulunan bu camiyi Abdullah oğlu Hacı Mustafa yaptırmıştır ![]() Kıbleye paralel uzanan bir harimi ve son cemaat yeri gibi bölümleri olan cami dikdörtgen planlıdır ![]() ![]() ![]() Mihrabı ve minberi hakkında bilgi yoktur ![]() ![]() ![]() Harimi üçer eyvanla genişletilmiş cami, çapraz tonozlarıyla örtülü kıbleye uzanan tek sahınlı harimiyle özgün bir örnektir ![]() Kadı Camisi Büyükkütah Mahallesi Cumhuriyet Caddesi’nde bulunan camiyi Hurufat Defterlerindeki kayıtlara göre “Karakadı” adlı bir kişi yaptırmıştır ![]() Aslında kare planlı cami sonradan (1822, 1878, 1889, 1900, 1938, 1995) gerçekleştirilen onarımlarla genişletilmiştir ![]() Son cemaat yerindeki kemerler yapının kuzey köşelerindeki birer gömme ayakla, ortadaki yedi tane dikdörtgen yığma ayağa binmektedir ![]() ![]() Tonozların bindiği ayaklarla harim, iki sahına bölünmüş ve sonradan yapılan müdahalelerle doğu batı yönünde büyültülerek, genişletilmiştir ![]() ![]() Biri harimin güney tarafındaki duvarda, diğeri batısına eklenen bölümde - harimin güneybatısında - yer alan iki tane mihrap vardır ![]() ![]() ![]() ![]() Caminin oldukça basit olan minberi sonradan yapılmış olup, hareketlidir ![]() Yapını dört cephesinde de yağmur sularını tahliye eden üçü süslü diğerleri yalın olmak üzere toplam “18” tane “çörten” vardır ![]() Avlunun kuzeydoğusunda olan minare düzgün kesme taşlardan yapılmıştır ![]() ![]() ![]() Muallak Camisi (Hasan Bey Camisi) Meşheddlik Mahallesi Odun Pazarı Caddesi’nde bulunan camiyi, Hurufat Defteri kayıtlarında camiyi, Tanrıverdi Hasan Bey (Hasan Bey, Şamlı olan Hasan Bey Kilis’te muhassıl olarak görev yapmış ve Canbold ailesinin kâhyası olarak bilinir) yaptırdığı için “Hasan Bey Camisi olarak geçmektedir ![]() Beşikörtüsü kemerlerin üstünde yükseldiğinden yöre halkınca “muallâk” yani “havada boşta duran, bir yere dayanmadan duran” adı verilmiştir ![]() İki katlı olan caminin alt katında dükkânlar ve eşya, mal saklanacak yer (mahzen, depo) üst kata da ibadethane yer almaktadır ![]() Yapının doğusunda yer alan küçük bahçede kuyu, hücre, abdesthane muslukları ve hela bulunmaktadır ![]() ![]() Son cemaat yeri olmayan Muallâk Camisi’nin harimine basık kemerli bir kapıdan girilir ![]() ![]() Kıbleye paralel uzanan harim tek sahınlıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Sivri kemerli bir niş olan mihrap, ince bir frizle kuşatılmış olmasına karşın oldukça sadedir ![]() ![]() ![]() ![]() Minaresinin kaidesi kare planlı ve köşeleri pahlı ve pabucu sekizgendir ![]() gövdesinde tek bilezik, tek şerefe vardır ![]() ![]() Caminin dikkate değer süslemesi batı yüzündeki yüksek ve sivri kemerli portalıdır ![]() ![]() ![]() Hindioğlu Camisi Kilis voyvodası Kör Hüseyin Ağa tarafından 1664 yılında yaptırılan bu cami, Hindioğlu Mahallesi Dedeağa Sokak’tadır ![]() ![]() ![]() ![]() Avlusunun doğu ve kuzey tarafında medrese hücreleri bulunan cami son cemaat yeri ile birlikte dikdörtgen planlıdır ![]() Son cemaat yeri üç kemerli olup; kemerler ortada iki sütuna, yanlarda gömme ayaklara binmektedir ![]() ![]() Harime, son cemaat yerinden sivri kemerli bir kapıyla geçilir ![]() ![]() Çalık Camisi Aşıt Mahallesi’nde (eski adı Kızılca Mahallesi) olan bu cami Hurufat Defterlerindeki kayıtlara göre “Hacı Ali Bin Mehmet Ağa” ,”Çalık Hacı Ali” tarafından yaptırılmıştır ![]() Üç kapılı girişi olan avlusunda minare, medrese hücreleri, taş bilezikli kuyu ve camiyi yaptıran Hacı Ali oğlu Çalık Mehmet Ağa ile eşine ait olduğu söylenen mezarlar vardır ![]() Kıbleye paralel uzanan tek sahınlı, iki kubbeli bir harimi olan Çalık Camisi, altı serbest, bir gömme ayağa binen altı sivri kemerli, ahşap örtülü, dikdörtgen planlı bir yapıdır ![]() Son cemaat yeri üç kemer gözlü olup; bunlar serbest yığma ayaklara binmektedir ![]() ![]() Mihrap önü kubbeli olup, kubbeye geçişler için ikişer tane büyük üçgenler kullanılmıştır ![]() Yüksekçe olan yuvarlak kasnaklı kubbenin ağırlığı, tonozların (beşik ve sivri kemerler) kemerleri ile gömme ayaklara bindirilmiştir ![]() İki mihraptan özgün olanı, son cemaat yerinin eski kanadından harime açılan kapının ekse- ninde bulunmaktadır ![]() ![]() ![]() Avlunun sağ tarafında harimin güneybatı köşesine bitişik olan minarenin kaidesi kare planlı, üst kısmı pahlıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çalık Camisinin en süslü yanı, şerefe altındaki - çinileri önemli bir kısmı dökülmesine karşın - minaresi ve güneybatı yönündeki portaldır ![]() ![]() Pirlioğlu Camisi Arslan Mahallesi Nahaslı (Nahaslı Çeşme Sokak) Sokak’ta bulunan Pirlioğlu camisi, yaşlıların anlattıklarına göre eski Kilis (Kilis geçmişte o kadar verimli ve bereketli bir yermiş ki, ‘Küçük Mısır’ denirmiş) yerleşiminin tam ortasında bulunuyormuş ![]() Üç ayrı yönden giriş kapısı olan avlusunda çeşme, bilezikli bir kuyu, abdesthane muslukları ve hücreler vardır ![]() Tam kare olmasa da kareye yakın bir planı olan caminin, üç kemer gözlü son cemaat yeri serbest ayaklara binen beşik tonozlarla örtülmüştür ![]() ![]() ![]() Bu mekâna açılan pencereler, düz atkılı ve üçgen alınlıklıdır ![]() ![]() İki sahınlı olan harim kıbleye paralel olarak enlemesine gelişmiştir ![]() ![]() Yalın bir nişten ibaret olan mihrap, kapı ekseninde olup çevresi tahta kaplıdır ![]() ![]() Avlunun batısında, son cemaat yerinin kuzeybatı köşesinde olan minareye avludaki hücreden geçilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Son cemaat yerinin orta kemerindeki kilit taşının üzerinde, kare biçiminde bir taşa işlenmiş yuvarlak kabartma motifli bir rozet ve bunun ortasındaki sekiz kollu yıldız caminin en süslü öğesidir ![]() Hasan Attar Camisi Eski adı Kazılca Mahallesi olan Deveciler Mahallesinde bulunan bu camiyi Hurufat Defterlerine göre Attar Hasan yaptırmıştır ![]() Batıdan girişi olan avlusunda, sonradan yenilenen iki hücre, bir eyvan, abdest muslukları ve helâlar yer almaktadır ![]() Özgün biçimi tek sahınlı kıbleye paralel uzanan çapraz tonozlarla örtülü küçük bir mescit olan yapıya sonradan son cemaat yeri eklenmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Yalın bir nişten ibaret olan mihrabın sağ tarafında beş basamaklı bir minber yer almaktadır ![]() ![]() ![]() Minare harimin batı yönündeki duvarında olup dikdörtgen kaideli ve kaidenin üst kısmı pahlıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zeytinli Camisi Yeni Mahalle Ömer Hoca Sokağında bulunan ve küçük bir mescit olarak yapılan, bu yapının ilk yapıldığında minaresi yokmuş ![]() Kıbleye paralel uzanan iki sahını bulunan caminin, son cemaat yeri üç kemerli gözlüdür ![]() ![]() Betonla örtülü ve kemer dolgularında yalın iki tane çörten bulunan son cemaat yerinden basık kemerli bir ile harime geçilir ![]() ![]() Çevresi ince bir frizle kuşatılan yalın bir nişten oluşan mihrabın her iki yanında birer konsol vardır ![]() Düzgün kesme taş ve moloz taşlarla yapılan caminin minaresi ve minberi yoktur ![]() Şeyh Camisi Tırıhlı Mahallesi, Şıh Camisi Sokaktadır ![]() 1569 yılında Hacı Bulgar oğlu Hacı Baki Murad tarafından yaptırılan caminin Hurufat Defterleri’nde “Şeyh İhlâs Camisi” , “Hıdır Şeyh Camisi” , “Şeyh Camisi” adlarıyla geçer ![]() Sadece minaresi özgün olup, caminin kuzeybatı köşesindedir ![]() Kare planlı kaidesinin köşeleri pahlıdır ![]() ![]() ![]() Cüneyne Camisi Eski adı “Meşhedlik” bugünkü adı Abdioymağı” olan mahallenin “Odupazarı” yöresindedir ![]() Bu yörede Kilis’in fethi sırasında şehit düşen Müslüman sahabilere (Hz ![]() ![]() ![]() Kilis’te Ulu Cami’den sonra en eski cami olan Cüneyne Camisidir ![]() Şeyh Hilal Camisi (Şeyh Ahmet Camisi) Bu yapı eski adı “Kıbeli (Kıbeli Mahallesi çok büyük bir mahalleymiş, günümüzde Çaylak ve Muhali adıyla iki ayrı mahalleye bölünmüştür)” bugünkü adı “Çaylak” olan mahallede olup; 1631 yılında Şeyh Hilal tarafından yaptırıldığı için “Şeyh Hilal” , 1937 yılında Şeyh Ahmet’e satıldığı için de “Şeyh Ahmet Camisi” adıyla anılır ![]() ![]() Avlunun kuızeybatı köşesinde olan minarenin, kare olan kaidesinin köşeleri pahlıdır ![]() ![]() ![]() Minare gövdesinin güney yönünde bulunan kapının üzerindeki yazıtın biraz yukarısında önemli bir kısmı dökülmüş, yıpranmış sekiz kollu bir yıldız biçiminde çini bir pano vardır ![]() ![]() ![]() Tabakhane Camisi Tabakhane Mahallesi’nde (eski adı Meşhedlik Mahallesi) olan cami, Hurufat Defterleri kayıtlarında “Bağhane Camii, Şeyh Gökçe Camii Şerifi, Şeyh Gökçe Ferdi Camii, Debbaghane Camii” adlarıyla geçer ![]() ![]() Düzgün kesme taşlardan yapılan minarenin kaidesi kare planlı ve köşeleri pahlıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Murtaza Ağa Camisi Şeyh Abdullah Mahallesi Murtaza Caddesi’nde bulunan bu camiyi 1661 yılında Kilis Voyvodası Murtaza Ağa’nın yaptırmıştır ![]() Caminin günümüze ulaşan özgün bölümü minaresidir ![]() Düzgün kesme taşlardan yapılan minare kare planlı ve köşeleri pahlıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Şeyh Süleyman Camisi ( Şeyhler Camisi) Şeyhler Mahallesi’nde Eşref Kasteli karşısındadır ![]() Yapıldıktan sonra birkaç onarılan camiden geriye özgün olarak sadece minaresi kalmıştır ![]() Avlu kapısının doğusunda olan minare düzgün kesme taşlardan yapılmıştır ![]() ![]() ![]() Mehmet Paşa Camisi Minaresi Mehmet Paşa Mahallesi, Polappazarı adlı adresteki bu tek şerefeli minare Mehmet Ali Paşa Camisi’ne (İnce Bayraktarzade Mehmed Paşa Camisi, Büyük Kütah Camisi, Yeni Cami) aittir ![]() Kilis’in en iyi minarelerinden biri olan bu minare düzgün kesme taşlardan yapılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Şeyh Efendi Tekkesi (Nakşibendi Tekkesi) İçinde altı tane derviş hücresi, zikirevi olarak da kullanılan mescit ve türbeden oluşan bu mekân, Bölük Mahallesi, Kurtağa Caddesi'nde geniş bir bahçe içersindedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şeyh Abdullah Sermest Efendi'nin avludaki türbesi, düzgün kesme taşlardan yapılmış iki mekândan oluşmuştur ![]() ![]() Mevlevihane Kilis Tekke Mevlevihanesi (Tekye Mevlevihaesi) Tekke Mahallesi, Cumhuriyet Alanı’nda olan bu yapı Adliye Sarayı (eski Hükümet Konağı) ile karşı karşıya olup; ülkemizde (XIX ![]() ![]() Evliya Çelebi’nin “Asitane-i Hazret-i Mevlana” sözüyle belirttiği “Mevlevihane” şeyh ve derviş yetiştiren büyük bir tekkedir ![]() Günümüze sadece mescit ve semahanesi kalan Mevlihane’nin, Hurufat Defterleri’ndeki adı “Kilis Mevlevihane Mescididir ![]() Düzgün, beyaz, sarı / sarımtrak renkli kesme taşlardan yapıldığı için yöre halkı arasında “Ak Tekke / Ak Tekye” olarak bilinir ![]() Kare planlı olan yapı, “L” biçimli dört ayağın üzerine oturan bir merkezi kubbe ile köşelerdeki köşe kubbelerinden oluşmuştur ![]() ![]() ![]() Semahanenin doğu ve batı cepheleri diğer cephelere göre daha farklıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yapıda sivri, at nalı kemerli mihrap nişi yanında doğudaki duvarda iki, kuzeydeki duvarda dört adet dolap nişi vardır ![]() Mukarnaslarla doldurulmuş olan mihrap nişinde çeşitli boyutlarda bitki motifleri ile süslenmiştir ![]() ![]() Günümüzde cami / mescit olarak kullanılan Mevlihane Mescidi iki yan duvarındaki nişler, üstlerindeki mukarnaslar - yapının batı ve güney tarafındaki nişlerden düz saçağa geçişte kullanılanılan mukarnaslar - ve mihrabındaki desenli kalem işçiliği, iki döneminin özelliklerini yansıtan güzelliklerdir ![]() Türbeler Hıristiyan Bizans ile Müslüman Arap Devletleri arasında kalan yöre toprakları, din amaçlı pek çok kanlı çatışmaya mekan olmuştur ![]() ![]() ![]() • Şeyh Mansur Türbesi • Şeyh Muhammed Bedevi Türbesi • Şem'un Nebi Türbesi (Küt Küt Dede Türbesi) Şeyh Mansur Türbesi Bu türbe, Kilis'in 3 km güneyinde bağ ve bahçelerin içerisindedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() Şeyh Muhammed Bedevi Türbesi Türbe, Kilis'in batısındaki tepenin (Kalleş Tepesi) güneyindeki yükselti üzerinde olup; XIV ![]() ![]() Şeyh Muahammed Rittali, Şeyh Muhammed Arabi adlarıyla da bilinen türbenin ait olduğu yapı kare planlı, dört kemerli ve üstü sivri kubbelidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Savaşta ve barışta hurma dağıtıcılığı görevinde bulunan bu zatın, Hz ![]() ![]() Şem'un Nebi Türbesi (Küt Küt Dede Türbesi) Nureddin Mahallesi'nde Hasırcı Sokağı ile Medrese Sokağı arasında küçük kubbeli kagir bir yapıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sanduka bölümündeki zatların kime ait olduğu bilinmemektedir ![]() ![]() ![]() Kuranı Kerim'de ŞEM’ un adında bir peygamber olmadığı gibi, burada yatan kişinin kimliği hakkında da farklı görüşler (bir görüşü göre Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mezarlıklar Anıt Mezar: Polateli ilçesi Ömeroğlu Köyü Balık Deresi yakınında olup; yöre halkı bu kalıntıyı "domuz damı" sözüyle nitelediği için, buraya "Domuzdamı Yöresi" denir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nekropol: Merkez Topdağı Köyü'nün Kuşkayası yöresindedir ![]() ![]() Oykum Höyük Tarihsel süreç içersinde pek çok kavme (Babil, Hurri, Mitanni, Arami, Asur, Pers, Makedon, Roma, Bizans, Selçuk, Memluk, Osmanlı) ev sahipliği yapan Kilis ve yöresi, Bereketli Hilal (Verimli Hilal, Fertile Crescent) adı verilen bölgenin kuzeybatı kesiminde olup; Anadolu’yu Ön Asya’ya bağlayan tarihsel karayolları üzerindedir ![]() Arkeobotanik araştırmalara göre buğday, arpa, zeytin, üzüm gibi yeme-içme kültürüyle ilgili tarımsal ürünlerin kültüre edildiği topraklar olan “Verimli Hilal Bölgesi” aynı zamanda neolilitik, kalkolitik kültür katmanlarının da yayılım alanı içersindedir ![]() Mozaikli Bazilika Oylum Höyük'ün yaklaşık 200 metre batısında bulunan bu kalıntı VI ![]() ![]() Uzun dikdörtgen planlı olduğu anlaşılan bu yapıda yöresel taş (siyah renkli bazalt taş ile kireç taşı) kullanılmıştır ![]() ![]() Kazı sonucunda iki tane yazıt, çok miktarda Roma ve Ortaçağ dönemlerine ait sikke ve sütun kaidelerine ait kalıntılar bulunmasına karşın, bu sütunlara ait sütun başlıkları (11 Kültür ve Turizm Müdürlüğü'nün bahçesindeki sütun başlığının buradan getirildiği söylenmektedir ![]() ![]() Kırmızı, kahverengi, beyaz, gri, kavuniçi, siyah renkli taşlarla bitki (yaprak), malta haçı ve çeşitli geometrik (kesişen daire, baklava dilimi, kare ve zikzak) desenlerle kompoze edilen bu döşeme mozaiği, Erken Bizans Sanatı Dönemi'nin özelliklerini yansıtmakta olup, yaklaşık 800 metrekarelik bir alanı kaplar ![]() Bu alan için Kazı Heyeti Başkanı Sayın Prof Dr ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|