|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
adetleri, anadolu, anadolunun, bölgesinin, gelenek, görenekleri, örf |
![]() |
İç Anadolunun Örf Ve Adetleri - İç Anadolu Bölgesinin Gelenek Ve Görenekleri |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İç Anadolunun Örf Ve Adetleri - İç Anadolu Bölgesinin Gelenek Ve Görenekleriİç anadolu bölgesi gelenek ve görenekleri, İç anadolu bölgesinin gelenek ve görenekleri nelerdir, İç anadolunun gelenek ve görenekleri AKSARAY Gelenek ve Görenekleri Anadolu da kadın tarih çağlardan bu yana üretimin ve doğurganlığın sembolü olmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aksaray kadını; evde ve sokakta giyimine özen gösterir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Günlük Giysiler: Aksaray kadınının günlük giyimi denince, akla gelen ev içi giysileridir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() a) Şalvar: Çizgili kumaştan yapılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b) İşlik: Şalvar üstlüğüdür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kişilik Giysileri: Giyime özen gösteren Aksaray kadını gezmede, misafirleri geldiği zaman, dikkatli ve özenli giyinir ![]() ![]() a) Şalvar ve İşlik: Günlük giysilerin model özelliğini taşır ![]() b) Hırka: Hırkalar için astarlı, üstü değişik kumaşlardan yapılmış astar ve kumaşın arasına pamuk veya yün konularak sırınmış, boyu kasık altlarına kadar uzanan bir çeşit cekettir ![]() ![]() ![]() c)Salta: Yünlü kumaştan dikilen, uzun kollu, ön kısmı açık, etekleri kısa yarım bir cekettir ![]() ![]() ![]() d) Entari: Kişilik giysilerinin en önemlisi entarilerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Başa Giyilenler: a) Fes: Üstü basıktır ![]() ![]() ![]() b) Yemeni: Yemeni, genellikle desenli, renkli veya düz olarak örtülür ![]() ![]() ![]() c) Çevre: Çevreler desenli veya düz olur ![]() ![]() ![]() Ayağa Giyilenler: a) Çorap: Yünden elde örülür ![]() ![]() b) Ayakkabı: Mes, lastik, pabuç, yemeni, ayakkabı olarak giyilir ![]() Özel Giyim-Saç ve Yüz Bakımı: Gelinlikler, şalvar ve işliklerin karakterini taşır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Erkek Giysileri: Aksaray erkeği de giyim kuşamına dikkat ve özen gösterir ![]() ![]() İç Giysileri: a) Don: Belden dize veya biraz diz altına kadar uzanan şalvarın bir çeşididir ![]() ![]() b) Göynek: Kadınların giydiği entari şeklinde, diz kapağına kadar uzundur ![]() ![]() ![]() c) Gecelik: Genellikle yaşlı veya orta yaş erkekler giyerlerdi ![]() ![]() Başa Giyilenler: Fes, şapka ve fötr şapka kılık-kıyafet inkılabından sonra hızla yaygınlaşmıştır ![]() ![]() Pantolon: Pantolon olarak oldukça geniş şalvar giyerlerdi ![]() ![]() ![]() ![]() Gömlek: Yakasız, önden düğmeli ve adına işlik dediğimiz giysiyi giyerlerdi ![]() ![]() ![]() Yelek: "Yakasız, yuvarlak yakalı ve dik yakalı, kolsuz, önden düğmeli ve delme adını verdikleri yeleği gömleğin üzerine giyerlerdi ![]() ![]() Palto: Kışın, terziler tarafından kaba kalın kumaştan dikilen "sakav" adı verilen giysidir; en üste giyilir ![]() Kadın ve erkek giyiminde eskiden görülen pek çok ayrıntı günümüzde tamamen ortadan kalkmıştır ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İç Anadolunun Örf Ve Adetleri - İç Anadolu Bölgesinin Gelenek Ve Görenekleri |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İç Anadolunun Örf Ve Adetleri - İç Anadolu Bölgesinin Gelenek Ve GörenekleriANKARA örf Adet Gelenek ve Görenekleri Ankara'da ele geçen en eski örneklerden yakın zamana kadar yapılan araştırmalarda görülen başlıca kadın kıyafetlerinin en ilginç olanları takım halinde holta ve salta ile birlikte veya tek giyilen sırmalı entarilerle setentiliyon gibi düz ve kalın münakkaş ipekli kumaşlardan yapılan etek ceket şeklindeki elbiseler teşkil etmektedir ![]() ![]() Düğün kıyafetleri: Gelin elbiseleri ile düğün elbiseleri aynıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Düğün elbiselerinin en eski örneklerini üç etek entariler oluşturur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Genç Kız Kıyafetleri: Genç kızların kıyafeti genellikle sade ve basittir ![]() ![]() ![]() ![]() Gezme Elbiseleri: II ![]() ![]() ![]() ![]() İç Çamaşırları: Çamaşır olarak tene üç en dokum bezden kalçaya kadar uzunlukta bolca bir gömlek giyilirdi ![]() ![]() ![]() Gündelik Kıyafetler: Mevsime, yaşa ekonomik duruma göre bazı değişiklikler gösterir ![]() ![]() ![]() ![]() Zengin olan kadınlar ise çinti don üzerine basma, yünlü vb ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sokak Kıyafetleri: Ele geçen en eski kaynaklara göre XVII ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hamam Kıyafetleri: Yeni gelin veya zengin genç hanımların hamam kıyafetleri de dikkate değerdir ![]() ![]() b) Erkek Giyimi: Anadolu erkek giyimi, Ankara da dahil olmak üzere üç grup altında toplamak mümkündür: - Üç etek entariler, - Şalvar ve işlik, fermani veya gazekiden oluşan takımlar, -Efe, zeybek veya dadaşlara özgü dizlikli zıpka veya zıvgalı camadan veya cepkenli kıyafetler ![]() Ankara'da erkek kıyafetleri üzerindeki araştırmalar, yaklaşık bir - birbuçuk yüzyıl evvelinden Cumhuriyet devrine kadar olan kıyafet çeşitleri üzerinde yapılmıştır ![]() ![]() İlmiye Sınıfının Kıyafeti: İlmiye sınıfına ait başlıca takımların en dikkate değer olanlarını üç etek entariler teşkil eder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Üç etek entariler terkedildikten sonra, ilmiye sınıfı tarafından pantolona çok benzeyen, yalnız üstü ondan biraz daha bolca elifiye şalvarlar giyilmiştir ![]() ![]() Okuma Çağındaki Çocukların kıyafeti: Okuma çağındaki çocuklar, okuyan ve okumayan olmak üzere iki kısma ayrılır ve bunlardan okumayanlar esnaf olurdu ![]() Okuyan çocukların kıyafeti; II ![]() ![]() ![]() Yeni yetişen ve okumayan 13-14 yaşındaki esnaf çocuklarından efeliğe hevesli olanlar yaşlıların giydiği bu kısa şalvarların biraz daha darca ve itinalı olanları ile tıpkı efelerinki gibi işlik, yelek, fermani giyer, bele genişçe bir kuşak ile isteyenler silâhlık kuşanırdı ![]() ![]() Esnaf Kıyafetleri: II ![]() ![]() ![]() ![]() Efe ve Zeybek Kıyafeti: Zeybeklerin giydikleri elbiseler hemen hemen birbirine benzer ![]() ![]() Zeybekler kendi aralarında cesaret ve yiğitlikle sivrilenleri efe diye anarlardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Uzun konçla diz çorabı ve hatta çizme giymekle beraber dizlik giyenlerinin diz kapaklan ile baldırlarının büyük bir kısmı mutlaka açık bulunurdu ![]() ![]() ![]() Memur Kıyafetleri: Ankara'daki memur kıyafetleri; yüksek, orta ve küçük dereceli memur kıyafeti olmak üzere üç gruba ayrılır ![]() Yüksek dereceli memurlar; setre pantollar ile beş cm yüksekliğinde dik veya uçları kelebek yakalı gömlekler giyer, yakalara boynun arkasından iliklenen hazır uzun kravat veya papyon kravat bağlayıp, bunları mücevherli iğneler ile tuttururlar, gömlek ve pantolon üstüne de göğsü kapalı bir yelek giyerlerdi ![]() ![]() Orta dereceli memurlar; setre pantol veya ceket pantollar ile kolalı gömlek yerine basma işlik giyer ve üzerine işliği örterek şık görünmesi için düz ya da pastalı, kolalı patiskadan bir jile takarlardı ![]() ![]() ![]() Küçük dereceli memurların kıyafetleri ise karışıktır ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İç Anadolunun Örf Ve Adetleri - İç Anadolu Bölgesinin Gelenek Ve Görenekleri |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İç Anadolunun Örf Ve Adetleri - İç Anadolu Bölgesinin Gelenek Ve Görenekleriçankırı gelenek ve görenekleri DOĞUM Doğum zamanı yaklaşınca evin her tarafı temizlenerek güneş gören odalardan birisi süslenir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çankırı'da eskiden beri yaygın olan bir gelenek, doğumdan sonra annenin başına bir kırmızı kurdele, çocuğa da kırmızı bir başlık geçmektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() DÜĞÜN Günümüz Çankırı'sında köy ve kasabalarında çok önemli değişikliklere uğratılmamış düğün adetleri hakkında derli toplu bilgileri Merhum Hacı Şeyhoğlu Hasan Üçok'un, 1930, 1931, 1932 yıllarında Çankırı'da neşredilmiş ve Duygu Gazetelerindeki tefrika edilmiş yazılarından öğrenebilmekteyiz ![]() ![]() ![]() ![]() Evlenme çağına gelen Çankırılı delikanlının anası, oğlu için aradığı münasip gelin adayını bulunca, bu durumu kocasına iletir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() NiŞAN Oğlan evi tarafından kabul edilerek alınan eşya ve takılar, kız evine gönderildikten sonra bir Cuma günü nişan yapılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bunlardan sonra gelin kız, önce oğlan tarafının (annesinden başlamak üzere) ellerini öper ![]() ![]() Şimdi ise (daha çok şehir merkezinde) bu nişan merasimi, oğlan ile kızın, davet edilen her iki taraf akrabaları huzurunda ve kız evinde, birbirine kırmızı bir kurdele ile bağlamış nişan yüzüklerinin, hatırı sayılır bir akraba veya eş-dost tarafından takılması şeklinde yerine getirilmektedir ![]() ![]() Şerbet içilmesi: Genelde kısmi değişikliğe uğramasına rağmen, şerbet içilmesi de şu şekilde olur: Kadınlar tarafından nişan töreni yapılmadan bir iki gün evvel ailenin durumuna göre erkekler tarafından da tören yapılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gelin kız her nerede oğlan tarafından bir kadınla karşılaşsa, onların ellerini öper ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nikah Çankırı'da nikah töreni yahut düğün, eskiden şu şekilde yapılmak*taydı: Mahalle bekçisinden, imamından, muhtarından başlayarak diğer yetkililere bahşiş ve harçlar verildikten sonra, mahalle imamına hitaben izinname çıkartılırdı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İziinnameler, mahalle imamları tarafından muhafaza edilerek saklanırdı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu şekilde kız tarafı ile oğlan tarafı arasında, imam efendi hakemliğinde sürüp giden pazarlık sonucunda bir bedel tespit edilirdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İç Anadolunun Örf Ve Adetleri - İç Anadolu Bölgesinin Gelenek Ve Görenekleri |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İç Anadolunun Örf Ve Adetleri - İç Anadolu Bölgesinin Gelenek Ve GörenekleriEskişehir Gelenek ve görenekleri DOĞUM Doğum bir şenlik, sevinç nedeni olarak karşılanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() SÜNNET : Sünnet töreni başlamadan bir hafta önceki Cuma günü, eş dostun da katkılarıyla sünnet yatağı süslenir ve gelen konuklara yemekler ikram edilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Evlenme: Önceki yıllarda evlenmek isteyen kız ve erkek bunu anne ve babasına söyleyemezdi ve evlilikler genellikle görücü usulü ile olurdu ![]() ![]() ![]() Kız İsteme : Oğlan tarafı bir kutu çikolata ile kız evine gider ve büyükler oturup sohbet ederler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Söz : Kız tarafı kızı verirse "Ağız Tadı" denilen söz merasimi yapılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nişan : Günümüzde nişan veya söz merasimlerinden sadece bir tanesi yapılmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Düğün Töreni: Düğün Cuma akşamı kına gecesi ile başlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Askerlik: Askere gidecek gençler, gitmelerine az bir süre kala yakınları tarafından yemeğe davet edilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ölüm: Komşuların karşılıklı dayanışmasını ortaya çıkaran bir olaydır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bayram Adetleri : Bayram telaşı arife gününden başlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hıdrellez : Yeşile olan tutkudur hıdrellez ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İç Anadolunun Örf Ve Adetleri - İç Anadolu Bölgesinin Gelenek Ve Görenekleri |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İç Anadolunun Örf Ve Adetleri - İç Anadolu Bölgesinin Gelenek Ve GörenekleriKARAMAN Gelenek ve Görenekleri DÜĞÜN 20 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Varlıklı aile düğünü : Düğün on gün öncesinden, ahçılar, işçiler angaje edilmiş olurdu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gelin alma günü, genel olarak Perşembe günüdür ![]() ![]() ![]() ![]() Bu evin sokak kapısı önünde, meşale denilen çıralık, petrol ile yoğrulmuş mangal külü, çamur toprakları ya da çam odunları yakılmak suretiyle, sokak aydınlatılırdı ![]() ![]() ![]() ![]() DAMAT EVİ TARAFINDAN GECE EĞLENCELERİ: Damat tarafı ailesinin sosyal hayatı ve mali durumuna göre, mesela, zengin bir tüccar veya ziraatçi olan bir ailenin oğlunun düğününde, akşamları mubarekeye gelen yaşlılar, ayrı bir evde sohbet ederlerken, gençlerde ayrı bir evde, sazlı, içkili ve aşufte kadınların oynatılması yoluyla eğlenirlerdi ![]() ![]() Düğün sahibi, hocadan, müderristen, tarikat ehli bir şeyh ya da derviş ise, bunların düğünlerinde, içki, saz ve çengi eğlenceleri bulunmazdı ![]() ![]() Bununla beraber, düğün sahibi hoca ise, bir medresenin bahçesinde, dervişlerden ise, bir tekkenin bahçesinde, bir bahçenin değişik yerlerine meşaleler yakılmak suretiyle, medrese talebelerinin, her gece, Türk'ün zengin folkloründen çeşitli oyunlar ve eğlenceler yaparlardı ![]() KIZ TARAFI EĞLENCELERİ Kız evi tarafından da, kız babası bir komşu evinde hazırlık kurarak oturur, burada tebrikleri kabul ederken; esas gelin evinde, iki tefci kadın, kadınlar arasında tef çalar, türkü söyler, gecenin karşısında türkünün ritmine göre oynardı ![]() ![]() Bu arada, genç kızlar, taze kadınlar isteyerek veya istemiyerek ortaya kaldırılarak oynatılırdı ![]() ![]() ![]() ![]() KARŞILIKLI MÜBAREKEYE GİDİŞ: Salı akşamı, kız tarafının akraba erkek ve komşuları, erkek tarafına, önde bir fener taşıyan fenerci ile mübarekeye gelirler ![]() ![]() Kadınlar arasındaki bu tebrike gidiş gündüzleri yapılırdı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() KINA GECESİ Çarşambayı perşembeye bağlayan gece, oğlan evinde damada,kız evinde ise geline kına yakılırdı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() El öpme töreni bittikten sonra damat ve sağdıç,kapının önünde yan yana durarak,aile büyüklerinden dışarı çıkmak için izin isterler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() O akşam en fazla kalabalığın bulunduğu ve akşamların en heyecanlısıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Göğsü ve omuzlarına kadar başı örtülü, kına yakılmak üzre sandalyeye oturtulan gelinlik kızın elleri,göğsü üzerine kenetlenmiş vaziyettedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu kaynaşmalar sona erdikten sonra,kalabalık yavaş yavaş dağılmaya başlar,yalnız gelinlik kızın arkadaşları yatıya kalırlardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() GÜVEYİ TRAŞI VE GÜVEYİ HAMAMI: Eski evlerin büyük avuları, bahçeleri olurdu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şehirdeki hamamlardan birisi o gün için özel olarak kiralanırdı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() GELİN HAMAMI: Düğün haftası başlamadan evvel iki tarafta da telaş ve hazırlıkların başladığını daha evvel belirtmiştik ![]() ![]() ![]() Bu davet şöyledir: Pazartesi günü, filan hamamda, gelin hamamına, Salı günü mübarekeye, Çarşamba günü düğüne buyrun ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hamam günü, kız tarafından seçilmiş münasip yaşlı bir hanım (bu hanım aynı zamanda organizatör vazifesini de görür) daha evvelden damat tarafından gönderilen sabun, kına, hamam hakkı paraları da beraberinde hamamcı kadının yanına oturur ve hamama gelenlere yıkanmak için sabunlarını, başlarına yakmaları için bir miktar kınayı verir, böylece davetliler yıkanmak için hamam kurnalarına girerlerdi ![]() Gelin kız ise, başta kaynana olmak üzere, damat tarafının yaşlı hanımlarının soyunmalarına yardım eder, bunların soyunmaları bittikten sonra kendisi de soyunmak üzere kendisini bekleyen birkaç arkadaşının yanına giderek, beraberce soyunurlardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu klaptan ile örgülü saçlara, sırma saç denilir, gelin hanım kırk gününü dolduruncaya kadar bu saç çözülmez, kırkıncı günü, kırk hamamı denilen ve yine bazı davetlilerle gidilen hamamda yıkanacağı gün, sırma saçlar çözülürdü ![]() GELİN KIZ EVİNE KINA GÖNDERME TÖRENİ: Çarşamba günü damat ailesi tarafından kız evine kına götürme töreni yapılırdı ![]() ![]() ![]() GELİN GETİRME ALAYI Akşamları yapılagelen toplantıların karekteristik durumu ve tutumuna göre gelin getirme alayı da çeşitli sınıflar arasında değişiklikler gösterirdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kafilenin önünde, cirit oynayacak atlılar, kılıç kalkan ekipleri, bir kaçında gelin almaya gidecek yengeler ve bazı davetliler binili gelin arabaları, faytonlar, körükler ve çocukların binmeleri için üstü açık at arabaları, önde kayınbabanın süslü ve gösterişli atı daha arkada da deve katarı yola düzülerek gelin evine gelirlerdi ![]() ![]() ![]() ![]() Develere bu eşyaların yüklemenin de bir adabı ve usulü olurdu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu işler tamamlandıktan ve develer yüklendikten sonra, mahallenin çocuklarına da petrol lambası, fincan takımları, irili ufaklı aynalar, bakır yemek tabakları, siniler, seten telli ağır kumaşlardan hazırlanan köşe yastıkları gibi göz alıcı çeyizler verilerek gelin kızın eşyalarının gösterilmesi sağlanırdı ![]() Yengeler gelin kızı çeşitli ağıtlar ve sarılmalardan sonra alarak dışarı çıkarırlar ve kapalı faytona bindirirlerdi ![]() ![]() ![]() ![]() Önde cirit oynayacak olan suvariler ve kalkan oyuncuları, milli kıyafetleri ile yola düzülürlerdi ![]() ![]() ![]() ![]() Yukarıda niteliğini belirttiğimiz tulumcular ise, bu mahşeri kalabalığın içerisinde, maskara kıyafetleri ile ve şurasında burasında takılı çanların seslerini çıkartacak sallantılı hareketleri ile kalabalık halk arasındadırlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gelin götürme sırasında, kayınbabanın cepleri ufak madeni paralarla doludur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Düğün eğer hocalardan veya bir tarikat ehli şeyh veya devrişir düğünü ise; medrese talebeleri, bazı istekliler işlemeli zeybek elbiseleri, cepkenleri hazırlayarak, ellerinde ve bellerinde kılınçlar, palalar ve tabancalarla ikişer sıra ile büyük bir alay ve bu alayın önünde sancaktar ve beyaz giysili sırma cepkenli iki küçük erkek çocuk maskot olmak üzere gelin götürme konvoyuna katılırlardı ![]() Bir tarikat şeyhi veya derviş oğlunun gelin götürme alayında önde ilahi okuyan ve saz heyetini oluşturan dervişler takım ki, bu takımda kimisi ilahi söyliyerek, Rufai ve Kadiri tarikatından olan dervişlerden bir kaç tanesi tekke sazlarından, mazhar veya bender denilen deve derisinden yapılma kalbur büyüklüğündeki tefi döverek , kimi dervişler ellerinde birer tencere kap ağzına benzeyen pirinç madeninden yapılma zilhun denilen saz aletini birbirine vurarak, kimi dervişler de 50 -60 santim uzunluğundaki bir şişin ucunda, etrafında 10 -15 santim uzunluğunda zincirler yerleştirilmiş iri bir portakal büyüklüğündeki Şeşber adı verilen topuzu çeşitli yönlerde zıplatılarak, bu üç tür sazın kendilerine özgü sesleri ile ilahicilerin söylediği ilahilerin ritmine uydurularak oluşturulan dervişlerin ulvi ahengi göklere yükselirdi ![]() Bu arada, yine uzun saçlı Rufai ve Kadri dervişlerinden kimisi perişan kıyafetleri ile ellerindeki topuzlu şişi, sağ yanağından sokup, sol yanağından çıkartarak; belden yukarısı çıplak dervişler de ortası delik, nal biçimi demir levhaları göğüslerine ve kollarına yerleştirerek, bu levhaların ortasındaki büyükçe deliklerden derilerini dışarıya asılıp, bu çıkan kısımlara da şişler saplayarak gelin alayında gösteri yaparlardı ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İç Anadolunun Örf Ve Adetleri - İç Anadolu Bölgesinin Gelenek Ve Görenekleri |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İç Anadolunun Örf Ve Adetleri - İç Anadolu Bölgesinin Gelenek Ve GörenekleriKAYSERİ Gelenek ve Görenekleri DÜĞÜN Görücü Evlenme çağına gelmiş genç erkeğin ebeveyni aralarında anlaşıp, oğullarını evlendirmeye karar verirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kayserili 30 - 40 yıl önce, modern, şehircilik başlamadan kaldırımlı dar sokakları olan mahallelerde ''hayat'' tabir edilen uzun avlulu genellikle tek katlı evlerde otururlardı Evlenebilecek yaşta kızı olan her kız evi, sabah erkenden hayatı süpürür, dış kapının önünü, kaldırımları yıkar, O evde kız olduğu hemen anlaşılırdı, şimdi ise büyük apartman dairelerinde böyle belirtiler bulundurmak mümkün değil ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Her şey mükemmel bile olsa, bir taraf bir taraftan biraz fazlaca zengin ya da fakir ise, ''uyuşamayız, dengimiz değil'' denilip vazgeçilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kız evi, alınan müddetin son günü, yakın akrabalarıyla genel bir istişare yaparlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kız yaşlı ve evde kalmış bile olsa, bu cevap reddetme klişesidir ![]() ![]() ![]() ![]() Söz Kesmek Kahve Almak Kadınlar kendi aralarında anlaştıktan sonra, işe kesinlik kazandırmak için, oğlanın babası, amcası ve bir - iki yakın akrabası hemen ertesi gün kızın babasının işyerine, işyeri yoksa ya da müsait değilse, akşam evine giderler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kahve Bu toplantı kız evinde olur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dini Nikah Dini nikah önceleri düğün haftası içinde yapılırdı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Düzen 1930-35 yıllarına kadar düzeni kız evi düzermiş, daha doğrusu şerbetlik alırlarmış ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Resmi Nikah Resmi nikah genellikle belediye nikah salonunda değil, kız evinde yapılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nişan Önceki sayfalarda ''kahve'' başlığı altında anlatılanlar 30 35 yıl kadar önceleri kadınlar arasında ve ''şerbet" adıyla yapılırdı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nişan kız evinde olur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nişanla düğün arasına Ramazan Bayramı girdiği takdirde oğlan evi tarafından kız evine kına, yazma, ayakkabı, çerez v ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dünürlük çağırma Dünürlük gezmeleri nişandan hemen sonra başlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İç Anadolunun Örf Ve Adetleri - İç Anadolu Bölgesinin Gelenek Ve Görenekleri |
![]() |
![]() |
#7 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İç Anadolunun Örf Ve Adetleri - İç Anadolu Bölgesinin Gelenek Ve GörenekleriKIRIKKALE Gelenek ve Görenekleri DÜĞÜN Düğün öncesinde hazırlıklar yapılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() KIZ KINASI: Cumartesi akşamı düğün, kız kınasının yapılması ile devam eder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() GELİN ALMA: Düğünün son günüdür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İç Anadolunun Örf Ve Adetleri - İç Anadolu Bölgesinin Gelenek Ve Görenekleri |
![]() |
![]() |
#8 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İç Anadolunun Örf Ve Adetleri - İç Anadolu Bölgesinin Gelenek Ve GörenekleriKIRŞEHİR Gelenek ve Görenekleri Osmanlı döneminde Ahilik merkezi olan Kırşehir'de toplumsal yaşamda geleneksel ahlaksal değerlerle biçimlenmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kente göçenler, tarımsal alandan, küçük üretim yada hizmet sektörüne geçmekte, ilişkiler pek değişime uğramamaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() EVLİLİK Yöre evlenmelerinde görücülük, başlık, gelinlik etme, çokeşlilik gibi geleneksel yöntemler geçerlidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İlk görüşmeden sonra ailenin yada çevrenin saygınlarından birkaç dünür gider ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nişan kimi zaman 2 aile arasında yapılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Köçekler kadınların önünde oynar, gelin bahşiş verir, orada bulunanlarda alınlarına para yapıştırır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kimi yörelerde kına gecesi dağıldıktan sonra ana-kız ağıtı yakılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sabah gelin adayı hazırlanırken gelin bir odaya kapatılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Arabanın sürücüsü güveyden bahşiş almadan gelinin indirilmesine izin vermez ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() DOĞUM İlde çok çocukluluk yaygındır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yıkanıp kundaklanan bebeğin baş ucuna nazar değmesin, al basmasın diye Muska ve kuran asılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Erkek çocuklarında sünnet dönemi 6 haftalıktan başlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Geleneksel Şenlikler Kırşehir'de yakın zamana değin gençler arasında muhabbet toplantıları sürmekteydi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Köylerde sürdürülen şenlik türü geleneklerden biride " kış yarısı gezmeleridir " genellikle mart ortalarında yapılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnançlar Osmanlı döneminde toplumsal yapıyı biçimlendiren dinsel ahlaksal değerlerle Ahilik gibi iş örgütlenmeleri, Cumhuriyet sonrasındaki inançlar ve töresel yapıyı da etkilemiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İç Anadolunun Örf Ve Adetleri - İç Anadolu Bölgesinin Gelenek Ve Görenekleri |
![]() |
![]() |
#9 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İç Anadolunun Örf Ve Adetleri - İç Anadolu Bölgesinin Gelenek Ve GörenekleriKONYA Gelenek ve Görenekleri Eskiden Konya'lı bir ailenin dört mevsimine göre ayrılmış bir takım adet ve gelenekleri vardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bahar temizliği bittikten sonra sıra sebzelerin kurutulmasına gelir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yaz Hazırlığı : Meyveler bu mevsimde olur, kışın ev ihtiyacını karşılayacak miktarda vişne, kayısı, erik bahçede varsa ağaçlardan toplanır, yoksa çarşıdan satın alınırdı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sonbahar mevsiminin de kış hazırlıkları başlardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() EVLENME Hayatın üç önemli geçiş safhasından biri olan evlenme, pek çok gelenek ve göreneklerle donatılmıştır ![]() ![]() ![]() KIZ İSTEME Oğlunun evlenmesine karar veren baba ve ana dünürcü göndermede gayet gizli hareket eder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gönüllerin inancına varılırsa, bu konuşdan sonra iki veya üç gün ara verilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() NİŞAN Kararlaştırılan günde nişan koyma merasimi yapılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gelin, eltisi veya görümcesi tarafından yoksa oğlanın genç bir yakını tarafından salona getirilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() DÜĞÜN Düğün genellikle Konya'da haftanın Pazar ve Perşembe günleri yapılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Güveyi de pilav gününden bir gün önce geceleyin "zamah" düzenler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Oğlan tarafı, araba, otobüs, taksi ile kız evine gider ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Topluca "Allahaısmarladık" denildikten sonra gelin alayı yola düzülür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ertesi günü, gelin yüzü düğünü yapılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İç Anadolunun Örf Ve Adetleri - İç Anadolu Bölgesinin Gelenek Ve Görenekleri |
![]() |
![]() |
#10 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İç Anadolunun Örf Ve Adetleri - İç Anadolu Bölgesinin Gelenek Ve GörenekleriNEVŞEHİR Gelenek Ve Görenekleri DOĞUM Geçmişten günümüze değin toplumların varoluşunu esasını teşkil eden insan olgusunun varedilmesine, bunun yanında varolmasının sınırlanması ve gelecek yaşam için başlangıç ve hazırlık dönemi olması niteliğini taşıyın komple bir oluşum olan doğum olayı etrafında gelişen geleneksel uygulamalarla ilgili, Nevşehir ve çevresindeki tespitlerden bazıları aşağıda verilmeye çalışılmıştır ![]() Doğum Öncesi Yargılar : Toplumda cinsiyet ayrımı yapılmamasına karşın ailenin bekçisi olarak bakılan yanı Anne ve Babanın yaşlandıklarında sosyal güvenceleri olması gibi bir fonksiyon dan dolayı erkek evlat tercih edilmektedir ![]() ![]() ![]() -Gebe kadının hayırlı bir evlat doğurabilmesi için bazı durumlardan kaçınması gerektiğine inanılmaktadır ![]() -Ebeveyinlerdeki özelliklerin aynısının çocukta da tekerrür edeceğine inanılır ![]() Doğum Sonrasında ise : -Çocuğun anneden ilişiğinin kesilmesinden sonra, leğende yıkanır ![]() -Gelecekte çocuğun ağzının kokmaması ve pişkin olması için tuzlanır ![]() -Sonra çocuğun kundaklama işlemine geçilir ![]() -Kundaklanan çocuğu sarılıktan korumak için yüzüne sarı yemeni örtülür ![]() ![]() -Anne çocuğu kucağına alarak, ikisi üzerine çarşaf örtülür ve üzerlerinden kalburdan az su dökülerek ilk "Kırklama" işlemi yapılır ![]() -Anneye süt olması için tatlı şeyler yedirilir ![]() -Doğum olan eve Anne ayağa kalkana kadar komşular tarafından yemek getirilir ![]() -Çocuğun ad koyma işlemi, Dedesi tarafından kulağına Ezan okunarak yerine getirilir ![]() SÜNNET Dini bir hükmün yerine getirilmesi amacıyla erkek çocukların cinsel organındaki sünnet derisinin kesilmesi işlemidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() EVLENME Kişi hayatında ferdi sorumluluktan, ailevi sorumluluğa geçilen önemli bir rol ve statü değişikliğidir ![]() ![]() Nevşehir yöresin de, kızlar için evliliğe hazırlık, Annesi tarafından başlatılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kız İsteme ve Nişan : Erkeke evinden birkaç erkek kızı istemeye giderler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Düğün : "Bayrak Kaldırma" töreni ile düğünün olacağı topluma ilan edilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Perşembe günü sabahı kız tarafınca hazırlanmış çeyiz, erkek evinden gelen taşıtlara yüklenerek götürülür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cuma günü, "Kakül Kesme" günüdür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İç Anadolunun Örf Ve Adetleri - İç Anadolu Bölgesinin Gelenek Ve Görenekleri |
![]() |
![]() |
#11 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İç Anadolunun Örf Ve Adetleri - İç Anadolu Bölgesinin Gelenek Ve GörenekleriNİĞDE Gelenek ve Görenekleri Bütün Anadolu'da rastlanan ortak kültür unsurlardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Geleneklere aykırı olmayan ve toplumun benimsediği yeni alışkanlıklar olduğu gibi, eskiden beri hemen hemen hiç değişmeyen tekrar edilenleri de vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() DÜĞÜN Evlenecek çağa gelen delikanlıya uygun bir kız aranır Askerden dönen, eli ekmek tutan her delikanlı evlenme çağına gelmiş demektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İkincisi ise ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dama koydum dolu testi Seher yeli devre esti Anam kıymadığım saçlara Eller makas vurdu kesti Kına yakılırken kız elini açmazdı Elini açması için bahşiş konulurdu ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İç Anadolunun Örf Ve Adetleri - İç Anadolu Bölgesinin Gelenek Ve Görenekleri |
![]() |
![]() |
#12 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İç Anadolunun Örf Ve Adetleri - İç Anadolu Bölgesinin Gelenek Ve GörenekleriSİVAS Gelenek ve Görenekleri DOĞUM Günümüz Türkiye'sinde yerleşim birimlerinin tamamında olmasa bile büyük bir bölümünde hastane sağlık ocağı gibi kurumlar mevcuttur ve genellikle doğum olayları buralarda gerçekleştirilmektedir ![]() ![]() Doğum anında en yakın akrabalardan birinin getirdiği tekbir sesleri içerisinde çocuk doğar, doğumu yaptıran göbeğini keser ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kundak: Gömlek ve işlik giydirilerek başı bağlanan çocuk önceden hazırlanan üst tarafında kol bezi alt tarafında höllük bezi bulunan bohça içerisine yatırılıp elleri ve kolları hareket etmeyecek şekilde sarılır ![]() ![]() ![]() ![]() Nazarlık: Kuş tırnağı, yedi delikli mavi bir boncuk ve Kabe hurma çekirdeğinden yapılmış olan gümüş üzerine yazılmış bir maşallah, tazı boncuk vs ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İlk çocuk annesi loğusa kadın yatağında en güzel elbiseleri ile süslenmiş olarak yatar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Göbek Akçası Ziyaretler: Çocuk doğduktan sonra kadın ziyaretleri başlar ![]() ![]() ![]() ![]() Kırk Basması: Çocuk doğuran kadın ve ailesi kendilerine ziyarete gelenlere karşı ziyarette bulunmak isteseler de kırk gün ziyaret edemezler ![]() ![]() Beşik Gönderme: İlk çocuğu doğuran kadının baba evi torunlarına " Beşik Yollamak" mecburiyetindedir ![]() ![]() Ad Koyma: Çocuğun adı doğumdan üç gün sonra konur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sünnet Erkek çocukların iki büyük geçidi vardır: Sünnet olmak, Evlenmek, ve ana,baba içinde alınacak iki evlat muradı vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aşçılar gelir davetliler sofraya otururlar saz ahenk gece yarılarına, hatta sabaha kadar devam eder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Evlenme Sivas çevresinde evlenme ve düğün adetleri genellikle bir bütünlük gösterir ![]() ![]() Kıza Bakma - Kız Beğenme: Köylerde kıza bakma, kız beğenme adetleri pek yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dünür Olma - Dünür Düşme: Dünürlük erkeğin ailesi tarafından beğenilen kızın ve ailesinin çok yönlü araştırılıp soruşturulmasından sonra yapılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Söz Kesme: Kararlaştırılan günde erkeğin babası, yakın akraba ve komşularından 50 - 100 kişi köyün ve mahallenin imamı ile kız evine giderler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nişan - Düğün Şehir merkezinde nişan büyük bir salon veya evin her hangi geniş bir odasında yapılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nişandan sonra şehirde Sini Göndermesi denilen bir gelenek vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Her ne olursa olsun bu gecede gelin kız ve anası ağlatılmak istenilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Askerlik-Gurbetlik (İlbeyli Yöresi) Askerlik görevi, İlbeyli yöresi halkının gözünde önemli ve kutsal bir görevdir ![]() ![]() ![]() ![]() Gerçekten de askerlik görevi Anadolu genci için bir ufuktur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dur, dur, durmuşa var ! Askerden gelmişe var ! Karısı ölmüşe var ! Bazı köylerde ufak tefek farklılıklar olsa da, ana çizgileriyle, askere uğurlama geleneğinin başlıca ana safhaları şunlardır: Askere Gidecek Gençlerin Eve Çağrılması ve Harçlık Verilmesi: Eve çağırma, yemeğe davet etmek demektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Asker Kurbanı Kesilmesi: Tüm Köylerde yaygın bir gelenek olmamakla birlikte , yine de yer yer yaşayan bir gelenektir ![]() ![]() ![]() Asker Uğurlama Töreni İçin Köylünün Toplanması: Askere gidecek gençleri uğurlamak üzere bütün köy erkekleri köy meydanında toplanırlar ![]() ![]() ![]() Askerlerin Gözlerinden Öpülerek Uğurlanması: Askere gidecek genç, duanın hemen arkasından, kendisini uğurlamaya gelenlerin hepsiyle teker teker vedalaşır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ölüm Sivas'ta ölüm olayı oluştuğunda derhal komşuluk ve akrabalık ilişkileri devreye girer ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hıdrellez (Eğrilce) Mayıs ayının ilk haftaları Zara ve Hafik yörelerinde daha başka, tam anlamı ile şiirdir bu mevsim ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nevruz (Sultan Nevruz) İki genç kız ev ev dolaşıp, Sultan Nevruz'a katılıp katılmayacaklarını sorarlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|