![]() |
Rabbani Sistemde Çocuk Eğitimi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Rabbani Sistemde Çocuk EğitimiA- RABBANÎ SİSTEMDE ÇOCUK EĞİTİMİ Çocuk eğitimi deyince akla Peygamberlerin gelmemesi ne kadar esef sebebidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() I-İBRAHİM PEYGAMBER VE OĞLU İSMAİL Eğitimde İbrahim Peygamberin hiç hatırlanmaması bir tarafa, geleneksel tarih ilmi de İbrahim'in hayatını esâtîrle, İsrailiyyatla örülmüş bir masala dönüştürmüştür ![]() ![]() ![]() ![]() İbrahim'in Çocuk Talebi: İbrahim'in çocuk eğitimi anlayışını kavramak için, henüz daha çocukları yokken ve bir çocuğunun olması arzusunu açığa vurduğu o ilk başlangıç dönemine dikkat etmeliyiz ![]() "Rabbim, bana sâlihlerden (bir çocuk) bağışla!" (37/Saffat, 100) ![]() Rabbi de onu "uslu bir oğul" ile müjdelemiştir ![]() ![]() Bir Peygamber böyle çocuk ister ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İbrahim'in söyleminde çömlek yapar gibi 'çocuk yapmak' deyimi yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İbrahim'in Çocuklarının Geleceği ile İlgili Endişesi: İbrahim Peygamber de her baba gibi, çocuklarının geleceği ili ilgili kaygı duymaktaydı; İbrahim'in kaygısı şuydu: Mekke güvenli bir belde olmalı; kendisi ve oğulları putlara tapmak gibi bir dalâlete düşmemeliydiler! (14/İbrahim, 35) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Rabbimiz! Namazı kılmaları için çocuklarımdan bir kısmını Beyt-i Hareminin yanında ekinsiz bir vadiye yerleştirdim ![]() ![]() ![]() İbrahim (a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İbrahim'in tercihinin, onun akîdesinden doğduğunu kabul etmeyecek kimse var mıdır? Bu ayetler bize, geleneksel rivayetlerin hikâye ettiği gibi İbrahim'in, oğlu İsmail'le hanımı Hacer'i götürüp çöl ortasına tek başlarına bırakmasının(1) söz konusu ve de mümkün olmadığını da göstermektedir ![]() İnsanlara ulaşma, cemaatleşme ve giderek kitleleşme gibi idealleri olan Müslümanların İbrahim'in güzel örnekliğine (üsvetün hasene) hassaten dikkat etmeleri gerekmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() Umarım hiç kimse bu yorumumuzdan, "ne yani, çocuklarımızın geçim derdini düşünmeyecek miyiz?" gibi bir itiraz sesi yükseltmez ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Oğlunu Kurban Eden Bir Baba: ALLAH'ın, İbrahim'e bağışladığı 'halîm çocuk'(2) büyüyüp babasının yanında koşup oynayacak çağa gelince babası tarafından şu müthiş sürprizle bilgilendiriliyor: "Yavrucuğum! Rüyamda seni boğazlıyor olarak görüyorum! Bir düşün, ne dersin?" (37/Saffât, 102) ![]() ![]() ![]() Çocuğun, babasından aldığı haber sanki bir düğün davetiyesi idi ![]() Olayın devamına kulak verelim: Baba ve oğul tam bir teslimiyet içindedirler ![]() ![]() ![]() ![]() Bu, "açık bir imtihan" idi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şimdi artık bu baba ile oğul bir büyük ödülü hak etmişlerdi ![]() ![]() ![]() Doğrusu bizler de her kurban bayramında büyük kurbanlar kesiyoruz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İbrahim'in ve İsmail'in teslimiyetlerini, sırf onların Peygamber olduğuyla açıklamak ne kadar ikna edici olur? Onların fedakârlıkları Peygamber oluşlarıyla alakalı ise, bizim için 'üsvetün hasene' olmalarının (60/Mümtehine, 4) izahı nasıl yapılabilir? Burada yeri gelmişken değinmeden geçemeyeceğim ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Rabbani Sistemde Çocuk Eğitimi |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Rabbani Sistemde Çocuk EğitimiII-MUSA: SUDAKİ SEPET İÇİNDE 'İYİ BİR GELECEĞE' AÇILAN YOLCULUK Bilindiği gibi Musâ'nın, Firavun'un öldürmesinden korunması için ALLAH tarafından annesine ilham yoluyla, çocuğu emzirip bir sandığın içerisine koyması ve Nil'e bırakıvermesi talimatı verilmişti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Musa şimdi ana kucağından kopmuş, henüz kundakta bir bebekken, kaf dağından daha ağır bir yük yüklenmişti sırtına ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Musa'nın hikâyesi, selefi İsmail'in ALLAH yolunda fedâ olma sınavına ne kadar benzemektedir ![]() ![]() ![]() ![]() Sepet içinde Nil'den yola çıkan Musa, daha birçok mektepten geçerek eğitimini tamamladıktan sonra, kardeşi Harun'la birlikte 'kadrolu' işine tayin edilecek, 'iyi bir geleceğe' kavuşmuş olacaktı ![]() III-KANLI GÖMLEK-AZİZİN EVİ VE ZİNDAN: YUSUF'UN İLK ORTA VE YÜKSEK TAHSİLİ Yusuf 11 kardeşin sondan ikincisi, babasının gözdesi küçük bir çocukken, dünyanın ve insanın gerçek yüzüyle tanışma fırsatı bulur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tabi ki kurt yemedi Yusuf'u, kardeş kıskançlığı yedi ![]() ![]() Evet, Yusuf'un ilk mektebidir bu ![]() Mektepten mezuniyet günü gelince, oradan geçmekte olan bir kervan vesile kılınır Yusuf'un kuyudan çıkartılmasına ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ve ikinci mektep başlamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Derken Yusuf'un en zor sınavı yaklaşmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Haliyle Yusuf'un eğitim-öğretimi devam etmektedir: Pîr ü pâk olduğu anlaşılmasına rağmen, "atın bunu zindana" demişlerdi egemenler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yine biz bir başka açıdan bakalım: Artık Yusuf lisansüstü eğitime başlamıştır ![]() ![]() ![]() Yusuf zindanda yıllarca kalır, tamamen bir iftira yüzünden ![]() ![]() Firavun'un bir rüyası, Yusuf'un zindandan çıkışını sağlayan bir müjdeye dönüşmüştür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yusuf kuyuya atıldığı günden o ana kadar, annesini hiç görmemiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Rabbani Sistemde Çocuk Eğitimi |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Rabbani Sistemde Çocuk EğitimiV-LOKMAN: KİM DEMİŞ BABALAR KATI YÜREKLİ OLUR DİYE? Kur'an'ın, Lokman'ın oğluna verdiği öğütlere yer vermesi çok mânidardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yavrucuğum! ALLAH'a ortak koşma, ALLAH'a şükredici ol; ana-babana iyi davran, onlara minnettâr ol; eğer ana-baban sana cahilce ALLAH'a şirk koşmayı (İslam dışı bir hayatı) dayatırlarsa onlara itaat etme, ama yine de ana-babanla dünyada iyi geçin; ALLAH'a yönelenlerin yoluna uy; susam tanesi kadar bile olsa iyilik yap, sanma ki ALLAH onu ortaya çıkartmayacaktır; namazı kıl; mârufu emret, münkerden nehyet; başına gelenlere sabret; insanlara karşı kibirli, ukalâ, şımarık olma, mütevazı ve edepli ol; davranışlarında tabii ol; sesinle ve seslerle çevreni rahatsız etme, en çirkin ses eşek sesidir! (31/Lokman, 13-19) ![]() Bunlar, muallim Lokman'ın, oğluna verdiği derslerin müfredatıdır ![]() Lokman'ın, oğulcuğunu güdülediği 'iyi bir gelecek', bu programı kapsıyordu ![]() ![]() ![]() ![]() VI- AMİNE'NİN YETİMİ: NEBEVÎ TEDRİSATIN SON TİLMÎZİ Muhammed (a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Rabbi onu yetimken barındırmış, fakirken zengin etmişti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() *** Nebevî silsileden sunmaya çalıştığımız bu kesitler, çocuk eğitimi konusunda en ileri düzeyde ibret levhalarıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Rabbani Sistemde Çocuk Eğitimi |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Rabbani Sistemde Çocuk EğitimiB- ÇAĞDAŞ ÇOCUK TELAKKİSİ Modern düşünce her konuda olduğu gibi çocuk eğitimi alanında da insan olarak fert ve toplumu kucaklayıcı, tabiatla uyumlu, ahlakı önceleyen tezler ortaya koyamamaktadır ![]() ![]() Yaratılma: Modernizmin dili tamamen sekülerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu durumda, hala geçerliliğini koruyan, çocuğu olan ailelere göz aydınlığına gidip, 'hayırlı ömürler' dilemek ya da salih bir evlat olması için dualar etmenin yerini, 'iyi günlerde kullanın', 'kaça mal oldu?' gibi muhabbetlerin alması beklenir ![]() Bu şekilde, fıtratına yabancılaşmış, ancak bir makine kadar 'insan' bir anne ve babanın konsorsiyumunda dünyaya gelen çocuklar, "kendi kuşu boynuna dolanmış" (17/İsra, 13) (seküler bir kader, alnına yazılmış) olarak dünyaya doğmaktadırlar ![]() Yeni bebek dünyaya pek de hoş gelmemiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sabahın alaca karanlığında, işçilerin henüz yollara döküldüğü bir saatte bu kreş-zede çocuklar bir battaniyeye sarıldığı gibi, kreş adı verilen kampa teslim edilmekteler ![]() ![]() ![]() ![]() Çocuğun önüne yığılan teskin ediciler yığınlarca soruna sebebiyet vermektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Modern oyuncak kültürü, çocukları aynı zamanda hazırcılığa alıştırmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() İçi eşyayla lebalep dolu geniş evlerimiz tam bir oteli andırmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şüphesiz bu, günümüz çocuk tablosunun tek tipi değildir ![]() ![]() ![]() Sınavzede Çocuklar: Günümüzde, çocuklarının her hali için sureta da olsa İbrahim gibi yakaran ailelerle, onlar hakkında ALLAH'ı işin içine karıştırmayan aileler aşağı yukarı aynı harici şartlara tabidirler ![]() ![]() ![]() ![]() Şu anki sistemle ilgili tabi ki çok ikna edici açıklamalar yapılabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sözü dağıtmadan özetlemek gerekirse, çocuklardan ve gençlerden ne istenmektedir? İstenen şudur: 6 Yaşından itibaren başlayıp, yirmili ve hatta otuza varan yaşlara kadar süren sinir bozucu, büyük bir yarış yapılmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Doğrusu tümden haksızlık etmemek gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zavallı çocuklarımız akvaryum balığı, muhabbet kuşu ya da altın yumurtlayacak tavuk muamelesi görmektedirler ![]() ![]() ![]() ![]() Burada kesinlikle bir 'günah keçisi' bulup, onunla sorumluluktan arınmaya çalışıyor değilim ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Rabbani Sistemde Çocuk Eğitimi |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Rabbani Sistemde Çocuk EğitimiC- OLMASI GEREKEN Aslında 'çocuk', büyüklerin zannettiğinden daha büyüktür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bizim Çocuğumuz İsmail'den ve Meryem'den Daha mı Değerlidir? Anlaşılacağı üzere, modern çocuk eğitim sürecinin hiçbir yerinde çocuğun İsmail gibi ALLAH'a adanması, Meryem gibi mâbede bağışlanması benzeri bir hedef yer almamaktadır ![]() ![]() ![]() Ben şunu sormak istiyorum: Acaba bizim çocuklarımız, İsmail, Yusuf, Lokman'ın oğlu, Musa, Meryem, İsa, Muhammed (hepsine selam olsun) ve bunların birçok ashabından daha mı değerlidir acaba? Yukarıda konu ettiğimiz Rasuller'in çocukken yaşadıkları, bir 'hebâ' olmak değildi, onlar kendilerini fedâ etmişlerdi ![]() ![]() ![]() ![]() Eğer tarihin akışından şikâyetçi isek, eğer bize dayatılan hayat şartlarından bunalmışsak, eğer maruz kaldığımız asimilasyondan bîzar isek, bilmeliyiz ki tarihi yapan bizim irademizdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Müslümanca bir toplum oluşturmak için müslümanca bir aile kurmak zorundayız ![]() ![]() ![]() ![]() Müslüman bir ailenin çocuğu, ALLAH'ın göklere, yeryüzüne ve dağlara teklif ettiği fakat yüklenmekten kaçındıkları emaneti (33/Ahzap, 72) kendisinin yüklendiğinin şuurunda olmalıdır ![]() ![]() Kevser suresi, Mekke kâfirlerinin Peygamberimize 'ebter' (soyu kesik) dediklerini haber vermekte, fakat bunun tersinin doğru olduğunu yani Muhammed'in soyunun kesintisiz, kâfirlerin soylarının ise ebter olduğunu haber vermektedir ![]() ![]() Çocuklarımız Kur'an'ın bütün kavramlarını ve şirk-tevhid ayrımını idrak edebilecek seviyededir ![]() ![]() Çocuklarımız bizden sevgi, saygı, merhamet ve ilgi beklemektedirler ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|