|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
allah, hakkındaki, resulünün, sağlık, sözleri |
![]() |
Allah Resulü'nün Sağlık Hakkındaki Sözleri |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Allah Resulü'nün Sağlık Hakkındaki SözleriAllah Resulü'nün Sağlık hakkındaki sözleri Sıhhatli olmak en büyük nimetlerdendir ![]() ahreti kazanmak da sıhhatle mümkündür ![]() Peygamberimiz A ![]() ![]() " Sizlerden her kim vücutça sağlıklı, nefsinden, malından korkusuz ve huzurlu , günlük yiyeceği de yanında olarak sabahlarsa, sanki dünyanın bütün nimetleri kendisinde toplanmış gibi olur (Tirmizi zühd Hadis 2346) ![]() Yine benzer bir hadislerinde aynı konuya işaret etmişlerdir: "Emniyetli (Korkusuz) yaşamak ve sağlıklı olmak iki büyük nimettir ki, insanlardan pek çoğu bu iki nimetten mahrumdur" (İ ![]() ![]() ![]() Yine bir başka hadislerinde; " Sağlıklı mümin, hastalıklı müminden daha iyi, daha üstün ve Allah'a daha sevimlidir"buyurmuşlardır (İbni Mâce zühd Hadis 4168) ![]() Bir başka hadislerinde de; " Ey insanlar! Şüphesiz ki dünyada insanlara, imân ve sağlıktan daha kıymetli bir şey verilmemiştir ![]() ![]() İslâmiyet, sağlık noktasında koruyucu hekimliği ön plâna çıkarır ![]() Bir başka ifâde ile, hastalıkların sebeplerini nazara verir ve bunlara riayet edilmesini ısrarla ister ![]() ![]() Nitekim bir hadislerinde Peygamber A ![]() ![]() " İnsanoğlu midesinden daha zararlı bir kap doldurmamıştır ![]() belini doğrultacak birkaç lokma kâfidir ![]() üçte birini yemeye, üçte birini içmeye, üçte birini de nefes alıp vermeye (havaya) bırakmalıdır" buyurmuştur (Tirmizi zühd Hadis 2380) ![]() Çok yeme, pek çok hastalığın sebebi olarak gösterilmiştir: "Bir çok hastalığın gerçek sebebi çok yemedir"(C ![]() ![]() Yine bir başka hadislerinde aynı konuya işaret etmiştir: "Allah'a en sevgili olanınız; az yiyenleriniz, vücut bakımından da hafif olanlarınızdır" (Kenzü'l Ummal 3/7084) ![]() Sağlığın muhafazası için her türlü tehlikelerden uzak durulması istenir ![]() Nitekim Peygamber A ![]() ![]() " Her kim korkuluksuz bir damda yatıp uyur da, geceleyin damdan düşüp ölürse sorumluluğu kendisine aittir ![]() fırtınaya yakalanıp ölürse, bunun da sorumluluğu kendisine aittir" buyurmuştur (Müsned 5/79, 271) ![]() Yine Peygamber A ![]() ![]() "Her kim elinde et kokusu (bulaşığı) olduğu halde, yıkamadan yatıp uyur, bu sebeple de kendisine bir şey isabet ederse, ancak kendisini suçlasın" (Ebu Davud etime Hadis 3852) Cenab-ı Hak, dünyada imtihanın gereği , pek çok hikmetlerine binaen, insanların da sünnetulah'a riayet etmemesinin bir sonucu olarak, insanlara bir takım hastalıklar vermektedir ![]() ![]() İsrâ Suresi'nin 82 ![]() "Biz Kur'an-ı müminler için bir şifa ve rahmet olarak indirdik" buyurmaktadır ![]() Yunus Suresi'nin 57 ![]() "Ey insanlar! (İşte bu Kur'an) size Rabbinizden bir öğüt, gönüllerde olan dertlere bir şifa, müminler için doğru yolu gösteren bir hidayet ve rahmet olarak gelmiştir ![]() ifadesi yer alır ![]() Peygamber A ![]() ![]() "İki şeyde şifa vardır ![]() (Hakim tıp 4/200) ![]() Peygamberimiz A ![]() ![]() " Yüce Allah, şifasını vermediği hiçbir hastalık yaratmamıştır" (Buhari, tıp Hadis 7/12) ![]() Bir başka hadislerinde de şöyle buyurmuşlardır: "Ey Allah'ın kulları tedavi olunuz! Çünkü yüce Allah, ölüm ve ihtiyarlıktan başka şifasını vermediği hiçbir hastalık yaratmamıştır" (İbni Mâce, tıp Hadis 3436) ![]() Bitkilerle tedâvi, tedâvi sırasında ilâç kullanmadan gıda maddeleri ya da benzerleri ile yapılan tedâvidir ![]() ![]() ![]() Cenab-ı Hak Kur'an-ı Kerim'de gıdaların temiz ve helâl olmasına işaret etmektedir: "Allah'ın sizlere rızk olarak verdiği şeylerden helâl ve temiz olarak yiyiniz! Eğer gerçekten Allah'a ibadet ediyorsanız, Onun vermiş olduğu nimetlere teşekkür ediniz" (Nahl 114) ![]() Peygamberimiz A ![]() ![]() "Hastalığın evi midedir ![]() ![]() Peygamberimiz A ![]() ![]() tarafından öğretildiğini açıklamak üzere şöyle buyurmuştur: "Süleyman Aleyhisselâm her ne zaman namazgâhta namaz kılsa, ansızın önünde bir bitki görür ve o bitkiye: 'İsmin nedir?' diye sorardı ![]() adını söylerdi ![]() ![]() O bitki de:'Şunun için yaratıldım' derdi ![]() yazıp not ederdi ![]() (Abdüllatif Bağdâdî, Tıbb-ı Nebevî s ![]() ![]() ![]() Süleyman Aleyhisselâm'ın ilâhî vahye dayalı olarak bu şekilde tespit ettiği bitkilerin, "Bitkiler Kitabı"nda yer aldığı, ayrıca, pek çok ilacın ve hastalığın bu kitaba dahil edildiği belirtilir (A ![]() ![]() ![]() İnsanın ruh ve beden sağlığı üzerindeki çalışmalar bir bakıma insanlık tarihi kadar eskidir ![]() Yeme ve içme hususunda İslâm dinin koyduğu prensibin başında az yemek gelir ![]() İçilecek şeylerin de bir nefeste içilmemesini öğütler ![]() ![]() ![]() her hangi bir şey içtiği zaman üç nefeste içer ve şöyle derdi: "Bu şekilde içmek daha kandırıcı, sağlık için daha faydalıdır" (Müslim eşribe Hadis 123; Ebu Davut eşribe Hadis 3729; Tirmizî eşribe Hadis188) ![]() Yine Peygamber A ![]() ![]() " Devenin içtiği gibi suyu bir nefeste içmeyiniz ![]() tutarak iki veya üç nefeste içiniz ![]() 'Elhamdülillah' deyiniz" buyurmuştur (Tirmizî eşribe Hadis 1885) ![]() Bir hadislerinde de: "Sizden biriniz su içtiği zaman yavaş yavaş içsin, bir nefeste içmesin ![]() Zira, suyu bir nefeste içmek karaciğer iltihabı (ve nefes tıkanıklığı) meydana getirir" buyurmuştur (Adürrezzak 10/428 Hadis 19594) ![]() Bir başka hadislerinde de ayakta su içmenin zararına işaret etmiştir: "Eğer ayakta su içen kimse, midesine verdiği zararı bilseydi, içtiği suyu şüphesiz ki geri kusardı" (Abdürrezzak 10/427 hadis 19588) ![]() Yine aynı konu ile alakalı olarak ![]() "Sizden biriniz ayakta su içmesin ![]() buyurmuştur (Müslim eşribe Hadis 116) ![]() Peygamberimizin,güneşte ısıtılan suyun kullanılmaması hususunda da tavsiyeleri olmuştur ![]() ![]() ![]() "Peygamber A ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Ey Aişe! Böyle yapma! Zira, güneşte ısınmış suyu kullanmak abraşlık (Alaca, sedef) gibi cilt hastalığı meydana getirir" buyurdu (Dârekutnî taharet 1/38 Hadis 2) ![]() |
![]() |
![]() |
|