![]() |
Sanat Terimleri Sözlüğü |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Sanat Terimleri SözlüğüSanat Terimleri Sözlüğü Sanat Terimleri SANAT TERİMLERİ SÖZLÜĞÜ A AÇIK KOMPOZİSYON (Open Composition) : Resim düzlemi üzerinde betimlenen gerçekliğin gerçekte resmin sınırları dışında da sürüp giden doğal gerçekliğin bir parçası olduğu izlenimini verecek şekilde kompoze edilmesi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() AKADEMİZM (Academicism) : Akademizm sözcüğü bir sanat dalında her türden yeni atılımı yadsıyarak değişmez olduğu varsayılan onaylanmış standartlaşmış ilke ve kurallara uygun olarak çalışmak anlamında kullanılır ![]() ![]() ALLEGORİ (Allegory) : Bir öykü bir düşünce ya da kavramın figüratif bir simge halinde betimlenişi ![]() ALTIN ORAN (Golden Section) : "Altın Bölüm" ya da "Altın Kesit" de denir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() AMORF ( fr ![]() ![]() ![]() AMULET (İngilizce) : Kötülükleri uzaklaştırdığına uğur getirdiğine hastalıkları iyileştirdiğine ve özel güçlere sahip olduğuna inanılan doğal ya da insan eliyle yapılmış nesne; bir tür nazarlık ya da muska ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ANKOSTİK RESİM (Encaustic Painting) : Eriyik halde balmumu BAĞLAYICI ile PİGMENTLERİN karışımından elde edilmiş BOYA' larla yapılan RESİM türü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ANONİM (Anonymous) : 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ATMOSFER (Atmosphere) : Sanat yapıtının izleyici üzerinde bıraktığı etki nedeni olduğu ruh hali ![]() ATÖLYE : Tarihsel Gelişim: Tarih öncesi çağlarda ( PREHİSTORYA) zanaatçıların nasıl örgütlendiklerine ilşkin kesin bulgular olam***la birlikte EL SANATLARI kapsamındaki ürünlerin önceleri aile işliklerinde üretildiği ama daha zor işlenen metalin ( MADEN SANATI) kullanılmaya başlanmasıyla birlikte aile dışı bir örgütlemeye gidildiği varsayılabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() GEÇ ANTİK VE ERKEN HRİSTİYAN dönemiyle BİZANS döneminde sanatsal değerde üretim yapan atölyeler saray çevresinde toplanmaya başlamış ve giderek daha bürokratik bir örgüt niteliğine bürünmüştür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 13 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ortadoğu' da da atölyeler çoğu kez saraya bağlı çalışırdı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() B BAKIŞ AÇISI ( Viewpoint Vantage Point) : Sanatçının bir konuyu resmetmek için baktığı varsayılan nokta ![]() BİÇİM (Shape) : Bir nesnenin görme ya da dokunma duyuları ile algılanmasını sağlayan kendine özgü gerçekliği ![]() BİÇİM BOZMA (Distortion) : Özellikle GÜZEL SANATLAR'da fotoğrafta (FOTOĞRAFÇILIK) ve dansta verilerini doğadan alan ve belirli normların ya da normal (olağan) biçimlerin bulunduğu kabul edilen görüntülerde biçimi abartarak sunma " normal" in göstergelerini tümüyle yok etmeden değiştirme ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() BİYOMORFİK BİÇİM (Biomorphic Form) : SOYUT SANAT'ta geometrik biçimlerden çok bitki ya da hayvan biçimlerini anımsatan eğrisel dış çizgilerle oluşturulmuş biçimler ![]() ![]() BİRLİK (Unity) : Resimde tüm öğelerin koordinasyonu ile asıl temanın amacın vurgulanacağı bir birlik yaratılması ![]() BOYUT (Dimension) : 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() C CHIAROSCURO (Chiaroscuro) : Yağlıboya resminde keskin karşıtlıklar yaratacak biçimde düzenlenmiş ışık-gölge dağılımı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ÇEŞİTLİLİK (Variety) : Resimdeki ana temanın birliğinin çerçevesi içerisinde canlı ve zengin bir çeşitliliğin de elde edilebilmesi resmin albenisini arttıran önemli bir unsurdur ![]() ÇİZGİ (Line) : Nokta olarak başlarlar ve her yönde "düz kıvrımlı kırık kalın/ince koyu/açık" olabilirler ![]() ÇİZGİSEL (Linear) : 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ÇİZGİSEL KOMPOZİSYON (Linear Composition) : Hareket eden bir noktanın yüzeyde bıraktığı iz olarak tanımlanabilecek olan çizginin kompozisyonda üstlendiği formu ortaya çıkaran hareketi ifade etme dokuyu verme dengeyi sağlama gibi rollerin başat olduğu türdeki kompozisyonlar "çizgisel kompozisyonlar" olarak tanımlanır ![]() Sanatın ilk adımlarının Lascaux mağarasında olduğu gibi çizgiyle atıldığı ve çizginin özellikle perspektif kurallarının henüz yeterince bilinmediği Rönesans öncesinde önemli olduğu bilinir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() D DEĞER (Value) : Bir nesnenin maddi ya da parasal karşılığı değişim ortamı ya da benzeri bir standarda göre tahmin edilebilen miktar; ayrıca nesnenin gerçek ya da olması gereken kıymetine YARARLIK'ına ya da önemine göre göreceli statüsü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() DEKALKOMANİ : 1930' larda Oscar Dominguez' in (1906-58) GERÇEKÜSTÜCÜLÜK akımının OTOMATİZM kavramından yola çıkarak oluşturduğu teknik ![]() ![]() ![]() DEKOLAJ : Duvarlara üst üste yapıştırılmış afiş ya da benzerlerinden koparılan parçalarla yapılmış bir tür KOLAJ ![]() ![]() ![]() DENGE (Balance) : Dengenin sanatta nasıl kullanıldığı "tahtaravalli"yi modeli ile kolayca anlayabilirsiniz ![]() ![]() DERECELENDİRME (Gradation) : Tonlarla taramalarla vb ![]() ![]() DERİNLİK (Depth) : Resimde oluşturulan planlar ile elde edilen derinlik duygusu veya yanılsaması ![]() DETRAMP : Kuru sıva üzerine z***lı boya ile yapılan duvar resmi ![]() DEVİNİM (Movement) : Resim sanatında resim düzlemi üzerinde yer alan betilerin yoğunlaşıp seyrelmesinden ve pozlarından kaynaklanan durağan dengenin bilinçli biçimde bozulması etkisi ![]() DIŞ SINIR (Contour) : Bir biçim (shape)in veya hacim (form)in dış çizgisi veya en dış kenarı ('siluet'i) ![]() DİMETRİ (Dimetry) : Aksonometrik perspektifin bir türü ![]() ![]() ![]() DOKU (Texture) : Bir sanat yapıtının yüzeyinin görünümü ve/veya hissedilmesi ki düz ve/veya parlaktan kaba ve/veya mata kadar çeşitlenebilir ![]() DÜZLEM (Plane) : MEKAN'ın iki boyutlu düşey ya da yatay bir uzantısı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() E EKLEKTİSİZM (Eclecticism) : Farklı sanatsal dizgelerden alınan öğelerin yeni bir dizge içinde yeniden kullanılması eylemi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() EKORŞE (Ekorche) : İnsan ya da hayvan figürünü kas yapısını göstermek amacıyla derisi yüzülmüş olarak betimleyen anatomik çizim ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() EKSENSEL (Aksial) : Bir eksen doğrultusunda ya da bir eksene göre oluşturulmuş kompozisyonları nitelemek için kullanılır ![]() ![]() ETNOGRAFYA (Ethnography) : Toplumların kültürlerini inceleyen bilim dalı ![]() ![]() EX LIBRIS (Ex libris) : Bir kitabın başlık sayfasında yer alan ve sahibinin kim olduğunu gösteren özel simge ya da damga ![]() F FİGÜRATİF SANAT (Figürative Art) : Resim ve heykel sanatlarında yalnızca gerçek varlık ve nesnelere gönderme yapan betileri kullanan sanat anlayışı ![]() ![]() FROTAJ : OTOMATİZM doğrultusunda çalışan Gerçeküstücü sanatçıların uyguladığı "sürtme" tekniği ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Sanat Terimleri Sözlüğü |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Sanat Terimleri SözlüğüG GEÇİŞ : Yan yana gelen BİÇİM'lerin farklı nitelikleri arasında uyum ve algı sürekliliğini sağlayan geçiş ya da uyarlama için kullanılan terim; özellikle klasik KOMPOZİSYON'larda bütünlüğü bozmamak için önemlidir ![]() GÖLGE-IŞIK IŞIK DÜZENİ ya da DAĞILIMI (Light and Shade Effect) : Yalnızca batı resim sanatına özgü bir kavram olan "gölge-ışık düzeni" sanatsal gerçekliğin yeniden üretilmesi için gerekli olan bir yanılsama tekniğidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() H HACİM (FORM) : Heykel gibi mekanda yer işgal eden bir kütleye veya hacime dairdir ![]() ![]() HAREKET (MOVEMENT DYNAMISM) : Enerjisi veya gücü var gibi görünen resimlerin devinim halinde olduğu izlenimi veren yanları ![]() ![]() HAVA PERSPEKTİFİ : "Atmosferik Perspektif" olarak da bilinir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir terim olarak ilk kez LEONARDO da VİNCİ tarafından kullanılmakla birlikte hava perspektifi Antik Çağ'dan beri bilinmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() I-İ İDEALİZM (Idealism) : İdealizm en basit deyişle standartlaşmış biçim anlamına gelir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İdeal sanatın kurucuları Yunanlı sanatçılardır ![]() ![]() İKONOGRAFİ (Iconography) : (1) Dinsel içerikli sanat yapıtlarında dinsel olay ya da kişi ile ilgili tipleşmiş hatta bir ölçüde standartlaşmış biçim düzenlerini veya kalıplarını inceleyen bilimsel disiplin ![]() ![]() IŞIK - GÖLGE (Chiarascuro) : Tek renkli resimlerde ton farklılıklarıyla elde edilen aydınlık ve karanlık alanları tanımlar ![]() ![]() ![]() Çizgisel bir kompozisyonda ışık genel anlamda kullanılırken Leonardo sonrasında ve özellikle de Barok dönemde genellikle kompozisyonun bir köşesinden geldiği düşünülen diagonal ışık kullanımı söz konusudur ve kompozisyonun ışıklı kısmı belirginlik kazanır ![]() ![]() ![]() İZOKEFALİ : Bir KOMPOZİSYON'da tüm figürlerin boy ve önem farkı gözetilmeksizin başları aynı hizzaya gelecek biçimde yerleştirilmesi ![]() ![]() J JANR-TÜR RESMİ (Genre): 17 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() K KADRAJ : Her türlü resimsel düzenin çerçeve sınırlarının belirlenmesi işlemi ![]() ![]() KAPALI KOMPOZİSYON (Closed Composition) : Resim sanatında bir yüzey üzerinde betimlenen tüm "gerçeklik"in kompozisyonun sınırları içinde bulunması durumu ![]() ![]() ![]() ![]() Kapalı kompozisyonun en belirgin örnekleriyle Rönesans sanatında karşılaşılır ![]() ![]() ![]() ![]() KARŞITLIK (Contrast) : Resmin diğer tüm unsurları arasındaki karşıtlıklar resmin anlatım olanaklarının en önemli unsurlarından birisidir ![]() KARŞI SANAT : Dadacılar'ca öne sürülen bir terim ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() KISALTIM (Rakursi) : Resim sanatında tek bir figürün ya da nesnenin derinlik duygusu verecek şekilde betimlenmesi anlamına gelen terim derinlik dugusunu yanılsama yoluyla yaratması açısından bir perspektif türü olarak kabul edilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() KITSCH : Özellikle 20 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() KOLAJ (Collage) : Dadacılarca yaratılmış bir resim tekniği ![]() ![]() ![]() ![]() KOMPOZİSYON (Composition) : Bir sanat yapıtında öğelerin düzenlenmesi - bir ölçüde iskelete benzetilebilir - vazgeçilemez ancak görünmez olan alt yapı ![]() ![]() ![]() KONSTRÜKSİYON (Costruction) : (1) Bir yapıda taşıyıcı nitelikte olan ya da olmayan bütün imalatlar ![]() ![]() ![]() ![]() KONTRAPOSTO ya da KONTRAPOST (Contrapposto) : Resim ve heykelde insan betisi resmedilir ya da heykeli yapılırken kullanılan klasik duruş (poz) biçimlerinden biri ![]() ![]() ![]() KONTUR (Contour): Dış çizgi ![]() ![]() KROKİ (Sketch) : Resim sanatında yalnızca çizgi ile yapılan ve ana hatları gösteren ayrıntılara inmeyen taslak ![]() ![]() ![]() ![]() KROMATİK (Cromatic) : Sanat yapıtında "renkli" anlamında niteleyici olarak kullanılır ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Sanat Terimleri Sözlüğü |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Sanat Terimleri SözlüğüM MEKAN (Space Espas) : Uzayın sınırlanmış parçası ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ayrıca mekan bir mimari ürünün dördüncü boyutudur ![]() ![]() ![]() ![]() MODELAJ - MODELASYON : Kil ya da balmumu gibi yoğrulabilen malzemelerle üç boyutlu plastik biçim oluşturma anlamına gelir ![]() ![]() ![]() MODLE ETME (Modelling) : Resimde gölgeleri gölgelemeyi ve ışıklı noktaları kullanarak biçimlerin gerçek oldukları ve hacme sahip oldukları yanılsamasını sağlama tekniği ![]() MONOKROMİ (Monochromy) : Bütün görsel sanatlar ve mimarlıkta tek renklilik ![]() ![]() ![]() MOTİF (Pattern) : Bir yapıtta yinelenen çizgi ve renklerin her birine verilen ad ![]() MULAJ (Moulage Impression) : (1) Heykel yapımı için alçı ya da metal eriyiğini kalıba dökme işlemi ![]() ![]() ![]() N NAİF RESİM (Naive Painting) : Herhangi bir mesleki eğitim görmemiş ressamlarca üretilen ve çocuksu bir betimleme anlayışını yansıtan resim sanatı ürünleri ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() NONFİGÜRATİF SANAT (Non-Figuritive Art) : Resim ve heykelde gerçek varlık ve nesnelere gönderme yapan betileri kullanmayan sanat anlayışı ![]() ![]() ![]() "Non-figüratif sanat" sözcükleri günümüzde artık sanat yazını alanında pek kullanılmamaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() NÜ (Nude) : Resim ve heykel sanatında çıplak kadın betisi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() O-Ö OEUVRE (Oeuvre) : Fransızca kökenli bu sözcük bir sanatçının yaşamı boyunca ürettiği tüm yapıtları ifade eder ![]() ![]() ORAN (Proportion) : Resimde oranlar ile çok farklı yanılsamalar sağlanabilir ![]() ÖNE ÇIKARMA (Emphasis) : Resmin içindeki bir veya bir kaç öğenin vurgulanması ![]() ÖZGÜN BASKI (Print) : Çeşitli basım teknikleriyle çoğaltılmış resimsel sanat yapıtı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() P PANORAMA (Panorama) : (1) Bir doğal ya da kentsel manzarayı ufka kadar uzanan ve çok geniş bir bakış açısıyla betimleyen resim ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() PENTÜR (Painting) : Yağlıboya tablo anlamında kullanılır ![]() ![]() PERSPEKTİF (Perspective) : Üç boyutlu gerçeklikleri iki boyutlu resim düzlemi üzerinde betimleyerek üçüncü boyut yanılsaması yaratma işine yarayan bir resim ve çizim tekniği ![]() ![]() ![]() ![]() PİGMENT : Her türlü boyanın renk verici ana maddesi ![]() PİTORESK (Picturesque) : Estetik etkiyi matematiksel düzen bağıntılarıyla değil de doğadaki gibi bir rastlantısallıkla elde etmeye çalışan her tür sanatsal tutumu niteler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() PLAN (Plan) : Bir nesnenin ya da yapıtın yatay bir düzlem üzerindeki izdüşümü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() POLİKROMİ (Polychromy) : Görsel sanatlar ve mimarlıkta çok renklilik ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() POLİPTİK (Polyptich) : (1) Avrupa sanatında üçten fazla sayıda birbirine bitişik resim levhasını içeren dinsel içerikli sanat yapıtlarına verilen genel ad ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() POŞAT (Pochade) : Türkçe'de çok seyrek kullanılan sözcük Fransızca "Pochade" den kaynaklanır ![]() ![]() PRİMİTİF (Primitive) : 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() PRİMİTİVİZM (Primitivism) : 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Q QUADRATURA (Quadratura) : Bir yapıda tavan ya da duvar üzerine resmedilerek içinde yeraldığı mekanın devam ettiği yanılsamasını yaratan resim ![]() ![]() ![]() R READY-MADE (İngilizce) : Bir sanat yapıtı olarak benzerleri arasından seçilip değerlendirilmiş üzerinde bir değişiklik yapılmaksızın kullanılmış ya da üzerindeki değişiklik sadece üretimi sırasındaki rastlantılara bağlı olarak ortaya çıkmış endüstri ürünü obje ![]() ![]() ![]() ![]() RENK (Color) : Üç temel renk vardır : kırmızı mavi ve sarı ![]() ![]() ![]() RENK (Hue) : Renk tonu renk ![]() ![]() RESİM DÜZLEMİ (Picture Plane) : Resim sanatında üç boyutlu nesne ve varlıkların iki boyutlu olarak üzerinde betimlendiği düzlem ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() RESİMSİ (Painterly) : İlk kez ünlü İsviçreli sanat tarihçisi Wöfflin tarafından ortaya atılan ve resim sanatı tarihinde görülen iki karşıt anlayıştan birini anlatmak için kullanılan bir terim ![]() ![]() ![]() ![]() RETROSPEKTİF (Retrospective) : Retrospektif "geriye bakış" anlamına gelir ![]() ![]() RİTM (Rhythm) : Gözle görülebilir devamlı biçimlerin tekrarı ile elde edilen akıcılık veya devamlılık ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() RÖPRODÜKSİYON (Reproduction) : Bir sanat ürününün özellikle resmin çoğaltılması ![]() ![]() ![]() ![]() S SALON (Salon; Room) : Fransız Krallık Resim ve Heykel Akademisi üyelerinin sergilerine verilen ad ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() SFUMATO TEKNİĞİ : Resim ya da çizimde renk ve tonlar arasında yumuşak geçişleri sağlayan gölgeleme yöntemi ![]() ![]() ![]() ![]() SHADE (İngilizce) : Bir rengi daha koyu yapmak için siyah eklenir ise ortaya çıkan renge "shade" denir ![]() SICAK (Warm) : Bazı renkler bize sıcak şeyleri anımsatırlar kırmızılar gibi ![]() ![]() SİNKRETİZM (Syncrethism) : (1) Aynı sanat yapıtı üzerinde farklı anlayış üslup ya da akımların sentezleşmemiş nitelikte bir bütün olarak yer almaları durumu ![]() ![]() SİMETRİ ASİMETRİ (Symmetry Asymmetry) : Simetri parçaların orta eksenin iki yanında biçimlerin motiflerin ve renklerin eşdeş olacakları biçimde düzenlenmeleri sonucunda har iki yarımın birbirinin yansıması olmasıdır ![]() ![]() SOĞUK (Cool) : Bazı renkler bize soğuk olan şeyleri anımsatırlar; buz grileri veya teskin edici maviler gibi ![]() ![]() ŞASİ : Tuvalin üzerine gerildiği ahşap çerçeve ![]() ŞÖVALE RESMİ (Easel Painting) : Şövale üzerinde yapılan ve taşınabilir boyuttaki küçük yağlıboya resim ![]() ![]() ![]() ![]() T TEMPERA (İngilizce) : Boyar maddenin tutkallı suyla genellikle de yumurta akıyla karıştırılmasıyla elde edilen bir boya türü ve bu boya kullanılarak yapılmış resim ![]() ![]() ![]() TERRACOTTA (İngilizce) : Her tür pişmiş topraktan yapılmış kullanım eşyasının genel adı ![]() ![]() TERS PERSPEKTİF (False Perspective) : Resim sanatında kaçış noktasının betilerin ardında ve ufuk çizgisi üzerinde değil betilerle seyirci arasında yer aldığı perspektif türü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() TINT (İngilizce) : Bir renge onu daha açık yapmak için beyaz eklendiğinde ortaya çıkan renk bir "tint"tir ![]() TİPOLOJİ (Typology) : Bir sanat dalında ya da onun belirli bir alanındaki tüm yapıtların ya da yapıtı oluşturan tek tek ögelerin incelenerek tiplerin belirlenip gerçek örneklerin bunlara göre sınıflanması işlemi ![]() ![]() TON (Tone) : Boyalı bir cismin planlarının aydınlık ve karanlık dereceleri ![]() ![]() TOPLUMSAL ÇERÇEVE KAPSAM BAĞLAM (Context) : Bir yapıtın içinde gerçekleştirildiği sosyal veya tarihsel ortam ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() TOPOGRAFİK SANAT (Topgraphical Art) : Doğada büyük boyutlu topografik değişiklikler yaparak yapıtlar oluşturmaya yönelen sanat dalı ![]() ![]() ![]() TOPRAK BOYA (Earth Colour) : Renkli taş ya da toprağın öğütülmesiyle elde edilen doğal boya ![]() ![]() ![]() TORSO (İngilizce) : Kollar bacaklar ve baş dışında kalan insan gövdesinin heykeli ![]() TRİPTİK (Triptich) : Birbirine menteşeli üç ahşap levhadan oluşan Avupa resim sanatı ürünü ![]() ![]() TROMPE-L' OEIL : Bir düzlem üzerinde sanat içeriği olan resimsel bir etki amaçlamaksızın gerçeklik izlenimi vermeye çalışan her tür çizim boyama vs ![]() ![]() ![]() TUŞ (Touche) : Yağlıboya resimde fırça darbesiyle yüzey üzerinde oluşan boya lekesi ![]() ![]() ![]() ![]() U URNA (İngilizce) : Antik Roma'da taş pişmiş toprak ya da tunçtan yapılan vazoya benzer kapaklı veya kapaksız kap ![]() ![]() ![]() ![]() UYGULAMA SÜRECİ/ İCRA (Process) : Yapıtın gerçekleştirilmesinin özellikleri ayrıntıları verileri ![]() UYUM (Harmony) : Bütünü meydana getiren ilgili öğelerin/parçaların kendi aralarındaki iletişimi ![]() ![]() ![]() ![]() V VALÖR (Valeur Değer) : Bir tonun göreceli şiddeti veya bir tona ait kuvvet ![]() ![]() ![]() VEDUTA : İtalyanca'da "görünüm" anlamına gelen sözcük büyük ölçüde gerçeğe dayanılarak yapılan ayrıntılı kent resimleri çizimleri ve oymabaskıları için kullanılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Y YANILSAMA (Illusion) : Resim sanatına özgü bir terim olan yanılsama resimsel yapıtta yeralan betilerin gerçek dünyadaki nesne ve gerçeklikler olarak tanınabilmesi anlamına gelir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Z ZEMİN : Resim sanatında genel olarak PANO TUVAL ya da benzeri bir zemin anlamında kullanılsa da teknik açıdan zeminin BOYA'ya hazırlanmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|