Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Kültür - San'at & Eğitim > Ülke & Şehirler > Türkiye > Akdeniz Bölgesi

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
akdeniz, bilgi, bölgesinde, hakkında, portakal, üretimi

Akdeniz Bölgesinde Portakal Üretimi Hakkında Bilgi

Eski 08-11-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Akdeniz Bölgesinde Portakal Üretimi Hakkında Bilgi



Akdeniz Bölgesi Tarım Ürünleri
Akdeniz Bölgesi Portakal Yetiştiriciliği
Akdeniz Bölgesi Portakal Üretimi

PORTAKAL
Dünya portakal tüketimi 1986-88den 1996-98e kadar olan sürede % 3,5 artarak yaklaşık 58 milyon tona ulaşmıştır Taze portakal tüketimi yıllık bazda % 2,9 büyürken, işlenmiş portakal tüketimindeki büyüme % 4,2 olmuştur Avrupa işlenmiş portakal tüketimindeki artış dünya tüketimindeki artışın başlıca nedenlerinden biridir Avrupadaki taze portakal tüketiminin kişi başı 13 kg dan 9,7 kg a düşmesine karşın, işlenmiş portakal tüketimi yaklaşık olarak (30 kg taze meyveye eşit) iki misli artmıştır Kanada ve ABDde kişi başı işlenmiş portakal tüketimi artmış ve taze portakal tüketimindeki azalışla dengelenmiştir

Dünya işlenmiş portakal tüketiminin % 88i hala Kuzey Amerika ve Avrupa ülkelerinde yoğunlaşmaktadır Taze portakal tüketimi gelişmiş ülkelerin çoğunda düşerken, özellikle Meksika, Hindistan, Arjantin ve Brezilya gibi gelişmekte olan ülkelerde artmıştır Aynı şekilde Çinde de tüketimde önemli artışlar gözlenmiştir Gelişmekte olan ülkelerde taze portakal tüketiminin azalmasının iki nedeni vardır Birincisi; taze portakal yerine portakal suyu tercih edilmektedir İkincisi, nakliye ve depolamadaki gelişmelerle taze narenciye, muz, üzüm ve çilek gibi diğer meyvelerle daha çok rekabetle karşı karşıya gelmektedir



2010 yılı için portakal üretim ve tüketim beklentileri üzerine iki varsayım yapılmaktadır Birincisi; dünya portakal üretiminin hızlı büyümesi yavaşlayacaktır Nedeni; Brezilya halihazırda iki önemli hastalık, Citrus Canker ve Citrus Variegated Chlorosis problemi ile karşı karşıyadır Aynı şekilde Florida da tristeza virüsü ve citrus canker hastalıkları ile karşı karşıya kalmaktadır Bunun yanı sıra, bu ülkelerde üreticilere verilen düşük fiyatlar yeni dikimlerin yapılmasına engel olmaktadır İkincisi; gelişmiş ülkelerdeki taze portakal tüketimi kişi başı baz alındığında düşmeye devam edecektir Ana pazarı hala Kuzey Amerika ve Avrupa olmasına rağmen, işlenmiş portakal tüketimi Latin Amerika, Asya ve Doğu Avrupa da artmaya devam edecektir

2010 yılında tahmini dünya portakal üretimi 64 milyon metrik ton olacaktırBu miktarın 357 milyon metrik tonunun taze, 28,3 milyon metrik tonunun işlenmiş olarak değerlendirilmesi beklenmektedir İşlenmesi için üretilecek portakal miktarının azalacağı düşünülmektedir

Gelişmiş ülkelerde portakal üretiminin yılda % 0,6 büyüyeceği tahmin edilmektedir Bu artışın büyük bir kısmı ABDde gerçekleşecektir Avrupadaki portakal üretiminde önemli değişiklikler beklenmemektedir Şöyle ki; İspanyadaki bir miktar artış İtalya ve Yunanistandaki azalışla dengelenecektir Güney Afrikadaki üretimin Kuzey Yarımküreye sezon-dışı ürün arzı avantajını kullanarak büyümeye devam edeceği tahmin edilmektedir İsraildeki üretim ise nüfus artışı, kentleşme ve su kıtlığından etkilenmeye devam edecektir İthalatlar serbestleşince, Japonya portakal sanayiinin uzun süredir devam eden düşüşünün sürmesi beklenmektedir

Gelişmekte olan ülkelerde portakal üretiminin yıllık büyümesinin % 0,8 olacağı tahmin edilmektedir 2010 yılına kadar, Brezilya sanayisi kendini geliştirecek ve dünya işlenmiş portakal pazarında üstünlüğü elde edebilecektir Daha büyük portakal üretici bölgelerinde ise düzenlemeler yapılacağından, Arjantin, Küba, Belize ve Costa Rica gibi diğer portakal ihracatçı ülkeleri pazar imkanları bulabileceklerdir

Asyadaki portakal üretici ülkelerinde üretimin artmaya devam edeceği beklenmektedir Fakat bu üretimin hemen hemen hepsi iç pazarda tüketilecektir Çinin, dünyanın en büyük 3 portakal üretici ülkesi olan Meksikayı geçmesi, Hindistanın ise 5 en büyük üretici ülke İspanya ile rekabet etmesi beklenmektedir Bu ülkelerdeki üretim iç piyasada tüketilecektir İran ve Pakistan gibi Asyadaki diğer en büyük portakal üretici ülkeleri üretimlerinin çoğunu iç piyasaya göndermeye devam edeceklerdir Türkiye, coğrafi konumundan ve AB ile Gümrük Birliğine olan üyeliğinden dolayı Avrupa piyasasında rekabet edebileceğinden ayrı bir yer tutmaktadır

Fas ve Mısırın İspanya ile direkt rekabetine rağmen Avrupaya olan yakınlığından faydalanacağı beklenmektedir

Portakal tüketimindeki artışların çoğunun Hindistan, Pakistan, Çin, Meksika ve Brezilya gibi gelişmekte olan narenciye üretici ülkelerinde gerçekleşeceği düşünülmektedir

Çin ve ABD arasındaki son ticaret anlaşması, Çin pazarını taze ve işlenmiş narenciye ithalatına açmıştır Çinin alt yapısının yetersiz olması taze ve işlenmiş portakal ithalatının büyük çapta gerçekleşmesini engellemektedir Ancak, bu ülkede orta sınıfın hızla büyümesi, Çinin en büyük kıyı şehirlerindeki tüketicilerin ithal narenciye ürünlerine geçişini arttırabilecektir Bu yeni ve az bilinen pazar hakkında hazırladığımız ayrıntılı bilgi ekte sunulmaktadır

Üretici ülkeler ile Doğu Asya ülkeleri arasındaki mesafenin uzun olması, bu ülkelerdeki narenciye tüketiminin artmasında fiziki bir engel oluşturmaktadır

Yapılan gözlemler yine de Uzak Doğunun ülkelerinin çoğunda kişi başı portakal tüketiminde küçük-orta artışların olacağını göstermektedir

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.