İzmir Nymphaeion (Nif-Kemalpaşa) |
08-10-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
İzmir Nymphaeion (Nif-Kemalpaşa)İZMİR Nymphaeion (Nif-Kemalpaşa) Resimleri ve Tarihi Kelimenin aslının Luwi kökenli olduğunu tahmin ediyoruz , Helenistik dönemde kır perileri anlamındaki “Nympha” dan türetildiği açıktır Nymphe’ler mitolojide sularla ilgili bir çeşit tanrıçalar olarak geçer Kelimenin orijini ise “başı örtülü” yani “gelin” anlamındadır Onlar daima genç ve güzel, çıplak, dans ederken içinden su akan bir kabı tutar biçimde tasvir edilmişlerdir Suların ve ağaçların bol bulunmasından dolayı buraya su perilerine adanmış tapınak anlamına gelen “Nymphaion” denilmiştir Nymphaeion’un ne zaman kurulduğu bilinmiyor, antik tarihçilerde buradan hiç söz etmiyorlar Burası XIIIyyda önem kazanmış, ikliminin güzelliğinden ötürü Bizans İmparatorlarının yazlık dinlenme yeri olmuştur Daha sonra Latinlerin Bizans’ı 1204-1264 arasındaki istilaları sırasında Bizans’ın soyluları Anadolu’da küçük devletler kurmaya yönelmişlerdir Bunlardan biri olan İmparator IIIAlexis Angelos’un damadı Theodoros Laskaris Nikaia (İznik) merkez olmak üzere yeni bir Bizans devleti kurmuş ve İstanbul’dan kaçak soyluları yanında toplamıştır Theodoros Laskaris, Batı Anadolu’nun bazı kesimlerini ele geçirerek İmparator unvanını kullanmıştır Onun ölümünden sonra İoannis Dukas Batataes yerine İmparator olmuş (1224-1254), yaz aylarını da İzmir-Kemalpaşa arasındaki Pınarbaşı köyünde, kışı da Nympaeion’da geçirmeye başlamıştır Bugünkü Kemalpaşa’da ölünce de orada yaptırdığı Sosendra’nın Meryem kilisesine gömülmüştür Onun yerine geçen Mikhael Paleologos Latinleri yenerek İstanbul’u Latin istilasından kurtarmış ve Ayasofya’da taç giymiştir Nif’deki Laskarisler sarayı, İmparator ITheodoros Laskaris (1206-1222) zamanında yapılmıştır Burası İstanbul dışında inşa edilmiş bir İmparator sarayı olması bakımından çok önemlidir plânı da İstanbul’daki Tekfur Sarayının küçük bir kopyasıdır Saray içten 710 x 2440 m ebadında bir dikdörtgendir Zemin katı dış yüzleri hafifçe yuvarlatılmış büyük kesme taşlardan meydana gelmiştir Bu teknik Roma mimarisine has bir usuldür Saray üç katlıdır Zemin katta içeride dördü doğu duvarında, diğer dördü de batı duvarında olmak üzere 8 adet paye vardır Buradaki pencerelerin dar ve ince uzun oluşu ise korunmak amaçlıdır Bina bugün çok harap bir durumdadır Zemin katı, diğer üç katın molozları ile dolmuştur Birinci ve ikinci katın cepheleri ayakta kalmış, üst kat ve çatıdan ise hiçbir iz kalmamıştır İkinci ve üçüncü katların mimari şekilleri tam olarak aydınlanamamıştır Duvarda görülen ahşap kirişler,bu katların tabanlarının ahşap olduğunu gösterir Zemin katın doğu cephesinde büyük kesme taşlardan masif bir görünüşe sahip 250 m genişliğinde tam ortada bugün harap olan giriş kapısı vardır Zemin kat dikdörtgen bloklar halindeki yontma taştan inşa edilmiştir rasgele büyüklükteki taşların dizilişi yüzünden malzemenin devşirme olma ihtimali kuvvetlidir Bu taş bloklar arasında harç kullanılmamıştır Üst katlar ise dört sıra tuğla, bir sıra taş dizisinin üst üste konulması ile meydana getirilmiştir Tuğla, yapıda oldukça fazla kullanılmıştır, pencere kenarları ile kapı girişlerinde bu sıkça görülmektedir |
|