![]() |
Mâliki’De Özürlü Olmak |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Mâliki’De Özürlü OlmakSual: Mâlikî’yi taklit eden birinin parmağı kanasa, bantlayıp abdest alsa, kan yine akmaya devam etse, o abdestle namaz kılabilir mi? Vaktin sonunu mu beklemesi gerekir? (Kendi mezhebi olan Hanefî’de çaresi varken, başka mezhep taklit edilmez) demek yanlış değil mi? CEVAP O kimse, diş dolgusu sebebiyle Mâlikî’yi taklit etmese bile, yarasını sarar, abdestini alır ve Mâlikî’yi taklit edip o abdestle namaz kılabilir ![]() ![]() Yolda, nakil vasıtalarında ve alış verişte [karşı cinse] temas korkusu olan Şâfiî mezhebindeki bir kimse, Hanefî veya Mâlikî mezhebini taklit etmelidir ![]() ![]() Burada sadece (Taklit edebilir) denmiyor, (Etmelidir) buyuruluyor ![]() ![]() ![]() ![]() Diyelim ki, bu Şâfiî olan kimse, otobüste veya alışverişte karşı cinse dokundu, sonra unutup namaz kıldı ![]() ![]() Kendi mezhebine uymayan işi yaptıktan sonra bile, taklit yapmak caiz olur ![]() ![]() ![]() Dinimiz, mezhebimiz bunu bildirirken, kendi indî görüşünü senet kabul ederek, kitaptaki bilgilerin aksini söyleyip, sebepsiz yere Müslümanların işini zorlaştırmak doğru değildir ![]() Parmağı kanayan kimse, Mâlikî’yi taklit etmeyen biri de olsa, hattâ guslü Mâlikî’ye uygun olmasa bile, yine bu kişi, Mâlikî’yi taklit ederek namazını kılabilir, çünkü kitapta buyuruluyor ki: Bir iş yaparken, özrü hâsıl olup, bu işin kendi mezhebindeki şartlarından birine uyması güçleşen kimse, bu işi, dört mezhepten herhangi birinin şartlarına uyarak yapar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Buradaki ifadeler dikkatlice okunur ve doğruluğuna inanılırsa, mesele rahatça çözülür ![]() ![]() ![]() ![]() Kendi mezhebimizde çaresi olduğu halde, başka mezhebi taklit etmekle ilgili hususları, S ![]() ![]() 1- Unutarak necasetli elbiseyle namaz kılan kimse, namazdan sonra hatırlarsa, bu namazı Maliki’ye göre kıldım derse, namazı sahih olur, çünkü Maliki’de, necaset namaza mani değildir ![]() ![]() 2- Bir kimse, unutarak 4–5 gün veya daha fazla mestlerine mesh ederek namaz kılsa, sonra hatırlasa, bunları kaza etmesi harac olur ![]() ![]() 3- Özürlü olmayan, ama akıntısı olan kadın, abdestli durabilmesi için Maliki’yi taklit edebilir ![]() ![]() S ![]() Hastalık veya ihtiyarlık sebebi ile yani zaruretle idrar kaçıran Hanefî’nin, tekrar abdest alması, harac, zahmet olacağı için, bu kimse, Mâlikî mezhebini taklit ederek, hemen özür sahibi olur, abdesti bozulmaz ![]() ![]() ![]() [Görüldüğü gibi sadece hastaların değil, ihtiyarların bile taklit edebileceği bildiriliyor ![]() Tâbi olduğu mezhebe uyarak, bir işi yaparken, harac hâsıl olursa, bu iş, diğer üç mezhepten, harac bulunmayan birini taklit ederek yapılır ![]() ![]() ![]() [Mesela eli kanayan, yarasını bantlayıp abdestini alır, Mâlikî’yi taklit ederek namazını kılar ![]() Namazda iken, teşehhüd miktarı oturmadan evvel, abdesti kendiliğinden bozulursa, hemen gidip tazeleyip, namazına devam edebilir ise de, baştan kılması efdaldir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [Sadece hastaların denmiyor ihtiyarların da deniyor, çünkü ihtiyarın abdest alması, namaz kılması zordur ![]() Harac bulunduğu zaman, başka mezhebi taklit etmek için, zaruret de bulunması şart değildir ![]() ![]() ![]() [Mezhep taklidi için zaruret şart değil, harac, güçlük ihtiyaç olması yeterlidir ![]() Harac olunca, zaif rivayet ile amel olunur ![]() ![]() ![]() Harac olduğu zaman zaif olan kavil ile amel etmek evladır ![]() ![]() [Harac olunca, zayıf kaville amel etmek caiz olmakla kalmıyor, evla olur buyuruluyor ![]() Hastalık veya ihtiyarlık sebebi ile yani zaruret ile idrar kaçıran Hanefî’nin, tekrar abdest alması, harac, zahmet olacağı için, bu kimse, Mâlikî mezhebini taklit ederek, hemen özür sahibi olur, abdesti bozulmaz ![]() ![]() ![]() [Sadece hastaların değil, ihtiyarların bile taklit edebileceği bildiriliyor ![]() ![]() İhtiyaç olduğu için hazırlanan karışımlardaki iki maddeden biri temiz ise ve necis olanın yerine temizini kullanmakta harac varsa, birinci kavle göre karışımın da temiz olacağı anlaşılmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() [Kolonya kullanmak zaruret olmadığı halde, ihtiyaç olunca temiz oluyor ![]() İslam Ahlakı kitabındaki başka mezhebi taklitle ilgili birkaç ifade: Yapılan bir şeyin, bir farza mani olmasını veya haram işlemeye sebep olmasını önlemenin meşakkatli, güç olmasına harac denir ![]() ![]() [Mesela eli kanayan, namaz kılamaz, farza mani olur ![]() ![]() ![]() İnsanın yaptığı bir şeyden dolayı, âlimlerin bu sözlerine uymakta harac olursa, seçilmemiş, zayıf sözlerine uyulur ![]() ![]() ![]() [Sözbirliği olan bir işi bile yapmakta güçlük olursa, zayıf kaville amel caiz oluyor ![]() ![]() Kendi mezhebine göre, bir farzı yaparken veya bir haramdan sakınırken, harac hâsıl olursa, harac bulunmayan, başka bir mezhep taklit edilerek, bu haracdan kurtulmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() [Eğer başka mezhebi taklit imkânı yoksa, yani o mezhep de bu işi caiz görmüyorsa, o işi de yapmak gerekiyorsa, o haramı işlemek veya farzı tehir etmek caiz oluyor ![]() Şarap, ispirto ve alkollü içkilerin hepsi kaba necasettir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [Kolonya kullanmak zaruret olmadığı halde, ihtiyaç olunca temiz oluyor ![]() Mâlikî’yi taklit edenin, harac olunca, vitir namazını terk etmesi caiz olur ![]() ![]() [Vitir namazı vacibdir, muhakkak kılınması lazımdır ![]() ![]() ![]() Ruhsatlardan faydalanmak S ![]() ![]() ![]() ![]() Necmüddin-i Gazzi hazretleri, (Şeytan insana, ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ( ![]() ![]() ![]() ( ![]() (Ruhsatlardan istifade etmeyen, Arafat dağı kadar günah işlemiş olur ![]() (Sünnetimi kabul etmeyen benden değildir) hadis-i şerifi de, (Ruhsat, izin verdiğim şeyleri kabul etmeyip, kendine sıkıntı veren sünnetime uymamış olur) demektir ![]() Demek ki, Sünnet’e uyup, ruhsatlardan faydalanmalıdır ![]() |
![]() |
![]() |
|