Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Forum İslam > İslami Genel Konular

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
ibadet, kıraat, olarak

İbadet Olarak Kıraat

Eski 08-05-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

İbadet Olarak Kıraat



Ibadetler ya sırf malîdir : Zekât, öşür, keffaret gibi Ya sırf bedenîdir: Namaz, oruç, itikâf, Kur'ân okumak, zikrullah yapmak gibiYa da hem malî, hem de bedenîdir : Hac gibiHâfizü'd-Dîn en-Nesefi'nin ifadesine göre niyâbet (başkası adına yapma), malî olan ibadetlerde acz halinde de, kudret halinde de câizdirBedenî ibadetlerde hiçbir halde câiz değildirHem bedenî, hem de malî (mürekkep) ibadetlerde ise, sadece acz halinde câizdir ve aczin ölüme dek uzanan devamlı bir acz olma şartı vardır (Nesefi, Kenzü'd-dekâik (Tebyîn ile) ll/85)
Imâm Zeylâ-î bunu şöyle açıklar :"Zira malî ibadetlerden maksat, muhtacın ihtiyacını gidermektir Bu ise bizzat mükellefin fiili ile hasıl olabileceği gibi, nâibinin fiili ile de hasıl olabilir böylece imtihanın özelliği yine tahakkuk etmiş olur Dolayısı ile her ikisi de eşittir bedenî ibadetlerde ise niyabet hiç bir halde câiz değildir Zira bunlardan maksat, 'ın (cc) rızasını talep amacıyla, nefs-i emmâreyi güçsüz düşürmektir Çünkü o 'a (cc) düşman olarak ortaya atılmıştır Hadîs-kudsîde, "Nefsine düşman ol! Zira o Bana düşman olarak dikilmiştir" buyurmaktadırİşte bu gaye, nâibin fiili ile aslâ hasıl olmaz Dolayısı ile böyle ibadetlerde bir fayda temin etmediğinden dolayı niyabet cereyan etmez (Zeylaî N/85) Bu yüzdendir ki, müctehit imamlar, ölmüş birisi yerine hiç kimsenin namaz kılamayacağında ve oruç tutamayacağında müttefiktirler Bizim mezhebimizde, diri olması halinde de durum aynıdır Binaenaleyh, bu durumda ücretle tutmanın câiz olmayacağı daha açıktır Zira niyabet isti'cardan kolaydır" (Ibn,'Abidîn, Sifa'ul-alîl, s165) Imâm Birgivî de "Ikâzu'n-Nâimîn" adlı risâlesinde:"Sadece bedenî bir ibadet olup, bir vesile olmayan namaz, oruç, Kur'ân okumak Tehlil, tesbih, tekbir ve tasliye gibi bir ibadete; bir mal almak amacıyla, sevabını da verdiği, sadece bu sevabın kendisine ulaşması için verene bağışlamak niyyetiyle koyulmak ve başlamak, ne Islâm mezheplerinden bir mezhebde, ne de semâvî dinlerden birinde câizdir" (Ibn ‚Abidin, Şifâ'ul-‚alîl, s 174) der

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.