![]() |
Havaya Uymanın Kötülüğü Ve Zühd |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Havaya Uymanın Kötülüğü Ve ZühdHavaya Uymanın Kötülüğü ve Zühd Ulu ![]() ![]() ![]() "Nefsinin arzularini ilân edinen kimseyi görmüyor musun? ![]() ![]() ( Casiye Sûre-i Celilesi; 23 ![]() Ibni Abbas buyurdu ki ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ulu ![]() ![]() ![]() «— Onlarin hevalarina uyma ![]() Ulu Allâh (C ![]() ![]() "Ya Dâvud! Seni yeryüzünde halife kildik, buna göre adalete uygun hükmet ve nefsin nevasina uyma ki, seni dogru yoldan sapittirir ![]() ![]() ( Sad - 26) Bu yüzdendir ki ![]() ![]() ![]() «— ![]() ![]() ![]() Peygamber'imiz (S ![]() ![]() «— Su üç sey mahvedicidir: Boyun egilen heva, arzularina uyulan pintilik ve insanin kendini begenmesi» Çünki nefsî arzularin sebeb oldugu her günah insani cehenneme sürükler ![]() ![]() ![]() Ariflerden biri buyurdu ki; «Karsina çikan her hangi bir mevzuda dogrunun hangi tarafta oldugunu kestiremezsen, hangi tarafin nefsinin arzusuna daha yakin geldigine bak ve ziddini yap ![]() Bu mânâda Imam-i Safiî su siiri söylemistir ![]() «isin iki tercih arasinda dönüp durur ![]() Ve egri ile dogrunun neresi oldugunu kestiremezsen; Nefsinin arzusuna karsi çik, çünki nefsin arzusu insanlari kötü olana dogru sürükler ![]() Ibni Abbas buyurur ki; «Iki görüsten hangisinin dogru oldugu hakkinda tereddüde düsersen, sana sevimli geleni birak ve nefsine agir geleni tercih et ![]() Bu hükmün sebebi sudur: Basit olanin ulasilmasi kolay, yeri yakin zahmeti az, verimi kisa vadeli oldugu için, insan ona meyleder ve nefis onu siddetle arzular ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Lokman-i Hekim der ki, «Yavrum, en basta sana nefsinden sakinmayi ögütlerim ![]() ![]() ![]() ![]() Sâirin biri der ki: «Nefsin her çagrisina uyacak olursan ![]() O seni çirkin ve haram olan islere çagirir ![]() Diger biri de söyle der: «Eger sen nefsinin arzularina hiç karci çikmazsan, bu arzular Seni her zaman mes'ûlliyyet yükleyen davranislara sürükler ![]() Diger bir sâir de söyle der: «Bilesin ki, sen hiç yükselemezsin ve göremezsin ![]() Dogruya giden yolu; nefsinin arzularina uydukça ![]() Diger bir sâir de ayni husûsda söyle der: «Yaptigin her davranisin övgü ile karsilanmasini istiyorsan ![]() Arzu ettigin Hâni rahmete ulasmak diliyorsan, Günahsever nefsinin arzularina karsi çik, çünki o Sevme arzusundan daha büyük bir düsman ve alçak bir duygudur ![]() Bunlarin her ikisi de gerçi tuzagina düsürücüdür, fakat Sevgi arzusu iffete saygili kaldigin müddetçe günahtan uzak kalir ![]() Nefsin arzulari karsisinda kör olmamaya dikkat et, Eger aklin varsa onun körükledigi isteklere karsi çik ![]() Diger bir sâir de söyle der: «Aklin aydinlatmasi nefsin hevasma uymakla kararir ![]() Nefsin arzularina karsi çikanin akli ise daha parlaktir» Fazl Ibni Abbas der ki: «Bazan zaman câhili yükseltir ![]() Bazen da nefsin arzulari keskin görüslü kimseyi zekâsina ragmen alçaltir ![]() Bazan halk, hata ettigi halde, kisiyi över ![]() Bazan da iyilik ugruna kinanir, oysa ki ![]() ![]() Peygamber'imiz (S ![]() ![]() ![]() «— Ulu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Buna karsilik aptalligi yaratinca ona «Beri gel» dedi, o da geldi, «geri git» dedi, geriye gitti ![]() ![]() ![]() ![]() «Her husûsda ne yapacagini aklina danisan kimsenin ![]() Görüsü dogrunun tam merkezine isabet eder O, anlamistir ki, nefsin arzularina uyunca, Insani istenmez akibetlere ve cezaya sürükler ![]() Diger bir sâir de söyle der: «Basarili olmak ve ülküne ulasmak istiyorsan; Arzularin kölesi olan nefsine yüz verme ![]() Ona arzulari acisindan karsi dur ![]() Sapik ve azginlarla birlik olmaktan sakin ![]() Nefsinden ve onun çagirdigi davranislardan uzak dur ![]() Çünki O, durmadan kötü istek ve amaçlari emreder ![]() Ola ki, cehennemden kurtulursun, hic süphesiz orasi ![]() Barsaklari dograyici ve derileri kavurucudur ![]() Hikmet ehlinin deyimi ile «Nefsi arzular seni kargasalik karanligina sürükleyen yaramaz bir binek hayvani, seni sikinti mintikalarina çeken zehirli bir otlaktir ![]() ![]() Birine «evlensen iyi olur» derler, adam «nefsimi bosamak elimden gelse hemen bosardim» diye cevap verir ![]() «Dünyadan ilisigini kes, cünki sen ![]() Dünyaya çirilçiplak olarak düstün ![]() Dünya uyku ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ehli hikmetten biri, adamin birine su nasihatte bulunur, «Sana nefsi arzularina karsi koymayi emrederim ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Peygamber'imiz (S ![]() ![]() ![]() «— Dindeki en hayirli ameliniz takvadir» "Amellerin en üstün derecelisi takvadir ![]() «— Takva sahibi ol ki, insanlarin en ibadetlisi olasin ![]() ![]() Peygamber'imiz (S ![]() ![]() ![]() «— Önüne çikan günahtan kendisini alakoyacak takvaya sahip olmayanin ameline, ulu ![]() ![]() ![]() ibrahim Ibni Edhem (R ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Abdullah Ibni Mübarek buyurdu ki; «Zühdün asli, zühdü sakli tutmaktir ![]() ![]() Su beyitlerin sâiri ne güzel söyler: «Ben gerçegi buldum, sakin asilsiz baska görüslere saplanma ![]() Takva su paranin yanindadir ![]() Eger onu elde ettikten sonra birakirsan ![]() Bilesin ki, senîn takvan müslümana yakisir bir takvadir ![]() Zahid, dünyadan yüz görmeyince ondan el-etek çeken kimse degildir, asil zâhid, her sey yolunda giderken yüzünü dünyadan çevirerek ondan uzak durmayi tercih ederdir ![]() Nitekim büyük sâir Ebu Temmam der ki: «Dünya kendisiler sariya boyanarak yönelmisken zühd yoluna girmeyen kimse gerçek zâhid degildir ![]() Ehli hikmetten biri der ki; «Niye dünyadan uzak durmuyoruz ki, onun ömrü sayili, faydasi kit, arisi bulanik, güveni aldaticidir, getirse üzer, giderse süründürür ![]() Sâirin biri der ki: cDünya pesinde kosana yaziklar olsun, kalici degildir o! Durmadan degismesi ile rüyayi andirir ![]() Onun ansi bulanik, sevinci karar ![]() Güveni aldatici, aydinligi karanliktir ![]() Dinçligi yaslilik, sagligi hastalik ![]() Lezzeti pismanlik, bulusu yokluktur ![]() Sahibi sikintidan basini alamaz, Irem'de bulunanlara mâlik olsa bile Ona bos ver, sakin parlakligina meyletme ![]() Çünki o kivriminda belâ saklayan nimettir ![]() Sen, tükenisi olmayan nimet yurdu ugruna amel isle, ki orasi için ne ölüm korkusu ve ne de yaslanmak vardir ![]() Yahya Ibni Muaz (Rahimehuliahu) der ki: «Dünyaya bakisin ibret maksadi ile olsun onu terkedisin gönüllü orada verdigin emek mecburiyetten dolayi Âhiret pesinde kosman da sevkle olsun ![]() |
![]() |
![]() |
|