Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Forum İslam > İslami Genel Konular

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
fetva, müftü

Fetva Ve Müftı

Eski 08-05-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Fetva Ve Müftı



"Fetva", "iftâ" ve "Müftî" terimlerini ayrı ayrı anlatma imkanı olmadığından beraberce anlatmaya çalışacağız"Fetva" kelimesi ile "Fütüvvet ya da "Fetâ" kelimeleri aynı köktendir "Fütuvvet" gençlik, cömertlik ve kerem, "Fetâ" ise bu vasıf ları taşıyan genç demektir Kelimenin kök manasında bir güç ve kuvvet mevcuttur Bu kökten türeyen "Fetvas"da da aynı mana vardır ve o, bir olaya verilen kuvvetli cevap ya müşkil bir meselenin güçlendirici izahıdır Çoğulu "fetâvâ" veya "fetâvî" gelir Buradan türetilen "iftâ" açıklamak demektir Bunlar kelimenin sözlük anlamıdır Fıkıh istilahında ise "Fetvâ": Birisi tarafından hüküm bilinmediği için sorulan şeri bir meselenin müşkilliğini giderecek cevabının verilmesidir Fetva verene "Müfti" sorana da "Müstefti" denir Dolayısı ile fetvada; Müfti, müstefti, ifta ve fetva olmak üzere dört unsur vardır Pek çok fıkıh usulcüsüne göre "fetva" ile "ictihad" arasında fark yoktur Buna göre "müfti" de aynı zamanda "müctehid" demektir Dilimizdeki "müftü" kelimesi "müftî'nin Türkçe ses uyumuna uydurulmuş halidir ve mecaz anlamda kullanılmaktadır Kısaca "fetva" bir "ictihad" ameliyesidir ve fetvayı asıl anlamına ancak müctehid olanlar verebilirler Çünkü fetva şari' (şeriat koyucu) adına hüküm vermektir ve bu yetki de ancak müctehide verilmiştir Onun için de fetva vermek çok büyük ve tehlikeli bir iş olarak görülmüştür Resulullah da (sa): "Sizin fetvaya en cüretkârınız ateşe de en cüretkarınızdır" buyurmuşturGerçek anlamda müfti müctehid olunca, müctehidde bulunması gereken şartların kısaca ictihad ehliyetinin onda da bulunması gerekir Bu şartları Ebu Yusuf: Kitap ve sünnetin ahkamını, nasih ve mensuhu, müteşabih nasları, sahabi görüşlerini ve Arapçanın vücuhunu bilmek diye sayar Imam Muhmmed de kısaltarak, isabeti hatasından çok olmak diye özetlerAncak hakiki anlamda müftilerin bulunmadığı ya da yeterli olmadığı yerlerde dini kaynaklara müracaat edebilecek ve doğru anlayabilecek seviyedeki alimlerin önceden verilmiş, fetvaları (ictihadları) nakil yoluyla fetva vermeleri de caizdirBir de mütfide bulunması gereken edepler vardır: Öncelikle müfti peygamber varisi olduğunu bilmeli ve ondaki zühd ve takvadan da nasibini almalıdır Çünkü varis, müteveffanın bıraktığı her mahalde payı olan kimsedir Mütesahil olup, gayrette kusur ederek işin kolayına kaçmamalıdır Duygusal anlarında fetva vermemelidir Imkan nispetinde bu işi sırf rızası için yapmalı ve karşılığında ücret almamalıdır Yeminler ve ikrar konusunda bölgenin örfünü bilmeden fetva vermemelidir Naklen fetva veriyorsa mutlaka sağlam kaynaklardan alıntı yapmalıdır Fetva soranı şaşırtacak tarzda ihtilafları zikredip meseleyi karma karışık hale getirmemelidir Sorulan soruyu zaman ve mekan unsurlarını da hesaba katarak öncelikle çok iyi anladığından emin olmalıdır Cevabından çok emin olmadığı konuları diğer ulema ile tanışıp sonuca öyle varmalıdır Fetvayı yazıyorsa, çok açık ve yanlışa ihtimal vermeyecek tarzda yazmalıdır Ifade açık ve avamın anlayacağı bir üslup kullanmalıdır Bilmediği konular için "bilmiyorum" demekten çekinmemelidir Fetvasına besmele ve dua ile başlamalıdır Insanlara halk arasındaki değerlerine göre değil, soru sorma sıralarına göre fetva vermelidir Fetvada bir tarafa meyletmekten kaçınmalıdır Kelamî konuları uzunca anlatmamalıdırMüfti; müctehid olan ve olmayan diye ayrıldığı gibi fetva da; ictihad olarak verilen, tahric yoluyla (başka müctehidlerin ictihadlarına kıyasla) verilen ve sırf bir müctehidin sözünü nakilden ibaret olan fetva diye üçe ayrılırFetva vermek (ifta) ile kazâ (hüküm) bir yönüyle aynı şeyler ise de bazı yönlerden birbirlerinden ayrılırlar:1 Ifta, şer'î hükmün ne olduğunu sadece bir açıklama ve haber vermedir Kazâ ise böyle açıklama olmakla beraber bağlayıcıdır Kanuni müeyyidesi vardır2 Iftâ bir velayet cinsi değildir Oysa kazâ bir nevi velayettir Binaenaleyh, kadının verdiği hüküm kabule zorlanır3 Müctehid bir müftinin kendi görüş ve ictihadının aksine bir ictihad ile amel etmesi caiz olmaz Oysa kendi ictihâdının aksine de olsa hakkındaki kazaya uymak zorundadır4 Kaza aslında halifeye ait olup onun vekillerine intikal ederFetvayı ise ehil olan herkes verebilir5 Kaza, kadının görevli olduğu süre ve mekanla sınırlıdır, fetva ise umumidir6 Müfti diyanetten fetva verir, kâdı ise zahire göre hüküm vermek zorundadır7 Iftada erkeklerle kadınların farkı yoktur, kazada ise kadınlar çoğunluğa göre hiç bir surette, bazılarına göre de önemli konularda görev alamaz ve kâdı olamazlar
Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.