![]() |
?Lâ? Ve ?İllâ...? |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() ?Lâ? Ve ?İllâ...?Bu, bir zihin disiplinidir ![]() ?Tarif?in tarifi, tam da bu zihin disiplini ile bağlantılıdır ![]() Tarif, ?Bir şeyi efradını cami, ağyarını mani bir şekilde çerçeveleme? işidir ![]() Yani içinde olmayanları dışarda bırakmak, içinde olanların tamamını da ihtiva etmek üzere sınırları belirlemektir tarif ![]() Kur?an, İslam?ın en temel inanç umdesinde bize bu zihni disiplini kazandırır ![]() ?Lâ?, zihni tüm olmazlardan ayıklama eylemidir ![]() Ve ?İllâ? ayıklanan ve pirü pak hale gelen zihin zeminini, en temel gerçeği dikme eylemidir ![]() ?Lâ? ile ?İllâ?, zihinde belli merhalelerde var olması gereken duraklardır ![]() Hep ?Lâ? ile gidemezsiniz ![]() ![]() ?Lâ?dan ?illâ?ya vardığında zihin, gerçek itmi?nana erer ![]() ?Lâ? ile ?İllâ?nın, en yakın ve en net kullanımını, kelime-i tevhidde buluruz ![]() -Lâ ilâhe illallah ![]() Buradaki kullanımı ile değerlendirsek, sanki bu iki kelimeciğin, birbiri ile yanyana durmak için yaratılmış olduğunu düşünürüz ![]() Belki de o yüzden İslam, bu dört kelimeye en temel inanç dokusunu sığdırmıştır ![]() ?Lâ? ve ?İllâ?nın bu kadar müessir kullanılabildiği başka bir yer var mıdır, bilinmez ![]() ?Lâ?nın bu kadar yok sayıcı bir hüviyet kazandığı, ?İllâ?nın da bu kadar büyük bir varlık ikrarını seslendirdiği, ve kullanılışında bu kadar hayati nitelik kazandığı başka bir yer var mı, bilinmez ![]() ?Lâ ilâhe?de, ?İlah yoktur? diyorsunuz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ama, ? ![]() ![]() Varlığın ikrarını en kararlı niteliğe kavuşturmak için külli yoksama bir zihni vasıta olarak devreye sokulmuştur ![]() Buradan bakılınca, ?Kelime-i tevhidin manası, ? ![]() ![]() Bu ifadelendiriş şekli, yanlış değildir ![]() ![]() Oysa, kelime-i tevhiddeki asıl vurgu ?illâ? üzerinedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ama bu, ?Lâ?yı anlamsız kılmıyor, ya da fonksiyonunu azaltmıyor ![]() Aksine, ?Lâ? ile bir zihni arınma eylemi gerçekleştiriyorsunuz ![]() İhtimalleri sıfırlıyor ve büyük gerçeğe zemin hazırlıyorsunuz ![]() Tabii ki, ?Gerçek tevhid? eğitiminde, ?Lâ?nın, gerçek bir zihni arınmayı sağlaması öngörülmüştür ![]() Bunun için de, insan için, ?ilah? konumuna getirilme riski taşıyan her şeyin farkında olunması ve ?Lâ? derken, bütün o zihni tortuların silinmesi gerekiyor ![]() Kur?an, insanların ?ilah? diye tapındıkları şeylere işaret eder ve bunlara karşı kelime-i tevhid bilincini ikame etmek ister ![]() -Hevanın ? nefsi arzuların tanrılaştırılması mesela ![]() ![]() ![]() -Tağut diye nitelenen, ![]() ![]() ![]() ![]() -Din adamlarının, ruhbanın, helali haram haramı helal kılmalarını kabul tarzında tanrılaştırılması mesela ![]() ![]() ![]() -Taşın, ağacın, güneşin, ayın tanrılaştırılması mesela ![]() ![]() ![]() -Siyasi liderlerin kendilerini tanrılaştırması ya da başkalarının onlarda tanrılık gücü bulunduğuna inanması mesela ![]() ![]() ![]() -Malın ? mülkün tanrılaştırılması mesela ![]() ![]() ![]() -Evladü ıyalin, sevilen bir kimsenin ![]() ![]() ![]() ![]() İslam, tüm bunlara, ve belki buradaki ?ilahlaştırma? damarını taşıyan her şeye ?Lâ? denmesini istiyor ![]() ![]() Buradaki ?ilahlaştırma damarı? dediğimiz şeyin de doğru anlaşılması gerekiyor ![]() Tanrılaştırma, tüm bunları, ![]() ![]() ![]() O yüzden, dil ile bin kere ?Lâ ilâhe? dendiği halde, kalbimizde ve hayatımızda nefsin diktiği putlar varlığını sürdürüyorsa, ?Lâ? hükmünü icra etmiyor, yani ilahları silip süpürmüyor demektir ![]() Şunu da söylemek mümkün ki, kalbimiz, ?İllallah? bilincine kenetlenmiş değilse, ?Lâ ilâhe?yi bilinçli bir tasfiye mekanizmasına dönüştürmek mümkün değildir ![]() Dünyada bir çok insan, hep ?Lâ ilâhe? diyerek, yani bütün kudretleri, bu arada ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kur?an, bu ?nefy ve ispat ? yoksama ve varlığı ikrar? mekanizmasını, mü?min bilincini inşada çok sık ve çok farklı terkipler halinde kullanmaktadır ![]() ?İyyake na?büdü ![]() ![]() ![]() Ve İyyake nesteiyn ![]() ?Ancak sana ibadet eder, ancak senden yardım dileriz ![]() Bu da ?Lâ?sı ve ?illâ?sı, ?İyyake? zarfında mündemiç kılınmış bir nefy ü ispat terkibidir ![]() ?İlahlığa soyunacak başka varlıklara değil, ancak Sana ![]() ![]() ![]() ?Vema halaktü?l-cinne ve?l-inse illa li ya?büduun? ?Cinleri ve insanları başka hiçbir sebeple değil, ancak bana kulluk etsinler diye yarattım ![]() Bu ayette de ?Lâ?nın yerini nefy ? olumsuzluk edatı olarak ?Ma?almış ![]() ![]() Olumsuzluklardan arınma ve Hakk?ın ikamesi ![]() ![]() ![]() Müslüman, kelime-i tevhidin düşünce disiplinini gerçek manada hazmedebilirse, bu, hayatın bütün alanlarında hakikatin ikamesinde müessir bir vasıta olacaktır ![]() ![]() ![]() ![]() Ahmet taşgetiren |
![]() |
![]() |
|