![]() |
Kur'ani Hayat |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kur'ani HayatNiçin "Kur’âni Hayat" Her işimizin başı, ortası ve sonu O’nun adıyla ve O’nun adınadır ![]() Hamdimiz ve senamız Allah’adır ![]() ![]() Sonsuz rahmetin kaynağıdır ![]() Vahiyle insana tenezzül buyurmuş, akleden kalplerimizi onunla doyurmuştur ![]() Desteğimiz ve salâtımız, onun vahyini bize aldığı gibi taşıyan, o vahyi taşımakla kalmayıp model bir hayatı yaşayan, insanlık sadakası olan ve insanlığa ucunda ebedi mutluluk bulunan aydınlık bir yol bırakan, bir ömrün vahye nasıl adanacağının sembolü olan, hayatı canlı bir Kur’an olan Rasulullah’adır ![]() Kelamın en yüksek tecellisi vahiydir ![]() Varlık, O konuşunca var oldu ![]() ![]() ![]() O ruh içinde irade, akıl ve nutk O’nun kelamı muhatabını bulsun diye verildi ![]() Ve insan, O’nu anlasın diye var oldu ![]() Varlığı kelam ile başlatan, insanın serüvenini de kelam ile başlattı ![]() Hak ve sorumluluk verdiği insana, hak ve sorumluluklarını nasıl kullanacağını vahiyle öğretti ![]() ![]() İnsana vahiyle yol gösterdi ![]() ![]() ![]() İslam Allah’ın kâinatı yönettiği sistemin adı, vahiyse ilahi bir inşa projesiydi ![]() ![]() Yolu da yolcuyu da yaratan oydu ![]() ![]() ![]() Ve insanlığın son çevriminde ebedi rehberlik Kur’an suretinde tecelli etmişti ![]() Son Vahiy, bütün bunların hepsini dört cümlede özetledi: Er-Rahmân… Alleme’l-Kur’an halaka’l-insan, ‘allemehu’l-beyân… O sonsuz merhametin menbaı… Kur’an’ı O öğretti İnsan türünü O var etti, ona kendini ifade etme yeteneğini O bahşetti ![]() Kur’an vahyi, el-Hay olandan, hayatı inşa için, hayatın ta yüreğine inmiş tarifsiz bir hayattı ![]() Amacı insanı zulümattan nura, karanlıklardan aydınlığa, bencillikten ben idrakine, içgüdülerin esaretinden ruhun özgürlüğüne, bilinçaltının gayyasından bilincin doruğuna, nefsin köleliğinden ruhun özgürlüğüne çıkarmaktı ![]() Varlık ağacının bu soylu tohumunun kendini ve elinin değdiğini çürütmesine engel olmaktı ![]() ![]() Vahyin ve insanın sahibi, bu amacın gerçekleşmesini yasalara bağlamıştı ![]() ![]() ![]() ![]() Vahiy inşa edicilik fonksiyonunu bihakkın icra edebilme yeteneğine sahip olduğunu muhatabı olan ilk nesil üzerinden isbat etti ![]() ![]() ![]() Vahiy bir şeyi daha isbat etti: Eğer bir nesil kendini Kur’an’ın inşasına teslim ederse, Allah da tarihin inşasını o neslin eline teslim ederdi ![]() Yani Kur’an’a nesne olan, tarihe özne olurdu ![]() Vahyin çırağı olan hayatın ustası olurdu ![]() Vahye teslim olan hayatı teslim alırdı ![]() Hayatının yatağını vahyin belirlemesine izin veren, zamanın yatağını elleriyle belirleme liyakati kazanırdı ![]() Bundan sonra isbat sırası vahyin kendilerine emanet edildiği mümin muhataplardaydı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Vahyi nesneleştirme süreci şu aşamalardan geçerek gerçekleşti: Kelimelerin Rabbi kelimelerin kalbine manaları indirmişti ki akleden kalp sahipleri indirilen o manaları anlasınlar, hayatlarına koyarak üretsinler ![]() ![]() ![]() Fakat bir gün geldi anlam üretilmez oldu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Vahyin sahibi bizden vahyi tertil ile okumamızı emretmişti ![]() ![]() Vahiy elbette tecvit ile okunmalıydı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu sürecin sonunda geldiğimiz nokta tam da Kur’an Şairi Mehmet Akif’in dediği noktaydı: Ya açar Nazm-ı Celilin bakarız yaprağına Yahut üfler geçeriz bir ölünün toprağına Bu vahim noktayı vahiy kendi ifadesiyle “mehcur bırakma” olarak adlandırmıştı ![]() Vahiy anlamın kaynağı olmaktan işte bu süreçlerden geçerek çıkarıldı ![]() ![]() Zaten olan bitenin izahı da buydu: Vahyin hayatsız bırakılması… Bundan zarar gören vahiy değildi ![]() ![]() ![]() Soruların sorusu, sorunların sorunu budur ![]() İdeolojiler birer birer ölüyor ![]() ![]() Değerlerin yerini fiyatlar aldıkça insan biraz daha yok oluyor ![]() ![]() ![]() ![]() Küresel güç merkezlerinin gücü ve güçlüyü yücelten tavırları, ezilenlerin bile güce taptığı hastalıklı bir sonuç üretiyor ![]() ![]() Allah’ın mahlukat ağacının soylu meyvesi için donayıp döşettiği şu dünya misafirhanesi, tarihinin hiçbir döneminde bu kadar hor ve hovardaca kullanılmadı ![]() ![]() Kerameti kendinden menkul bütün gelişme ve ilerleme iddialarına rağmen insanlık bugün dünden daha mutlu değil ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bunlar ve daha sayamadığım unsurlarıyla kötü gidişatı durdurmanın “vahye dönüş”ten başkaca bir yolu bulunmuyor ![]() ![]() ![]() Çünkü Allah demek anlam demektir ![]() ![]() İşte vahiy, Allah’ın hayatla olan anlam bağıdır ![]() ![]() İnsanlık akleden kalbe dönecekse tekrar Kutsal kutaplara dönmek zorundadır ![]() İnsanlık kutsal kitaplara dönecekse, Kur’an’a dönmeye mecburdur ![]() ![]() Kur’an’a dönüş kaçınılmazdır ![]() ![]() ![]() ![]() “Allah’ın ipi” Kur’an’dır ![]() ![]() Ey Rabbimiz! Kitab’a karşı tavrımızdan dolayı tevbe ediyor ve vahye “yöneliyoruz”! Biliyoruz ki vahye yöneliş Sana yöneliştir! Sen bizim yönelişimizi kabul eyle ve Sen de bize rahmetinle yönel! “Kur’âni Hayat” akleden kalbinize mübarek olsun! Mustafa İslamoğlu |
![]() |
![]() |
|