![]() |
Kur'an'ın Mucize Oluşu |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kur'an'ın Mucize OluşuKur'an, manalarına delalet ederek efendimiz Muhammed Sallallahu Aleyhi Vesellem'e indirilen lafızdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allahu Teâla Kur'an'ın Arapça olduğunu bildirmiştir: "Hakikat biz onu (Kur'an-ı) Arapça bir Kur'an olarak indirdik ![]() "Bu Kur'an ayetleri uzun uzun açıklanmış, Arapça bir kitaptır ![]() "(Onu her türlü) çelişki ve ihtilaftan uzak, dosdoğru, Arapça bir Kur'an olarak indirdik ![]() "Sana Arapça bir Kur'an vahyettik ![]() "Şüphesiz ki biz Kur'an-ı Arapça kıldık ![]() Arapça, Kur'an'ın manalarının değil lafzının vasfıdır/niteliğidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Arapça, Kur’an’ın sadece lafzının niteliğidir ![]() ![]() ![]() Bu nedenle Kur'an'ın bir kısım anlamlarının Arap lügatinin dışında yazılmasına Kur'an denilmesi doğru değildir ![]() ![]() Nebi Sallallahu Aleyhi Vesellem'e verilen başka mucizelerin varlığı ile beraber Kur'an Muhammed Sallallahu Aleyhi Vesellem'in resul oluşunun mucizesidir ![]() ![]() ![]() Nitekim Kur’an, Arapları benzerini getirmekten aciz bıraktı ve benzerini getirmeleri için onlara meydan okudu ![]() "Şayet siz, kulumuza indirdiğimizden şüphe ediyorsanız haydin ona benzer bir sûre de siz getirin ![]() ![]() ![]() "De ki onun sûrelerine benzer bir sûre meydana getirin ![]() ![]() "Onu kendisi uydurdu, diyorlar öyle mi? De ki: Eğer doğru söylüyorsanız haydin öyleyse onun sûrelerine benzer uydurma on sûre getirin ![]() ![]() Meydan okuyanın onlara yaptığı bu meydan okuyuş kendilerine ulaştı ![]() "De ki insanlar ve cinler birbirine yardımcı olarak bu Kur'an'ın bir benzerini ortaya koymak için bir araya gelseler and olsun ki yine de benzerini ortaya koyamazlar ![]() Kur'an benzerini getirmek için çağrıda bulunduğu kimseleri benzerini getirmekten aciz bıraktı ![]() ![]() ![]() Bu meydan okuma yalnızca hitap ettiği Arap kavmine ait bir meydan okuma değil Kıyamete kadar bütün herkese yapılan meydan okumadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Seni ancak bütün insanlara gönderdik ![]() Çünkü meydan okuma ayeti geneldir: "Allah'tan başka çağırabileceklerinizi de çağırın ![]() Bu ayet bütün insanları kapsamaktadır ![]() "De ki: İnsanlar ve cinler, bu Kur'an'ın bir benzerini ortaya koymak için bir araya gelseler yine de benzerini getiremezler ![]() Araplar da bütün insanlık âlemi de Kur'an'ın benzerini getirmekten aciz kaldılar ![]() ![]() ![]() Hatta Velid b ![]() "Allah Subhenehû ve Teala’ya yemin olsun ki sizden hiçbiriniz şiir çeşitlerini, kasidesini benim kadar, benden daha iyi bilemez ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşte, Velid b ![]() ![]() ![]() Çünkü Kur'an, dinleyenleri ve Kıyamete kadar dinleyecek olanları da cezbedecektir ![]() ![]() ![]() "Halbuki kıyamet günü bütün yeryüzü O'nun avucundadır ![]() "Kimindir bugün mülk?"[15] "Eğer bir kavmin hıyanet etmesinden korkarsan; sen de onlara karşı aynı şekilde davran ![]() "Ey insanlar, Rabbinizden sakının ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşte, böylece Kur'an'ın lafızları, üslubu, anlatmak istedikleri, insanın bütün benliğini sarar ve insanı çepeçevre kuşatır ![]() Kur'an'ın mucize oluşu, fesahatında ve belağatındaki yüksekliğinde dehşet verici dereceye çıkmasıyla açık ve net bir şekilde ortadadır ![]() ![]() ![]() Kur'an'ın üslubu ahenkli lafızlarla düzenlenmiş manalardır ![]() ![]() ![]() "Küfredenler dediler ki; Bu Kur'an-ı dinlemeyin, onun hakkında yaygaralar yapın, belki galip gelirsiniz ![]() Üslûbun kuvveti, anlatılmak istenen manayla uyumlu kelimelerin seçilerek mananın ifade edilmesi ile gerçekleşir ![]() ![]() ![]() ![]() "Orada karışımı zencefil olan bir kadehten de içirilirler ![]() ![]() "Şüphesiz ki cehennem bir gözetleme yeridir ![]() ![]() ![]() “Öyleyse bu insafsız/adaletsiz bir paylaşımdır ![]() إِ"Şüphesiz ki seslerin en çirkini eşeklerin sesidir ![]() Üslûb güzelliği cümlede veya cümlelerde anlam ve lafız bütünlüğünü sağlamaya götürecek manaya en uygun ve en net ibarelerin seçilmesi ile gerçekleşir ![]() "Kâfirler bir zaman gelir ki Müslüman olmayı isteyeceklerdir ![]() ![]() ![]() Kur'an-ı inceleyen kimse, üslûbundaki açıklık, kuvvet ve güzellikle zirveye, yücelerin yücesine ulaştığını görür ![]() "İnsanların öyleleri vardır ki bilmeden, doğruya götüren bir rehberi olmadan, aydınlatıcı bir kitabı bulunmadan Allah hakkında tartışmaya girer ![]() ![]() "Bunlar çekişen iki düşman gruptur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Ey insanlar bir misal verildi, şimdi onu dinleyin: Şüphesiz ki Allah'ı bırakıp da taptıklarınız bir araya gelseler bir sinek bile yaratamazlar ![]() ![]() ![]() Kur'an'ın kendisine ait özel bir ifade tarzı vardır ![]() ![]() ![]() ![]() Araplar Kur'an'dan etkilenmelerinin şiddeti ile Kur'an'ın bu eşsiz oluşa nereden ve nasıl ulaştığını bir türlü anlayamamışlardır ![]() ![]() ![]() وَ"Ve o, bir şair sözü değildir ![]() ![]() Kur'an'ın özel bir tarzının bulunduğu, eşsiz bir dokuya sahip olduğu bütün aydınlığı ile açıkça ortadadır ![]() "Rüsvay etsin ve sizi onlara karşı üstün kılsın ve müminler topluluğunun göğüslerini ferahlandırsın ![]() "Sevdiğiniz şeylerden infak etmedikçe asla birre erişemezsiniz ![]() Her iki ayette de şiir üslûbuna yakın bir nesir özelliği vardır ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Kur'an'ın Mucize Oluşu |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kur'an'ın Mucize OluşuAncak bu iki ayet bir şiir değildir, fakat eşsiz bir nesir çeşididir ![]() "And olsun göğe ve Tarık'a, nereden bileceksin sen Tarık'ın ne olduğunu? O kayıp delen yıldızdır ![]() ![]() ![]() ![]() وَ "Biz hiç bir resulü Allah’ın izniyle itaat edilmekten başka bir gaye ile göndermedik ![]() ![]() ![]() Paragraf uzadıkça ayetler tek bir nefeste okunur ![]() "And olsun güneşe ve aydınlığa, ardından gelmekte olan ay'a, onu açığa çıkardığında gündüze, örtüp bürüdüğünde geceye…"[33] Her iki sûredeki ayetlerde de paragraf paragraf nesir bulunduğu halde birisi uzun bir nefesle okunmakta diğeri ise kısa bir nefesle okunmaktadır ![]() "Ey Resul, ağızlarıyla inandık dedikleri halde kalpleriyle inanmayanlardan, Yahudilerden, yalana kulak verenler ve sana gelmeyip başka bir kavmin sözünü dinleyenlerden küfre koşanlar seni üzmesin ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yine kafiyeli nesirin de zirvesindedir ![]() "Ey örtüye bürünen, kalk ve uyar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aşağıdaki ayetlerde olduğu gibi cümle çiftlerinin birbiri ile uyumluluğunu sağlamada Kur'an'ın kendi üslûbunda yüceldiğini bulursun: أَ "Çokluk ile böbürlenmeniz sizi öylesine oyaladı ki; mezarlıkları bile ziyaret ettiniz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aşağıdaki ayetlerde ise cümle çiftlenişinin uzadığı görülmektedir: "Kahrolası insan, ne kadar da nankördür! Allah onu hangi şeyden yarattı? Nutfeden onu yarattı, ona biçim verdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Belirli bir kafiye kullanımında devam ederken bir de bakıyorsunuz ki bir başka kafiye kullanımına dönüşüm yapıyor ![]() "Sur'a üflendiğinde; işte o gün, zorlu bir gündür ![]() ![]() Bu ifadeleri kullanırken doğrudan doğruya hemen sonraki ayetlerde başka kafiyeye değişim yapıyor: "Bırak beni ve yarattıklarımı tek başına ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu kafiyelerin kullanıldığı ayetlerden sonra doğrudan doğruya başka kafiyelerin kullanıldığı ayetlere geçiş yapıyor: إِ "Doğrusu o, düşündü ve ölçüp biçti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşte, böylece Kur'an ayetlerinin tamamı dikkatlice incelendiğinde her çeşidiyle ne Arap şiiri ve nesirinde kullanılan üslûba ne Arapların kullandığı sözlerden herhangi bir söze ne de herhangi bir beşerin sözüne hiçbir şekilde benzemediği ve onlarla uzaktan yakından ilgisi olmadığı görülür ![]() Daha sonra Kur'an'ın açık kuvvetli ve güzel üslûbunun birçok manaları ifade etme keyfiyeti açısından en ince tasvir ile ifade ettiğini görebilirsin ![]() "Şüphesiz ki muttakiler için kurtuluş vardır ![]() ![]() ![]() ![]() Dikkat edildiğinde ayetlerin ince lafızlardan ve yumuşak cümlelerden meydana geldiği görülür ![]() إِ "Şüphesiz ki cehennem, bir gözetleme yeridir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yine aşağıdaki ayetlerde olduğu gibi sevgi dolu ifadelerin sevgi dolu lafızlarla ifade edildiğine şahit olunur: "Ana-babasını tahtın üzerine çıkarıp oturttu ![]() ![]() Şu ayetlerde olduğu üzere, çirkin olan manaya yönelik bir anlam ancak uygun bir lafızın kullanımı ile mümkün olabilmektedir: "Demek erkekler sizin, dişiler O'nun mu? Öyleyse bu insafsız bir paylaşma ![]() "Sesini kıs ![]() ![]() Bu manaları aktarırken, belirtilen manaları ifade edecek kelimeleri seçiyordu ![]() ![]() ![]() ![]() Sonra yine Kur'an'ın lafızlarını ve cümlelerini dikkatlice inceleyen kimse harflerin yerleştirilmesinde, harflerin çıkış mahreçlerinde bir kelimede veya cümlede mahreç yakınlığının varlığını ve bu uyumun sağladığı ses güzelliğini gözlemler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kelimelerin kullanımında bu incelikle beraber, bazı ayetlerde bazı harflerin tekrar tekrar kullanıldığını görmek mümkündür ![]() ![]() İşte, böylece Kur'an'ın özel bir tarza sahip olduğunu, her anlamın, kendine uygun olan lafızlarla indiğini, çevresindeki lafızlarla ve beraberindeki anlamlarla uyum halinde olduğunu görebilirsin ![]() ![]() ![]() Yine indirilen manalara uygun lafızların ve cümlelerin kullanılması açısından olsun, belağatını ve manalarındaki derinliği idrak edebilenlerin kulaklarında yankılanan lafızları karşısında Kur'an'ın önünde boyun eğip adeta secdeye kapanır gibi olanlar açısından olsun, ister manalarındaki derinliği ve belağatını idrak edemeyip ancak onun lafızlarındaki uyumun, inceliğin karşısında Kur'an'ın esiri olan, ister istemez dinleyenin kendisine boyun eğmesi açısından olsun, Kur’an’ın mucize oluşu açıktır ![]() ![]() -------------------------------------------------------------------------------- [1] Yusuf: 2 [2] Fussilet: 3 [3] Zümer:28 [4] Şura: 7 [5] Zuhruf: 3 [6] Ra'd: 37 [7] Bakara: 23 [8] Yunus: 38 [9] Hud: 13 [10] İsra: 88 [11] Sebe: 28 [12] Yunus: 38 [13] İsra: 88 [14] Zümer: 67 [15] Mü'min: 16 [16] Enfal: 58 [17] Hacc: 1,2 [18] Fussilet: 26 [19] İnsan; 17,18 [20] Nebe; 21,23 [21] Necm: 22 [22] Lokman: 19 [23] Hicr; 2,3 [24] Hacc; 8,9 [25] Hacc; 19,22 [26] Hacc -73 [27] Maide: 110 [28] Hakka; 41,42 [29] Tevbe: 14 [30] Âl-i İmrân-92 [31] Tarık-1,7 [32] Nisa; 64,65 [33] Şems; 1,4 [34] Maide-41 [35] Müddessir; 1,7 [36] Tekasür; 1-6 [37] Abese; 17-31 [38] Müddessir-8,10 [39] Müddessir; 11,17 [40] Müddessir; 18,24 [41] Nebe; 31,34 [42] Nebe; 21,26 [43] Yusuf-100 [44] Necm; 21,22 [45] Lokman-19 |
![]() |
![]() |
|