![]() |
Kur'an'ın Hayatımızdaki Yeri... |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kur'an'ın Hayatımızdaki Yeri...Selamun Aleyküm, “Vahiy Hayata Nasıl Müdahale Eder?” "Kur'an'ın gölgesinde yaşamak bir nimettir; sadece onu tadanın farkına varacağı bir nimet; insan hayatını yücelten, onurlandıran, arındıran bir nimet ![]() ![]() ![]() Vahyin İndiriliş Amacı: Kur'an hayatımıza düzen vermek; inanç, düşünce ve eylem alanında ilke ve yol göstermek üzere âlemlerin Yaratıcısı'ndan biz insanlara, elçisi aracılığıyla iletilen bir rehber, bir bildirim ve bir hitaptır ![]() Kur'an, bireyin ve toplumun ıslahını hedefler ![]() Tüm ilahi kitaplar gibi, son vahiy olan Kur'an'ın da asıl amacı yeryüzünde zulmü, adaletsizliği ortadan kaldırmaktır ![]() Vahiy, muhatabının tasavvurunu, aklını ve şahsiyetini inşa etmek için indirilmiş ilahi bir hitaptır ![]() Vahiy Hayatı Nasıl İnşa Eder?: Vahyin muhataplarının kişiliğini inşa ettiği zaman ve mekânlarda Müslümanlar için zaman ve hayat birer özne olmuşlardır ![]() ![]() Kurtuluşla; amelsiz dualar ve temennilerle gerçekleşmez, inkılaplar kendiliğinden oluşmaz ![]() İslam, fizik-metafizik, din-dünya, dünya-ahiret, ruh-beden, din adamı-dünya adamı vb ![]() ![]() ![]() İslam'ın tüm kavramları iki temel kavram üzerinedir: Tevhid ve Adalet ![]() Tevhid insanın Allah'la ilişkisinin, adalet insanın başta insanla olmak üzere tüm varlıkla ilişkisinin eksenidir ![]() ![]() ![]() Allah'ı birlemek insanı 'monoteist' yapar fakat 'muvahhid' yapmaya yetmez ![]() ![]() Vahyin tanıttığı Allah hayata müdahildir ![]() ![]() 1)Fıtrat ![]() 2)Vahiy ![]() Kur'an müminlerine model bir hayat oluşturma (şahitlik) vecibesi yükler ![]() 1- Kavramlarıyla tasavvuru inşa eder ![]() 2- Önermeleriyle aklı inşa eder ![]() 3- Peygamber örnekleriyle şahsiyeti inşa eder ![]() 4- Şura merkezli birliktelikler ve sosyal şahitlik üzerinden toplumu(ümmet) inşa eder ![]() 5- Bütünüyle de hayatı inşa eder ![]() Yeryüzünün halifesi olarak yaratılan insan, ancak şahitlik yaptığı müddetçe hilafet vazifesini yerine getirmiş olur ![]() ![]() Rasul(s) insanlara şahittir ![]() ![]() İfsad-Islah açısından Vahyin Hayata Müdahalesi: Kur'an, İnsanın tasavvurunu belirlerken aynı zamanda idrakine bulaşan her türlü kiri gidermenin, vahyi değerlerden uzaklaşmanın neticesi olan zulmün, münkerin, fesadın ve tuğyanın nasıl ortadan kaldırılacağının yollarını da gösterir ![]() Kur'an'da fesad/ifsad kavramı itikadi bozukluktan, iman etmeyip insanları Allah'ın yolundan alıkoymaya, büyüklenmek, haksız yere kan dökmek, tuğyankarlık yapmak, fahşa ve münker işlemek, nesli ve ekini helak etmek, livata yapmak, yol kesmek, hırsızlık yapmak, sihirbazlık yapmak, savaş ortamını ateşlemek, akrabalık bağlarını parçalamak, tabiatı tahrip etmek gibi çeşitli boyutlara sahiptir ![]() Fesad/ifsad kavramının iyi anlaşılabilmesi için kavramın zıddı olan "sulh/salih" kavramları ile türevleri "salah, ıslah, muslih" kavramlarının da ele alınması gerekir ![]() Sulh/salih kavramları "sa-le-ha" fiil kökünden gelir ![]() ![]() Salihlerin Vasıfları: a ![]() ![]() b ![]() ![]() c ![]() ![]() d ![]() ![]() ![]() e ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Kur'an'ın Hayatımızdaki Yeri... |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kur'an'ın Hayatımızdaki Yeri...Mücadele Kavramı Işığında; Vahyin Yaşamsallaştırılması Sorumluluğu: İslamilik iddiasına rağmen literatürlerinde ve yüreklerinde mücadele kavramına yer vermeyen ya da bu kavrama sığ, silik ve müphem bir tarzda yaklaşan insanların çokluğu bir vakıadır ![]() ![]() ![]() Doğrular ancak pratik içinde, irade ve kararlılıkla savunulduğunda hayat bulurlar ![]() ![]() ![]() İlke-İrade-Tutarlılık-Kararlılık-Biz olma çabası ![]() Kur'an En Güzel Biçimde Mücadeleyi Emreder! Vahyin bütünü, insanlar üzerinde sahte ilahların, zorba güçlerin yığdığı zincirleri kırmaya ve Allah'ın kullarını gerçek özgürlüğe kavuşturmaya yönelik bir mücadele çağrısıdır ![]() ![]() "Bir zulüm ve saldırıya uğradıkları zaman (topluca) kendilerini savunurlar ![]() Laiklik adına Allah'ın dinini toplumsal hayatın her zerresinden kazımaya ve sadece bireylerin vicdanlarına hapsetmeye çalışan; irtica yaftasıyla Müslümanlarla sistemli bir mücadele yürüten; emperyalist güçlerin işbirlikçiliğini üstlenen mevcut sistemin kendisi bizatihi bir zulüm ve en büyük saldırıdır ![]() Uyguladığı baskı ve şiddet politikaları ile insanları çaresizliğe, pasifizme ve yılgınlığa sevk etmeye çalışan azgın diktatörlüğün(post kolonyal, küresel emperyalizmin ve onun yerli işbirlikçilerinin) yaygınlaştırdığı korkunun egemenliğini yıkmak ve kitlelere umut olabilmek, Vahiy merkezli bir İslami kimliğe sahip Müslümanların öncülük sorumluluğunu hakkıyla üstlenmeleri ile mümkündür ![]() Ne Yapmalı, Nereden Başlamalı?: "Öncelikle sahip olduğumuz İslami anlayışımızı ve kavramlarımızı tarih içinde üretilmiş bulanık, kirli anlayış ve disiplinlerin gölgesinden kurtarmalı ve Kur'an'ın belirleyiciliğinde yeniden sahih temellere oturtmalıyız ![]() Çevremizde gördüğümüz çözülme ve savrulma vakıaları bizleri ümitsizliğe sevk etmemeli ve Kur'an'da Bakara suresinde anlatılan Talut kıssası bizim için örnek olmalıdır ![]() "Ve Talut, kuvvetleriyle yola koyulduğunda "Bakın," dedi, "Allah sizi şimdi bir nehirle imtihan edecek: ondan içen benden olmayacak, onu tatmaktan sakınan ise benden olacaktır; ondan sadece bir avuç dolusu içen ise affa mazhar olacaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kur'an'da değişimin öznesi olan öncüler bilmelidir ki, durağan ortamlarda ancak donukluk ve hastalık ürer, olumluluklar ise dinamik, canlı ortamlarda gelişir ![]() ![]() Şahıs ve grup bazında karşılaşılan zaaflı tutumlar: Şahıs bazında: 1-Düşünsel yetersizlik ve sığlık 2-Dava bilincindeki eksiklik ve tutarsızlık 3-Ahlaki zayıflık, olgunlaşmamışlık 4-Bireycilik, kendi kişiliğini aşırı önemseme 5-Dünyevileşmek, nefse ve hevaya tabi olmak 6-Karamsarlık, kötümserlik Topluluk bazında: 1-Grup içinde fikri uyumsuzluk, fikri karmaşa ve tutarsızlık 2-İlkesizlik 3-Donukluk 4-Belirli bir hiyerarşinin(iş bölümünün) bulunmaması 5-İlişkilerde ölçüsüzlük Bilinçli Tercih-Emek-Süreklilik ve Yaygınlaştırılması İslami bir şahsiyetten söz edebilmek, birbiriyle sıkı sıkıya bağlı üç temel boyutun aynı anda tezahürünü gerektirir: a)Akidevi netlik b)Salih kişilik c)Düşünce ve eylem planında siyasi tutarlılık ![]() İslami şahsiyetin oluşturulması şu vasıfları kazandırma hedefi gözetmeleri gerekir: 1)Bilgilenme ve düşüncede yoğunluk ve derinlik 2)Ahlaki zaaflardan beri olmak 3)Mesajı süreklilik içinde aktarma gayreti (Nahl, 16/125) 4)Söylenen ve savunulan her şeyi pratiğe aktarma sorumluluğu(Ankebut,29/2 ; Saf,61/2) 5)Bütüncül bir perspektife sahip olmak(En'am, 6/162) 6)Kuşatıcılık 7)Siyasi tahlil ve takip yeteneği Bu vasıflar, İslami mücadele en yalın anlamıyla vahyin şahitliğini yapmaktır ![]() Son çözümlemede toplumsal dönüşümle ilgili öneri ve fikirler; hayatın içerisine girebildiği, insanların hayatıyla kuvvetli bir irtibat kurabildiği ve direniş ve kazanım süreci içerisinde hayata mal olabildiği nispette hayatilik ve süreklilik kazanabilirler ![]() ![]() SONUÇ: Her Şeyi Âlemlerin Rabbi Allah İçin Kılmak Temel Sorumluluğumuzdur ![]() Kur'an-ı Kerim'de Müslüman'ın hayata, dünya ve içindekilere, ezelden ebede âleme bakışının ne olması gerektiği belirlenmiştir ![]() "De ki: 'Benim namazım, ibadetlerim, hayatım ve ölümüm âlemlerin Rabbi Allah içindir ![]() Allah'a emanet olun ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|