![]() |
Evlilik Ahkamı (2.Bölüm) |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Evlilik Ahkamı (2.Bölüm)İddet Ayet-i kerimelerle sabit olan hükümlere göre üç çeşit iddet vardır: 1-) Boşanan kadınlar kirleniyorsa üç Hayız (kirlenme) iddeti beklerler ![]() ![]() 2-)Kocası ölen kadınların iddeti Hayız görsün veya görmesin fark etmeksizin bört ay on gündür ![]() 3-) Hamile kadınlar gerek boşanmadan gerekse kocalarının ölümünden ötürü iddet bekliyorlarsa çocuklarını doğurur doğurmaz iddetleri biter ve bunlara nikah kıymak caiz olur ![]() ![]() Veliler kimlerden oluşur 1-) Bir kadının birinci derecede velisi: Yetişkin, akıllı olan oğulları, eğer onlar yoksa oğullarının oğullarıdır ![]() 2-) İkinci derecede velisi: Babası ve dedesidir ![]() 3-) Üçüncü derecede velisi: Yetişkin, akıllı olan öz erkek kardeşleri, eğer öz erkek kardeşi yoksa babadan bir olan erkek kardeşleridir ![]() ![]() 4-: dördüncü derecede velisi: Öz amcaları veya babadan bir olan amcalarıdır , eğer bunlarda yoksa bunların çocuklarıdır ![]() Yukarda izah edildiği gibi birinci derecedeki veli varken aklı ve adeleti yerindeyken ve kayıp değilken ikinci veya diğer derecelerdeki velilerin kıydığı nikah birinci derecedeki velinin iznine bağlıdır onaylarsa geçerli olur onaylamazsa yeniden birinci derecedeki velinin kıyması gerekir ![]() ![]() Evlilikte denklik Mezheplere göre evleneceklerin birbirlerine denk olmalarında farklılıklar vardır ![]() ![]() Maliki mezhebine göreyse her Müslüman erkek her Müslüman kadının dengidir, Maliki mezhebine göre diğer denklikler aranmaz ![]() İslam’ın kesin olan hükümlerine göre bir Müslüman kadın sadece Müslüman olan erkeklerle evlenebilir, diğer dinlere mensup olan erkeklerle evlenemez, kıyılan nikah yok hükmündedir ![]() Mehir Mehir: Bir kimsenin bir kadına nikah yapması ve onunla ilişkide bulunması sebebi ile bu kadına vermesi vacip olan bir mal veya paradır ![]() Mehri müsemma ve mehri misil olmak üzere iki çeşit mehir vardır ![]() Mehri müsemma: Akit (Nikah) esnasında konuşulan mehirdir aynen konuşulanı ödemek vaciptir ![]() Mehri misil: Akit esnasında mehir hiç konuşulmazsa veya konuşulur ama on dirhem( 7 miskal) yani otuz gram altından az olursa bu kadının mehri babasının ailesinden olan kızların mehriyle aynı olur ![]() Mehri müsemma ve mehri misilde, Mehri muaccel (Peşin olan mehir) ve mehri mueccel (vadeli olan mehir) olmak üzere iki kısımdır ![]() Peşin olarak konuşulan mehrin tamamını kadın almadıkça koca evine gitmeme hakkı vardır bundan dolayı koca kanının nafakasını vermemezlik yapamaz ola ki kadına zulüm edemez zira kusur kendisindedir ![]() Vadeli olan mehrin vadesi konulmuşsa konuşulan zamanda kocaya ödemesi vaciptir ![]() ![]() Mehir bedelleri dinen helal olan ve kıymet teşkil eden mallar veya paralardan belirlenir aksi halde konuşulan mehir geçerli olmaz yine kadının mehri emsallerinin mehri ile aynı olur ![]() ![]() Mehir konuşulurken kocanın ödeyebileceği makul bir miktarda olmalıdır, sevgili peygamberimiz Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hanefi mezhebine göre Ne zaman kocaya mehrin tamamını veya yarısını vermek vaciptir ![]() ![]() Ne zaman mehrin tamamını vermek kocaya vaciptir: 1-) Kocanın hanımı ile gerçek ilişkide bulunması halinde ![]() 2-) Gerçek ilişki olmamaksızın nikahlı olduğu bir kadınla kapısı kapalı ve perdeleri örtülü bir oda veya evde ilişkiye girecek kadar bir zaman baş başa kalmaları halinde ![]() 3-) Gerçek ilişki ve baş başa kaldıktan sonra veya önce karı kocadan birinin ölmesi halinde ![]() Ne zaman mehrin yarısını vermek kocaya vaciptir: Evlenirken mehir konuşuldu ve nikah kıyıldı fakat kadına hiç dokunmadan koca kendi isteğiyle onu boşarsa ![]() Ne zaman koca hiç mehir vermez: 1-) Kadının kocasına mehrinin tamamını bağışlaması halinde ![]() 2-) kadının bilerek kendi rızası ile kocasından nikahını düşürecek söz söylemesi veya eylemde bulunması halinde ![]() ![]() 3-) Kadını çocuk yaşta babası ve dedesi dışındaki velisi evlendirdi ve yetiştiğinde bu kocası ile olan nikahını kendi isteğiyle fes etmek istemesi ve fes ettirmesi halinde ![]() 4-) Nikah akti fasit iken ilişkiye girmeden ayrılık meydana gelmesi halinde ![]() Ne zaman koca mut’a verir: Eğer bir kimse hiçbir şekilde karısıyla ilişkiye girmeden önce onu boşarsa ve hiç mehir konuşulmazsa mut’a vermesi gerekir ![]() ![]() Fasit olan (dinen geçerli olmayan) evlilikte gerçek ilişki olmuş ve önceden konuşulan mehir dinen geçerli olmayan bir mehirse o zaman kadının hakkı emsallerinin mehri olur ![]() Bir kimse hanımı olduğu şüphesiyle bir kadınla gerçekten ilişkide bulunursa ve sonradan hanımı olmadığı meydana çıkarsa bu kadına emsallerinin mehrini vermesi vacip olur ![]() Çeyiz ve ev eşyaları Kadına veya kadının velisine evlenirken çeyiz yapmak ve koca evine götürmek vacip değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nafaka ahkamı Nafaka: Bir kimsenin bakmakla yükümlü olduğu kimselere gücüne göre vermesi gereken yiyecek, giyecek, barınacak yer veya bunların bedeli olan mal veya paradır ![]() Nafaka vermeyi gerektiren sebepler: Evlilik, yakınlık ve bir canlıya sahip olmak ![]() Bu sebeplerden dolayı her insana ölene kadar hanımının nafakasını, yetişkin olana kadar erkek çocuklarının nafakasını, Yetişkin olduğu halde kazanmaktan aciz olan büyük erkek çocuklarının nafakasını, evlenene kadar kız çocuklarının nafakasını, fakir olan anne ve babasının nafakalarını, sahibi olduğu hayvanların nafakalarını gücüne göre vermesi vaciptir ![]() ![]() ![]() ![]() Bu yukarda bahsi geçen nafakası vacip olan yakınlarının dışındaki yakınlarına eğer zenginse onlardan kendisine düşecek miras miktarına göre infakta bulunması vacip olur, aksi bir halde vacip olmaz ![]() Kadının şu sebeplerden dolayı kocasından nafaka alma hakkı olmaz: 1-) Kadın kocasının cinsel ihtiyaçlarını giderecek durumda olduğu halde kocasının isteğine cevap vermediği günler için ![]() 2-) Dinen geçerli bir sebep olmaksızın kocasının evini izin almadan terk ettiği günler için ![]() 3-) Kadının kendi isteğiyle yaptığı her hangi bir suçtan dolayı hapis yattığı günler için ![]() 4-) Kocasının izni olmadan ve kocası yanında olmadan ve dinende geçerli bir sebebi olmadan yolculuk mesafesi olan doksan kilometre ve üzeri tek başına yolculuk yaptığı günler için ![]() Her ne kadar bu hallerde kocaya nafaka vermek vacip olmasa da hanımını darda bırakmayıp azda olsa nafakasını vermesi , affetmesi dinen daha makbul ve güzel olur ![]() Kadın zengin koca fakir olsa kocanın hanımına “sana nafaka vermiyorum kendi nafakanı kendin temin et“ deme hakkı yoktur ![]() ![]() Koca gücüne göre kadınının nafakasını verecek veya kazanacak durumda olduğu halde hanımının nafakasını vermeden imtina ederse hanımının kadıya (hakime) şikayette bulunma hakkı vardır ![]() ![]() ![]() ![]() Hanefi içtihat’ına göre kocanın fakir olması veya nafakayı kazanacak güçte olmaması durumunda nafakayı verememesi ayrılma sebebi sayılmaz çünkü burada kasıt yoktur ![]() ![]() Aziz kardeşlerim Allahın izniyle bu konunun devamıda gelecektir ![]() ![]() ![]() Selametle kalın ![]() ![]() ![]() Enver Hasan ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|