![]() |
Kim Haklı - İdealist Mi, Materyalist Mi? |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kim Haklı - İdealist Mi, Materyalist Mi?I ![]() Şimdi, idealistlerin ve materyalistlerin tezlerini bildiğimize göre, kimin haklı olduğunu bulmaya çalışacağız ![]() Anımsayalım ki, her şeyden önce, bu tezler, mutlak olarak birbirine karşı ve birbiriyle çelişiktirler; diğer yandan bu tezlerden birini ya da ötekini savunduğumuz an, savunduğumuz tez, bizi, sonuçları dolayısıyla, çok önemli olan vargılara götürecektir ![]() Kimin haklı olduğunu bilmek için, iki tarafın kanıtlarını özetlediğimiz üç noktaya başvuracağız ![]() İdealistler ileri sürüyorlar: 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() ![]() Materyalistler ise bunun tam tersini ileri sürüyorlar ![]() İşimizi kolaylaştırmak için, ilkin, ortak görüneni ve bizi en çok şaşırtanı incelemek gerekir ![]() 1 ![]() 2 ![]() İşte Berkeley'in "maddesizci" idealizminin savunduğu iki kanıt, bundan çıkan sonuçlar, bütün tanrıbilimlerde olduğu gibi üçüncü sorumuzla sonuçlanır: 3 ![]() Bu üç soru, felsefenin temel sorununa dayandığından, çok önemlidir ![]() ![]() II ![]() VAROLDUĞU DOĞRU MUDUR? Bu soruyu incelemeden önce, okumalarımızda sık sık karşılaşacağımız ve kullanacağımız iki felsefe terimini iyice öğrenmeliyiz ![]() Öznel gerçek (yalnızca bizim düşüncemizde varolan gerçek anlamına gelir ![]() Nesnel gerçek (düşüncemizin dışında varolan gerçek anlamına gelir) ![]() İdealistler, dünya nesnel bir gerçek değil, ama öznel bir gerçektir, derler ![]() Materyalistler ise, dünya nesnel bir gerçektir, derler ![]() Dünyanın ve şeylerin yalnızca bizim düşüncemizde varolduğunu bize tanıtlamak için piskopos Berkeley, onları (renk, büyüklük, yoğunluk gibi) özelliklerine ayrıştırır ![]() ![]() ![]() Eğer güneş örneğini tekrar ele alırsak, Berkeley, kırmızı, yuvarlak nesnel gerçeğine inanıp inanmadığımızı bize sorar; ve özellikleri, tartışma yöntemi ile, kendi yöntemi ile, güneşin, kırmızı ve yuvarlak olmadığını bize gösterir ![]() ![]() Materyalistler, güneşin, kırmızı, düz bir yuvarlak olarak gördüğümüz için varolduğunu ileri sürmezler, -çünkü bu, çocukların ve gerçeği denetlemek için duyularından başka şeyleri olmayan ilk insanların safça, çocuksu gerçekçiliğidir- ama onlar, güneşin varolduğunu, bilimin yardımıyla doğrularlar ![]() ![]() Ama, bu güneş örneğinde, sorunu açıkça koymalıyız ![]() ![]() Şeylerin özelliklerini değil, onların varlığını tartışıyoruz ![]() Duyularımızın bizi yanıltıp yanıltmadığını, maddi gerçeği bozup bozmadığını anlamak için değil, ama bu gerçeğin bizim duyularımızın dışında varolup olmadığını bilmek için tartışıyoruz ![]() Peki, materyalistler, bu gerçeğin bizim dışımızdaki varlığını kesin olarak söylüyorlar ve onlar kanıtlarını doğrudan doğruya bilimden alıyorlar ![]() İdealistler haklı olduklarını bize göstermek için ne yapıyorlar? Sözcükler üzerinde tartışıyorlar, büyük söylevler veriyorlar, sayısız sayfalar dolduruyorlar ![]() Bir an haklı olduklarını varsayalım ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İdealizm ve materyalizm sorununu, tam şöyle koymak gerekir: Kim haklı? Tanrı mı, bilim mi? Tanrı, maddenin yaratıcısı salt bir ruhtur, tanıtsız bir iddiadır ![]() Bilim, pratikle ve deneyle dünyanın nesnel bir gerçek olduğunu bize tanıtlayacak ve şu soruya yanıt vermemize olanak sağlayacaktır: III ![]() DOĞRU MUDUR? Örneğin, şeylerin nesnel bir gerçek mi, yoksa öznel bir gerçek mi olduğunu, şeyleri yaratanın bizim fikirlerimiz olduğunun doğru olup olmadığını tartıştığımız bir idealistle birlikte, yolun karşısına geçerken, yoldan gelen bir otobüsü (sayfa 61) alalım ![]() ![]() ![]() Bu konuda, idealist filozofların ve bu felsefeyi tutanların, kendilerine göre öznel gerçekten başka bir şey olmayan şeyleri elde edebilmek için, bazı "nesnel" bayağılıklara tenezzül ettiklerini görebileceğimiz sayısız örnekler sayabilirdik ![]() Zaten bunun içindir ki, artık kimsenin, Berkeley gibi, dünyanın varolmadığını ileri sürdüğü görülmüyor ![]() ![]() ![]() Demek ki, Lenin'in söylediği gibi, "pratiğin ölçütü" ile idealistleri susturmamız olanaklı olacaktır ![]() Zaten idealistler teori ile pratiğin birbirine denk olmadıklarını, birbirinden apayrı iki şey olduklarını söylemekten geri durmayacaklardır ![]() ![]() ![]() Otobüs örneği, bize dünyanın nesnel bir gerçekliği olduğunu ve ruhumuz tarafından yaratılmış bir düş olmadığını gösteriyor ![]() Berkeley'in maddesizcilik teorisi, bilimlerin karşısında tutunamadığına ve pratiğin ölçütüne karşı duramadığına göre, şimdi de, idealist felsefelerin, dinlerin, tanrıbilimlerin hepsinin vardığı sonucu, ruh maddeyi yaratır savını görmek kalıyor ![]() IV ![]() Daha yukarda da gördüğümüz gibi, idealistlere göre, ruh, en üstün, en yüce biçimini tanrıda bulmuştur ![]() ![]() İdealistler, tanrının bütün sonsuzluk boyunca varolmuş olduğunu ve hiçbir değişikliğe uğramadığı için her zaman aynı kaldığını söylerler ![]() ![]() ![]() İdealistler; tanrı hakkındaki savlarını savunmak için de herhangi bir kanıt göstermezler ![]() Maddenin yaratıcısını savunmak için bilimsel bir aklın kabul edemeyeceği bir yığın gizeme başvururlar ![]() Bilimin kaynaklarına inildiği zaman, görülür ki, ilk insanlar, tanrı fikrini, kafalarında, büyük bilgisizliklerinden dolayı, ve bu bilgisizlik ortasında uydurdular ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Materyalistler ise kanıtlarını savunmak için, insanların "bilgisizliklerinin sınırlarını" geride bırakarak gitgide geliştirdikleri bilimden yararlanacaklardı ![]() Peki, bilim, ruhun maddeyi yaratmış olmasını düşünmemize (sayfa 63) izin verir mi? Hayır ![]() Salt bir ruh tarafından yaradılış fikri, anlaşılmaz bir şeydir, çünkü biz, deney ve gözlemimizde böyle bir şey tanımıyoruz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şu halde, tanrı ruhunun varolabilmesi için bir beyin olması gerekecekti ![]() ![]() Daha ilerde, bilimin, bize, bir tanrıya ya da onun üzerinde zamanın etkisiz olacağı ve kendisinin, sürenin, hareketin ve değişikliğin dışında kalacağı herhangi bir şeye inanmak olanağını verip vermediğini göreceğiz ![]() Bundan sonra, bir yargıya varabiliriz ![]() V ![]() BİLİM ONLARIN İDDİALARINI TANITLAR Materyalistler şunları ileri sürmekte haklıdırlar: 1 ![]() 2 ![]() ![]() Not- İdealistlerin sorunları koyuş biçimine dikkat etmeliyiz ![]() ![]() ![]() ![]() Kaynak; Georges Politzer Felsefenin Başlangıç İlkeleri |
![]() |
![]() |
|