|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
abidesi, hıristiyanlık, islâm, kutsal, museviliğin, türkiye’de |
![]() |
Türkiye’De İslam, Hıristiyanlık Ve Museviliğin 70 Kutsal Abidesi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türkiye’De İslam, Hıristiyanlık Ve Museviliğin 70 Kutsal AbidesiTürkiye’de İslam, Hıristiyanlık ve Museviliğin 70 Kutsal Abidesi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İstanbul Fotoğraf: Aytunç Akad Sultanahmet Meydanı ile Topkapı Sarayı arasında ![]() Bizans tarihçilerine göre ilk Ayasofya, İmparator Büyük Konstantin’in oğlu Konstantinus tarafından 390 yılında yaptırıldı ![]() ![]() ![]() ![]() Şehrin en büyük kilisesi olduğu için büyük kilise anlamına gelen “Megali Ecclesia” diye adlandırıldı ![]() ![]() ![]() Ayasofya’nın 553, 557 ve 559 yıllarında yaşanan peşi peşine depremlerle kubbesinin yıkılan doğu kısmı mimar İsidoros tarafından onarıldı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İstanbul Ayasofya’nın Haçlı istilası sırasında Hıristiyanlarca yağma edilişi, kapılarının ve kaplamalarının altın sanılarak sökülüşü tarihe bir trajedi olarak geçti ![]() ![]() Depremler 14 ![]() ![]() ![]() ![]() Kilise olarak 916 yıl Hıristiyanların kutsadığı Ayasofya 481 yıl boyunca da Müslümanların ibadetine sahne oldu ![]() ![]() Ayasofya, 1453 yılında İstanbul’un Türkler tarafından alınmasından bir hafta sonra, 1 Haziran 1453 günü camiye çevrilecekti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İstanbul Fotoğraf: Sinan Çakmak İstanbul fatihi II ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ayasofya kaba bir tanımla, büyük bir orta mekân, iki yan mekân, apsis, iç ve dış nartekslerden oluşan bölümleriyle kareye yakın dikdörtgen bir plan üstüne oturur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mozaikleri açısından ayrı bir değer taşıyan Ayasofya’daki en eski mozaikler iç narteks ve yan raflardaki altın yaldızlı geometrik ve bitkisel motifli olanlar ![]() ![]() ![]() ![]() Bir süredir süren restorasyonda ilginç bir gelişme yaşandı ve geçtiğimiz ay (Temmuz 2009) Ayasofya’nın 160 yıldır üstü örtülü mozaiklerinden biri, Serafim adlı meleğin betimlendiği mozaik gün ışığına kavuşturuldu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İstanbul Fotoğraf: Gökhan Tan Galata’da, Galatamahkemesi Sokağı üzerinde ![]() Arapların 716-717 yılında kenti kuşatması sırasında yapıldığı rivayet ediliyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Papa XII ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İstanbul Fotoğraf: Gökhan Tan İstanbul’un fethinden sonra 1475’te camiye çevrilen yapıya Galata Camii adı verildi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cami 1734 yılında II ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Caminin son cemaat yeri 1913 yılındaki onarımda eklendi ![]() ![]() ![]() ![]() Bab-ı Esrar - Yansımalar |
![]() |
![]() |
![]() |
Türkiye’De İslam, Hıristiyanlık Ve Museviliğin 70 Kutsal Abidesi |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türkiye’De İslam, Hıristiyanlık Ve Museviliğin 70 Kutsal Abidesi![]() ![]() ![]() ![]() İstanbul Fotoğraf: Umut Kaçar Fatih’te Fevzipaşa Caddesi üzerinde ![]() II ![]() ![]() Caminin yerinde Bizans dönemine ait Havariyun Kilisesi (Haghios Apostoloi) bulunuyordu ![]() ![]() İlk Fatih Camii’nin ortada bir büyük kubbesi ve mihrap tarafında yarım kubbesi, yanlarda daha alçak üçer küçük kubbeli bölümleri bulunuyordu ![]() Günümüzdeki cami, ilk Fatih Camii ile aynı yerde, yeni bir plana göre Sultan III ![]() ![]() ![]() Dört büyük mermer sütuna oturan 26 metre çaplı merkezi kubbeyi dört yarım kubbe, bunları da 12 serbest yarım kubbe ile dört küçük kubbe çevreliyor ![]() Üç kapıdan girilen iç bahçeyi son cemaat yeri ile birlikte 12’si somaki mermer, altısı kırmızı granit, toplam 18 sütun ve 22 revak çevreliyor ![]() ![]() Kakma teknikli renkli taş işçiliğiyle dikkat çeken eski kapı, ilk Fatih Camii’nden günümüze ulaşan öğelerden biri ![]() ![]() ![]() Külliyenin merkezini oluşturan camiyi, ortada dört ayağa dayanan büyük bir kubbe ile yanlara doğru da dört yarım kubbe örtüyor ![]() ![]() Fatih Camii’nin minareleri 19 ![]() ![]() ![]() ![]() Klasik Osmanlı medreseleri planındaki medrese, revakların arkasına dizili odalar ve bir derslikten oluşuyor ![]() Son cemaat yerinin duvarındaki mermer yazıt, İstanbul’un fethine dair hadisi Hattat Demir Çelebi’nin yazısıyla günümüze taşıyor: “İstanbul mutlaka fethedilecek ![]() ![]() II ![]() ![]() II ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (Galata Mevlevihanesi) ![]() İstanbul Fotoğraf: Umut Kaçar Galata’da, Tünel Meydanı’ndan Karaköy’e inen Galipdede Caddesi’nin Tünel girişinde ![]() İstanbul’un en eski Mevlevihanesi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Külliye semahane, derviş hücreleri, şeyh dairesi, hünkâr mahfi li (padişahın namaz kıldığı bölüm), bacılar kısmı, kütüphane, sebil, muvakkithane, mutfak, türbeler, harize (mezarlık) bölümlerini bünyesinde toplamıştı ![]() ![]() ![]() ![]() İstanbul Fotoğraf: Umut Kaçar Galata Mevlevihanesi 1925 yılına kadar etkinliğini sürdürdü ![]() ![]() Müzik gereçleriyle Mevlevi kültürüne ait eserlerin sergilendiği müzede ahşap kafeslerle ayrılmış üst kısımda kronolojik sıra ile Şeyh Galip, İsmail Ankaravi, Esrar ve Fasih Dede ile şair Leyla Hanım’a ait elyazması eserler var ![]() Galata Mevlevihanesi’nin şeyhlerinden Şeyh Galip (Mehmet Esat) 18 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İstanbul Fotoğraf: Hakan Ezilmez İstanbul Üniversitesi’nin Beyazıt’taki tarihi binasının arkasında, Haliç’e, Marmara’ya ve Boğaziçi’ne bakan tepe üzerinde ![]() “Rüzgâr, deniz, endamlı ince kemerleri üstünde nasıl durabildiğine şaşılan eski bir taş köprü, ‘Çarşambayı sel aldı’ türküsü, bir yağlığın kenarındaki ‘oya’, bütün bunlar nasıl, ne kadar bir Cami değilse, bütün bunların Cami olmakla” ne kadar alakaları yoksa, bence Süleymaniye de öyle ve o kadar Cami değildir…” diyor modern şiirimizin kurucularından Nâzım Hikmet ve şöyle devam ediyor: “Süleymaniye, benim için, Türk HALK dehasının; şeriat ve softa karanlığından kurtulmuş; hesaba, maddeye, hesapla maddenin ahengine dayanan en muazzam verimlerinden biridir ![]() ![]() Mimar Sinan’ın evi, son dinlenme mekânı Süleymaniye, mimarının yer seçimindeki titizliği ve ustalığının göstergesi olarak tarihi yarımadanın en yüksek tepelerinden birine, Haliç ve Boğaz’a egemen bir alana konumlanmasıyla ayrıcalıklıdır ![]() Mimar Sinan’ın 1550-1557 yılları arasında, I ![]() ![]() ![]() ![]() Süleymaniye Camii, Mimar Sinan’ın deyimiyle kendisinin ve Osmanlı mimarisinin “kalfalık dönemi”ni simgeliyor ![]() ![]() ![]() İstanbul Fotoğraf: Umut Kaçar Caminin dikdörtgen planının merkezindeki kareye yakın, 63x68 metre ölçülerindeki ana mekânını 53 metre yükseklikte, 26 metre çapında merkezi kubbe örtüyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Merkezi kubbenin örttüğü iç avluya üç ayrı kapıdan girilebilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kapı ve pencere kanatlarındaki fi ldişi ve sedef kakma sanatının özgün örnekleri görülebilir ![]() ![]() Süleymaniye Camii’nin dört minaresinden ötekilere oranla epey kısa tutulmuş ikisi ikişer şerefeli ve iç avlunun ön cephesinde yer alıyor ![]() ![]() Caminin yapımı uzayınca ve tabii dedikodular ayyuka çıkınca hiddetlenen padişah inşaatın iki ay içinde bitirilmesini emreder ![]() ![]() I ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Süleymaniye’nin mermerleri Marmara Adası’ndan, renkli mermerleri Yemen’deki Belkıs yıkıntılarından, yeşil mermerleri ise Arabistan’dan ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Türkiye’De İslam, Hıristiyanlık Ve Museviliğin 70 Kutsal Abidesi |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türkiye’De İslam, Hıristiyanlık Ve Museviliğin 70 Kutsal Abidesi![]() ![]() ![]() İstanbul Fotoğraf: Hakan Öge Sultanahmet Meydanı’nda, Ayasofya’nın karşısında, tarihi Hipodrom’un yanında ![]() Sultanahmet Meydanı’nın benim çocukluğumdaki yeri sanırım ömrüm boyunca büyüsünü koruyacak ![]() ![]() Bıyığı henüz terlememiş bir delikanlı düşünün, koca Osmanlı İmparatorluğu’nun sorumluluğu omuzlarına konmuş ![]() Genç ölümlü bir ömür düşünün; 14 yılı zamanının dünyasında söz sahibi bir imparatorluğun tahtında geçmiş ![]() Sultanahmet Camii’ne bir de bunları düşünerek girin ![]() ![]() ![]() Sultan I ![]() ![]() ![]() ![]() Mimarbaşı Mehmet Ağa’nın yönetiminde yapılan cami, klasik üslupta olmakla birlikte, getirdiği yeniliklerle de Osmanlı mimarisinde özgün bir yeri olmasıyla dikkat çekiyor ![]() Yapı topluluğu cami, hünkâr kasrı, sübyan mektepleri, medrese, arasta, darüşşifa, tabhane, imaret ve türbelerden oluşuyor ![]() ![]() Ayasofya ile karşı karşıya olan cami, 64x72 metre ölçülerinde ana mekânı, 43 metre yükseklikte, 33 ![]() ![]() ![]() İç avluyu, 26 sütuna dayanan 30 kubbenin örttüğü revaklar çevreliyor ![]() ![]() ![]() Tüm duvarlar ak üstüne mavi, yeşil, al, fi ruze ve kara İznik çinileriyle kaplı ![]() ![]() ![]() ![]() “Bahti” takma adıyla şiirler de yazmış olan Sultan I ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İstanbul Fotoğraf: Serkan Şentürk Fatih ilçesinde, bulunduğu semte adını veren cami Muhtesip İskender Mahallesi’nde, Keçeciler Caddesi üzerinde ![]() Caminin adı ise, içinde korunan ve Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Veysel Karani’nin ölümünden sonra kardeşlerinden devam eden Üveysi ailesi elinde korunan hırka, 17 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İstanbul Fotoğraf: Serkan Şentürk I ![]() ![]() ![]() ![]() Abdülmecit tarafından yaptırılan şimdiki Hırkaişerif Camii, cepheleri hemen hiçbir süs barındırmayan ampirik üslupta bir yapı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (Bezmiâlem Valide Sultan) ![]() İstanbul Fotoğraf: Emre Arıcan Dolmabahçe’de, İnönü Stadyumu karşısındaki sahilde, deniz kenarında ![]() Dolmabahçe, adı üstünde “doldurulmuş bir bahçe”dir… Eski kaynaklarda burası Karabâli Bahçeleri adıyla geçer ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dolmabahçe Camii de bu sırada, 1853 yılında Ermeni asıllı ünlü mimar ailesinden Karabet Balyan’a yaptırıldı ![]() ![]() ![]() ![]() Barok üsluptaki cami süslemeleriyle dikkat çekiyor ![]() Otaköy ve Mecidiye camileri tipinde olan caminin pencereleri de Cihangir Camii’nin pencerelerine benziyor ![]() ![]() ![]() Orta kubbeden sarkan büyük avize, kırmızı somaki mermerden yapılmış mihrabın ve minberin görkemini tamamlıyor ![]() İki ince gövdeli, zarif minareye ve dıştan, kubbenin köşelerinde işlemeli dört kuleye sahip ![]() ![]() ![]() Dolmabahçe Camii’nin 1948-1961 yıllarında Deniz Müzesi olarak kullanılması; İstanbul’u 2 Ekim 1923 tarihinde terk eden işgal kuvvetlerinin, cami ile saray arasındaki meydanda Türk bayrağını selamlama seremonisi tarihe düşülen notlar arasında ![]() Camiye adını veren Bezmiâlem Valide Sultan’ın sandukasının, Çemberlitaş yakınındaki II ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İstanbul Fotoğraf: Aytunç Akad Beşiktaş ilçesinde, Ortaköy İskele Meydanı’nın kuzey tarafında, deniz kenarında ![]() Bir adı da Büyük Mecidiye Camii ![]() Abdülmecit tarafından 1853 yılında Mimar Nigoğos Balyan’a (kimi kaynaklarda Garabet Balyan diye geçiyor) yaptırılan cami Ortaköy İskelesi yanında ![]() Tek kubbeli, iki ince minareli, barok üsluptaki yapının duvarları ak kesme taştan, mihrap mozaik ve mermer, minberi somaki mermerden yapılmış ![]() ![]() Ortaköy Camii’nin denize doğru kaydığının saptanmasının ardından zemini 1960’tan sonra, 20 metre derine inen kazıklarla güçlendirildi ![]() ![]() ![]() Cami ana ibadet mekânı ve hünkâr kasrı olmak üzere iki bölümden oluşuyor ![]() ![]() Ana mekânı örten kubbenin kasnağında pencere görülmüyor, caminin gün ışığı gereksinimi beden duvarlarına açılan 20 pencereyle karşılanıyor ![]() Çağının modasına uyan Ortaköy Camii de barok üslupta bir yapı ![]() Yazarınız henüz hiçbir kitabına girmemiş “Ortaköy” başlıklı şiirinde dikkat çekmiştir çağın barok modasına: “Bir kubbenin yıldızlı alemine ve ayçasına/vurmuştur bir imparatorluğun gürültülü/ çöküşünün şavkı ![]() ![]() Ortaköy Camii’nin bulunduğu yerde daha önce, Vezir İbrahim Paşa’nın damadı Mahmut Ağa tarafından 1721 yılında yaptırılan mescit vardı ![]() ![]() Sultan Abdülaziz’in tahttan indirilmeden üç gün önce cuma namazını Ortaköy Camii’nde kıldığı, tarihe düşülen notlar arasında ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Türkiye’De İslam, Hıristiyanlık Ve Museviliğin 70 Kutsal Abidesi |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türkiye’De İslam, Hıristiyanlık Ve Museviliğin 70 Kutsal Abidesi![]() ![]() ![]() İstanbul Eyüp’te, iskele yakınlarındaki Camiikebir Caddesi üzerinde ![]() II ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Külliye cami, türbe, medrese, imaret ve çifte hamamdan oluşuyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Caminin ana mekânını ortadaki merkezi kubbe ve yanlardaki sekiz yarım kubbe örtüyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Caminin sağında ve solunda ikişer şerefeli iki minare yükseliyor ![]() Cami avlusunun yanlarında medrese odaları yer alıyor ![]() ![]() Dış bahçedeki çınarı II ![]() ![]() ![]() ![]() Eyüp Sultan (Eyyub Ensari) Türbesi kufeki taşından, sekiz köşeli ve kubbeli olarak 1458’de yapıldı ![]() ![]() ![]() ![]() I ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eyüp Sultan Camii’nin eski minareleri 1724’te yıkılarak yenilendi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İstanbul Karaköy, Perçemli Sokak’ta ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sinagog 1985 yılına kadar ibadete açık idiyse de, yörede ikamet eden Yahudi cemaatinin kalmaması üzerine bu tarihte kapandı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İstanbul İtalyan Sinagogu, diğer bilinen adıyla Kal de los Frankos, Galata’da Şairziyapaşa yokuşu üzerinde ![]() ![]() Orijinal bina 1931 yılında yıkılarak yerine bugünkü yeni sinagog inşa edildi ![]() Gotik stilde cephesi ve mermer merdivenleri ile görülmeye değer bir sanat eseridir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İstanbul Aşkenaz Sinagogu, Galata’da Yüksekkaldırım Caddesi üzerinde ![]() Avusturya kökenli Aşkenazlar tarafından 1900 yılında yaptırıldı ![]() Sayıları binin altına düşen Aşkenaz ritine mensup Musevilerin, bir zamanlar İstanbul’da bulunan birkaç sinagogundan halen hizmette kalan tek sinagogdur ![]() Avrupa stili cephesi ve Polonya etkili tahta pagoda stilindeki “ehal” ve “teva”sı ( dua kürsüsü) ile geleneksel Sefarad ve Romaniot sinagoglarından farklı bir görünüm arz eder ![]() Sinagogda, Aşkenaz geleneklerine bağlı kalınarak “Bar Mitzvah”, düğün gibi dini törenlerin yapılmasına devam ediliyor ![]() ![]() ![]() İstanbul Galata’da Büyükhendek Caddesi üzerindeki Neve Şalom Sinagogu 1951 yılında kuruldu ![]() Modern ve görkemli yapısında hizmet veren Neve Şalom, İstanbul’daki en büyük Sefarad sinagogu olma özelliği taşıyor ![]() Sinagogda, şabat duaları dışında “Bar Mitzva”, düğün, “Brit-Mila” ve cenaze gibi dini törenler gerçekleştiriliyor ![]() Neve Şalom Sinagogu’nun alt katında 1988 yılında kurulan “Neve Şalom Kültür Merkezi” bulunuyor ![]() İstanbul Neve Şalom Sinagogu 15 Kasım 2003 tarihindeki bombalı terör saldırısıyla dünyanın gündemine oturmuştu ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Türkiye’De İslam, Hıristiyanlık Ve Museviliğin 70 Kutsal Abidesi |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türkiye’De İslam, Hıristiyanlık Ve Museviliğin 70 Kutsal Abidesi![]() ![]() ![]() ![]() İstanbul Fotoğraf: Sinan Anadol Haliç’te, Fener semtinde ![]() ![]() Ortodoksların din merkezi olan Fener Rum Patrikhanesi’nin kilisesi 1600 yılından beri Aya Yorgi ![]() ![]() Çeşitli zamanlarda restore edilen kilise I ![]() ![]() ![]() ![]() Patrikhane kilisesi en son 1994 yılında restore edildi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İstanbul Fotoğraf: Sinan Anadol Ortodokslar açısından paha biçilemez değerdeki “patrik tahtı” kilisenin önemli hazinelerinden biri olsa gerek ![]() ![]() Dini konulu bezemeleriyle tavan süslemeleri, ince işçiliğiyle dikkat çekiyor ![]() ![]() Ayrıca patrikhanenin içinde din adamlarının odaları, çalışma birimleri ve kütüphane yer alıyor ![]() ![]() ![]() Bu bahsi, büyük ustaların izni ve okuyucuların anlayışına sığınarak yazarınızın henüz hiçbir kitabına girmemiş “Konstantinopolis” başlıklı şiirinin fi nal dizeleriyle tamama erdirelim ![]() “Fener Rum Patrikhanesi’nde dün oynadı/ beynimdeki paslı çivi yerinden ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İstanbul Balat ve Fener arasında ![]() ![]() ![]() Girişte yapılış serüveninin anlatıldığı küçük bir levha görülür ![]() ![]() Orta nefi altı, yan nefleri üç metre genişliğinde olan kilisenin dikdörtken planının güneybatısındaki 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İstanbul Fotoğraf: Fatih Metin Demirkol Beyoğlu’nda İstiklal Caddesi üzerinde ![]() St ![]() ![]() ![]() Gömme ayaklarla sınırlanmış giriş cephesi, daha yüksek ana nef hizasında öne çıkan orta bölüm ve iki yan bölümden oluşuyor ![]() İstanbul’un en büyük kiliselerinden biri olmasının yanı sıra, cemaati en geniş Katolik kilisesi de St ![]() ![]() ![]() Kilisenin avlusuna, birbirine bir geçitle bağlanan iki apartman arasından giriliyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İzmir Fotoğraf: Cüneyt Oğuztüzün İzmir’in ilçesi Ödemiş’teki Birgi kasabasında ![]() Ödemiş Ulu Camii, Aydınoğullarının 1307-1348 yılları arasında başkenti olan Birgi’de Aydınoğlu Mehmet Bey tarafından 1312’de yaptırıldı ![]() ![]() Büyük kesme taşlardan yapılan kare planlı ve beş sahınlı yapının son cemaat yeri sekiz sütunun taşıdığı ahşap çatı ile örtülü ![]() ![]() ![]() ![]() İzmir Fotoğraf: Cüneyt Oğuztüzün Tek şerefeli minaresi, firuze sırlı tuğlaların baklava biçiminde dizilmesiyle süslenmiş ![]() ![]() ![]() Ahşap minberi çivisiz geçmeli (kündekâri) teknikle yapılmış ![]() ![]() ![]() ![]() Aydınoğlu Mehmet Bey’in türbesi öldüğü yıl (1333) yapıldı ![]() ![]() ![]() Türbede Mehmet Bey’in yanı sıra küçük oğlu İsa (Öl ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Türkiye’De İslam, Hıristiyanlık Ve Museviliğin 70 Kutsal Abidesi |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türkiye’De İslam, Hıristiyanlık Ve Museviliğin 70 Kutsal Abidesi![]() ![]() (Sainte Marie) ![]() İzmir Fotoğraf: Şebnem Eraş Selçuk’un dokuz kilometre güneyinde, Aladağ üzerinde, denizden 400 metre yükseklikte ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() Bülbül Dağı’ndaki, Panaya Kapulu olarak da bilinen Meryemana Evi’nin 4 ![]() ![]() ![]() ![]() Yatalak bir Alman rahibe olan Katharina Emmerich (1774-1824) böyle bir yeri düşünde gördüğünü ileri sürerek ayrıntılı biçimde tanımlamıştı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu şapeli Papa VI ![]() ![]() ![]() Meryemana Evi, hem Hıristiyanlar hem de Müslümanlardan yoğun ilgi görüyor ![]() ![]() ![]() Haç planlı ve kubbeli yapıda giriş, apsisin bulunduğu salona açılıyor ![]() ![]() ![]() Burada, her yılın 15 Ağustos’undan sonraki ilk pazar günü Meryemana’nın göğe alınması, Asompsion yortusunda İzmir Katolik başpiskoposu yönetiminde dini tören ile anılıyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İzmir Fotoğraf: Cüneyt Oğuztüzün Selçuk’un kuzeybatısındaki Ayasuluk (Ayasuluğ) Tepesi’nde ![]() Hıristiyanlık dünyasında İS 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ephesos halkının İS 7 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Üç nefl i, haç planlı yaklaşık 130 metre uzunluğundaki yapının batısında atrium (sütunlu avlu) yer alıyor ![]() ![]() ![]() St ![]() ![]() Şifa verici bir toz çıktığı için Hıristiyanlarca kutsal sayılan St ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ayasuluk Tepesi(İzmir) Fotoğraf: Turgut Tarhan Selçuk’un kuzeybatısındaki Ayasuluk (Ayasuluğ) Tepesi’nin güneybatı yamacında ![]() Artemis Tapınağı ile St ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dağ yamacındaki camiye doğu ve bayı yönündeki iki kapıdan giriliyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ana mekânı örten iki kubbesinden birinin çapı 9 ![]() ![]() ![]() ![]() Mihrap üzerine rastlayan kubbe kasnağı levhalarla süslü ![]() ![]() ![]() İzmir Fotoğraf: Cüneyt Oğuztüzün İsa Bey Camii, pencerelerinin her biri ayrı desendeki taş işlemelerinin güzelliğiyle de tanınıyor ![]() Dikdörtgen planlı yapıyı, üç yanını 12 sütun üzerinde sıralanan revakların dolandığı avlu çevreliyor ![]() Batıda, bahçe ile camiye bitişik yerde, şerefeden yukarısı yıkık olan tuğladan yapılmış minare sekizgen taban üzerine oturuyor ![]() ![]() Caminin yanında tuğla ve taş duvarlı, sekizgen, piramit çatılı bir Selçuklu türbesi bulunuyor ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Türkiye’De İslam, Hıristiyanlık Ve Museviliğin 70 Kutsal Abidesi |
![]() |
![]() |
#7 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türkiye’De İslam, Hıristiyanlık Ve Museviliğin 70 Kutsal Abidesi![]() ![]() ![]() ![]() Ihlara Vadisi(Aksaray) Fotoğraf: Ahmet Özyurt Aksaray, Hıristiyanlığın ilk yıllarında önemli bir merkezdi ![]() ![]() ![]() ![]() Belisırma, Ihlara ve Güzelyurt’u içine alan kayalık bölge zamanla manastır ruhuna uygun, kayalara oyulan kiliseler topluluğu haline geldi ![]() ![]() Dönemin din anlayışını tasvirleriyle ve mimarisiyle canlandıran, freskli veya fresksiz tek ve çift nefli, kapalı veya açık Yunan haç planlı kiliseler ve şapeller vadinin dik yamaçlarında sağlı sollu sıralanıyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ihlara Vadisi’nde kayalara oyulmuş freskli kiliseler, yeryüzünde eşine rastlanmayan bir tarihsel ve dinsel miras olarak günümüze dek varlığını korudu ![]() İlk çağlardan itibaren doğayla tarihin bir arada bulunduğu Ihlara Vadisi’ndeki kiliselerin resim tekniği iki kısma ayrılır ![]() ![]() Bir dönem Atlas’ta da yazmış olan Gürsel Korat, öyküsü 13 ![]() “Ihlara Vadisi’ndeki kayalıkların arasından akan derenin sesi de olmasa, insan zamanın donduğu bir doğa parçası içinde dolaştığı yanılgısına düşebilir ![]() ![]() ![]() ![]() Bölge coğrafyasını tarihsel konulu romanlarında canlandıran Gürsel Korat’ın ayrıca bölgedeki mimari yapıları incelediği, Taş Kapıdan Taçkapıya Kapadokya adlı bir de araştırma kitabı var ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Belisırma köyünün kuzeyindeki vadinin doğu yamacında kayaya oyulmuş kilise Hıristiyanlığın serbest hale gelmesinden sonra yapıldı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yüksek Kilise’den Görünüm(Aksaray) Fotoğraf: Fatih Pınar ![]() ![]() Belisırma köyünde, bir manastır kilisesi olup 11 ila 13 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Belisırma köyünde, tek koridorlu kilisede fresk yok ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bölgedeki en yüksek kilise olup 1283–1295 yılları arasında yapıldığı sanılıyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tek koridorlu ve beşik çatılı kilise fazla tahrip olmuş durumda ![]() ![]() ![]() Ihlara Vadisi (Aksaray) Fotoğraf: Hakan Öge ![]() ![]() Haç planlı kilisenin 9 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kayaya oyulmuş dört bölümden oluşuyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Haç planlı kilise, vadiye inen merdivenlerin sağında yer alıyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Manastır Vadisi (Aksaray- Güzelyurt) Fotoğraf: Fatih Pınar ![]() ![]() Vadi girişinin aşağı solunda yer alıyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kapalı Yunan haçı planlı kilise, Güzelyurt ilçe merkezinde ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Güzelyurt ilçe merkezindeki kilisenin kubbeleri ve kolonları dâhil olmak üzere tümü kayaya oyularak yapılmış ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kızıl Kilise (Aksaray) Fotoğraf: Fatih Pınar ![]() ![]() Kızlar Manastırı olarak da bilinen kilise Güzelyurt ilçe merkezine üç kilometre mesafede, dik kayalar üstüne oyulu ![]() ![]() ![]() ![]() Kırmızı kesme taştan yapıldığı için Kızıl Kilise adını alan yapı, Güzelyurt ilçesi Sivrihisar köyünde ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Selime kasabasında, kayalara oyulmuş yüksek bir yerde olan katedral içinde iki sıra halinde sütunlar var ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Selime kasabasındaki manastır Kapadokya’daki dini yapıların en büyüklerinden biri ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Türkiye’De İslam, Hıristiyanlık Ve Museviliğin 70 Kutsal Abidesi |
![]() |
![]() |
#8 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türkiye’De İslam, Hıristiyanlık Ve Museviliğin 70 Kutsal Abidesi![]() ![]() ![]() Ankara Fotoğraf: Kerem Yücel Samanpazarı semti, Aslanhane Mahallesi, Can Sokağı’nda ![]() Ahi Şerafettin Camii adıyla da biliniyor ![]() Ahi yöneticilerinden Şerafettin Mehmet’in babası Hüsamettin ile amcası Hasan tarafından 1290 yılında yaptırıldı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Roma ve Bizans’ın eski yapılarından devşirilen taşlarla yapılmış, 21 ![]() ![]() Kıyıları işlemeli üç kapısı kuzey, batı ve doğu girişlerinde yer alıyor ![]() Caminin kuzeydoğu duvarına bitişik olan tek şerefeli minare, taş kare kaideli ve silindirik tuğla gövdeli ![]() ![]() ![]() ![]() Caminin doğusunda bulunan türbe duvarına gömülü antik aslan heykelinden dolayı Aslanhane Camii olarak anıldığını belirtelim ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ankara Fotoğraf: Kerem Yücel Ulus, Bayram Sokağı’nda ![]() ![]() ![]() Ulus’ta Roma devrinden kalma Augustus Tapınağı’nın bitişiğinde yer alan cami, 1427-1428 yıllarında Hacı Bayram Veli tarafından Hamedanlı Ebubekir Mehmet’e yaptırıldı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ankara Fotoğraf: Kerem Yücel Caminin doğu duvarı Augustus Tapınağı’na, güney duvarı Hacı Bayram Veli Türbesi’ne bitişik ![]() Uzunlamasına dikdörtgen plan üzerine oturan cami taş kaideli, taş temel üzerine kırmızı tuğla duvarlı ve kiremit çatılı bir yapı ![]() ![]() Tavan ortası ve pervazları 18 ![]() ![]() ![]() ![]() Caminin alt pencereleri dışta sivri kemerli nişler kuşatır, üst pencereler ise sivri tuğla kemerli ![]() ![]() ![]() ![]() Camiyi yaptırdıktan iki yıl sonra ölen Hacı Bayram Veli, caminin bitişiğinde, 1429 yılında yapılan türbede gömülü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Antalya Fotoğraf: Aytunç Akad Kaş’ta, kalenin iki kilometre kuzeyinde, Demre antik kentinde ![]() Antalya’nın Demre (antik dönemdeki adıyla Myra) beldesindeki St ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Günümüz dünyasında yaygın olarak kutlanan “Noel” etkinliği “Noel Baba” olarak da adlandırılan St ![]() ![]() Demre Roma’ya giden öbür havarilerle Aziz Paulus’un son kez buluştuğu yer olarak biliniyor ![]() Çevresindeki araziye göre yaklaşık sekiz metre aşağıda olan kiliseye 27 basamaklı bir merdivenle iniliyor ![]() ![]() Üç salonlu bazilikanın doğusunda, kubbeli ve mihraplı odalardan birinde bulunan Aya Nikola’nın mezarı mermer işçiliğiyle dikkat çekiyor ![]() ![]() ![]() ![]() Öte yandan Demre’nin kuzey kısmında sur kalıntılarıyla çevrili akropol ve yamaçta Romalıların 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Antalya Fotoğraf: Sinan Anadol Antalya Kaleiçi semtinde ![]() ![]() ![]() Yivliminare Camii, kubbeyle örtülü çok ayaklı camilerin Anadolu’daki en eski örneği ![]() Caminin doğu kapısı üzerindeki yazıtta eski bir Bizans kilisesinin yerine 1373 yılında Komutan Zincirkıran Mehmet Bey (Öl ![]() ![]() Üzerini iki sıra halinde altı kubbe ve kuzeybatı ucunda yapıyı bütün enince geçen beşik tonozu örtüyor ![]() ![]() ![]() Mihrabı hem kıble duvarının ortasında olmaması, hem de doğru yöne gelmesi için eğik yerleştirilmesiyle dikkat çekiyor ![]() ![]() Cami 1934-1969 yılları arasında arkeoloji müzesi olarak, 1974 yılından sonra ise bir süre etnografya müzesi olarak kullanıldı ![]() Camiye adını veren “Yivliminare” ise Selçuklu Sultanı Alaattin Keykubat döneminde (1220-1237) yapılan daha eski bir camiden kalma ![]() ![]() Cami binasından ayrı ve caminin hemen yanında, Kale Kapısı Meydanı’nda inşa edilen minarenin, tabanı kare biçimli blok taştan oluşuyor ![]() ![]() Aralarında firuze çinilerin de kullanıldığı, tuğladan örülmüş minare gövdesi dilimli ve sekiz tane yarım silindir biçiminde ![]() ![]() Yapı topluluğu cami, medrese, Mevlevihane ve iki türbeyle birlikte bir külliye görünümü arz ediyor ![]() Camiyi yaptıran Mübarizettin Mehmet’in türbesi, cami yakınında 1378 yılında yapıldı ![]() Ayrıca II ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Artvin Fotoğraf: Turgut Tarhan Yusufeli ilçesine 12 kilometre mesafedeki Altıparmak köyünde ![]() Kilise yapısı 10 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bölgede Bagrat Krallığı döneminden kalma ve birçoğu günümüzde cami olarak kullanılan kiliseler var ![]() ![]() ![]() ![]() Artvin merkezine bağlı, dokuz kilometre doğuda Hamamlı köyündeki cami de 10 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şavşat ilçesine altı kilometre mesafedeki Cevizli köyünde Tibeti Kilisesi diye bilinen yapının yontma taştan yapılmış dört yüzeyden ibaret çatısının her yüzeyinde “koç heykeli” bulunur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yusufeli ilçesine dört kilometre mesafedeki Tekkale köyü kırsalında bulunan, Dörtkilise Manastırı diye anılan yapı topluluğu da aynı dönemden kalmıştır ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Türkiye’De İslam, Hıristiyanlık Ve Museviliğin 70 Kutsal Abidesi |
![]() |
![]() |
#9 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türkiye’De İslam, Hıristiyanlık Ve Museviliğin 70 Kutsal Abidesi![]() ![]() ![]() ![]() Balıkesir Fotoğraf: Erdem Yavaşca Ayvalık’ın Alibey (Cunda) Adası’nda çok sayıda kilise ve manastır bulunuyor ![]() ![]() ![]() ![]() Kilise içteki mermer işçiliği, dini konuları içeren tavan süslemeleri, İsa’nın doğumundan ölümüne kadar anlatıldığı resimleri, balık derisi üzerine yapılmış azize portreleri ile kentin halen bozulmamış en dikkate değer yapısı ![]() ![]() ![]() Balıkesir Fotoğraf: Erdem Yavaşca Taksiyarhis Kilisesi’nin büyük çanı Bergama Müzesi’nde sergileniyor ![]() Şunu da belirtmeden geçmeyelim ki Cunda’nın mucizeleriyle ünlü bir de tarihi manastırı var: Aslında bir burun olduğu halde “Tımarhane Adası” diye ünlenen mevkideki Ayia Paroskevi Manastırı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bursa Atatürk Bulvarı’nda ![]() ![]() Mimarisi, ahşap işçiliği ve duvarlarını süsleyen hat örnekleriyle Ulu Cami’nin Bursa’daki eserler arasında özel bir yeri var ![]() Ulu Cami, Sultan Yıldırım Bayezit tarafından 1396– 1400 yıllarında yaptırıldı ![]() ![]() Caminin on iki kare ayağa ve kesme taştan yapılmış kalın beden duvarlarına oturan yirmi kubbesi var ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1855’teki depremde iki minaresi ve yedi kubbesi yıkıldı ![]() ![]() Oyma desenlerle işlenmiş ahşap kapıları ve duvarlarını süsleyen hat sanatının seçkin örnekleriyle Bursa Ulu Camii ününü hak ediyor ![]() “Mevlid” yazarı Süleyman Çelebi bu camide imamlık yaptı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bursa Fotoğraf: Fatih Özenbaş Yeşil Caddesi’nde, Yeşil Türbe karşısında ![]() Yeşil Cami, 1419-1424 yılları arasında I ![]() ![]() ![]() ![]() Yeşil semtine adını veren caminin mimarı Hacı İvaz Paşa’dır ![]() Yeşil Cami tamamen kesme taş ve mermer kullanılarak inşa edildi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yeşil Cami’nin giriş cephesinde son cemaat yeri olmamakla birlikte, beden duvarındaki üzengi taşlarından, beş gözlü bir son cemaat yerinin yapılmadan bırakıldığı anlaşılıyor ![]() ![]() ![]() Caminin mermer kaplı cephelerindeki pencere söveleri, kemer tablaları, cemaat yerine bakan üst kattaki maksureleri, cümle kapısının çevresi kabartma yazılarla, rumilerle ve kıvrıkdallarla zengin bir bezemeye sahip ![]() ![]() ![]() ![]() Caminin inşaatı sürerken Edirne’de 1421’de attan düşerek 34 yaşında ölen Sultan Çelebi Mehmet, Yeşil Cami’nin karşısında, yapımı ölümünden 40 gün önce biten kendi yaptırdığı Yeşil Türbe’de toprağa verildi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cami, batısındaki medrese (Türk İslam Eserleri Müzesi), güneydoğusundaki imaretle birlikte yapı topluluğu Yeşil Külliye olarak anılıyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Denizli Fotoğraf: Cüneyt Oğuztüzün Acıpayam ilçesine 15 kilometre mesafedeki Yazır köyünde ![]() Yazıtından 1801 yılında Ömer Ağa tarafından yaptırıldığı anlaşılıyor ![]() Kareye yakın dikdörtgen planlı yapının çatısı kiremitle örtülü ![]() Ana mekânı iki dizi ahşap sütun üç bölüme ayırıyor ![]() ![]() Caminin minberi ve minaresi yakın zamanda eklendi ![]() Yapı, mimarisinden çok süslemeleriyle ilgi görüyor ![]() ![]() Gül ve yapraklarla bezeli ahşap tavan çok küçük panolara ayrılmış durumda ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Diyarbakır Fotoğraf: Cüneyt Oğuztüzün Surların ortasında, Harput Kapısı yakınında, Mesudiye ve Zinciriye medreselerinin arasında ![]() Kaynaklarda Diyarbakır 639 yılında Müslüman Araplar tarafından işgal edildiğinde, şehrin en büyük kilisesinin kısmen camiye çevrildiği geçer ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Diyarbakır Fotoğraf: Fatih Pınar Daha sonraki dönemlerde de çevresindeki yapılarla birlikte onarım gördüğü biliniyor ![]() ![]() Plan itibarıyla Şam’daki Emeviye (Ümeyye) Camii’nin Anadolu’daki bir yansıması olarak görülen yapı, Müslümanlar tarafından “5 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Türkiye’De İslam, Hıristiyanlık Ve Museviliğin 70 Kutsal Abidesi |
![]() |
![]() |
#10 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türkiye’De İslam, Hıristiyanlık Ve Museviliğin 70 Kutsal Abidesi![]() ![]() ![]() ![]() Edirne Fotoğraf: Fatih Pınar Şehrin ortasındaki tepede yükselen cami, şehrin her yerinden görülüyor ![]() Kuzeyden Bulgaristan, batıdan Yunanistan ile sınırımızı çizen ildir Edirne ![]() ![]() Fethedildiğinde mamur bir kasaba olmadığı için padişahın Dimetoka’da oturduğu geçer bazı kaynaklarda ![]() ![]() Mimar Sinan’ın 80 yaşında yaptığı ve “ustalık eserim” dediği anıtsal yapı ise Edirne’nin dünya çapında saygı gören sembolü ![]() Sultan II ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Edirne Fotoğraf: Gökhan Tan Kesme taştan yapılan caminin alanı 1575 metrekare, her şeyiyle ise 2 bin 475 metrekare ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cami mimari niteliklerinin yanı sıra taş, mermer, çini, ahşap, sedef gibi süsleme öğeleriyle de önemli ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Selimiye Camii’nin üçer şerefeli dört minaresinin her birinin çapı 3 ![]() ![]() ![]() ![]() Caminin işlemeli kapısı olan ön bahçe revaklarla süslü 18 kubbe ve Kıbrıs, Aydıncık ve Suriye kalıntılarından getirilen 16 sütunla çevrili ![]() Külliye olarak inşa edilen yapının geniş dış avlusunda darüssübyan, darülkurra ve darülhadis yapıları bulunuyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Erzurum Fotoğraf: Umut Kaçar Cumhuriyet ve Menderes caddelerinin kesiştiği köşede ![]() ![]() ![]() ![]() Mimarbaşı Koca Sinan’ın eserlerinin listesini veren tezkirelere göre caminin mimarı Sinan’dır ![]() ![]() ![]() Ortada dört ayak üzerine oturan, 10 ![]() ![]() ![]() ![]() Caminin taçkapı çevresi 1870’ten sonra yenilendi ![]() ![]() ![]() Bir hamam, muvakkıthane, şadırvan, sübyan mektebi gibi ilavelerle caminin zamanla bir külliyeye dönüştüğü görülür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eskişehir Fotoğraf: Oktar Güloğlu Mihalıççık ilçesi, Yunusemre (Sarıköy) köyünde ![]() İnanışa göre; Yunus Emre’nin ilk mezarı 13 ![]() ![]() ![]() Yunus Emre, Yunan işgalinde yıkılan ilk mezarından 1949 yılında alınarak podyum üzerindeki ikinci mezarına, 1970 yılında da üçüncü mezarına nakledildi ![]() ![]() Karaman, Aksaray, Sivas, Ünye, Erzurum, Bursa, Kula, Kütahya, Sandıklı ve Isparta gibi birçok yerde Yunus Emre mezarları var ![]() ![]() ![]() ![]() Karaman’ın Kirişçi Mahallesi’nde, Karamanoğulları dönemine ait yapı kesme taştan, merkezi kubbeli bir cami ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Caminin bitişiğinde kesme taştan yapılmış Yunus Emre Türbesi’nin üstünü tonoz kubbe örtüyor ![]() ![]() ![]() ![]() Aksaray ilinin Ortaköy ilçe merkezine 20 kilometre mesafedeki Reşadiye köyünde de bir Yunus Emre Türbesi var ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yunus Emre’nin şeyhi Taptuk Emre’nin, Aksaray ilinin kuzeyinde, 20 kilometre mesafede bulunan Taptukemre köyünde yaşadığı rivayet edilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gaziantep Fotoğraf: Hakan Öge Fırat Nehri ile Merziman (Merzime) Çayı’nın birleştiği, Fırat’ın batı sahilinde yüksek kayalarla örtülü tepe üzerindeki Rumkale (Hromgla), Gaziantep’in Yavuzeli ilçesi sınırlarında, Kasaba köyü yakınında ![]() ![]() Stratejik açıdan önem taşıyan Rumkale’nin Assur Kralı III ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tarihi yapılar arasında en dikkat çekici olanı, geniş ve silindirik havalandırma kuyusu ile kuyunun kenarından kıvrımlı yol ile Fırat seviyesinin altına kadar inen sistemdir ![]() Hıristiyanlar, Hz ![]() ![]() ![]() Hıristiyanlarca Johannes’in mezarının da Rumkale’de bulunduğuna inanılıyor ve kutsal sayılan mekân ziyaret ediliyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hatay Fotoğraf: Umut Kaçar Antakya-Reyhanlı yolu üzerinde ![]() Doğal bir mağarayken eklemelerle kiliseye dönüştürülen yapı, kente iki kilometre mesafedeki Habib Neccar Dağı eteklerinde ![]() Tarihte ilk defa bu kilisede Hz ![]() ![]() ![]() ![]() Mağara kilise 9 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hatay Fotoğraf: Fatih Özenbaş Mihrabın sağındaki kayalardan vaftizde kullanılan ve şifalı olduğuna inanılan su damla damla akıyor ![]() Kilisenin zemininde mozaik kalıntıları, duvarlarda ise freskler görülebiliyor ![]() ![]() ![]() Aziz Petrus Kilisesi 1963 yılında Papa VI ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Türkiye’De İslam, Hıristiyanlık Ve Museviliğin 70 Kutsal Abidesi |
![]() |
![]() |
#11 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türkiye’De İslam, Hıristiyanlık Ve Museviliğin 70 Kutsal Abidesi![]() ![]() ![]() ![]() Hatay Fotoğraf: Umut Kaçar Habibün Neccar’ın Antakya’da yaşadığına ve dülgerlike (marangozluk) uğraştığına inanılıyor ![]() Kuran’da adı anılmaksızın kendisinden bahsedilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Habib Neccar Camii, Hatay’da yapılan ilk cami olarak biliniyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Isparta Fotoğraf: Fatih Özenbaş Aziz Paulus (St ![]() ![]() İlk Hıristiyan kiliseleri arasında yer almasından dolayı önem taşıyor ![]() İsa’nın havarilerinden St ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Antiokheia’nın ilk ve en büyük kilisesi olan St ![]() ![]() ![]() ![]() Kilisenin taban mozaikleri ile sütunlu bir duvarın görünümü oldukça etkileyici ![]() ![]() Kilisede yer alan kitabelerde Optimus Ortodoks liderlerinin adı geçiyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çel Fotoğraf: Cüneyt Oğuztüzün Silifke’ye 5 kilometre mesafede, Taşucu yolu üzerinde bulunan Aya Th ekla Hıristiyanlığın en eski ve en önemli merkezlerinden biri olup, İS 50 yılında kurulduğu tahmin ediliyor ![]() Meryemlik’in tarihi Azize Th ekla’nın buraya gelişi ile başlıyor ![]() ![]() ![]() ![]() Yeraltında bulunan mağaralarda saklanan ve dinini yaymaya devam eden azizenin, bunun yanı sıra hastalara yardım ettiği rivayet ediliyor ![]() ![]() Azize Th ekla’nın içinde yaşadığı mağara, onun kayboluşundan sonra Hıristiyanlarca kutsal yerlerden sayıldı ![]() İS 312 yılında bu din serbest bırakılıncaya kadar gizli bir ibadet yeri olarak kullanıldı ![]() ![]() ![]() Üzerinde bugün sadece apsisinin biri bulunan Aya Th ekla Kilisesi, üç nefli Th ekla Bazilikası, büyük sarnıç, nekropol alanı ve kutsal yol görülmeye değer yerlerden ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çel Fotoğraf: Şebnem Eraş İçel’in Tarsus ilçesine 12 kilometre mesafedeki Ulaş köyü yakınında ![]() Kuranı Kerim’de bir sureye adını veren bu mağara, hem Müslüman, hem de Hıristiyanlarca kutsal sayılıyor ![]() İnanışa göre çoktanrılı dönemde, tek Tanrıya inandıkları için eziyet edilmekten kaçan Hıristiyan dinine mensup yedi genç (Yemliha, Mekseline, Mislina, Mernuş, Sazenuş, Debrenuş ve Kefeştetayuş), köpekleriyle birlikte bu mağaraya saklanırlar ![]() Mucizevi bir şekilde taş kesilip 300 yıl uykuya dalan bu dindar kişiler, uyandıklarında her şeyin çok farklı olduğunu görürler ![]() ![]() ![]() ![]() Mağaranın üstünde 1873 yılında Sultan Abdülaziz tarafından yaptırılan camiye sonradan üç şerefeli bir de minare eklendi ![]() Ashabı Kehf söyleni Anadolu insanını çok etkilemiş olmalı ki birçok yerde daha aynı adla ya da “Yedi Uyurlar”, “Yedi Uyuyanlar” adlarıyla anılan mağaralar görülüyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İzmir’deki Yedi Uyurlar Mağarası’nın söyleni ise 3 ![]() ![]() Buna göre; Decius’un zulmünden kaçan yedi kişinin, sığındıkları Panayır Dağı’ndaki Yedi Uyurlar Mağarası’nda 200 yıl süren bir uykuya daldıkları kabul edilir ![]() Dört katı ortaya çıkarılan mağaralarda, iki kilise ve birçok mezar bulunuyor ![]() ![]() ![]() ![]() Afşin’in 8 kilometre batısında, yüksek bir tepe üstündeki yapılar topluluğu 13 ![]() ![]() ![]() ![]() Ashabı Kehf Mağarası’nın önünde, Bizans kilisesinden camiye dönüştüren yapı Ashabı Kehf Camii olarak biliniyor ![]() Kayaya oyulmuş, geniş kemerle birbirine bağlı iki tonozlu mağara bölümünün önünde üç bölümlü yapı yer alıyor ![]() Caminin doğusunda ikisi tonozlu, biri küçük kubbe ile örtülü üç bölümlü son cemaat yeri var ![]() Bir bölümü kayalara oyulmuş olan ribat iki katlı; alt katı kesme taş, üst kat ise tuğla ile inşa edilmiş ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çel İçel’in Tarsus ilçesinde bulunan ve Aziz Paulus’a (St ![]() ![]() ![]() ![]() İkinci kez 1862 yılında yeniden yapılan kilise, iki sıra halinde dört sütunla üç nefe ayrıldı ve üzeri tonozla örtüldü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yine Tarsus ilçesinde, Cumhuriyet Alanı’nın yaklaşık 300 metre kuzeyinde, öteden beri “St ![]() ![]() Tarihi açıdan zengin geçmişi olan kuyu ve yakın çevresi günümüzde koruma altına alınarak arkeolojik araştırmalar yapıldı ![]() ![]() ![]() Suyunun şifalı olduğuna inanılan St ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kahraman Fotoğraf: Özcan Yüksek Maden, Karaman’ın 50 kilometre kuzeyinde Karadağ eteklerine kurulmuş Binbir Kilise olarak bilinen tarihi kalıntıların üzerinde yer alıyor ![]() ![]() Düzgün kesme taştan yapılmış Büyük Kilise’nin (Mahalaç Kilisesi) girişi ile dokuz kemerli sol kanadı ayakta kalmış ![]() Kilisenin kuzeyinde büyük bir sarnıç bulunuyor ![]() ![]() ![]() Kentin tam ortasında bir mezarlık bulunuyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Karaman’a 23 kilometre mesafedeki Ekinözü (Aşıran) köyündeki antik Derbe yerleşiminde Kerti Höyük’ün yanı sıra Hıristiyanlığın ilk yıllarına ait kilise kalıntısı bulunuyor ![]() Bu kilisenin Ephesos’taki Meryemana Kilisesi’nden 13 yıl önce kurulan bir Hıristiyan kilisesi olduğu rivayet ediliyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bab-ı Esrar - Yansımalar |
![]() |
![]() |
![]() |
Türkiye’De İslam, Hıristiyanlık Ve Museviliğin 70 Kutsal Abidesi |
![]() |
![]() |
#12 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türkiye’De İslam, Hıristiyanlık Ve Museviliğin 70 Kutsal Abidesi![]() ![]() ![]() Karaman Fotoğraf: Özcan Yüksek Karaman’da, Karamanoğulları dönemine ait olan cami merkezi tek kubbeli, yüksek minareli bir yapı ![]() I ![]() ![]() Büyük bir kubbenin örttüğü caminin son cemaat yerini de iki mermer sütun ve yan duvarların üzerine dayanan üç kubbe örtüyor ![]() ![]() ![]() Karaman Fotoğraf: Yıldırım Güngör Giriş kapısının sağında ve solunda iki mihrapçık yer alıyor ![]() Giriş kapısında, mermer kemerin üzerine bir Mevlevi sikkesi işlendiği görülüyor ![]() Camide, ayrılmış bölümde Mevlana’nın annesi Mümine Hatun ile ağabeyi Muhammet Alaattin’in sandukasıyla birlikte 20’den fazla, taş sanduka bulunuyor ![]() Sandukalardan bazılarının Seyfettin Süleyman gibi Karamanoğlu emirlerine ait olduğu sanılıyor ![]() Cami avlusunun karşısında, Mevlevi dervişlerin nefi slerini terbiye etmek için 40 gün kalarak çile doldurduğu “çilehane” var ![]() Mevlana’nın annesi için yapıldığından Maderi Mevlana Camii de deniyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kars Fotoğraf: Oktar Güloğlu Ani antik kentinde ![]() Kars’a 48 kilometre mesafede, Ocaklı köyü yakınında Arpaçay Nehri kenarındaki Ani kentinin kuruluşu İÖ 350-300 yıllarına dayanıyor ![]() ![]() ![]() Katedralin yapımına 1010’da başlandı ![]() ![]() Kayıtlardan yapının 1319 yılında depremden hasar gördüğünü ve Mimar Tiridat tarafından onarıldığını öğreniyoruz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kars Fotoğraf: Mehmet Gulbiz Menuçehr Camii de Ani’de ![]() Kars gibi Ani de jeopolitik durumu dolayısıyla birçok devletin istilasına ve yıkımına uğradı ![]() ![]() ![]() ![]() Şeddatoğullarından Ebu Süca tarafından 1072 yılında yaptırılan Menuçehr Camii, Selçukluların Anadolu’da inşa ettikleri ilk cami olarak dikkati çekiyor ![]() ![]() Külah kısmı yıkılmış olan 99 basamaklı minaresinin şerefesinin altında renkli taşlarla yazılmış “Allah” yazısı Ani de okunuyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Karabaş Kilisesi (Kayseri) Fotoğraf: Sinan Çakmak Yeşilhisar ilçesine bağlı Soğanlı köyünde ![]() Soğanlı, Kayseri’ye 80 kilometre mesafede ![]() ![]() ![]() ![]() Soğanlı Vadisi (Kayseri) Fotoğraf: Sinan Çakmak İS 4 ![]() ![]() Soğanlı kiliselerinin en önemlileri; Yılanlı Kilise, Gök Kilise, Balıklı Kilise, Karabaş Kilisesi, Tokalı Kilise, Geyikli Kilise, Meryemana Kilisesi, Kubbeli Kilise ve Aziz Barbara Kilisesi… Kiliselerdeki fresklerde genellikle İncil’den alınmış konuların işlendiği görülüyor ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Türkiye’De İslam, Hıristiyanlık Ve Museviliğin 70 Kutsal Abidesi |
![]() |
![]() |
#13 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türkiye’De İslam, Hıristiyanlık Ve Museviliğin 70 Kutsal Abidesi![]() ![]() ![]() ![]() Kırşehir Fotoğraf: Fatih Pınar Ahievran Mahallesi, Tekke Sokağı’nda ![]() Ahilik Anadolu’da esnaf arasında yardımlaşma temelli bir örgütlenmeydi ![]() ![]() ![]() Arap kültüründeki Ahiliğin bir çeşit tarikat kimliği taşımasına karşın Anadolu Selçuklu ve Osmanlı dönemlerinde Türk halkı arasında yaygınlaşan örgütlenme gündelik geçim kaygısı ve insani ilişkileri düzenleyen, daha çok ahlaki kurallara vurgu yapan bir özellik gösteriyordu ![]() Anadolu’daki Ahilik örgütlenmesinin kurucusu olarak Ahi Evran (1236-1329) kabul edilir ![]() Ahi Evran adına 1482 yılında inşa edilen cami Kırşehir kent merkezinde ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Konya Fotoğraf: Özcan Yüksek Alaattin Tepesi’nin kuzeyinde ![]() Konya’nın Anadolu Selçuklu dönemine ait en büyük ve en eski camisidir ![]() ![]() Selçuklu Sultanı I ![]() ![]() ![]() ![]() Eski Arap stilindeki çok sütunlu camilerin Anadolu’daki en eski örneklerinden olan cami 57x86 metre boyutlarında, mimarı Mehmed bin Havland ![]() Düz çatılı caminin ilgi gören özelliklerinden biri, abanoz ağacından yapılmış minberi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ahlatlı Mengum Berti tarafından 1155 yılında yapılan mihrap çinilerle süslü ![]() Caminin kuzeyindeki bahçede, camiye bitişik kubbeli ve on köşeli Sultanlar Türbesi yer alıyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Konya Fotoğraf: Özcan Yüksek Mevlana Celaleddin Rumi 1207‘de Horasan’ın Belh şehrinde doğdu ![]() Döneminin ünlü bilginlerinden “Sultanül Ulema” denilen babası Bahaeddin Veled ve ailesinin öteki bireyleriyle birlikte 1229’da Konya’ya yerleştiler ![]() İyi bir eğitim almış olan Mevlana tasavvufi şiirleriyle ve kurucusu olduğu Mevlevilikle günümüzde de dünya çapında üne sahip ![]() Mevlana 1244’te Şems-i Tebrizi (Muhammed Şemseddin) ile tanıştıktan sonra ders vermeyi bırakıp kendini bütünüyle tasavvufi düşünceye adadı ![]() Doğu şiirinin yüzyıllara yayılan birikimi içinde en başarılı yapıtlardan biri sayılan 25 bin 618 beyitten (ikilik) oluşan Mesnevi’yi, Farsça olarak bu dönemde yazdı ![]() ![]() Günümüzde müze olarak kullanılan Mevlana Dergâhı’nın ilk çekirdeğini babasının mezarı oluşturdu ![]() ![]() ![]() Mevlana 1273’ ölünce oğlu Sultan Veled, türbe yaptırmak isteyen müritlerin isteğini kabul etti ![]() ![]() Kubbei Hadra (Yeşil Kubbe) denilen türbenin mimarı Tebrizli Bedrettin ![]() Bu tarihten sonra inşaat faaliyetleri eklemelerle 19 ![]() ![]() Mevlevi dergâhı ve türbe, 1926 yılında Konya “Asârı Atika Müzesi” adı altında hizmete açıldı ![]() ![]() Müzenin avlusuna “dervişan” kapısından giriliyor ![]() ![]() ![]() Mevlana ve aile fertlerinin mezarlarının da içinde bulunduğu ana bina avlunun doğusunda ![]() ![]() Avluda, I ![]() ![]() Mevlana Müzesi’nde sergilenen eserler arasında; Tilavet Odası’nda çeşitli hat örnekleri, semahanede halılar, madeni ve ahşap eserlerle bazı müzik aletleri, mescit kısmında halı ve ahşap kapı örnekleri, cilt, hat ve tezhip örnekleri, derviş hücrelerinde çeşitli kıymetli halılar sayılabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Konya Fotoğraf: Özcan Yüksek Asıl adı Muhammed Şemseddin olan Şems-i Tebrizi kimi kaynaklara göre 1164 yılında Tebriz’de doğdu ![]() ![]() Kimi kaynaklara göre Şems, Mevlana’nın tasavvuf anlayışında etkili oldu ![]() ![]() ![]() ![]() Cami ve türbe Şerafettin Camii’nin kuzeyinde eskiden mezarlık olan Şems Parkı’nın içinde yer alıyor ![]() İlk yapının 13 ![]() ![]() ![]() Cami bölümüyle bitişik durumda, içten tavanlı, dıştan sekizgen tambur üzerine piramidal külahla örtülü ![]() ![]() ![]() Türbenin duvarlarında herhangi bir süsleme görülmezken tavanı geometrik motifl erle bezeli ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Konya Fotoğraf: Sinan Anadol Sarrafl ar (Çıkrıkçılar) Caddesi üzerinde ![]() Caminin asıl adı İhyaiyye ![]() ![]() Cami, ilk defa 1658 yılında Mevlevi dergâhı şeyhlerinden Pir Hüseyin Çelebi tarafından yaptırıldı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kapı Camii, Konya’da yer alan Osmanlı dönemi camilerinin en büyüğü ![]() ![]() ![]() Kesme taştan inşa edilen caminin üzeri dıştan çatı, içten büyüklü, küçüklü sekiz kubbe ile örtülü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Manisa Fotoğraf: Kubilay Akdemir İzmir Caddesi’nde ![]() Manisa deyince “mesir macunu” akla geliyor ![]() ![]() Cami, I ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Camide halka mesir dağıtılmasının tarihi ise 1540 yılına kadar gidiyor ![]() ![]() ![]() Asıl adı Musa Muslihittin bin Kılıç olan Merkez Efendi ünlü bir mutasavvıf olmasının yanı sıra hekimliğe de aşinadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Türkiye’De İslam, Hıristiyanlık Ve Museviliğin 70 Kutsal Abidesi |
![]() |
![]() |
#14 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türkiye’De İslam, Hıristiyanlık Ve Museviliğin 70 Kutsal Abidesi![]() ![]() ![]() ![]() Mardin Fotoğraf: Hüseyin Keten Mardin ilinin üç kilometre doğusunda bulunan manastır, 4 ![]() ![]() Yukarı Mezopotamya’nın tarihi yapıları içinde en tanınmışlarından biri ola Deyrüzzeferan, Süryani Kadim cemaatinin dini merkezi ![]() Arapça “deyr” sözcüğü tapınak, mabet, kilise, manastır anlamına geliyor ![]() ![]() ![]() Mardin Fotoğraf: Ayk Kökçü Manastır içinde, yapıldığı dönemden kalma mozaikler bugün de görülebiliyor ![]() Manastırın mihrabı özgün ![]() ![]() ![]() Canlı bir tarih görünümünde olan manastırın en büyük özelliklerinden biri de içinde 52 Süryani patriğinin mezarlarının bulunması ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nevşehir Fotoğraf: Fatih Özenbaş Nevşehir’e 13 kilometre mesafedeki Göreme kasabasının iki kilometre doğusunda yer alanda kayalara oyularak inşa edilmiş birçok yaşam alanı ve dini yapı bulunuyor ![]() Bölgenin İS 4 ![]() ![]() ![]() ![]() Bugünkü Göreme Açık Hava Müzesi manastır eğitim sisteminin başlatıldığı yer olarak kabul ediliyor ![]() ![]() Kiliselerde belli başlı iki boyama tekniği saptandı ![]() ![]() ![]() ![]() Göreme Açık Hava Müzesi’nde Rahipler (Erkekler) ve Rahibeler (Kızlar) Manastırı, Aziz Basil Kilisesi, Elmalı Kilise, Aziz Barbara Kilisesi, Yılanlı Kilise, Karanlık Kilise, Çarıklı Kilise ve Tokalı Kilise bulunuyor ![]() ![]() ![]() ![]() Müze girişinin solunda yer alan altı yedi katlı kaya kütlesi “Rahibeler Manastırı” olarak biliniyor ![]() ![]() ![]() ![]() Manastırda katlar arasındaki bağlantı tünellerle sağlanmış ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Göreme Açık Hava Müzesi’nin girişindeki kilise 11 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nevşehir Fotoğraf: Fatih Pınar ![]() ![]() Elmalı Kilise 11 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fresklerinde İncil kaynaklı sahnelerin yanı sıra Tevrat, İbrahim Peygamber’in konukseverliği ve üç Yahudi gencin fırında yakılması sahneleri görülüyor ![]() ![]() ![]() ![]() Elmalı Kilise’nin bulunduğu kaya bloğunun arkasındaki şapel 11 ![]() ![]() Motifl er kırmızı boya ile doğrudan kaya üzerine çizilmiş ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yılanlı Kilise 11 ![]() ![]() ![]() Fresklerde canlandırılan sahneler arasında; çıplak, uzun saçlı ve önünde palmiye ağacı bulunan Aziz Onophorios, yanında takdis pozisyonunda Aziz Th omas ve elinde bir kitapla Aziz Basileos betimi dikkat çekiyor ![]() ![]() ![]() Karanlık Kilise (Nevşehir) Fotoğraf: Ahmet Özyurt ![]() ![]() Kilise 11 ![]() ![]() ![]() ![]() Fresklerinde İncil kaynaklı sahnelerin yanı sıra Elmalı ve Çarıklı Kilise’de olduğu gibi Tevrat kaynaklı sahneler de görülüyor ![]() ![]() ![]() ![]() Karanlık Kilise ile Çarıklı Kilise arasında yer alan Azize Katerina Şapeli 11 ![]() ![]() Şapelin sadece naos kısmında figürler görülür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kilise 12 ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bölgenin bilinen en eski 10 ![]() ![]() ![]() Çeşitli azizlerin tasvirleri ve çoğunlukla Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir kilometre uzaktaki peribacaları en iyi Zelve örenyerinden görülüyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yeni Tokalı Kilise (Nevşehir) Fotoğraf: Ahmet Özyurt ![]() ![]() Göreme-Avanos yolu kenarında, Göreme’ye iki buçuk kilometre mesafede yer alıyor ![]() İmparator Nicephoros Phocas adına yapılan Çavuşin Kilisesi 964-965 yıllarına tarihlendiriliyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gülşehir’e 3 kilometre mesafede ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kilise apsisinde yer alan yazıta göre 1212 yılında yapıldı ![]() Gülşehir ilçe merkezi girişindeki iki katlı yapının alt katında şarap mahzenleri, su kanalları ve mezarlar bulunuyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Avanos’a 14 kilometre mesafedeki Özkonak kasabasında bulunuyor ![]() ![]() Kaymaklı Yeraltı Şehri Nevşehir’e 20 kilometre mesafede bulunan Kaymaklı kasabasında ![]() ![]() ![]() Dar koridorlarla birbirlerine bağlanan oda ve salonlar, şarap depoları, su mahzenleri, mutfak ve erzak depoları, havalandırma bacaları, su kuyuları, kilise ve dışarıdan gelebilecek herhangi bir tehlikeyi önlemek için kapıyı içten kapatan büyük sürgü taşları görülüyor ![]() ![]() ![]() ![]() Nevşehir-Niğde karayolu üzerinde, Nevşehir’e 30 kilometre mesafede bulunan Derinkuyu ilçesinde ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Elmalı Kilise(Nevşehir) Fotoğraf: Şebnem Eraş ![]() ![]() Antik adı “Mataza” olan Mazı köyü, Ürgüp’ün 18 kilometre güneyinde, Kaymaklı yeraltı şehrinin ise 10 kilometre doğusunda ![]() Kısa koridordaki iri sürgü taşı, yeraltı şehrinin giriş çıkışını kontrol altına alıyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eski adı “Zile” olan Özlüce köyü merkezindeki yeraltı şehri, Nevşehir-Derinkuyu karayolu üzerindeki Kaymaklı kasabasının altı kilometre batısında ![]() Yeraltı şehrine girişi sağlayan taştan yapılmış mekânlar, asıl yeraltı şehrini oluşturan kaya oyma mekânlara göre daha yeni ![]() ![]() ![]() Girişteki ana mekân, yeraltı yerleşiminin en geniş alanı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Acıgöl ilçesine 10 kilometre mesafedeki Tatlarin kasabasında, “Kale” olarak adlandırılan tepenin yamacında yer alıyor ![]() ![]() ![]() Öteki yeraltı şehirlerinde pek bulunamayan tuvalete sahip olmasıyla dikkat çekiyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ürgüp ilçesinin Yeşilöz köyünde ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ürgüp’ün 80 kilometre güneyinde Şahinefendi köyündeki kilisede Sebaste’nin 40 din şehidinin resmi yer alıyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ortahisar kasabasının güneyinde, Ürgüp-Mustafapaşa yolunun sağındaki Pancarlık Vadisi’nde yer alıyor ![]() Kilisedeki freskler oldukça iyi korunmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ürgüp’ün altı kilometre güneyinde yer alan Mustafapaşa, 20 ![]() ![]() ![]() Mustafapaşa’nın batısında yer alan Gömede Vadisi morfolojik açıdan Ihlara Vadisi’nin küçük bir benzeri ![]() ![]() Mustafapaşa’daki önemli kilise ve manastırlar; Aios Vasilios Kilisesi, Sinasos Kilisesi, Alakara Kilisesi, Aios Nichole Manastırı, Konstantin- Helena Kilisesi, Manastır Vadisi kiliseleri ve Basil Kilisesi ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Türkiye’De İslam, Hıristiyanlık Ve Museviliğin 70 Kutsal Abidesi |
![]() |
![]() |
#15 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türkiye’De İslam, Hıristiyanlık Ve Museviliğin 70 Kutsal Abidesi![]() ![]() ![]() ![]() Nevşehir Fotoğraf: Ergün Candemir Asıl adı Muhammed bin Musa olan ve doğum ile ölüm tarihi net olmayan Hacı Bektaş Veli’nin 1242-1337 tarihleri arasında yaşadığı sanılıyor ![]() ![]() ![]() İkinci Osmanlı hükümdarı Orhan’ın yeniçerilik teşkilatını kurduğu zaman Hacı Bektaş Veli’nin duasını istediği, hatta “yeniçeri” adını da onun koyduğu rivayet edilir ![]() ![]() Nevşehir’in Hacıbektaş ilçesindeki Hacı Bektaş Veli Dergâhı 13 ![]() ![]() ![]() Nevşehir Fotoğraf: Sinan Anadol Vakıflar Genel Müdürlüğü tarafından hazırlanan onarım projesi ile 1958-1964 yılları arasında onarıldı; 16 Ağustos 1964 tarihinde arkeoloji ve etnografya müzesi olarak düzenlenip ziyarete açıldı ![]() ![]() Birinci avluya güneydeki anıtsal görünümlü çatal kapıdan giriliyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Müzede ayrıca Suluca- Karahöyük kazılarında ele geçen buluntular Eski Tunç, Assur Ticaret Kolonileri, Hitit, Phryg, Roma, Doğu Roma eserlerinin yanı sıra çeşitli etnografik eserler sergileniyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Niğde Fotoğraf: Bünyad Dinç Niğde’ye dokuz kilometre mesafedeki Gümüşler kasabasında ![]() Manastır, Bizans sanatının Anadolu’daki en iyi korunmuş örneklerinden biri ![]() ![]() Fresklerle bezeli, dört sütunlu manastır 10 ![]() ![]() ![]() ![]() Buradaki kare planlı avlunun doğu, güney ve kuzey kısımlarında odacıklar sıralandığı görülür ![]() ![]() ![]() Kilisenin kuzey duvarlarını kapsayan apsisteki fresklerin en üstünde bir otorite sembolü olarak Hz ![]() ![]() ![]() ![]() Orta bölümde 12 havarinin portreleri, alt kısımda ise pelerin giymiş Meryem, onun sağ ve solunda da kilisenin ileri gelenleri resmedilmiş ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Niğde Fotoğraf: Bünyad Dinç Şehir merkezindeki Alaattin Tepesi’nde ![]() Türk-İslam eserleri arasında büyük bir öneme sahip olan Alaattin Camii, Selçuklu Sultanı I ![]() ![]() İl merkezindeki Alaattin Tepesi üzerine inşa edilen cami, giriş kapısındaki “Taçlı Kadın Başı” figürüyle tanınıyor ![]() İki portalli caminin en görkemli kısmı, geleneksel Selçuklu sundurma özelliklerine göre yapılan doğu portali ![]() ![]() Kapısı Selçuklu bezeme sanatının tüm inceliklerini yansıtan Alaattin Camii’nin duvarlarında gri ve sarı olmak üzere iki renk taş kullanıldığı görülür ![]() Çatı sularını toplayan çörtenler, aslan başı biçimine yapılmış ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Siirt Fotoğraf: Fatih Pınar Baykan ilçesinin Yeşilçevre (Ziyaret) köyünde ![]() Cami ve türbe Diyarbakır- Bitlis karayolu üzerinde, Baykan ilçesine yaklaşık sekiz kilometre mesafede yer alıyor ![]() Hz ![]() ![]() Günümüzdeki Veysel Karani Camii 1887 yılında inşa edildi ![]() ![]() ![]() ![]() Külliyede 2001 yılında restorasyon çalışmaları yapılarak, dokuya uygun proje çerçevesinde hizmete sunuldu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sivas Fotoğraf: Fatih Pınar Divriği’de, kalenin güneyinde ![]() Divriği Ulu Camii, Mengücekoğullarından Ahmet Şah tarafından 1228 yılında yaptırıldı ![]() ![]() Cami ile darüşşifası 32x64 metrelik alanı kaplıyor ![]() Camiye kuzey, doğu ve batı yönünde yer alan üç kapıdan giriliyor ![]() ![]() ![]() Camiyi 25 değişik tonoz ve kubbe örtüyor ![]() ![]() ![]() ![]() Caminin kuzeybatısında, boyu kısa, tek şerefeli bir minaresi var ![]() Mihrabın üst yarısı bitkisel motiflerle, abanoz minberi geometrik motiflerle süslü ![]() Darüşşifası ise Behram Şah’ın kızı Melike Turan Melek tarafından 1228 tarihinde yaptırıldı ![]() ![]() ![]() ![]() Anadolu’da erken dönem mimarisinin en seçkin örneği olan Divriği Ulu Camii ve şifahanesi; plan, mimari elemanların oranları, süsleme, örtü biçimlerinin dengeli ve uyumlu bir şekilde ayarlanmasıyla başlı başına kendine özgü bir yapıttır ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|