Subliminal Mesajlar Ve Hayatımıza Etkileri |
08-03-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Subliminal Mesajlar Ve Hayatımıza EtkileriSubliminal Mesajlar ve Hayatımıza Etkileri Günlük yaşamda subliminal mesajlar Subliminal (Bilinçaltı) Mesaj, ülkemizde pek bilinmese de yabancı ülkelerde günlük yaşamda sıkça telaffuz edilen bir kavramdır Subliminal mesajı kısaca “kişinin bilinçaltına gönderilen gizli mesaj” olarak tanımlayabiliriz Kişinin bilinçaltına subliminal mesaj göndermenin bir çok yolu bulunuyor İşitsel Subliminal Mesajlar Bunlardan en çok kullanılanı dijital ses dosyalarına gömülen mesajlardır Üzerinde oynanabilirliği ve işlenilmesi ve yayılması daha kolay olduğundan MP3 dosyaları gizli mesaj için biçilmiş kaftandır diyebiliriz Peki sistem nasıl işliyor? İnsan kulağı belirli frekans aralıklarındaki sesleri duyabilir Bunun aralığın teknik detaylarına girmiyorum Eğer siz bir müzik parçasını rahatça duyabiliyorsanız bu sizin duyabileceğiniz frekans aralığında olduğunu gösterir İnsan beynini algısı ise daha düşük ya da daha yüksek frekansları algılayabilecek kapasitededir Dikkat edin “duyabilecek” demiyorum, algılayabilecek diyorum Subliminal mesaj içeren bir MP3'ü kulağınızla dinlersiniz, ancak içindeki gizli mesajı beyniniz dinler Bu esnada kulağınız hiçbir şey duymaz İnternette ve paylaşım programlarında bilinçaltı mesajları içeren MP3 dosyaları bulunuyor Hatta bu gizli mesajları frekans aralıklarına göre analiz ederek ortaya çıkaran yazılımlar dahi bulunmaktadır Görsel Subliminal Mesajlar Subliminal mesaj göndermenin bir yolu da görüntülü mesajlaşmadır Siz ekrana bakarken gözünüzün yalnızca “göz kırpma” hızında bir görüntü ekrana gelip kaybolur Gözünüz hiçbir şey görmez ancak bilinçaltınız bu mesajı çoktan almıştır Bir dönem sinemalarda bir kola firmasının ambleminin anlık olarak gelip kaybolduğunu savunan kişiler bazı iddialar ortaya attılar Daha sonradan bu şirketin subliminal mesaj tekniği ile reklam yaptığı ortaya çıktı Etkilenme Dereceleri Bilinçaltı mesajlarından etkilenme oranı ise kişinin karakteristik yapısına ve çevre şartlarına göre değişim gösterir Örneğin içe dönük ve asosyal yapıdaki kişiler bu mesajlara karşı daha fazla alıcılık gösterirler Hatta bu kişilere uzun süreli ve kötü amaçlı mesajların gönderilmesi kişiyi ağır depresyona ve intihara kadar götürebilir Kullanım Alanları Subliminal mesajın iyi alanlarda kullanımı da ABD ve Avrupa ülkelerinde oldukça yaygındır Sigarayı bırakmak ve kötü alışkanlıkları terk etmek isteyen kişilere bilinçaltı mesaj seansları uygulanmaktadır Ev kullanıcıları için ise Subliminal Vision Pro adlı bir yazılım bulunuyor Bu yazılımın içine kendi belirlediğiniz mesajları yazıyorsunuz ve bu mesajlar bilgisayar kullanımınız süresince size belirli aralıklarda gösteriliyor Ancak siz siz olun beyninizin ayarlarıyla hiç bir zaman oynamayın Murat ÇİLELİ |
Subliminal Mesajlar Ve Hayatımıza Etkileri |
08-03-2012 | #2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Subliminal Mesajlar Ve Hayatımıza EtkileriSubliminal Mesaj Örnekleri En ilginç örneklerden biri Kuzuların sessizliği filminin afişidir Film afişinde hem ölüm hem de doğum (ve bununla bağlantılı cinsellik) arketipleri görsel olarak birlikte işlenmiştir Afişte yer alan kelebek figüründeki iskelet kafasına bu iskelet kafasının içindeki 7 çıplak kadın resmine dikkat edin Biraz daha eskiye gidelim Aşağıda, İngiltere'de sarı sayfalardan bir reklam:Laid By The Best Resim gayet masum, ama resmi ters çevirdiğiniz takdirde pek de öyle olmadığı açık Bu resim, bilinçaltına yönelik (sublimal) reklamlar açısından ikna edici en eski örneklerden biri olarak kabul ediliyor Ama bu örneğin sublimal reklamlardan ziyade resmi çizen kişinin ilginç espiri anlayışını yansıttığını düşünmek de muhtemel Eh Coca Cola yapar da Pepsi boş durur mu? Aşağıdaki resim Pepsi'nin 1990 kampanyasından bir görüntü Teneke kutunun üzerinde neon ışıklarını temsil eden çizgiler var Bu haliyle herhangi bir sorun yok, fakat biliyoruz ki bu tip kutu içecekler üstüste dizilerek alışveriş merkezlerinde sergilenir Birileri bu üst üste konmuş kutularda bir şeyler görmüş: Neon ışıkları üst üste gelince belirgin bir S-E-X yazısı ortaya çıkıyor (Pepsi'nin P harfinin solunda S harfi, P'nin ayak kısmında E harfi ve alttaki kutunun hemen üst kısmında X harfi) Bu durum elbette bir tesadüf neticesinde de ortaya çıkmış olabilir Ama her ne şekilde olursa olsun o dönem bütün dikkatleri Pepsi üzerine yoğunlaştırmıştır En tanınmış örneklerden biri de Camel sigara amblemidir Marka ve amblemin 1913'deki kampanyaya kadar uzandığını biliyoruz, eğer bilinçaltına yönelik reklam uygulaması bir gerçekse bu yöntemin yaklaşık 100 yıllık bir geçmişi olduğunu düşünebiliriz Aslında burada bir arketip kullanılmışsa bu cinsellikten öte kültüre ve dine dayalı mitolojik bir nitelik taşıyor da olabilir Bence bu ihtimal daha kuvvetli Bir iddiaya göre de deve resminin arka kısmında gizli bir S-E-X yazısının yer aldığıdır Bu tabii biraz da neyi görmek istediğimize bağlı olabilir Bir diğer iddia da Camel şirketinin 1990'ların başında yürüttüğü Camel'ın "Smooth Character" kampanyasına ilişkindir Bu kampanya da şekilden şekile giren meşhur deve figürünün cinsellik temasını işlediği bir hayli tartışılmış o dönemde Tabii birileri de bunu fırsat bilmiş ve içerdiği iddia edilen cinsel unsuru alaycı bir şekilde resmetmiş Ama şu bir gerçek ki, ne şekilde ve nasıl olursa olsun deve sembolü bu sigara markası ile özdeşleşmiştir Hatta bu konudan sıkıntı duyanlardan biri de 1964 yılında kurulmuş döneminin ve tarzının çok iyi bir İngiliz grubu olan Camel'dır Bu müzik grubu açılış sayfasında büyük harflerle "biz bir sigara şirketi değiliz" ibaresini koymak zorunda kalmıştır Aslında bu gruptan burada bahsetmemin bir sebebi de Camel grubunun kuruluşunda kendilerini Camel şirketinin desteklediği ve gizli bir sponsorluk yaptığı söylentileri vardır Zira grubun ismi gibi sembolü de sigara şirketinin deve sembolü ile benzerlik arzeder 1974 albüm kapakları ise sigara paketinin aynısıdır Kimbilir gerçekten de gizli bir sponsorluk vardır Pek çok ünlü marka ürün afişlerinde ve resimlerin cinsel organ temasının işlemiştir Bunlardan biri de yine meşhur bir sigara markası olan Benson & Hedges'dir Heinz markası ürünlere ilişkin iki farklı logo da aşağıda yer almaktadır Aynı durum bu sefer İçki reklamlarındaBir şişenin bu şekilde tutulduğunu hiç görmedim McDonalds Marlboro Ve çok ilginç bir reklam daha Gerçi bu çok da bilinçaltına yönelik bir reklam değil, çok ötesine geçmiş Bu iç çamaşırı reklamında ise işin cılkı çıkmış Şimdi de sırada Starbucks markası var meşhur kahve satıcısı Amblemine dikkatle bakılacak olursa bir deniz kızı görülüyor Sağında ve solunda iki şey var eliyle tuttuğu Nedir acaba? Sakın bu meşhur mitolojik deniz kızı marmeid olmasın? Eliyle iki kenara ayırdığı sanki balıklar! ama Starbucks'ın eski logosuna göz atıyoruz ve görüyoruz ki aslında kendi bacaklarını tutmuş! Yukarıdaki resimler soldan sağa doğru Starbucks'ın yeniden eskiye doğru logolorıdır Görünen o ki, Starbucks da hem cinsel hem de mitolojik arketipe giren mesajları kullanmış logolarında Aşağıdaki Honeybaked et ürünlerinin etleri de dudak motifi sergiliyor sanki Eğer yukarıdaki örneklerde kullanılan sembollere ilişkin iddialar doğruysa ve insanlar bir paranoya ile bu kadar meşgul olmadıysa, aşağıdaki (sanıyorum) Colgate reklamı bunların yanında çok masum kalıyor, artık bu tip reklamlara (aşağıdaki diş macunu reklamını kastediyorum) estetik gözüyle bile bakmaya başladığımı söyleyebilirim En ilginç olanlarından biri de aşağıdaki Lynx reklamı Ne beklerken ne görüyor insanlar Bilinçaltına yönelik reklamlar değişik şekillerde yapılabilir Bundan sonrakiler maalesef çocuklara yönelik film, mecmua ve materyallerde yapılanlar Yukarıdakilerin bazıları sık karşılaştığımız, bazıları ise çok yadırgadığımız türden reklamlar Fakat aşağıdakiler son derece üzücü Disneyland filmlerinden Aslan Kral ve ondan bir sahne Gökteki yıldızlar S-E-X kelimelerinden oluşuyor The Rescuers adlı çizgi filmden alınan bu sahnelere lütfen dikkat, bu bir çocuk filmi! |
|