|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
sanatlarımızdankündekâri, sanatı, unutulan, örnekler |
![]() |
Unutulan El Sanatlarımızdan-Kündekâri Sanatı Ve Örnekler |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Unutulan El Sanatlarımızdan-Kündekâri Sanatı Ve ÖrneklerKündekâri Sanatı ve Örnekler Kündekâri Sanatı: Akıl almaz bir sabrın ve geometri dehasının eşliğinde sanatçı, ahşabı kündekâriyle yorumlar ve bir sanat eseri yaratır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kenarları negatif ve pozitif değerlerde oyulmuş, çokgen ve yıldız biçiminde ayrı ayrı kesilmiş, rumî ve palmet kabartmalarıyla bezenmiş parçalar ile ahşap kirişlerin birbirine geçmesi biçiminde uygulanan ve büyük bir ustalık isteyen kündekârinin, bezeme kompozisyonu geometrik bir şemaya dayanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Konya Alaaddin Camii'nin, Beyşehir Eşrefoğlu Camiinin, Niğde Sungurbey Camiinin, Ürgüpteki Taşkın Paşa Camiinin, Birgi Ulu Camiinin, Manisa Ulu Camiinin, Bursa Ulu Camiinin, Balıkesir Zağanos Paşa Camiinin minberlerinde; Bursa Yeşil Cami ve Türbesinin kapısında Anadolunun eşsiz kündekâri örnekleri bulunur ![]() Zıvanalar deliklere ve tablalar kiriş sitemi ile birbirine oturur, binlerce parçayı sadece iki dış seren ayakta tutar, bu yetmezmiş gibi, üzerine Ebced hesabıyla tarih ve isim bile düşürülür ![]() ![]() ![]() ![]() Kündekari sanatı nedir? Kündekari; Osmanlıca Lügati’nde, tutma, kavrama, yakalama anlamına gelir ![]() ![]() ![]() ![]() Kündekar: Kündekari sanaatını yapan kişiye verilen ad ![]() Kündekari: Anadolu’da Selçuklu döneminde gelişmiş, kendine özgü bir şekil almıştır ![]() ![]() ![]() Osmanlı dönemi ahşap işçiliğinde sadelik hâkim olmuş, çeşitli teknikler daha çok cami kapısı, minber, vaaz kürsüsü, dolap kapakları, pencere kapakları ve bunlara benzer birçok mimari unsurlarda uygulanmıştır ![]() ![]() Kündekarinin hazırlanış teknikleri: Yıldız (Gökyüzü yıldızları ve sonsuzluğu ifade eder), sekizgen, ongen, baklava, klasik parke ve birçok geometri desenleriyle uygulanmıştır ![]() Kürsü ve minber tablaları yahut önemli kapı, pencere, dolap kapaklan… Gibi elemanların yapımında kullanılan, küçük ahşap tablalar ve profilli çıtaların -geometrik bir bezeme oluşturacak şekilde- geçmeli olarak birbirine birleştirilmesi tekniği; bu teknikle üretilen yapı elemanı ![]() ![]() ![]() Hazırlanan suyu düzgün küçük ağaç parçalarının, önceleri bu iş için ağızları kordon bıçağı şekli verilmiş rendelerle (el planyası) ile kordon profilleri çekilmiş ağaçların, ince ve hassas bir şekilde işlenerek geçme (zıvana) tekniği ile geometrik bir bezeme oluşturacak şekilde birçok parçanın ana kirişlere bağlanması sonucu bir araya getirilmektedir ![]() ![]() ![]() Aralarına farklı tür ve renklerde küçük ahşap tablalar konarak bazı örneklerde oyma işçiliği, sedef, bağa, fildişi kakma (gömme) işçiliği uygulanıp, çivi ve tutkal kullanılmadan seren ve kayıtların zıvanalara geçirilip sıkıştırılmasıyla toplanır ![]() ![]() ![]() Kundekarinin en önemli özelliği değişen mevsim şartlarında ısı ve nem oranının değişmesinden etkilenerek ağacın çalışmamasını sağlamak ![]() ![]() ![]() ![]() KULLANILAN MALZEMELER: İç mekân:Ceviz, şimşir, armut, kiraz, şapelli (maun) gibi ağaçlar kullanılıp, bezemelerde abanoz, tik, yılan ağacı, wenğe, peleseng, sapelli (maun), altın varak, bağa (kaplumbağa dış kabuğu, deniz kaplumbağası), gümüş, fildişi, sedef, yakut ve zümrüt gibi değerli malzemeler kullanılır ![]() Dış mekân: Meşe, sapelli (maun), ireko, tik, dişbudak gibi sert hava şartlarına dayanıklı ağaçlar kullanılır ![]() ![]() ![]() Mukarnas: Kademeli olarak taşmalar yapacak biçimde, aşırtmalı olarak yan yana ve üst üste gelen, üç boyutlu görünüm veren bir geçiş ve dolgu öğesi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sinan çağında bunlara tekil olarak mukarnas, çoğul olarak da mukarnesat denirdi ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|