![]() |
Mezardan Saraya Takı Kültürü... |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Mezardan Saraya Takı Kültürü...Mezardan Saraya Takı kültürü ![]() Anadolu takıları binlerce yılın içinden süzülüp gelen teknik incelikleri detaylarda saklanan derinliği ve onlarca kültürün izini süren tasarımlarının zenginliğiyle zamanın ötesine geçiyor ![]() ![]() ![]() Otuz bin yıl önce ölümün sessizliğinde doğdu takılar ![]() ![]() Sonra başa çıkamadığı kötülüklerden tehlikelerden kendisini de korumak için boynunu kollarını ellerini başını ayaklarını takılarla donattı; onları tanrılarına sundu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 5000 YIL ÖNCE PARLAYAN IŞIK Değerli madenlerden takı üretimi yani kuyumculuk işte böyle başladı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aynı döneme ait Doğu Anadolu’da Karaz Batı Anadolu’da Beycesultan ve Semayük Göller bölgesinde Kuruçay Geçiş bölgesinde Kusura Demircihöyük Polatlı Karaoğlan Konya civarında Karahöyük Malatya’da Aslantepe Çukurova bölgesinde Tarsus İslahiye bölgesinde Tilmenhöyük ve Gedikli Güneydoğu Anadolu’da Pulur Norşuntepe ve Tepecik buluntuları Anadolu insanının tasarımda ve döküm işlerinde daha o tarihte ulaştığı ileri düzeyi anlatıyor ![]() ![]() Tunç çağını geride bırakırken M ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ANADOLU’NUN BATISINDA YÜKSELEN TAKI SANATI Hititler’in egemenliği altındaki Anadolu’dan bugüne taşınan takılar ne yazık ki çok az; yalnızca Boğazköy’de bulunan altın mühür yüzük altın “oturan tanrıça” amuleti mezarlarda ölülerin ağız ve gözlerini kapayan kol ve ayak bileklerine sarılan altın safihalarla kulaklara yerleştirilen kulak tıkaçlarından ibaret ![]() ![]() ![]() M ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Antik dünyanın ticaret merkezinde oturan Batı Anadolu kentlerinin zanaatkârları ise doğu ile batının sanatını kendilerinde bütünleştirip Orientalizan sentezi gerçekleştirdiler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sonraki iki yüzyıl Anadolu’nun batısında kuyumculuk zanaatının doruğa ulaştığı yüzyıllar oldu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() URARTU’NUN ZENGİNLİĞİ Aynı dönemde M ![]() ![]() ![]() ![]() Arkaik ve klasik dönemlere ait Anadolu takıları yalınlığın içinden ustalıkla çıkarılan bir etkileyiciliğe sahiplerdi ![]() ![]() PERSLERLE RENKLENEN TAKI M ![]() ![]() ![]() ![]() kulllanıldı ![]() HELLENİSTİK DÖNEMİN GÖRKEMİ Ardından gelen Hellenistik dönem Anadolu’da takı sanatının ve kuyumculuk zanaatının doruğa ulaştığı dönemlerden biri oldu ![]() ![]() ![]() Bol bol insan ve hayvan figürleri kullanılan Hellenistik dönem takıları bol granülasyon ve filigre ile zenginleşti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ANADOLU TAKI GELENEĞİNİN DORUĞU: OSMANLILAR Osmanlı İmparatorluğu dönemine kadar Anadolu’da her türlü değerli maden değerli taş ve süsleme teknikleri denenmiş; çeşitli formlar geliştirilmişti ![]() ![]() ![]() ![]() Osmanlı İmparatorluğu’nun gücü artarken kuyumculuk zanaatının önemi de giderek arttı ![]() ![]() ![]() Bol bol insan ve hayvan figürleri kullanılan Hellenistik dönem takıları bol granülasyon ve filigre ile zenginleşti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İlk dönemlerde daha sade olan takılar sonraları giyimin ayrılmaz bir parçası haline dönüştü ve giderek daha gösterişli olmaya başladı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Balkanlardan ve İran’dan getirtilen kuyumcu ustaları ile Türk ustaların yanına geç dönemlerde katılan Ermeni ustaların kakma çalma oyma savat telkari hasır mıhlama gibi tekniklerle çalıştıkları Osmanlı takılarının en önemli özelliği İmparatorluğun çoğulcu yapısını yansıtan çeşitliliğiydi ![]() ![]() Türkiye kuyumculuğunun geleceği bugün işte Anadolu’nun bu görkemli takı geleneğinin üzerinde biçimleniyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|