![]() |
Allah'ın Sıfatları |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Allah'ın SıfatlarıKelamcılar çıkmadan önce ne “Allah Subhenehû ve Teala’nın sıfatları” konusu biliniyordu ne de herhangi bir araştırmada izine rastlanmıştı ![]() ![]() ![]() ![]() سُبْحَانَ رَبِّكَ رَبِّ الْعِزَّةِ عَمَّا يَصِفُونَ "Senin güçlü Rabbin onların sıfatlandırdıklarından münezzehtir ![]() لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ "Hiçbir şey O'nun benzeri değildir"[2] تُدْرِكُهُ الأبْصَارُ "Gözler O'nu görmez"[3] Ayrıca Allah Subhenehû ve Teala’nın sıfatları Kur'an-ı Kerimde geçtiği şekilde ancak Kur'an'dan alınır ![]() İlim sıfatı Allah Subhenehû ve Teala’nın şu sözünden alınır: وَعِنْدَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لا يَعْلَمُهَا إِلا هُوَ وَيَعْلَمُ مَا فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَمَا تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلا يَعْلَمُهَا وَلا حَبَّةٍ فِي ظُلُمَاتِ الأرْضِ وَلا رَطْبٍ وَلا يَابِسٍ إِلا فِي كِتَابٍ مُبِينٍ "Gaybın anahtarları O'nun katındadır, onları ancak O bilir ![]() ![]() ![]() Hayat sıfatı da şu ayetlerden alınır: اللَّهُ لا إِلَهَ إِلا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ "Allah, O'ndan başka ilah olmayan diri, her an yaratıklarını gözetip durandır ![]() هُوَ الْحَيُّ لا إِلَهَ إِلا هُوَ "O diridir ![]() ![]() Kudret sıfatı da şu ayetlerden alınır: قُلْ هُوَ الْقَادِرُ عَلَى أَنْ يَبْعَثَ عَلَيْكُمْ عَذَابًا مِنْ فَوْقِكُمْ أَوْ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِكُمْ أَوْ يَلْبِسَكُمْ شِيَعًا "De ki: Üstünüzden ve altınızdan size azap göndermeye, sizi fırka fırka yapmaya kadir olan O'dur ![]() أَوَلَمْ يَرَوْا أَنَّ اللَّهَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضَ قَادِرٌ عَلَى أَنْ يَخْلُقَ مِثْلَهُمْ "Gökleri ve yeri yaratmış olan Allah’ın, onların benzerlerini de yaratmaya kadir olduğunu görmezler mi ![]() İşitmek sıfatı Allahu Teâla’nın şu sözlerinden alınır: إن اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ "Muhakkak ki Allah işitir ve bilir ![]() وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ "Allah işitir ve bilir ![]() Görme sıfatı Allah Subhenehû ve Teala’nın şu sözlerinden alınır: وَأَنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ بَصِيرٌ "Muhakkak ki Allah işitir ve görür ![]() وَكَانَ رَبُّكَ بَصِيرًا "Rabbin her şeyi görür ![]() إِنَّ اللَّهَ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ "Muhakkak ki Allah işitir ve görür ![]() Kelam sıfatı Allah Subhenehû ve Teala’nın şu sözlerinde olduğu gibi alınır: وَكَلَّمَ اللَّهُ مُوسَى تَكْلِيمًا "Allah Musa ile de konuştu ![]() وَلَمَّا جَاءَ مُوسَى لِمِيقَاتِنَا وَكَلَّمَهُ رَبُّهُ "Musa tayin ettiğimiz vakitte gelince ve Rabbi onunla konuşunca ![]() İrade sıfatı Allah Subhenehû ve Teala’nın şu sözlerinden alınır: فَعَّالٌ لِمَا يُرِيدُ "Her dilediğini mutlaka yapandır ![]() إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ "Bir şeyi dilediği zaman, O'nun emri sadece o şeye 'ol' demektir, hemen olur ![]() وَلَكِنَّ اللَّهَ يَفْعَلُ مَا يُرِيدُ "Ancak Allah istediğini yapar ![]() Yaratma sıfatı da Allah Subhenehû ve Teala’nın şu sözlerinden alınır: اللَّهُ خَالِقُ كُلِّ شَيْءٍ "Allah her şeyin yaratıcısıdır"[19] وَخَلَقَ كُلَّ شَيْءٍ فَقَدَّرَهُ "her şeyi yaratmış, ona bir düzen vermiştir ![]() Vahdaniyet, Kıdem ve daha başka sıfatlar Kur'an-ı Kerim'de geçtiği gibi bu sıfatlar da Kur'an-ı Kerim'de geçmektedir ![]() ![]() Kelamcıların ortaya çıkmasıyla Müslümanlar arasına felsefi düşünceler sızınca kelamcılar arasında Allah Subhenehû ve Teala’nın sıfatları konusunda ihtilaflar yayılmaya başladı ![]() Bu konuda Mutezile şöyle demektedir: “Allah Subhenehû ve Teala’nın zatı ve sıfatı tek bir şeydir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Allah'ın Sıfatları |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Allah'ın SıfatlarıAllah'ın Sıfatları Aynı konuda Ehl-i Sünnetin görüşü ise şöyledir: “Allah Sübhanehu ve Teâla zatı ile kaimdir ve ezeli sıfatları vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allahu Teâla’nın sıfatlarının ezeli olmasına gelince: Sonradan olanların varlığının O'nun zatı ile kaim olması imkânsızdır ![]() ![]() Allahu Teâla'nın zatı ile kaim olmasına gelince: Bu, varlık için zaruri olan şeylerdendir ![]() ![]() ![]() ![]() Fakat sıfatın Allah Subhenehû ve Teala’nın kendisi veya kendi dışında olmamasına gelince: Allah Subhenehû ve Teala’nın sıfatları zatının aynı değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ancak Mutezile'nin; ‘her sıfatın kendi kendine var olduğunu söylersen ilahlar çoğalır’ sözüne gelince: Bu durum sıfat, zat olduğu zaman geçerli olur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşte böylece Ehl-i Sünnet, Mutezile'ye karşı aklen, Allah Subhenehû ve Teala’nın sıfatlarının zatının dışında olduğunu ispatlamış oldu ![]() ![]() ![]() ![]() “İlim sıfatı ezeli bir sıfat olup ilimle ilgili bir olay olduğunda bilinenler ortaya çıkar ![]() Kudret sıfatı da ezeli bir sıfat olup kudretle ilgili olaylar olduğunda güçleri etkiler ![]() Hayat da ezeli bir sıfattır ve diri olanın sıhhatli olmasını gerektirir ![]() ![]() İşitmek, işitilenlerle alakalı ezeli bir sıfattır ![]() Görmek, görülenlerle alakalı ezeli bir sıfattır ![]() Hayal ve vehim/kuruntulanma yolunu kullanmadan, duyuların etkisi altında kalmadan ve hevanın aracılığı olmaksızın bu sıfatlarla tam olarak idrak eder ![]() İrade ve meşiet diri olanda var olan bir sıfattır ![]() ![]() Kelam da ezeli bir sıfat olup Kur'an diye isimlendirilen kelam sıfatının bir ifade şeklidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ehl–i Sünnet, Allah Subhenehû ve Teala’ya ait ezeli sıfatları ispatladıktan sonra Allah Subhenehû ve Teala’nın sıfatlarının ne anlama geldiğini de böylece açıkladı ![]() ![]() “Allah Subhenehû ve Teala’nın; kadir, âlim ve muhit olduğu ispatlandığına göre, Allah Subhenehû ve Teala’nın zatında ve sıfatında da herhangi bir değişiklik olmayacaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mutezile'nin bu itirazı üzerine Ehl-i Sünnet Mutezile'ye şöyle cevap vermiştir: “Allah Subhenehû ve Teala’nın kudretinin eşyayla ilgili iki yönü vardır: a- Bilfiil takdir olunanın varlığını gerektirmeyen ezeli kudret, b- Bilfiil takdir olunanın varlığını gerektiren sonradan ortaya çıkan; Kudret, bir şeye taalluk ettiği/ilgi alanına aldığı zaman o şeyi var eder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İlim sıfatına gelince; İlmin ilgi alanına alma imkânına sahip olduğu her şey bilfiil bilinendir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşte, böylece bir taraftan kelamcılardan Mutezile, diğer taraftan da Ehl-i Sünnet arasında "Kaza ve Kader" meselesinde olduğu gibi “Allah Subhenehû ve Teala’nın sıfatları” konusunda da bir tartışma patlak verdi ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Allah'ın Sıfatları |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Allah'ın SıfatlarıAllah'ın Sıfatları Ancak Ehl-i Sünnet de Mutezile'nin düştüğü aynı hataya düşerek, aynı platformda yani aklın kavrayabildiği ve kavrayamadığı, duyu organlarının hissedebildiği ve hissedemediği konular üzerinde tartışarak, sözlerini desteklemek için Kur'an ayetlerini kullanarak ve görüşlerine ters düşen ayet ve hadisleri de tevil ederek, tartışma konusu olan her konuya aklı esas alarak cevaplar verme yanılgısına düşmüştür ![]() ![]() Anlaşıldığına göre kelamcıları araştırmada bu metodu takip etmeye sürükleyen sebepler iki tanedir ![]() 1- Aklın tarifini yapamamış olmaları, 2- Hakikatleri kavramada Kur'an metodu ile felsefecilerin metodu arasındaki ayırımı yapamamış olmaları ![]() Kelamcıların aklı tarif edemedikleri, yaptıkları akıl tarifinde açıkça görülmektedir ![]() "Akıl, nefis ve idrakler için bir kuvvettir ![]() ![]() ![]() ![]() Kelamcıların akla bu şekilde anlamlar yükleyip ardından da çeşitli nazariyeler ve önermelerle varlığı olmayan sonuçlar çıkarmaları ve kendi kendine işte bu sonucu akıl idrak etmektedir demeleri garipsenmemelidir ![]() ![]() ![]() Bu nedenle Mutezile'nin: "Allah Subhenehû ve Teala’nın ezeli kudretinin sonradan olan takdir edilene ilişkilendirilmesi kudret sıfatını hadis kılar" deyip bunu da akli araştırma ve akli sonuç saymaları garipsenmemelidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eğer kelamcılar aklın manasını gerçek bir şekilde kavrayabilmiş olsalardı; varsayıma dayalı bu araştırmalara girme, soyut şeylerin üzerine başka soyut şeylerin kurulmasından ibaret olan ve akli hakikatler diye isimlendirilen, vakıası idrak edilemeyen sonuçlara varma yanılgısına düşmeyeceklerdi ![]() İşte, şimdi çağımızda aklın tarifi bizlerde açıklığa kavuşmuş durumdadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1- Sağlam bir beyin, 2- Duyu organları, 3- Vakıa, 4- Bu vakıayı yorumlamaya yarayacak ön bilgiler ![]() Her ne kadar dört unsurdan birinin olmadığı yerde mantıki araştırmadan veya hayal ve kuruntudan söz etmek mümkün ise de bu dört unsurdan birisinin olmadığı bir yerde akli araştırmadan söz etmek kesinlikle mümkün değildir ![]() ![]() ![]() ![]() Kelamcıların akli araştırmada Kur'an'ın metodu ile felsefecilerin metodunu birbirinden ayıramamalarına gelince; Hem Kur'an hem de felsefeciler ilahiyatla alakalı konulardan bahsetmektedir ![]() ![]() Felsefeciler kâinat yerine kâinat ötesi konuları araştırdılar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Oysa araştırmada takip edilen bu metot Kur'an'ın metoduna ters düşmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu metodu takip eden ve anlayan Sahabeler, İslâm risaleti ile kendileri mutlu oldukları gibi diğer insanların da mutlu olmaları için İslâm risaletini diğer insanlara taşımaya koyuldular ![]() ![]() Yunan felsefesine ve diğer milletlere ait felsefi düşünceler Müslümanlar arasına sızdığında “kelamcılar” diye bilinen bir grup oluştu ve bu grup akli araştırma metodunu değiştirdiler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu nedenle tüm kelamcıların Allah Subhenehû ve Teala’nın sıfatları hakkında yaptıkları araştırmalar, yersiz ve kesinlikle yanlış bir araştırmadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() -------------------------------------------------------------------------------- [1] Saffat: 180 [2] Şura: 11 [3] En'am: 103 [4] En'am: 59 [5] Âl-i İmran: 2 [6] Ğafir: 65 [7] En'am: 65 [8] İsra: 99 [9] Enfal: 17 [10] Bakara: 224 [11] Hacc: 61 [12] Furkan: 20 [13] Mü’min-20 [14] Nisa: 164 [15] Araf: 143 [16] Buruc: 16 [17] Yasin2 [18] Bakara-253 [19] Zümer: 62 [20] Furkan: 2 |
![]() |
![]() |
|