|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
ahmet, çizdiği, hududullahallah’in, sınırlar, taşgetiren |
![]() |
Hududullah-Allah’İn Çizdiği Sınırlar- - Ahmet Taşgetiren |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Hududullah-Allah’İn Çizdiği Sınırlar- - Ahmet TaşgetirenHududullah-Allah’ın Çizdiği Sınırlar– Ahmet Taşgetiren Kur'an-ı Kerim'de yer alan anahtar kavramlardan birisi de “Hududullah” kavramıdır ![]() “Hududullah”, “Allah'ın sınırları” anlamına gelmektedir ![]() Allah ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allah ![]() ![]() ![]() ![]() “Tilke hududullah! İşte bunlar Allah'ın sınır çizgileridir” diyor ![]() Sonra ekliyor: “Bunları tecavüz etmeyin, aşmayın, çiğnemeyin!” Hatta öte tarafa geçme ihtimalini dikkate alarak “Bunlara yaklaşmayın ![]() ![]() Sınırların muhafazasını - korunmasını,tevbe hassasiyeti, ibadete devam kararlılığı, rüku ve secde itinası, emr bil maruf gayreti ile yanyana zikrediyor ve bütün bunları mü'minlerin layık olduğu müjdeye layık görüyor ![]() Sonra sınırları aşıp aşmamayı “Allah'a ve Peygamberine itaat veya isyan” hadisesi olarak değerlendiriyor ![]() Sonra sınırları aşanlara yönelik hükmü bildiriyor: “Onlar zalimlerdir ![]() Sonra “sınır hassasiyeti”ne sahip olanların büyük ve ebedi bir kurtuluşa, cennete ulaşacaklarını, “isyan ederek sınırları çiğneyenler”in ise zillete, helâke, alçaltıcı bir azaba, ebedi bir ateşe konacağını bildiriyor ![]() Kur'an diline kalb kulağı ile yaklaştığımızda anlıyoruz ki, Halikı zülcelal, “Hududullah”a riayet konusunda insandan büyük bir itina bekliyor ![]() İnsanın ebedi alem notu “Hududullah”a riayeti ölçüsünde verilecek sanki ![]() Allah Rasulü (s ![]() ![]() ![]() Peki “Hududullah – Allah'ın belirlediği sınırlar” içinde neler var? Kur'an'da, “Hududullah” ifadesinin geçtiği yerlere baktığımızda bazı özel alanlar için “sınır” hassasiyeti getirildiği görülse bile gerçekte, dinin ana mantığına bakıldığında “ilahi sınırlar”ınAllah Teala ve O'nun Kutlu Elçisi tarafından insanoğluna hayat çerçevesi olarak sunulan her şeyi ifade ettiğini düşünmek mümkün ![]() ![]() ![]() Kur'an'da “Hududullah”ın geçtiği yerler, insanın basit günlük hayatından, savaşa katılmak gibi can ve mal imtihanına kadar dünyada karşılaşabileceği hemen tüm hayat çerçevesini kapsıyor ![]() -Boşanırken kadın – erkek hukuku, iddete riayet, yeniden evlenebilme şartları ![]() ![]() ![]() -Ramazan gecelerinde veya itikaf halinde eşlerin birbirine yaklaşması - yaklaşmaması, -Miras paylarının tanzimi ![]() ![]() ![]() -Peygamber savaşa çağırdığında bireysel hesapların yapılıp yapılamayacağı ![]() ![]() ![]() Çok net olarak belli ki, tüm bu alanlar dünyevi meseleler alanı halindedir ve tüm bu alanlarda Allah Teala tarafından çizilmiş sınırlar, diğer bir ifadeyle bildirilmiş ölçüler vardır ![]() Kur'an'da neden “Hududullah”ın altı çizgiliyor ve onların ihlal edilmesi karşısında ilahi müeyyideler zikrediliyor? Birincisi, o çağlarda güce dayalı kemikleşmiş gelenekler mevcut ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İkincisi, insan, arzularının sesini dinliyor veya arzularının derin etkisi altında akıl yürütüyor ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Hududullah-Allah’İn Çizdiği Sınırlar- - Ahmet Taşgetiren |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Hududullah-Allah’İn Çizdiği Sınırlar- - Ahmet Taşgetiren“İnsan kendisini müstağni gördüğünde azgınlığa yönelir” deniyor Kur'an'da ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zamanımız, insanoğlunun “hududullah şuuru”nun, yani dünyadaki varoluş hikmetinin kendisine bağlandığı disiplinin ciddi biçimde aşındığı bir duruma şahitlik ediyor ![]() 19 ![]() ![]() “Tanrı öldü” dedi Niçe ![]() ![]() ![]() ![]() Pozitivizmin babası August Comte, insanın ulaştığı gelişme seyrinde “dinin miadını doldurduğu” tezini işledi ![]() ![]() ![]() Materyalizm, pozitivizmin açtığı çığırda bir başka savaş başlattı yaratılış ve Yaratıcı inancına karşı ![]() ![]() ![]() İnsan, bir müteal (aşkın) kudrete karşı başkaldırma halindeydi ![]() Yer yer kilise otoritesine karşı isyan, Tanrı buyruğuna isyan haline dönüştü ![]() Sonra bu felsefi zeminde dünyayı tanzim işine soyundu insan ![]() ![]() ![]() ![]() Pıtırak gibi toplumsal sistem projeleri çıktı ortaya ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bugün yeryüzü hakimleri onlar ![]() İnsan kuşatılmış durumda ve onlar insanı, neredeyse kılcal damarlarına kadar belirleme iddiasındalar ![]() Oysa insan'ın Rabbi ile ilişkisi ne Niçe'nin tasavvurundaki gibi ölmüş, ne de Comte'un dediği gibi miadını doldurmuş bir ilişki ![]() İnsanın zihninden bir “Yaratıcıya inanma” fikri silinmiş değil ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ama bu, insanın, hayatını tanzim için de Yaratıcının mesajlarına başvurduğu anlamına gelmiyor ![]() ![]() ![]() İşte böyle bir ahvalde, “Hududullaha riayet” çağrısını, İslam'ın, Kur'an'ın, insanı yeniden yeniden “fıtrat mecrası”na yönlendirme çağrısı olarak okumak gerekiyor ![]() Bu durumda, Allah'a inanan, O'nun insan için değer belirleyen Kudret olduğunu kabul eden her insan, hayatının her alanı için bir sınır arayışına girecek ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kur'an'ın insana öğrettiği “Bana Allah yeter” (Tevbe, 129) ifadesibir itmi'nanı, Allah'ın mesajlarıyla gerçekleşen bir doyumu ifade ediyor ![]() ![]() arayışına girdi ![]() ![]() “Âllah'ın çizdiği sınırlar önünde durun ve ilahi hududu çiğnemekten sakının ![]() Bir sözü de şöyle: “Cesedin şerefi, akıl denilen kıymettar varlıktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bugün yeryüzünde bir insanlık taraması yapılsa, insanlık şerefine ne kadar, kesafet ve sıklet yığınına ne kadar pay düşer acaba? Zor bir soru değil mi? Altınoluk Dergisi 2005 |
![]() |
![]() |
|