![]() |
Rabbimizi Tanımanın Yolu |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Rabbimizi Tanımanın Yoluİmam-ı Gazali Hz'nin Kimya-yı Saadet kitabının bir bölümüdür KENDİNİ BİLMEK, ALLAH'Ü TEÂLÂ'YI BİLMENİN ANAHTARIDIR Bil ki, geçmiş peygamberlerin kitaplarında, insana hitab eden şu söz meşhurdur: «Ey insan! Rabbini tanımak için kendini tanı» ![]() ![]() Bu söz şuna işarettir ki, insanın kendisi bir aynadır, ona bakan, Hakkı görür! Birçok insan kendine bakar ve fakat Hakkı göremez ![]() ![]() Bu da iki şekildedir: Biri çok derindir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu, şöyle izah edilir: Her şeyden önce kendini varlığıyla bilince anlar ki, bundan önce, nice yıllar geçmiştir ![]() ![]() ![]() Hakıykat, biz insanı birbiriyle karışık bir damla sudan yarattık ![]() ![]() ![]() İnsanın kendi aslından anlayabildiği, varlığından önce nutfe olmasıdır ![]() Fena kokulu bir damla su; onda akıl, kulak, göz, baş, el, ayak, dil, damar, sinir, kemik, deri ve et gibi şeyler yoktur ![]() ![]() Fakat, bütün bu akıllara durgunluk veren hâller onda meydana gelmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Bir kısmını anlattığımız bedenindeki zahirî ve bâtınî şaşılacak hâllere bakınca, kendini yaratanın kudretini görür ve bilir ki, her bakımdan tam bir kudret [yaratan] vardır, istediğini, istediği gibi yaratır ![]() ![]() Kendinde olan akıl almaz bu inceliklere ve âzalarının faydalarına ve herbirinin ne hikmetle yaratıldığına, el, ayak, göz, dil ve diş gibi zahirî azalarına, dalak, ciğer ve öd kesesine ve buna benzer diğer iç azalarına bakınca, kendini yaratanın ilmini bilip her bakımdan tam ve her şeyi kuşatmakta olduğunu ve yine böyle bir âlimin bildiğinin hiçbir şey olmadığım anlar ![]() Çünkü, bütün akıllıların aklı bir araya gelse, onlara uzun ömür verilse, bu azalardan birini, yaratılışında olduğu şekilden çıkarıp daha iyi yapmayı düşünseler, yapamazlar! Meselâ, yenilen şeyleri kesmek için keskin olan ön dişlerini, ezmek ve öğütmek için uçları düz olan azı dişlerini, değirmene ezebileceği, öğütebileceği şeyleri atan dil küreğini, dilin altında bulunup, icabettiği vakitte yemekleri ıslatacak, hamur hâline getirecek kadar salgı yapan kuvvetini, sonra boğaza gidip, orada da kalmamasını, bütün dünyanın akıllıları, bundan daha mütekâmil ve bundan daha iyi bir başka şekilde yapamazlar ![]() Elin beş parmağı da bunun gibidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eğer cihanın âlimleri bu parmakların yaratılışında bir başka şekil düşünseler, meselâ hepsi aynı hizada, yahut üçü bir tarafta, ikisi bir tarafta, yahut beş yerine altı veya dört olması icabederdi, yahut boğumlar üç veya dört olması lâzım gelirdi deseler veya düşünseler, böyle düşünce ve sözleri eksik olup, Allahü Teâlâ'nm bu yarattığı en mütekâmilidir ![]() ![]() İnsanın, her bir parçasında bunun gibi hikmetler, faydalar vardır ![]() ![]() İnsan kendi ihtiyaçlarına, önce yemeye, giymeye ve meskene bakınca ve yenecek şeylerin yağmura, rüzgâra, buluta, sıcağa ve soğuğa muhtaç olduğuna dikkat edince, onu salâha kavuşturacak san'atlara ve san'at için lâzım olan demir, tahta, bakır, pirinç ve diğer âletlere ve bu aletlerin nasıl yapıldığına dair bilgilere bakar ![]() Sonra bütün bu yaratılan ve yapılanlardaki şeklin tamamlığına ve güzelliğinin mükemmeliyetine bakar ![]() ![]() Buradan bir husus daha bilinir: Velilerin [Allah dostlarının] hayatı Allahü Tealâ' iledir ![]() ![]() ![]() Bunun gibi, Peygamber Efendimiz buyurdu ki: «Allahü Teâlâ'nın kullarına, şefkati, bir annenin süt emzirdiği çocuğuna şefkatinden daha çoktur» ![]() O hâlde, kendi zâtının zuhurundan, Allahü Teâlâ'nm zâtını görür ![]() ![]() ![]() Zaruri olarak, yahut ihtiyaç olarak, yahut, iyilik ve güzellik için olanların hepsinin kendinde yaratıldığını ve bir arada bulunduğunu anlayınca, Allahü Teâlâ'nm lütuf ve rahmetini görür, işte bunun için kendini tanımak, Allahü Teâlâ'yı bilmenin anahtarı olur ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Rabbimizi Tanımanın Yolu |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Rabbimizi Tanımanın YoluAllah'ü Teâlâ'nın sıfatlarını, kendi sıfatlarından, ve zâtını, kendi zâtından bildiği gibi, Allahü Teâlâ'nın tenzih ve takdisini de kendi tenzih ve takdisinden bilir ![]() Allah'ü Teâlâ hakkında tenzîh ve takdisin mânâsı, vehme ve hayâle gelen her şeyden beri, mukaddes ve yüksek olmasıdır ![]() ![]() İnsan, bunun numunesini kendinde görebilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yaratılış icabı sorulacak olan (nasıl bir şeydir?) in mânâsı, şekli nasıldır, küçük müdür, büyük müdür? demektir ![]() ![]() Nasıldır sorusunun kendisine sorulamayacağı bir şeyi bilmek istersen, kendi hakikatine bak ![]() ![]() Bir kimse, «Ruh nasıl şeydir?» diye sorsa, cevabı, «Nasıl demenin ona yolu yoktur!» olur ![]() Kendini bu sıfatlarla bilince, Allahü Teâlâ'nın bu takdis ve tenzihe daha lâyık olduğunu anlarsın, insanlar nasıl olduğu bilinmeyen bir varlığa şaşarlar, işte kendileri öyledir ve kendilerini bilmezler! Hattâ insan kendi bedenine dikkat ederse, nasıl olduğu bilinmeyen binlerce şey bulur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hattâ bir kimse sesin hakikatini öğrenmeye çalışsa, yahut kokunun ve tadmanın hakikatinin nasıl olduğunu bilmek istese, bilemez ![]() ![]() ![]() ![]() Çünkü ses, gözün nasibi olmaktan münezzehtir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Akli ilimlerden bahseden kitablarımızda uzun uzun anlattık ![]() ![]() ![]() İnsan bilir ki, ruh vardır ve bedenin padişahıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allah'ü Teâlâ'nın tenzihini bildiren diğer bir husus da, ona hiçbir yer izafe edilmemesidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çünkü, o zaman, o da bölünebilir bir hâl alır! Hiçbir uzuvda olduğu söylenemediği hâlde, hiçbir uzuv onun tasarrufunun dışında kalmaz ![]() ![]() ![]() Hususan, bütün kâinat, kâinatın hâkimi olan Allahü Teâlâ'nın tasarrufundadır ![]() ![]() ![]() Buna ise izin yoktur ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Rabbimizi Tanımanın Yolu |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Rabbimizi Tanımanın YoluAllahü Teâlâ'nın zâtının var olduğu, sıfatları, nasıl ve ne gibi sorulardan münezzeh ve mukaddes olduğu, bir yerde olmaktan münezzeh olduğu, hepsinin anahtarı insanın kendi nefsini tanımak olduğu anlaşılınca, bilmekten, tanımaktan bir kısım kalmış oluyor ![]() ![]() Allahü Teâlâ'yı tanımakta, bu mühim bir bahistir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Önce kendini tanı ve bir işine dikkat et ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çünkü o, Allahü Teâlâ'yı bilme, anlama yeridir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu işin başlangıcında sende bir istek meydana geldiği gibi, her işin evvelinde Allahü Teâlâ'nın sıfatlarından bir sıfat vardır; buna-irâde denir ![]() Bu irâdenin ilk eseri, kalbinde meydana geldiği ve sonra diğer yerlere ulaştığı gibi; Allahü Teâlâ'nın irâdesinin eseri de önce Arş'ta meydana gelir, sonra diğer yerlere ulaşır, Buhar gibi bir cism-i lâtîf kalb damarlarıyla bu eseri beyne ulaştırdığı gibi —ki bu cisme ruh derler—, Allahü Teâlâ'nm lâtif bir cevheri de o eseri Arş'a-ulaştırır; Arş'tan da, Kürsi'ye ulaştırır ![]() ![]() Kalbin eserinin beyne ulaşması, beynin kalbin tesiri [etkisi] ve tasarrufu altında olması gibi, irâde eseri önce Allahü Teâlâ'dan Kürsi'ye ulaşır; Kürsî ise Arş'ın altındadır ![]() ![]() ![]() Beyin kuvveti vücut kirişlerini [veterleri], kasları ve parmak sinirlerini harekete getirdiği gibi, melek denen bu lâtif cevherler, yıldızlar ve onların şuaları vasıtasiyle süfli olan âleme gelir ve oradaki dört unsuru harekete geçirir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eğer yaşlılık olmasaydı, kat'iyyen şekil olmazdı ![]() ![]() ![]() Bedende bütün işler önce kalbde zahir olduğu ve sonra bütün azalara dağıldığı gibi, madde alemindeki işler de evvelâ Arş'ta meydana gelir ve Arş'tan bütün madde âlemine ulaşır ![]() ![]() ![]() Kalbine galib olup, işlerin doğru olduğu ve böylece bütün beden memleketini güzel idare ettiğin gibi, Allahü Teâlâ Arş'ın yaratılmasında Arş'a galib olup, Arş'ı doğrulttu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bil ki, bunların hepsi doğrudur ![]() ![]() ![]() Muhakkak bilmelisin ki, padişahı ve padişahlığı padişahlardan başkası bilmez ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Seni tek ve nasıl olduğu belli olmayan şekilde yarattı ve hepsine padişah eyledi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Rabbimizi Tanımanın Yolu |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Rabbimizi Tanımanın YoluBu zavallı ve nasipsiz tabiiyyeciler [tabiatçılar] ve müneccimler [astrologlar, astronomi ile uğraşanlar], işleri, tabiata ve yıldızlara havale eylediler ![]() ![]() ![]() ![]() Sonra gelen ikinci karıncanın, gözü daha açık ve görüş mesafesi daha fazladır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Madde âleminde, müneccimler ve tabiiyyeciler arasındaki fark, bir ihtilâf mevzuu olduğu gibi, ruhlar âlemine yükselen insanlar arasında da bu ihtilâf vardır ![]() ![]() ![]() Böylece ruhlar âlemine yükselme yolu onlara kapandı ![]() ![]() ![]() ![]() Hususan, İbrahim aleyhisselâm hakkında Allahü Teâlâ şöyle bildirdi: «Böylece İbrahim'e göklerin ve yerin melekûtunu gösterdik» ![]() ![]() ![]() ![]() Bunun için Peygamberimiz (sallâllahü aleyhi ve sellem) buyurdu: «Muhakkak ki, Allahü Teâlâ için yetmiş nur perdesi vardır ![]() ![]() Maksadımız, zavallı tabiiyyecilerin bir şeyi, sıcaklığa, yaşlığa, soğukluğa ve kuruluğa havale etmelerini bildirmektir ![]() ![]() Fakat yanılmalarının sebebi, kısa görüşlü olması ve ilk merhalede takılıp kalmalarıdır ![]() ![]() ![]() Çünkü, güneş dünyayı aydınlatan ve ısıtan bir yıldızdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu, islâmiyet'e dokunmaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bunlar beyinde bulunan bir kuvvet merkezi tarafından, etrafın tahriki altında iş yapan sinirler gibidir ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Rabbimizi Tanımanın Yolu |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Rabbimizi Tanımanın Yoluİnsanlar arasındaki ayrılıkların çoğu, hepsinin sözünde bir sebeple doğruluk bulunmasıdır ![]() ![]() ![]() Şehirdeki körler fili elle tanıyacaklarını zannettiler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bunun gibi, müneccimler ve tabiblerden her birinin gözü Allahü Teâlâ'nm huzurunda hizmet görenlerden birine takıldı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Rabbimizi Tanımanın Yolu |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Rabbimizi Tanımanın YoluYıldızlar, uydular, on ikiye ayrılan yıldızlar semâsının burçları ve hepsinin ötesinde, çok uzağında olan Arş, bir yönden bir padişaha benzemektedir ki, vezirin oturduğu hususi bir odası, bu odanın etrafında on iki pencereli bir salon vardır ![]() ![]() ![]() ![]() Bu dört piyade ellerine verilen dört kemendi atarlar ve bir grubu, emre uyarak o hazrete gönderir, bir grubu ise o huzurdan uzaklaştırırlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() On iki burç, on iki penceredir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Meselâ, bir kimseye yüzünü dünyadan döndürecek, üzüntü ve korku kaplayacak, dünya nimetleri kalbine iyi gelmeyecek ve akıbetinin üzüntüsü kendisini istilâ edecek bir hâl olursa, hekim, bu hasta oldu der ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sevda Merih ile aralarında beğenilmeyen bir uygunluğun vâki olduğu Utarit yıldızından zahir olur ![]() ![]() ![]() ![]() Allahü Teâlâ'nm huzurunda saadetinde karar verilen kimse için, Utarit ve Merih denen iki usta ve işgüzar nakîbi, bu piyadelerden biri olan havaya kuruluk kemendini atmak, onun başına ve beynine düşürmek ve yüzünü bütün dünya lezzetlerinden çevirmek, korku ve elem kamçısı ve irâde ve istek dizginleri ile onu Allahü Teâlâ'nın huzuruna davet için gönderirler ![]() ![]() Bilâkis bu, memleketin her tarafını kuşatan, O hazretin âmil, nakîb hizmetçilerini içine alan, her birinin ne iş yaptığını ve hangi emirle hareket ettiğini; insanları nereye çağırıp, neden menettiğini bilen peygamberlik makamına mahsus ilim denizinden çıkmaktadır ![]() O hâlde hepsinin söylediği doğrudur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() O hâlde evvelki misâl, kendi bedeni içinde insanın padişahlığının, bu misâl de, bedenin dışındaki memleketin doğru yolda olduğunu göstermektedir ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Rabbimizi Tanımanın Yolu |
![]() |
![]() |
#7 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Rabbimizi Tanımanın Yoluselamünaleyküm YUSUF kardeşimiz ![]() ![]() ![]() Bu sayfayı yazmaya başladığınız günden beri takip ediyorum ![]() ![]() ![]() En az bu paylaşımınız kadar faydalı ve önemli diğer yazılarınızın da takipçisiyim ![]() ![]() Rabbimiz emeklerinizi zayi etmesin ![]() ![]() Allah Celle Celalühe emanet olunuz ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Rabbimizi Tanımanın Yolu |
![]() |
![]() |
#8 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Rabbimizi Tanımanın YoluVe Aleyküm Selam Ve Rahmetullahi GEVHER kardeşim Katkınızdan dolayı mevla sizdende razı olsun inşaAllah Duanıza canı gönülden amin diyorum Bu aralar yogunlugumuzdan dolayı konuları devam ettiremedik ama inşaAllah elimizden geldiğince mevla nasip ettiği sürece konuları tamamlayacağız Allah'ın rahmeti bereketi üzerinize olsun Allah'u tealaya emanet olun GEVHER´isimli üyeden Alıntı selamünaleyküm YUSUF kardeşimiz ![]() ![]() ![]() Bu sayfayı yazmaya başladığınız günden beri takip ediyorum ![]() ![]() ![]() En az bu paylaşımınız kadar faydalı ve önemli diğer yazılarınızın da takipçisiyim ![]() ![]() Rabbimiz emeklerinizi zayi etmesin ![]() ![]() Allah Celle Celalühe emanet olunuz ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Rabbimizi Tanımanın Yolu |
![]() |
![]() |
#9 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Rabbimizi Tanımanın YoluŞimdi şu dört muhtasar kelimenin mânâsını bilmeye sıra geldi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kendi padişahlığından, hâkimiyetinden, onun hâkimiyetini, padişahlığının tafsilini, bütün sebep ve vasıtaların, kâtibin elindeki kalem gibi onun emrinde olduğunu anlayınca, Elhamdülillâh'ın mânâsını bilirsin ![]() ![]() ![]() Hiç kimsenin kendi başına buyruk olmadığını anlayınca, La ilâhe illâllah'ın mânâsını bilirsin ![]() Şimdi Allahu Ekber'in mânâsını anlamana sıra geldi ![]() ![]() ![]() ![]() Bunun mânası bir başkasından daha büyüktür, demek değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hattâ, bütün yarattıklarına benzemekten berî ve uzaktır ![]() ![]() ![]() Bu numune şuna benzer ![]() ![]() ![]() ![]() Halbuki padişahlığın lezzetinin, cirit atmakla hiç alâkası olmadığını herkes bilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Rabbimizi Tanımanın Yolu |
![]() |
![]() |
#10 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Rabbimizi Tanımanın YoluAllahü Teâlâ'yı tanımayı anlatmak uzundur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Marifet ve çok zikir olmaksızın Allah sevgisi kalbde galib olmaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zikrin kalbi istilâsı, ibadete devamla olur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bütün ameller ibadet olmaya lâyık değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Demek ki, şeriata uymak, hudut ve ahkâmını gözetmek, saadet yolunun anahtarıdır ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|