|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
aklanmasinin, ceza, değerlerinin, genel, genelge, hakkinda, işleri, kaynaklanan, malvarliği, müdürlüğü, suçlar, suçtan, önlenmesi, örgütlü |
![]() |
Örgütlü Suçlar Ve Suçtan Kaynaklanan Malvarliği Değerlerinin Aklanmasinin Önlenmesi Hakkinda Genelge (Ceza İşleri Genel Müdürlüğü) |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Örgütlü Suçlar Ve Suçtan Kaynaklanan Malvarliği Değerlerinin Aklanmasinin Önlenmesi Hakkinda Genelge (Ceza İşleri Genel Müdürlüğü)ÖRGÜTLÜ SUÇLAR VE SUÇTAN KAYNAKLANAN MALVARLIĞI DEĞERLERİNİN AKLANMASININ ÖNLENMESİ HAKKINDA GENELGE (CEZA İŞLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ) ÖRGÜTLÜ SUÇLAR VE SUÇTAN KAYNAKLANAN MALVARLIĞI DEĞERLERİNİN AKLANMASININ ÖNLENMESİ HAKKINDA GENELGE (CEZA İŞLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ) T ![]() ![]() ADALET BAKANLIĞI Ceza İşleri Genel Müdürlüğü Sayı : B ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Konu : Örgütlü suçlar ve suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerinin aklanmasının önlenmesi [/b]GENELGE No : 6 Organize suç örgütleri, ulusal ve uluslararası düzeyde organizasyon oluşturmak suretiyle kanunlara aykırı biçimde haksız menfaat veya yüksek kazanç sağlamak amacıyla hareket ederek, kamunun barışı ve sükûnunu esaslı bir biçimde ihlâl eder nitelikte ortaya çıkmış bulunmaktadır ![]() Bu tür suç örgütleri, gerçek hedefleri olan haksız menfaati elde edebilmek için; toplum içinde kanun dışı ticareti teşkilâtlandırarak kadın ticareti yapmak, ********** madde trafiğini yönlendirmek ve kaçakçılığını yapmak, silâh ve tarihî eser kaçakçılığı yapmak, çek-senet tahsil etmek, karapara aklamak, zorla borç senedi imzalatmak, bir kısım kamu görevlilerini örgüt içerisine alarak ortakları hâline getirmek, dolandırıcılık ve rüşvet gibi suçlar işlemektedirler ![]() Diğer yandan; bu örgütler işledikleri suçlardan elde ettikleri malvarlığı değerlerini, meşrû bir yolla elde edildiği konusunda kanaat uyandırarak ekonomik hayata soktukları, bu suretle suç işlemenin kazanç elde etme açısından cazip bir yol olarak görülmesine sebep oldukları gözlenmektedir ![]() Suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerinin aklanmasının önlenmesi, suç delillerinin değiştirilmesi, gizlenmesi ve suç işleyenlerin kanunlarla öngörülen cezalardan bu yöntemler kullanılmak suretiyle kaçmasının önlenebilmesi için, çeşitli ülkeler tarafından hukukî düzenlemeler yapma yoluna gidilmiş, bu alanda çeşitli uluslararası belgeler imzalanmış, ********** ve Psikotrop Maddelerin Kaçakçılığına Karşı Birleşmiş Milletler Sözleşmesi, Birleşmiş Milletler Genel Kurulu'nun 19/12/1988 tarihli toplantısında kabul edilmiş, ülkemiz de bu sözleşmeye 22/11/1995 tarihli ve 4136 sayılı Kanun'la taraf olmuştur ![]() Temmuz 1989 tarihinde Paris'te bir araya gelen sanayileşmiş yedi Devletin (Amerika Birleşik Devletleri, Japonya, Almanya, Fransa, İngiltere, İtalya, Kanada) Başkan ve Başbakanları ve Avrupa Topluluğu Komisyon Başkanı, karaparanın aklanması ile mücadele amacıyla, İsveç, Hollanda, Belçika, Lüksemburg, İsviçre, Avusturya, İspanya, Avustralya temsilcilerinin de iştirak ettikleri toplantıda Karaparanın Aklanması Konusunda Malî Eylem Grubu'nu (Financial Action Task Force on Money Laundering-FATF) oluşturmuşlardır ![]() ![]() Bilindiği üzere, 5320 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun Yürürlük ve Uygulama Şekli Hakkında Kanun'un, "Yürürlükten kaldırılan kanunlar" kenar başlıklı 18'inci maddesinin (d) bendi gereğince 30 ![]() ![]() ![]() Ayrıca, 4208 sayılı Karaparanın Aklanmasının Önlenmesine Dair Kanun'un bazı maddeleri 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu ile değiştirilmiştir ![]() 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu'nun 282'nci maddesinde suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama suçu düzenlenmiş, "alt sınırı bir yıl veya daha fazla hapis cezasını gerektiren suçlar" şeklinde yapılan değişiklik ile öncül suçların kapsamı genişletilmiş ve 55'inci maddesinde kazanç müsaderesine ilişkin hükme yer verilmiştir ![]() Bu tür suçlarla daha etkin mücadele edilebilmesi için de, 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu'nun 128'inci maddesinde taşınmazlara, hak ve alacaklara elkoyma, 133'üncü maddesinde şirket yönetimi için kayyım tayini, 135'inci maddesinde iletişimin tespiti, dinlenmesi ve kayda alınması, 139'uncu maddesinde gizli soruşturmacı görevlendirilmesi, 140'ıncı maddesinde de teknik araçlarla izleme yöntemlerine başvurulabileceği hususu düzenlenmiş bulunmaktadır ![]() Anılan Kanun'un 250'nci maddesinin birinci fıkrasının; (a) bendinde; "Türk Ceza Kanununda yer alan; örgüt faaliyeti çerçevesinde işlenen ********** veya uyarıcı madde imal ve ticareti suçu", (b) bendinde; "Haksız ekonomik çıkar sağlamak amacıyla kurulmuş bir örgütün faaliyeti çerçevesinde cebir ve tehdit uygulanarak işlenen suçlar", Dolayısıyla açılan davaların; Adalet Bakanlığının teklifi üzerine Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulunca yargı çevresi birden çok ili kapsayacak şekilde belirlenecek illerde görevlendirilecek ağır ceza mahkemelerinde görüleceği, 251'inci maddesinde; görev sırasında veya görevden dolayı işlenmiş olsa bile 250'nci madde kapsamına giren suçlarda soruşturmaların, Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulunca bu suçların soruşturma ve kovuşturmasında görevlendirilen Cumhuriyet savcılarınca bizzat ve doğrudan yapılacağı, Ayrıntılı bir şekilde düzenlenmiş bulunmaktadır ![]() Bu bağlamda; suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerinin aklanmasının önlenmesi ve örgütlü suçlara ilişkin işlemleri takip etmek ve ilgili kurumlar ile Cumhuriyet Başsavcılıkları arasında koordinasyonu sağlamak amacıyla Bakanlığımız Ceza İşleri Genel Müdürlüğü bünyesinde "Örgütlü Suçlar Takip Bürosu" kurulmuş ve görevini devam ettirmektedir ![]() Bu itibarla; Sözü edilen suçlarla daha etkili ve kararlı mücadele edilebilmesi, suç faillerinin yakalanması, bağlantılarının ortaya çıkartılması, suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerine el konularak zapt ve müsaderesi, hak ve alacaklarına tedbir konulabilmesinin temini için; 1- Bu tür suçlarla ilgili soruşturmaların kolluk makam ve memurlarıyla gerekli koordinasyon sağlanmak suretiyle bizzat Cumhuriyet başsavcıları veya görevlendirecekleri Cumhuriyet savcıları tarafından yürütülmesi, 2- Suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerinin, yurt dışına çıkarılıp çıkarılmadığı veya bunların gayrimeşru kaynağını gizlemek ve meşru bir yolla elde edildiği konusunda kanaat uyandırmak maksadıyla çeşitli işlemlere tâbi tutulup tutulmadığının araştırılması, soruşturulması, şüphelinin tüm malvarlıklarının tespit edilmesi, 3- Suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerinin aklanması suçlarının takibinde 4208 sayılı Kanun'un 3'üncü maddesinde görev ve yetkileri belirlenen Malî Suçları Araştırma Kurulu Başkanlığı ile gerekli koordinasyon sağlanarak ciddî emarelerin tespiti hâlinde, soruşturma evrakının bir suretinin Başkanlığa gönderilerek görüşlerinin alınması, 4- Karaparanın aklanmasına yönelik ciddi emarelerin varlığı halinde, bankalar ve banka dışı malî kurumlar ile diğer gerçek ve tüzel kişiler nezdindeki kiralık kasa mevcutları da dahil olmak üzere hak ve alacakların dondurulmasına, tasarruf yetkisinin tamamen veya kısmen kaldırılmasına; mal, kıymetli evrak, nakit ve diğer değerin zaptına, bunların bir tevdi mahalline yatırılmasına ve hak ve alacaklar üzerinde diğer tedbirlerin konulmasına soruşturma evresinde sulh ceza mahkemesinden karar alınmasında titizlik gösterilmesi, 5- Malî Suçları Araştırma Kurulu Başkanlığının yaptığı araştırma ve incelemeler sırasında karaparanın aklanmasına yönelik ciddî bulgu ve emarelerin varlığının tespiti durumunda, gecikmesinde sakınca görülen hallerde hak ve alacakların dondurulmasına karar verilmesi ve bu kararın en geç 24 saat içinde sulh ceza hakimine bildirilmesi, 6- Bu suçların uluslararası boyutunun ortaya çıkarılması için 4208 sayılı Kanun'un 10 ve 11'inci maddelerinde düzenlenen kontrollü teslimat uygulamasına işlerlik kazandırılması, 7- Malî Suçları Araştırma Kurulu Başkanlığının; "Karaparanın aklanmasının önlenmesine yönelik çalışmalar yapmak, bu konuda alınması gereken önlemleri almak ve karapara ile ilgili olarak ulusal ve uluslararası kurum ve kuruluşlarla görüş alış verişinde bulunmak, inceleme ve araştırmalar yapmak" görevleri arasında bulunduğundan, bu suçun işlendiğine dair ciddî emarelerin tespiti hâlinde Başkanlık tarafından yurt dışından bilgi ve belge istenmesi talep edildiğinde görevli ve yetkili Cumhuriyet başsavcılıklarınca başlatılacak soruşturma kapsamında Bakanlığımız kanalıyla yurt dışındaki adlî makamlardan "Cezaî Konularda Adlî Yardımlaşma" çerçevesinde bilgi ve belgelerin istenmesi, 8- Karaparanın Aklanmasının Önlenmesine Dair 4208 Sayılı Kanunun Uygulanmasına İlişkin Yönetmeliğin 27'nci maddesi gereğince, Cumhuriyet başsavcılığına intikal ettirilen rapor üzerine verilen kararın Malî Suçları Araştırma Kurulu Başkanlığına iletilmesi, 9- Örgütün veya amacının propagandasını yapmak suçunun basın ve yayın yolu veya diğer şekillerde işlenmesi hâlinde, ilgililer hakkında gereğine tevessül edilmesi, 10- Ceza Muhakemesi Kanunu'nun 250'inci maddesi gereğince görevli Cumhuriyet başsavcı vekilliğince bu madde kapsamındaki suçlara yönelik olarak başlatılan soruşturmalarda suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama suçuyla birliktelik bulunmadığı takdirde, bu suça ilişkin evrakın tefrik edilerek ilgili Cumhuriyet başsavcılığına gönderilmesi, 11- Birden ziyade il ve ilçe Cumhuriyet başsavcılıklarınca el konulan örgütlü suçlar ve suçtan kaynaklanan malvarlığının aklanması suçlarında, bağlantının tespiti ve soruşturmanın tek elden yapılmasının sağlanması bakımından; Cumhuriyet başsavcılıklarınca sözü edilen suçlarla ilgili soruşturmanın yapılmasına başlandığında, şüphelinin kimliğini, isnat edilen suç ve kanun maddesini, suç tarihini, suç yerini, şüphelinin tutuklu olup olmadığını, malvarlığına, hak ve alacaklara tedbir konulup konulmadığını ve olayın açıklamasını içeren bilgilerin, bir sureti genelge ekinde bulunan forma eksiksiz yazılarak derhâl, ayrıca soruşturma sonunda düzenlenen iddianame, kovuşturmaya yer olmadığı, yetkisizlik veya görevsizlik kararları ile kovuşturma bitiminde verilen kesinleşmiş mahkeme kararlarının birer örneğinin Bakanlığımız Ceza İşleri Genel Müdürlüğüne gönderilmesi, şüphelinin hak ve alacaklarına konulmuş tedbir ve zapt edilen malvarlığı değerleri ile müsadere konularında verilmiş bir karar varsa infaz edilip edilmediğinin bildirilmesi, Konularında gereken dikkat ve özenin gösterilmesini rica ederim ![]() Cemil ÇİÇEK Bakan EK form "html" formatında düzenlenmiştir ![]() ![]() Kaynak: mevzuat ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|