Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Forum İslam > İslami Genel Konular

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
kaza, namazları

Kaza Namazları

Eski 02-08-2008   #1
[KAPLAN]
Icon47

Kaza Namazları



Namaz, beden ile yapılan bir ibâdet olduğundan, başkası yerine kılınamaz Herkesin kendisinin kılması lâzımdır Namazları vaktinde kılmaya "Edâ" denir Herhangi bir zamanda tekrar kılmaya "İâde" denir Meselâ mekruh olarak kılınan namazın vakti çıkmadan, buna imkân olmazsa, her zaman iâdesi vâcibdir Farz ve vâcib olan namazı, vakti geçtikten sonra kılmağa "Kazâ" etmek denir

Bir günlük beş vakit farzı ve vitr namazını kılarken ve kazâ ederken, tertip sâhibi olmak farzdır
Ya'nî, namaz kılarken, sıralarını gözetmek lâzımdır Beşten fazla kazâsı olmayana (Tertip sâhibi) denir Cuma farzını, o günün öğle namazı sırasında kılmak lâzımdır Sabah namazına uyanamayan, hutbe okunurken bile hatırlarsa, hemen bunu kazâ etmelidir Bir namazı kılmadıkça ondan sonraki beş namazı kılmak câiz olmaz Hadîs-i şerîfte, (Bir namazı uykuda geçiren veyâ unutan kimse, sonraki namazı cemâat ile kılarken hatırlarsa, imâmla namazı bitirip, sonra önceki namazını kazâ etsin! Bundan sonra, imâmla kıldığını tekrar kılsın!) buyuruldu

Farzı, kazâ etmek farzdır Vâcibi kazâ etmek vâcibtir Sünneti kazâ etmek, emrolunmadı Hanefî mezhebinin âlimleri sözbirliği ile bildiriyorlar ki; (Sünnet namazlarının yalnız vaktinde kılınmaları emrolundu Vaktinde kılınmayan sünnet namazlar, insanın üzerinde borç kalmaz Bunun için, vaktinden sonra kazâ edilmeleri emr olunmadı Sabâhın sünneti, vâcibe yakın olduğundan, o gün öğleden önce farzı ile kazâ edilir Sabah sünneti öğleden sonra, başka sünnetler ise, hiçbir zaman kazâ edilmez Kazâ olursa, sünnet sevâbı hâsıl olmaz Nâfile kılınmış olur

Farz namazları bilerek ve özürsüz olarak terketmek büyük günâhtır Vaktinde kılınmayan böyle namazları kazâ etmek lâzımdır Farz ve vâcib olan bir namazı bile bile kazâya bırakabilmek için, iki özür vardır: Biri, düşman karşısında olmaktır İkincisi, seferde olan, ya'nî, üç günlük yol gitmeye niyyeti olmasa bile, yolda bulunan kimsenin hırsızdan, yırtıcı hayvandan, selden, fırtınadan korkmasıdır Bunlar oturarak ve herhangi bir tarafa dönerek veyâ hayvan üzerinde îmâ ile de kılamadığı zaman, kazâya bırakabilir Bu iki sebeple farzları kazâya bırakmak, uyku ve unutmak sebebi ile kaçırmak günâh olmaz Boğulmak üzere olanı ve benzerlerini kurtarmak için namazı vaktinden sonra kılmak da sahihtir Doktorun, ebenin bu özürlerden biri sebebiyle, namazlarını kazaya bırakmalarına, dînimiz izin vermiştir Fakat, özür bitince, hemen kazâ kılması farz olur Ancak, harâm olan üç vakitten başka, boş vakitlerinde kılmak şartı ile çoluk çocuğunun rızkını kazanmak, zaruri ihtiyaçlarını temin etmek için çalışacak kadar kazâ kılmayı geciktirebilir Nitekim sevgili Peygamberimiz, Hendek muhârebesinin şiddetinden kılamadıkları dört namazı hemen o gece, Eshâb-ı kirâm "radıyallahü anhüm" yaralı ve çok yorgun oldukları halde, cemâat ile kıldı Sevgili Peygamberimiz "sallallahü aleyhi ve sellem" buyurdu ki; (İki farz namazı bir araya getirmek büyük günâhlardandır) Ya'nî, bir namazı vaktinde kılmayıp, vaktinden sonra kılmak en büyük günâhtır Bir hadîs-i şerîfte buyuruldu ki, (Bir namazı vakti çıktıktan sonra kılan kimseyi, Allahü teâlâ seksen hukbe Cehennemde bırakacaktır) Bu hukbe, seksen âhıret yıldır Âhıretin bir günü, dünyânın bin yılı kadardır Bir vakit namazı, vaktinden sonra kılmanın cezâsı bu olursa, hiç kılmayanın cezâsını düşünmelidir

Namaz dînin direğidir Namazı terkeden, dînini yıkmış olur Kıyâmet günü, îmândan sonra ilk sûal namazdan olacaktır Allahü teâlâ buyuracak ki, (Ey kulum! Namaz hesâbının altından kalkarsan kurtuluş senindir Öteki hesapları kolaylaştırırım) Ankebût sûresi, kırkbeşinci âyetinde, meâlen (Kusursuz kılınan bir namaz, insanı pis, çirkin işleri işlemekten korur) buyurulmaktadır Peygamberimiz "sallallahü aleyhi ve sellem" buyurdu ki, (İnsanın Rabbine en yakın olduğu zaman namaz kıldığı zamandır)

Bir müslümanın herhangi bir namazı vaktinde kılmaması iki türlü olur:

1- Özür ile kılmamasıdır

2- Namazı vazife bildiği, önem verdiği halde tenbellikle terk etmesidir

Farz namazı özrü olmadan, vakti geçtikten sonra kılmak, ya'nî kazaya bırakmak harâmdır

Namazı, özürsüz olarak vaktinden sonra kılmak, büyük günâhtır Bu günâh, kazâ edince afv olmuyor Kazâ edince, yalnız namazı kılmamak günâhı afv olur Bir kimse namazları kazâ etmedikçe, yalnız tevbe ile afv olmaz Kazâ ettikten sonra tevbe ederse, afv olması ümit edilir

Tevbe ederken kılmadığı namazları kazâ etmesi lâzımdır Kazâ etmeye gücü varken, kazâ etmezse, ayrıca büyük bir günâh işlemiş olur Bu büyük günâh, her namaz kılacak kadar boş zaman geçince, bir misli artmaktadır Çünkü namazı, boş zamanlarda hemen kazâ etmek de farzdır

Alıntı Yaparak Cevapla

Cevap : Kaza Namazları

Eski 02-08-2008   #2
gülgüzeli
Varsayılan

Cevap : Kaza Namazları



Emeğine sağlık sevgili [KAPLAN] Teşekkürler bu güzel ve faydalı paylaşım için sagol
__________________
Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.