Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Eğitim - Öğretim - Dersler - Genel Bilgiler > Siyasal Bilgiler / Hukuk

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
bankasi, iller, kanunu, uygulama, yönetmeliği

İller Bankasi Kanunu Uygulama Yönetmeliği

Eski 08-02-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

İller Bankasi Kanunu Uygulama Yönetmeliği




İLLER BANKASI KANUNU UYGULAMA YÖNETMELİĞİ

İLLER BANKASI KANUNU UYGULAMA YÖNETMELİĞİ

İller Bankası Kanunu Uygulama Yönetmeliği
Bayındırlık ve İskan Bakanlığından
Resmi Gazete Tarihi: 09/03/1990
Resmi Gazete Sayısı: 20456
BİRİNCİ KISIM : Genel Hükümler
Amaç ve kapsam:
Madde 1 - Bu Yönetmelik, tüzel kişiliği haiz ve bütün işlemlerinde özel hukuk hükümlerine tabi olmak üzere 13/06/1945 tarihli 4759 sayılı Kanunla kurulmuş olan iller Bankası'nın; idare ve denetleme şekillerini ve yapacağı içlerle il özel idareleriyle belediye ve köy idarelerinin ve bu idarelerin kuracakları birliklerle adı geçen idarelere bağlı tüzel kişiliği haiz olan veya olmayan ve katma bütçeli idare ve kurumlar ile, İller Bankası arasındaki iş ve işlemleri, bunların başarılması için takip edilecek usul, esas ve şartları Banka merkez ve taşra teşkilatının kuruluş, çalışma, görev ve yetkilerini düzenler
Hukuki dayanak:
Madde 2 - Bu Yönetmelik 4759 sayılı İller Bankası Kanununun 30/11/1989 tarihli ve 3590 sayılı Kanunla değişik 28 inci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır
Tanımlar:
Madde 3 - Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakanlık; Bankanın "ilgili" kuruluşu olduğu Bayındırlık ve İskan Bakanlığını,
b) Banka; İller bankası Genel Müdürlüğünü,
c) Ortak İdareler; İl Özel İdareleriyle belediye ve köy idarelerini ve bu idarelerin kuracakları birliklerle adı geçen idarelere bağlı tüzel kişiliği haiz olan veya olmayan ve katma bütçeli idare ve kurumları,
d)
(Değişik bend: 28/03/2007 - 26476 SRG Yön/1md)
Yatırım Programı; Devlet Planlama Teşkilatı tarafından her yıl hazırlanan ve Bakanlar Kurulu kararı eki olarak yayımlanan yatırım programını,
e) Kanuni Pay; 02/02/1981 tarihli ve 2380 sayılı Belediyelere ve İl özel İdarelerine Genel Bütçe Vergi Gelirlerinden Pay Verilmesi Hakkında Kanun gereğince, genel bütçe vergi gelirleri tahsilat toplamı üzerinden belediyelere ve il özel idarelerine verilen payları,
ifade eder
İKİNCİ KISIM : Bankanın İdare Merkezi ve Sermayesi
İdare merkezi:
Madde 4 - Bankanın idare merkezi Ankara'dadır
Sermaye:
Madde 5 - 13/06/1945 tarih ve 4759 sayılı kanunun 3496 sayılı Kanunla değişik 2 nci maddesi gereğince Bankanın sermayesi 300000000000- (Üçyüzmilyar) liradır Bu sermaye Bakanlar Kurulu kararıyla bir misline kadar artırılabilir
Sermaye kaynakları:
Madde 6 - Banka sermayesinin kaynaklan şunlardır:
a) İl özel idareleri ve belediyelerin genel bütçe vergi gelirlerinden verilen paylarda dahil olmak üzere yıllık gelirleri tahsilatının % 5'i,
Bu gelirlerin hesabında her türlü taşınır ve taşınmaz mallarının satış bedelleri, geri alınan paralar, Devlet tarafından belli içlere sarfedilmek üzere tahsisen yapılan yardımlar ile, fonlardan yapılan bağış ve yardımlar, her türlü avanslar ve borçlanmalar, giderlere katılma karşılıkları, geçen yıllardan devreden nakit mevcutları, yatırımlar için ayrılan paralardan artan miktarlar, kanunlarda veya tüzüklerde tahsisi mahiyette kullanılacağı belirtilen paralar hariç tutulur
b) Ayrı ayrı değerlendirilmek üzere, il özel idareleri ve belediyelerin bütçesi içinde yürütülen otobüs, su, havagazı, soğuk hava deposu, mezbaha ve sulama suyu gelirlerinden bu hizmetlere ait vergi ve masraf çıktıktan sonra kalan safi kazancın % 5'i,
c) İl özel idareleriyle belediyelere bağlı tüzel kişiliği haiz olan veya olmayan ve katma bütçeli idare ve kurumların ve birliklerin bağlı bulundukları idare bütçelerine intikal etmeyen gelirlerinden masraf ve vergiler çıktıktan sonra kalan safi kazançlarının % 5'i,
d) 2380 sayılı Kanun Hükümlerine göre belediyeler fonu mevcudundan yapılan tahsislerden artan miktar ile Bakanlıkça fon ve paylardan aktarılacak miktar,
e) Bankanın yıllık safi kazancından köy idareleri sermaye payı olarak ayrılacak % 30'lara,
f) Bütçeden veya diğer herhangi bir yerden yapılacak her türlü yardımlar,
g) Belli bir tahsis yeri gösterilmeksizin veya sermayeye katılmak üzere yapılacak bağışlar,
h) Özel Kanunlarla Banka sermayesine eklenmek üzere sağlanacak para ve ayınlar a, b, c fıkralarında yazılı sermaye paylarının ayrılmasına esas olarak gelir tahsilatı ve safi kazanç, sonuçları belli olan son bütçe yılı içinde elde edilmiş bulunan tahsilat ile son bilançodaki safi kazançtır
Banka sermayesi tamamlandıktan sonra a, b, c fıkralarında belirtilen sermaye payları muvakkat hesaba d, e, t, g, h fıkralarında belirtilen sermaye payları ise hesabına geçirilir
Sermaye paylarının ödenmesi:
Madde 7 - 6 ncı maddenin a, b, c fıkralarına göre sermaye payı ödeyecek ve kurumlar ve birlikler Banka Kanununun 4 maddesi gereğince her yıl gider bütçelerine yıllık sermaye paylarını karşılayacak miktarda ödenek koymak ödevindedirler
Bu ödenekler bütçelere konmadığı veya eksik konduğu takdirde bütçeleri tasdikle görevli makamlar, ödeneklerin tamamını veya eksik kısmını bütçelere kendiliklerinden koyarlar, il özel idare bütçelerine konulan ödenek miktarları İçişleri Bakanlığınca Bankaya bildirilir Diğer idareler de her yıl bütçelerinin tasdikinden sonra bu sermaye paylarıyla bunların dayandığı bilgileri gösterir birer cetvel düzenleyerek Ocak ayı Bankaya gönderirler
Kesin hesap cetvellerini zamanında göndermeyen idarelerin sermaye kesin hesap cetvelleri Bankaya gönderildiğinde mahsubu yapılmak üzere sermaye payı tutarı, kesinleşmiş kanuni paylardaki artış oranında artırılarak Banka eliyle dağıtılan paylarından tutulur
Bütçeye konulan sermaye payları, Şubat, Mayıs, Ağustos ve Kasım aylarında olmak üzere, dört eşit taksitte Bankaya ödenir
Sermaye paylarını zamanında ödemeyen idarelerin borçları, yukarıda yazılı taksit devreleri içinde Banka eliyle dağıtılan paylarından kesilir
Sermaye Paylan ile İlgili Görev ve Yükümlülük:
Madde 8 - Sermaye paylarının tahakkuk ve tahsillerine ilişkin olmak üzere Banka tarafından istenecek bilgileri vermeye; belediyeler için belediye başkan ve saymanları, il özel idareleri için özel idare müdür ve saymanları, bu idarelere bağlı idare ve kurumların saymanları ve birliklerin muhasebe müdürleri görevlidirler
Banka sermaye paylarını ilgili bütçe yılının sonuna kadar yasal bir özüre dayanmaksızın göndermeyen görevli sayman ve muhasebe müdürleri zamanında ödemedikleri sermaye paylarından dolayı Bankaya şahsen faiz ödemekle yükümlüdürler
Ödemenin geciktirilmesi ita amirleri tarafından verilen yazılı emirle yapılmış ise, faiz yükümlülüğü ita amirlerine geçer Zamanında ödenmeyen sermaye paylarından alınacak yıllık faiz Banka tarafından bu idarelere verilen uzun vadeli kredilere uygulanan faiz nispetinde hesaplanır
Yasal özürün takdiri İçişleri Bakanlığına aittir
ÜÇÜNCÜ KISIM : Bankanın Görev ve Yetkileri
Bankanın görevleri:
Madde 9 - Bankanın görevleri şunlardır:
a) Ortak idarelerin kendi kanunları gereğince yapmaya yetkili bulundukları mahalli kamu hizmetleriyle ilgili tesisler, alt ve üst yapılar ve diğer işlerin yapılmasını kolaylaştırmak, şehir, kasaba ve köylerin kuruluş ve imarı yolundaki plan ve programların gerçekleştirilmesini desteklemek amacıyla bu idarelere, bu Yönetmelikte yazılı esas ve usullere göre kredi sağlamak, bu konularda kurulmuş ve kurulacak olan fonlardan tahsis yapmak,
b)
(Değişik bend: 30/09/2003 - 25245 S RG Yön/1 md)
Bakanlık kuruluş kanunu hükümleri saklı kalmak üzere ortak idarelerin istemleri halinde harita, plan, proje, keşif ve etüdleri yapmak veya yaptırmak,
Yıllık yatırım programında bulunan yapım işlerinin ihalesinin ise ortak idareler tarafından yapılması esas olup, talep halinde ihale sürecinde ortak idarelere her türlü teknik bilgi ve eleman desteği sağlamak, ortak idarelerin ihale yapamayacağı durumlarda

ortak idareler adına ihale yapmak,
c)
(Değişik bend: 30/09/2003 - 25245 S RG Yön/1 md)
Ortak idarelerin veya diğer kurum ve kuruluşların, finansmanı kendilerince temin edilmiş işleri için, istemleri halinde teknik kontrolü ile denetim ve danışmanlık hizmetlerini sağlamak,
d)
(Değişik bend: 30/09/2003 - 25245 S RG Yön/1 md)
Bankaca kredilendirilerek yapılan her türlü işlerden; yapım ve denetimleri Bakanlığa veya başka bir kamu kuruluşuna verilmiş olanlar dışında kalanların, Bankaca kontrollük veya izleme görevinin yapılması esas olmakla birlikte, idarelerle müştereken de teknik kontrol ve denetimini yapmak,
e) Ortak idareler için gerekli olan her türlü makina, araç, gereç, malzeme ve eşyadan temin edebileceklerini bu idarelere istemleri halinde satmak veya kiralamak,
f) Ortak idarelerin Banka aracılığıyla sigorta ettirmek isteyecekleri her türlü araç, gereç ve diğer menkuller ile gayrimenkul mallarını sigorta ettirmek,
g) Yukarıda yazılı görevleri yapmak üzere her türlü araç ve malzemeyi temin etmek, Bankanın görevlerini yerine getirebilmek için gerekli tesisleri doğrudan doğruya kurmak veya kurulmuş ve kurulacak olan ortaklıklara gerekirse iştirak etmek,
h) Ortak idarelerin ve diğer kurum ve kuruluşların istemleri halinde bunların ve ayrıca kanunlarla kurulmuş fonlardan Bankaya aktarılacak olanların veznedarlık hizmetlerini yapmak,
Bu hizmetlerle ilgili Bankaca alınacak faiz ve komisyonlar ile alınacak ücretler mevzuata aykırı olmamak kaydıyla Bankaca tayin ve tespit edilir
ı) Bu Yönetmelikte belirtilen Banka işlerini yapmak,
i) Kanunlarla verilen diğer görevleri yerine getirmek
Eleman yetiştirme:
Madde 10 - Banka, Kanununda ve bu Yönetmelikte belirtilen işlerin ifası için gerekli olan elemanların temini amacıyla, gerek kendi hesabına öğrenci okutmaya ve eleman yetiştirmeye gerekse ödenekleri ortak idareler bütçelerinden verilmek şartıyla bu idareler hesabına mevzuat hükümlerine göre yurt içinde ve dışında teknik eleman yetiştirmeye ve öğrenci okutmaya, yurt içinde ve dışında tertiplenen kurs, staj, konferans, kongre, seminer, sempozyum ve benzeri toplantılara eleman göndermeye ve meslek kursları açmaya yetkilidir
Yurt içinde okutulacak öğrencilerle yurt dışına gönderilecek stajyerlerin bağlı olacakları şartlar hakkında özel Yönetmelik hükümleri uygulanır
Yayım yetkisi:
Madde 11 - Banka kendi Kanunu ve bu Yönetmelikte yazılı görev ve amaçların sağlanması ve ortak idarelerin kuruluş, yapı, imar, tezyin ve sağlık işlerinin kolaylıkla yapılmasını sağlamak için gerekli bilgileri vermek, yol göstermek Bankanın ve bu idarelerin yaptıkları iş ve teşebbüsleri yaymak üzere kitap, dergi ve benzeri yayımları ve tanımı yapmaya ve yaptırmaya yetkilidir
DÖRDÜNCÜ KISIM : Kredi Usul ve Esasları
BİRİNCİ BÖLÜM : Uzun Vadeli Krediler
Uzun Vadeli Kredilerin Şartları :
Madde 12 -
(Değişik madde: 30/09/2003 - 25245 S RG Yön/2 md;Değişik madde: 28/03/2007 - 26476 SRG Yön/3md)

Uzun vadeli krediler;
a) Yatırım programında yer alan her türlü yapım işleri için,
b) Yatırım programında yer almayıp, ortak idarelerin ihale yoluyla yapılacak yapım işleri için,
c)Yatırım programında yer alıp almadığına bakılmaksızın, ortak idarelerin kendilerince yapılacak ya da ihale yoluyla yaptıracakları işlerle ilgili veya ihtiyaç duydukları her türlü gayri menkul, malzeme, ekipman, araç ve gereç veya hizmet alımları için,
verilir
Uzun vadeli kredi verilebilmesi için; kapsam ve şekli Banka Yönetim Kurulunca tespit edilen, belediyeler için belediye meclis kararı, il özel idareleri için ise borçlanmaya yetkili meclisin, diğer idareler için de yetkili organlarınca alınan borçlanmaya yetkili kararı gerekir
Uzun Vadeli Kredilerin Vade, Limit ve Kullandırılması:
Madde 13 -
(Değişik madde: 30/09/2003 - 25245 S RG Yön/2 md;Değişik madde: 28/03/2007 - 26476 SRG Yön/4md)

Uzun vadeli kredi vermeye yönetim kurulu yetkilidir Yönetim kurulu Yukarıda belirtilen azami limit ve vade içerisinde kredi kullandırılmasına dair şartları belirler
a) Uzun vadeli kredilerin vadesi; 12 nci maddenin birinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen kredilerde azami 10 yıl, (b) bendinde belirtilen kredilerde azami 5 yıl, (c) bendinde belirtilen kredilerde azami 3 yıldır
b) Ortak idarelere açılacak uzun vadeli kredinin limiti, ortak idarenin yasal payı, diğer gelirleri ve kredinin geri dönüş kabiliyeti dikkate alınarak proje bazında Banka Yönetim Kurulunca belirlenir Ortak idarelerin Bankaya olan yıllık borç toplamları (vadesi gelmemiş kefalet borçları hariç) kredi limitine esas olacak yıllık yasal paydan düşülür
Kredilerin teminatı olarak yasal payı ve diğer gelirlerine ilave olarak, ortak idarelerin kamu hizmetine tahsis edilmemiş bulunan gayrimenkullerinin Bankaya ipotek olarak verilmesi durumunda gayrimenkulün satış kabiliyetinin bulunması şartıyla, yukarıda belirtilen kredi limitine söz konusu gayrimenkulün Bankaca belirlenecek değerinin % 30'u oranında Yönetim Kurulunun kararı ile ek limit ilave edilebilir
Kredi açıldıktan sonra ortak idarelere paylarında meydana gelecek artışlar karşılığında da yukarıda belirtilen şartlar dahilinde ilave kredi verilebilir
Ortak idarelere Devletçe fon, hibe gibi sürekli bir şekilde ilave bir kaynak transferi halinde de bu tutar yıllık yasal paya eklenerek, ilave kredi tahsisi mümkündür
c) Kredinin kullandırılması; 12 nci maddede belirtilen uzun vadeli kredi türleri için, kredi talebine ilişkin yapılacak değerlendirme sonucunda krediye konu yatırımın kısmen veya tamamen finansmanına karar verilir
Krediye konu yatırımların finansmanında kullanılmak üzere tahsis edilen uzun vadeli krediler defaten kullandırılabileceği gibi, krediye konu yatırım gerçekleştikçe dilimler halinde de kullandırılır
Krediye konu işin Ortak İdare tarafından ihale edilerek gerçekleştirilmesi halinde, Ortak İdare ihale dokümanlarını incelemek üzere Bankaya sunar ve Bankanın ihale yapılmasında sakınca bulunmadığı yönündeki görüşünü aldıktan sonra ihale aşamasına geçer Bankanın ihale yapılmasında sakınca bulunmadığı yönündeki görüşü alınmadan ihalesi yapılacak işler için kredi kullandırmama hakkına sahiptir
Banka krediye konu işin denetiminde yer alır Denetim hizmetlerinin ne şekilde yapılacağı ve bu hizmetler karşılığında alınacak ücret Banka Yönetim Kurulunca çıkarılacak bir yönerge ile belirlenir
Programa Alınan İşlerin Kredilendirilmesi:
Madde 14 -
(Değişik madde: 30/09/2003 - 25245 S RG Yön/2 md;Değişik madde: 28/03/2007 - 26476 SRG Yön/5md)

Yıllık yatırım programına alınan işlerin finansmanı, 13 üncü maddede belirtilen esaslar doğrultusunda Banka kaynaklarından kısmen veya tamamen karşılanabileceği gibi, genel bütçe, fon, hibe ya da Bankaca temin edilecek diğer kredi kaynaklarından eş finansman yoluyla da karşılanabilir
İKİNCİ BÖLÜM : Kısa Vadeli Krediler
Kısa Vadeli Kredilerin Kaynağı ve Verileceği Haller:
Madde 15 -
(Değişik madde: 30/09/2003 - 25245 S RG Yön/2 md)

Ortak idarelere finansman imkanlarına göre Banka kaynağından veya Bankanın diğer finans kurumlarından temin edeceği kaynaklardan Banka Yönetim Kurulu kararıyla;
Bankanın yıllık yatırım programında olup olmadığına bakılmaksızın ortak idarelerin kendilerince veya ihale yoluyla yaptıracakları işler konusunda çıkacak ek finans ihtiyaçlarının karşılanması, satın alınacak her türlü malzeme, ekipman ve araç-gereç bedelleri, kamu hizmetlerinin karşılanması,
amacıyla verilir
Kısa vadeli kredi verilebilmesi için şekil ve kapsamı Banka Yönetim Kurulunca tespit edilen ve belediyeler için belediye meclis kararı, il özel idareleri için ise borçlanmaya karar vermeye yetkili meclis kararı, diğer idareler için de yetkili organlarının kararı gerekir
Kısa Vadeli Kredilerin Limiti ve Vadesi:
Madde 16 -
(Değişik madde: 30/09/2003 - 25245 S RG Yön/2 md)

Kısa vadeli kredilerde azami vade 12 aydır
Ortak idarelere açılacak kısa vadeli kredi limitinin tespitinde de 13 üncü maddenin (b) bendinde belirtilen hususlar dikkate alınır
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM : Kefillik ve Aracılık İşleri
Kefillik ile Aracılık İşlerinde Limit ve Şartlar:
Madde 17 -
(Değişik madde: 30/09/2003 - 25245 S RG Yön/2 md)

Ortak idarelerin finansman ihtiyaçlarının, ortak idarelerin bankası olan İller Bankasından karşılamaları esas olmakla birlikte; ortak idarelerin talepleri halinde, yasal paylarından Bankaya olan borçları düşüldükten sonra, kalan kısım ölçüsünde, 13 üncü maddenin (b) bendinde belirtilen limiti geçmemek üzere Banka Yönetim Kurulu Kararı ile kredilere kefil olabilir, teminat mektubu verebilir veya aracılık edebilir
Bankanın kredilere kefalet ve aracılık işlerini yapabilmesi için, şekil ve kapsamı Banka Yönetim Kurulunca tespit edilen ve belediyeler için belediye meclis kararı, il özel idareleri için ise borçlanmaya karar vermeye yetkili meclis Kararı gerekir
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM : Ortak Hükümler
Kredi Faizi ve Komisyon:
Madde 18 -
(Değişik madde: 30/09/2003 - 25245 S RG Yön/2 md)

Ortak idarelere açılacak kredilerin faiz oranlarını, aracılık ve kefaletle alınacak komisyon oranlarını, Bankanın garantörlüğü nedeniyle ödemek zorunda kaldığı ortak idarelere ait kredi borçları için uygulanacak faiz oranını, kredi taksitleri ile komisyon borçlarını zamanında ödemeyen ve gecikmeye sebebiyet veren ortak idarelere uygulanacak gecikme faizlerini belirlemeye Banka Yönetim Kurulu yetkilidir
a)
(Değişik bend: 07/08/2004 - 25546 SRG Yön/1mad;Değişik paragraf: 28/03/2007 - 26476 SRG Yön/7md)
*1*
)
Bankaca 12 nci maddenin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında tahsis edilen uzun vadeli krediler için kredi onay tarihinden itibaren başlamak ve süresi üç yılı geçmemek üzere faiz ödemeli, anapara geri ödemesiz dönem öngörülebilir Bankaca belirlenen anapara geri ödemesiz sürenin bitimini müteakip anapara ve faizden oluşan kredi taksitleri aylık olarak tahsil edilir
Bu kredilere ait faizler, yatırıma ait ödemelerin yapıldığı tarih valör alınarak, müteakip aydan başlamak üzere eşit taksitler halinde tahsil edilir
Her türlü malzeme, ekipman, araç ve gereç alımları için verilen azami üç yıl vadeli krediler ile kısa vadeli kredilerin anapara ve faizi, eşit taksitler halinde kredinin kullandırıldığı aydan başlamak üzere, aylık olarak tahsil edilmeye başlanır
Kredilerin vadesi içerisinde tamamen kapatılması esastır Herhangi bir sebeple tahsil edilemeyen anapara ve faizler cari yıl sonunda kapitalize edilerek, müteakip yıl içerisinde tahsil edilir
Banka Yönetim Kurulunca faiz oranlarında değişiklik yapıldığında, kredilere uygulanacak olan yeni kredi faiz oranı daha önce açılmış kredilerin bakiyelerine de uygulanır Ay içerisinde yapılan faiz oranı değişikliklerinde, önceden açılmış kredilerde değişikliğin yapıldığı aydan başlamak üzere yapılacak aylık tahsilatlarda yeni faiz oranı uygulanmaya başlanır Yeni faiz oranı ile kalan kredi borcu yeniden taksitlendirilir ve ortak idarelerin aylık ödeme planları hazırlanarak kendilerine gönderilir
Diğer kuruluşlardan sağlanan finansmanlarla kullandırılan kısa vadeli kredilerin faiz ve diğer masrafları bankanın temin ettiği kredilerin şartlarına (üç, altı ay veya yıllık faiz dönemleri) göre devre sonlarında kapitalize edilir
b) Banka, ortak idarelerin kredilerine aracılık ettiğinde, aracılık komisyonu üçer aylık dönemlerin başında peşin olarak tahsil edilir Ancak peşin tahsilin mümkün olmaması durumunda ortak idareye ödenecek ilk aylık yasal payından kesilmek üzere ortak idare hesabına borç kaydedilir
Kredi vadesinden önce kapatılırsa tahsil edilen komisyon ödenmez
c) Bankanın ortak idareler lehine verdiği kefalet veya kullandırdığı teminat mektubu kredilerinde, kefaletin verildiği veya teminat mektubunun kullandırıldığı tarihten başlamak üzere, üçer aylık dönemlerin başında komisyonun peşin tahsili esas olmakla birlikte tahakkuk ettirilen komisyonun anında tahsil imkanı bulunmaması halinde ise, ortak idarenin ilk aylık yasal payından kesinti ile tahsil edilir Tahakkuk tarihi ile tahsil tarihi arasında geçen süre içinde kısa vadeli kredi faiz oranı uygulanarak faiz tahsilatı yapılır
Komisyonun tahsilinden sonraki üç aylık süre zarfında krediye kefaletin sona ermesi veya teminat mektubunun iade edilmesi durumlarında ise tahsil edilen komisyon iade edilmez
d) Ortak idarelere yurt dışından Bankaca veya Hazinece bulunan yada ortak idarelerin kendi imkanlarıyla buldukları kredilere kefillik veya aracılık edildiğinde; kredi tahsis şartı gereği olan dönemlerde faiz tahakkuk ettirilir ve her üç ayda bir peşin olarak komisyon alınır
Faiz ve komisyon tahsilinde tahakkuk tarihindeki TC Merkez Bankası döviz satış kurları esas alınır
Kredinin vadesinden önce kısmen veya tamamen ortak idarece ödenmesi halinde ise Bankaca alınan komisyon iade edilmez
Kredilerin Karşılığı:
Madde 19 -
(Değişik madde: 30/09/2003 - 25245 S RG Yön/2 md)

Ortak idarelere verilecek krediler ile aracılık veya kefaletin teminatı yasal paylarıdır Ortak idareler yasal paylarını kredilerin karşılığı olarak gösterirler Bu idarelerin yasal payları dışında kalan diğer gelirlerinden de karşılık alınabilir
Banka açacağı kredilere karşılık yasal paylara ilaveten ortak idarelerin kamu hizmetine tahsis edilmemiş olan gayrimenkullerini de teminat olarak alabilir Teminat olarak alınacak gayrimenkuller karşılığında verilecek kredi, Bankaca gayrimenkulün tespit edilecek değerinin % 30 unu geçemez ve bu gayrimenkuller Banka lehine birinci derece ve sırada ipotek edilir İpotek olarak alınan gayrimenkullerin ipotek müddeti boyunca Banka adına sigorta ettirilmesi şarttır İpotek ve sigortaya ait her türlü masraflar ortak idarece karşılanır
Sadece gayrimenkul ipoteği karşılığında kredi açılamaz
Bankaca verilen krediye karşılık gösterilen yasal pay ve gelirler Kanunla kaldırılır veya kendiliğinden kalkar ise yasayla düzenlenecek ve her ne nam ve isim altında bunların yerine konulan gelir ve menfaatler aynı hükümlere göre ortak idarelerce karşılık gösterilmiş sayılır
Ortak idarelere açılacak kredilerin yıllık itfa taksitleri ile karşılıkları, bunların bütçelerini inceleyip onamakla görevli Makamlara bildirilir Bu Makamlar, itfa taksitlerini bütçelere koydurmak ve karşılık gösterilmiş olan gelirlerin başka yere harcanmamasını sağlamak ve denetlemekle görevlidir
Toplanması ve dağıtılması; Devlete, ortak idarelere, sermayeleri Devlete ait veya sermayesinde Devletin veya ortak idarelerin ortaklığı bulunan kurumlara ait olan gelir ve hisselerin krediye karşılık gösterilmesi halinde, karşılığa konu olan borcun tamamı ödeninceye kadar bu gelir ve hisselerin Bankaya yatırılacağı ilgili idare ve kurumlar tarafından Bankaya karşı yüklenilir
Kredilerin Tahsili, Ertelenmesi ve Diğer Hususlar:
Madde 20 -
(Değişik madde: 30/09/2003 - 25245 S RG Yön/2 md)

Ortak idarelere Banka kaynağından açılan kısa ve uzun vadeli kredilerin vadelerinde taksitler halinde ödenerek kapatılması esastır
Banka ortak idarelere aracılık ve kefaleti gereğince finans kurumlarına ödemek zorunda kaldığı kredi taksiti ve diğer masraflar tutarını, ilgili kuruluşa ödemenin yapıldığı aydan başlamak üzere, faizi ile birlikte borçlu idarenin yasal paylarından defaten keserek, yasal paylardan karşılanamayan taksitler ise müteakip aylarda tahakkuk eden yasal paylardan ve gerektiğinde ise kredi borçlusu idareden talep edilerek tahsil edilir
Borçlu idarenin talebi üzerine krediler vadelerinden önce defaten veya kısmen ödenerek kapatılabilir
Bankanın kefalet ve aracılık hizmetiyle ilgili tahakkuk ettirdiği komisyon ile kullandırılan kredi ile ilgili masraflar, üçer aylık dönemlerde peşin olarak borçlu idarenin yasal paylarından kesilerek tahsil edilir Eğer bir aylık yasal payından tahsil imkanı bulunmuyor ise, borçlu idarenin yasal paylarından diğer aylarda da kesintiler yapılarak Banka alacağının tamamen tahsili sağlanır
Uzun vadeli kredi taksitlerinin vadelerinde ödenmemesinin, olağanüstü hallerden ileri geldiğinin ilgili mülki idare amirince onaylanmış ortak idarenin yazılı talebine istinaden Banka Yönetim Kurulunca kabul edilmesi halinde, kredinin ana para taksiti ertelenebilir Ancak ertelemenin ne kadar süre olacağı sözkonusu halin durumuna göre faiz oranları hariç Yönetim Kurulunca belirlenir
Yönetim Kurulu bu Yönetmelikte belirtilen ortak idarelere açılacak uzun ve kısa vadeli kredilerden, Genel Müdürce doğrudan kullandırılacak kredi limiti yetkisini her yıl için yeniden belirler
BEŞİNCİ KISIM : Bankacılık İşlemleri
Bankacılık işlemleri:
Madde 21 - Banka, Bankalar Kanunu çevresi içinde Yönetim Kurulu kararı ile, aşağıda yazılı içlemleri de yapabilir
a) Bankanın çalışmasının ana amaçlar üzerinde toplanmasına engel olmamak ve bu maddede yer alan işlemlerden elde edilecek gelirler ile plasman planlarında ayrılacak kaynaklar içinde kalmak şartıyla,
1 - Gerçek ve tüzel kişilerin en çok 91 gün vadeli senetlerini iskonto etmek ve Yönetim Kurulunca belirtilecek karşılıklar üzerine teminat ve kefalet mektupları, avans vermek ve cari hesaplar açmak Bu işlemlerde bankalardan karşılık aranmayabilir
2 - Kendi mensuplarına teminat mukabilinde Bankalar Kanununda tespit edilen miktar kadar kredi açmak
b) Tam karşılıklı veya Bankanın amacına giren içlerle ilgili hususlar için Yönetim Kurulunca belirtilecek karşılıklar üzerine akreditifler açmak,
c) Mevduat kabul ve verilen kıymetleri muhafaza etmek, havale ve mahsup işleri yapmak, senet tahsil etmek,
d) Gerçek veya tüzel kişiler adına veya hesabına esham ve tahvilat alımı, satımı ve muhafazasıyla, teminat olarak verilen esham ve tahvilat kuponlarının tahsili içleri hariç kuponların tahsili içlerini yapmak,
e) Bankanın şubesi veya muhabiri bulunan ve Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasının şubesi veya muhabiri bulunmayan yerlerde ortak idarelerin veznecilik işlerini görmek,
f) Ortak idarelerin, Banka kefaletim taşıyan senetlerini iskonto etmek ve senet reeskont ettirmek,
Bankanın bankacılık ve kredi işlemleri, Banka Kanunu, Bankalar Kanunu, İller Bankası Bankacılık İşlemleri Yönetmeliği ve diğer ilgili mevzuat hükümlerine göre yürütülür
ALTINCI KISIM : Bankanın Organları
BİRİNCİ BÖLÜM : Genel Kurul
Genel kurulun teşkili:
Madde 22 - Bankanın Genel Kurulu, iller adlarının baş harflerine göre üç eşit gruba ayrılarak, birinci gruptaki illerin genel meclisince, ikinci gruptaki illerin belediye meclisince, üçüncü gruptaki illerin ise köy ihtiyar meclisince kendi üyeleri arasından seçip gönderecekleri birer üye ile; İçişleri, Milli Eğitim, Tarım Orman ve Köyişleri, Bayındırlık ve İskan, Sağlık, Maliye ve Gümrük, Sanayi ve Ticaret Bakanlarını ve Hazine ve Dış Ticaret Müsteşarlığını temsil etmek üzere gönderilecek birer temsilciden teşekkül eder Artan il olduğu takdirde son gruptan başlamak üzere diğer gruplara ilave edilir Genel Kurula:
a) İl genel meclislerinden üye gönderen iller takip eden yıllarda sırasıyla belediye meclislerinden ve köy ihtiyar meclislerinden,
b) Belediye meclislerinden üye gönderen iller takip eden yıllarda sırasıyla köy ihtiyar meclislerinden ve il genel meclislerinden,
c) Köy ihtiyar meclislerinden üye gönderen iller takip eden yıllarda sırasıyla il genel meclislerinden ve belediye meclislerinden, üye seçerler ve bu sıra devam ettirilir
Belediye meclislerinde seçilecek üyelerin belli edilmesi için grup içindeki illerin sınırları içindeki ve görüşülecek bilanço yılı baçında olan Belediyeler adlarına göre alfabetik sıraya konulur Bu sıraya göre üye seçecek belediye meclisleri belirlenir
Hangi köylerin temsilci göndereceği, grubu içindeki illerin sınırları içindeki köyler arasından her ilin daimi encümeni tarafından belirlenir
Toplantı zamanı, duyurulması ve yeter sayısı:
Madde 23 - Bankanın Genel Kurulu her yıl Nisan ayı içinde Bayındırlık ve Iskan Bakanı'nın daveti ile Ankara'da toplanır Genel Kurul Toplantısı toplantı gününden en az onbeş gün önce gündemle birlikte Resmi Gazetede ve Türkiye genelinde dağıtımı yapılan bir gazetede ilan suretiyle duyurulur Ayrıca, gündem ilgili ortak idarelere davet mektubu ile bildirilir
Genel Kurula, Bakan veya vekili başkanlık eder Toplantının açılabilmesi için üyelerin salt çoğunluğunun bulunması gereklidir İlk toplantıda yeter sayı hasıl olmazsa toplantı üç gün sonraya bırakılır İkinci toplantıya gelen üyelerin sayısı ne olursa olsun Genel Kurul bu üyelerle toplanır Üyeler kendilerini vekalet yolu ile temsil ettiremezler Kararlar mevcut üyelerin çokluğu ile verilir Oyların eşitliği halinde başkanın bulunduğu taraf çokluk kazanmış sayılır
Divan teşkili ve tutanaklar:
Madde 24 - Toplantıya gelen üyeler özel defterdeki yerlerini imzalarlar Toplantı için yeterli sayı sağlandığı takdirde başkan tarafından oturum açılır
Genel Kurulu idare etmek üzere üyelerden lüzumu kadarı seçilerek Başkanlık Divanı teşekkül ettirilir Tutanak ve kararlar Genel Kurul adına Divan tarafından imzalanarak Bankaya verilir
Tutanaklar, Genel Kurula katılan üyelerin adlarını ve soyadlarını, kurulun toplantı yerini, oturumun açıldığı gün ye saati, yapılan davet ve teklifleri, görüşme ve tartışmalarla verilen kararların ve ayrışık oyda bulunanların düşüncelerinin esaslı hatlarını kapsar
Söz sahiplerinden isteyenler söylediklerini aynıyla tutanağı yazdırabilirler
Gündem:
Madde 25 - Genel Kurulda görüşmeler ilan edilen gündeme göre yürütülür Gündemde olmayan konular üzerindeki tekliflerin konuşulması, gündemdeki içler bittikten sonra Genel Kurul tarafından teklifin görüşülmesinin kabul edilmesine bağlıdır
Genel Kurul görüşmeler sona erdikten sonra gelecek hesap dönemi için Banka Kanunu ve bu Yönetmelikte yazılı vasıf ve şartları haiz bir denetçi seçer
Genel Kurulun görevleri:
Madde 26 - Genel Kurul; Yönetim Kurulu tarafından hazırlanan yıllık faaliyet raporunu, bilançoyu ve denetçiler raporunu inceleyerek karara bağlar Bilançonun tasdiki, Yönetim Kurulunun ibrası demektir Bankanın çalışmasının Banka Kanunu ile bu Yönetmelik hükümlerine ve Bankanın kuruluş amaçlarına uygun olup olmadığım denetler ve kardan ayrılacak köy hisselerinin kaç köye tahsis edileceğini belli eder Bankanın durumunda gerekli görülecek değişikliklere ait istemleri ve tahsili imkansız görülen alacakların silinmesini karara bağlar
Üyelerin yolluğu:
Madde 27- Genel Kurul üyelerinin yollukları Harcırah Kanunu hükümlerine göre Bankaca ödenir
İKİNCİ BÖLÜM : Yönetim Kurulu
Yönetim kurulunun teşkili:
Madde 28 - Yönetim Kurulu Bankanın en yüksek seviyede yetkili ve sorumlu karar organı olup, bir başkan ve dört üyeden oluşur
Yönetim Kurulu üyelerinden üçü Bayındırlık ve İskan Bakanı, biri Maliye Bakanı tarafından önerilir ve Başbakan, Maliye ve Gümrük Bakanı ile Bayındırlık ve İskan Bakanının imzalarını taşıyan ortak kararname ile atanırlar
Yönetim Kurulu Başkanı Genel Müdür'dür Yokluğunda Genel Müdür Vekili Yönetim Kurulu'na başkanlık eder
Üyelik şartlan:
Madde 29 - Yönetim Kurulu Üyeliklerine atanacakların;
Devlet Memurluğuna atanabilme genel şartlarına sahip ve yüksek öğrenim yapmış olmaları, Maliye Bakanınca önerilecek üyenin maliye ve iktisat konularında, Bayındırlık ve Iskan Bakanı tarafından önerilecek iki üyenin Bankanın görevleri konusuna giren teknik işlerde, bankacılıkta veya idarecilikte bilgi ve uzmanlık sahibi olmaları şarttır Bayındırlık ve Iskan Bakanınca önerilecek bir üye'de ise meslek uzmanlık şartı aranmayabilir
Kamu kurum ve kuruluşları ve kamu iktisadi teşebbüsleri ile bunlara ve Banka'ya ait müessese, bağlı ortaklık, iştirak ve işletmelerinin yönetim ve denetim kurulu üyeleri de dahil olmak üzere hiçbir personeli ile kamu görevlileri Banka Yönetim Kurulu üyesi olarak görev alamaz
Yönetim Kurulu üyeleri serbest meslek icra edemezler Türk Ticaret Kanununa göre tacir veya esnaf sayılmalarını gerektirecek faaliyette bulunamazlar
Yönetim kurulunun görevleri:
Madde 30 - Yönetim Kurulu'nun görev ve yetkileri şunlardır:
a) Bankanın, Kanunda ve bu Yönetmelikte belirtilen amaç ve görevlere göre çalışma esaslarını belirlemek,
b) Genel Müdürlükçe teklif edilecek yıllık bütçeyi inceleyerek onamak, bölüm ve maddeler arasındaki aktarmalar hakkında karar vermek,
c) İhtiyaç halinde yeni birimler, gereken yerlerde bölge müdürlükleri, başmühendislik, şube ve ajanslık kurulmasını veya kapatılmasını ve muhabir bulundurulmasını incelemek ve karara bağlamak
d) Yıllık bilanço ile kar ve zarar hesaplarını inceleyip onamak, yıllık çalışma raporlarını ve Genel Kurul toplantısı gündemini hazırlamak,
e) Bankanın, bu Yönetmelikte gösterilen bankacılık işlemlerinden hangilerini ve ne gibi şartlar altında yapacağını belirlemek,
f) Diğer bankalarla olan münasebet ve işlemleri ile sağlayacağı kredi ve istikrazlara, her nevi mevduatta, kredilerde ve başka banka içlemlerinde uygulanacak faiz, komisyon ve acyo nispet ve miktarlarını belli etmek,
g) Bankanın yapacağı sigorta aracılığına dair şartlan karar altına almak,
h) Bankayı ilgilendiren davalarda ve anlaşmazlıklarda feragata, kabule, sulh ve ibraya karar vermek,
ı) 1 - Ortak idarelere Bankanın yapacağı ikraz, kefalet ve aracılık gibi Banka işlemleri ve avans ödemelerinde,
2 - Ortak idareler dışında kalan kişilere Bankanın, Bankalar Kanunu hükümleri çerçevesinde yapacağı işlemlerde,
3 - Ortak idarelerin istemleri üzerine bu idareler veya Banka adına yapılacak veya yaptırılacak harita, plan, proje, keşif, malzeme alımı - satımı ve kiralanması, yapı ve tesis işleri ile gayrimenkul alımı - satımı, kiralanması ve kiraya verilmesi işlerinde,
Genel Müdürün ne miktara kadar yetkili olduğunu, bir önceki yıl için tespit edilen miktardan az olmamak üzere ve Devlet İstatistik Enstitüsünce ilan edilen toptan eşya fiyat endeksleri de nazara alınarak her yıl Aralık ayı sonuna kadar belirlemek,
i) Banka ihtiyacı için gerekli gayrimenkullerin kamulaştırılmasına karar vermek,
j) Genel Müdür'ün yetki miktarını aşan (ı) bendinde belirtilen işler hakkında karar vermek,
k) Ortaklık kurulması veya kurulmuş olanlara iştirak edilmesi hakkında karar vermek,
l) Bankanın görevleri, iş ve işlemleriyle ilgili olarak Genel Müdürlükçe hazırlanan teknik ve idari yönetmeliklerle tip sözleşme ve genel şartnameleri, personelin görev, yetki, hak ve yükümlülüklerine ilişkin yönetmelikleri inceleyip karara bağlamak,
m) Banka karından % 50'sinin o yıl için Bakanlık talimatına göre hangi köylere tahsis edileceğini ve bu para ile o köylere neler tedarik olunacağını veya neler yapılacağını karara bağlamak,
n) Banka personelinden hangilerinin kefalete bağlanacağını ve kefalet miktarlarını belli etmek,
o) Genel Müdür Yardımcılarının tayinleri için Genel Müdür tarafından yapılan teklifler hakkında karar vermek,
Kurul ve Daire Başkanı, 1 Hukuk Müşaviri, Bölge Müdürü, Hukuk Müşaviri, Şube Müdürü, Baştabib, Başmüfettiş, Müfettiş, Müfettiş Yardımcısı ve Uzman tayinleri ile bunların, mükafatlandırılması, cezalandırılması, derecelerinin yükseltilmesi, yerlerinin değiştirilmesi, görevlerinden çıkarılması ve görevlerinin değiştirilmesi ile ilgili Genel Müdür teklifleri hakkında karar vermek
ö) Banka personelinin imza yetkileri ile ilgili Genel Müdür tekliflerini karara bağlamak,
p) Aylıklarını 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa göre alan Banka personeline, aynı Kanunun Ek Geçici 21 inci maddesine göre yılda iki aylıkları tutarında verilecek ikramiyelerin ödeme usul ve esaslarını tespit etmek,
r) Banka Kanununa istinaden bono ihracı, aktedilecek istikrazlar ve çıkarılacak tahviller hakkında Genel Müdürlüğün yapacağı teklifleri karara bağlamak,
s) İhtiyat akçelerinin kullanılmasını gerektiren sebepler hakkında karar vermek,
ş) Genel Müdür tarafından yapılacak diğer teklifleri karara bağlamak
Yetki devri:
Madde 31 - Yönetim Kurulu sınırlarını açıkça belirlemek şartıyla yetkilerinden bir kısmını Genel Müdüre devredebilir Ancak, yetki devri Yönetim Kurulu'nun sorumluluğunu kaldırmaz
Üyelerin görev süresi:
Madde 32 - Yönetim Kurulu Üyelerinin görev süresi üç yıldır
Görev süresi sona erenler, tekrar atanabilirler ve atandıkları usule göre görevlerinden alınabilirler Süre dolmadan üyeliğin boşalması veya üyelik için aranan niteliklerin yitirilmesi halinde, kalan süreyi tamamlamak üzere atama yapılır
Toplantı zamanı ve yeri:
Madde 33 - Yönetim Kurulu en az haftada bir defa olmak üzere Yönetim Kurulunun kararıyla belli edilen gün ve saatte davetsiz olarak toplanır
Bunun dışında Yönetim Kurulu, üyelerden ikisinin toplantı sebebini belirten müşterek önergesi veya Genel Müdürünün göstereceği lüzum üzerine olağanüstü toplantıya çağrılır
Toplantı ve karar yeter sayısı:
Madde 34 - Yönetim Kurulu üye tam sayısının salt çoğunluğu ile toplanır ve kararlarını üye tam sayısının salt çoğunluğu ile alır Çekimser oy kullanılamaz
Yönetim kurulu gündemi:
Madde 35 - Gündem, işler önemine göre sıralanarak, Genel Müdür tarafından düzenlenir Gündemin, olağanüstü toplantılar hariç, toplantı gününden en az 24 saat evvel üyelere verilmesi gereklidir
Görüşmeler olmayan işler hakkında yapılan tekliflerin görüşülmesine o oturumda karar verilmezse bunlar gelecek toplantı gündemine alınır Gündemdeki sırada değişiklik, Kurul kararıyla yapılır
Görüşmelerin idaresi:
Madde 36 - Görüşmeler aşağıdaki esaslara göre başkan tarafından idare edilir
a) Görüşme konusu olan iş hakkındaki yazı veya teklif okunduktan sonra bu konuda söz söylemek isteyenlere başkan tarafından sıra ile söz verilir
Başkan konu üzerinde düşüncelerini en sonra söyler, başkandan sonra söz isteyenlere tekrar söz verilir
b) Usul hakkında söz söylemek isteyenlere öncelikle söz verilir
c) Hiçbir üyenin sözü kesilemez Ancak konu dışında söz söylenmesini başkan önlemekle ödevlidir Bu yolda yapılan ihtara uyulmazsa oturuma ara verilir
d) Görüşmenin yeterliliğine dair teklifler, kendilerine söz verilmiş olanların sözleri biter bitmez başkaca söz verilmeden oya konulur
e) Görüşme sonunda ortaya konulan değişik teklifler ayrı ayrı oylanır
f) Başkan oyunu üyelerden sonra bildirir
Kararların yazdırılması ve imzalanması:
Madde 37 - Kararlar başkan tarafından yazdırılır ve oya katılanlar tarafından imzalanır Ayrışık oyda bulunanlar, sebeplerini açıkça yazarak imzalarlar
Kararlar, noterce tasdikli deftere geçirilir Kararın başına oturuma katılanların adları ve soyadları yazılır Her karar en geç gelecek toplantıya kadar imzalanır
Kararların yürürlüğe girmesi:
Madde 38 - Yönetim Kurulu kararları imzalandıktan sonra yürürlüğe girer
Toplantılara katılma ve izin :
Madde 39 - Yönetim Kurulu Başkan ve üyelerinin bütün toplantılarda hazır bulunmaları gerekir
Mazereti olanların toplantıdan önce mazeretlerini yazılı olarak Kurul Başkanlığına bildirmeleri şarttır Üyelerin mazeret ve izin talepleri Yönetim Kurulunca karara bağlanır
Toplantıdan önce haber veremeyenlerin sonradan bildirecekleri mazeretleri Yönetim Kurulunca incelenerek kabul olunabilir
Yönetim Kurulunca verilecek izinlerin ve mazeretlerin kabulünde toplantıların aksatılmaması esastır
İzinsiz ve mazeretsiz üst üste üç toplantıya katılmayan üyelerin durumu Bakanlığa bildirilir
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM : Denetçiler
Denetçilerin seçimi ve nitelikleri :
Madde 40 - Bankanın işlemleri Banka Kanununa göre biri Genel Kurul biri de Bakanlıkça bir hesap yılı için seçilen ve hizmet süreleri içinde devamlı olarak iç görecek iki denetçi tarafından denetlenir
Denetçilerin Devlet memurluğuna atanabilme genel şartlarına sahip ve yüksek öğrenim görmüş, Banka Kanunu'nun verdiği görevleri başarmaya muktedir hukuk ve ekonomi bilgisine ve muhasebe tekniğinde görgü ve uzmanlığa sahip olmaları gerekir
Denetçilerin hizmet süreleri, seçilmelerinden sonra toplanacak Olağan Genel Kurul toplantısının bitimine kadar devam eder Denetçilerin tekrar seçilmeleri mümkündür
Denetçilerin ücretleri:
Madde 41 - Denetçilerin aylık brüt ücretleri Banka Yönetim Kurulu üyelerinden, bu görevi karşılığı en çok aylık alan üyenin tüm ödemeleri dahil aylık brüt ücretinin 2/3 ünü açmayacak şekilde Bakanlıkça tesbit edilir
Denetçilere ayrıca, aylık ücretlerinin tesbitinde esas alınan Banka Yönetim Kurulu üyesine ödenen yılda iki aylık tutarındaki ikramiyenin 2/3'ü nisbetini açmamak kaydıyla Yönetim Kurulunca tesbit edilecek esaslar dahilinde ikramiye verilebilir
Denetçilerin görevleri ve yetkileri:
Madde 42 - Denetçilerin görev ve yetkileri şunlardır :
a) Bankanın bütün işlem ve hesaplarını inceleyerek denetlemek,
b) Defterleri ve vezneyi sık sık teftiş etmek,
c) Yönetim Kurulunca düzenlenen bilançoyu inceleyerek ve Bankanın hesaplarıyla karşılaştırarak düşüncelerini bir raporla Genel Kurula bildirmek ve bu raporun bir örneğini bilançonun kendilerine verildiği tarihten başlayarak 15 gün içinde Yönetim Kurulu'na vermek
Denetçilerin çalışma usulleri:
Madde 43 - Denetçiler tarafından incelenecek içe ait bütün bilgi ve belge Genel Müdür veya Yönetim Kurulu tarafından kendilerine verilir Bunlar Bankanın dışına çıkarılamaz
Denetçiler oya katılmamak şartıyla Yönetim Kurulu görüşmelerinde hazır bulunabilirler
Denetçiler, yönetim içlerine karışmazlar Mevzuata aykırı gördükleri işleri kendi düşünceleriyle birlikte Genel Kurul'a ve Bakanlığa bildirirler
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM : Genel Müdürlük Teşkilatı ve Görevleri
Genel müdürlük:
Madde 44 - Genel Müdürlük Bankanın yetkili ve sorumlu yürütme organı olup Genel Müdür, Genel Müdür Yardımcıları ile bağlı alt birimlerden oluşur
Genel Müdür:
Madde 45 - Genel Müdür, Bankanın birinci derecede yetkili ve sorumlu amiri olup müşterek kararname ile atanır Görevden alınmaları da aynı usule göre olur
Genel Müdürün görev ve yetkileri :
Madde 46 - Genel Müdürün başlıca görev ve yetkileri şunlardır :
a) Bankayı idari ve kazai makamlar önünde ve üçüncü kişilere karşı temsil etmek,
b) Banka Kanunu, bu yönetmelik ve diğer ilgili mevzuat hükümleri ile Yönetim Kurulu kararlarına uygun olarak Bankayı idare etmek,
c) Banka Kanunu ve bu Yönetmelikle gözetilen amaçlan sağlamak için gerekli tedbirleri almak, teşebbüslerde bulunmak, karar alınsını gerektiren işleri Yönetim Kurulu'na bildirmek ve Bankanın haklarını korumak,
d) Banka sermayesi ile diğer mali kaynakların kuruluş ve verimlilik esaslarına uygun bir şekilde kullanılmasını sağlamak,
e) Bankanın yıllık yatırım ve revize programları ile finansman programlarını hazırlamak ve Yönetim Kurulunun bilgisine sunmak,
f) Bankanın çalışmasına ve durumuna dair Ocak, Nisan, Temmuz ve Ekim aylarında olmak üzere üç ayda bir Yönetim Kurulu'na rapor vermek,
g) Bankanın bütçe ve yıllık bilançosunu hazırlayarak süresi içerisinde Yönetim Kurulu'na vermek,
h) Yönetim Kurulunca tespit edilen yetki miktarına kadar olan ikraz, avans, cari hesap, kefalet ve aracılık gibi Bankacılık işlemleri ile harita, plan, proje, keşif, malzeme alımı -satımı ve kiralanması, yapı ve tesis işleri ile gayrimenkul alımı satımı ve kiralanması ve kiraya verilmesi içlerini bunlara ait yönetmelikler ve şartnameler çerçevesinde yapmak,
ı) Bankanın görevleri, iş ve işlemleriyle ilgili olarak hazırlanan teknik ve idari yönetmeliklerle, tip sözleşme ve genel şartnameleri ve personelin görev, yetki, hak ve yükümlülüklerine ilişkin yönetmelik tasarılarını Yönetim Kurulu'na sunmak,
j) Banka işlemleriyle ilgili olarak Yönetim Kurulu Üyeleri ve Denetçiler tarafından istenecek belge ve bilgileri vermek,
k) Yönetmeliğin 30/n maddesinde sayılanlar için Yönetim Kuruluna teklifte bulunmak, Atamaya yetkili olduğu personelin tayin, terfi, mükafatlandırma, cezalandırma ve görevden çıkarma işlemlerini yapmak ve bunlardan memurlara ait olanların listesini ayda bir Yönetim Kuruluna vermek,
1) İmza yetkisi verilmesi gerekli olan personele bu yetkinin verilmesi için Yönetim Kuruluna teklifte bulunmak,
m) Ortak İdarelerin Banka Yıllık Yatırım Programında yeralan, ihaleleri yapılmış içlerdeki bütün ödemeler ile mukavelelerindeki fazla iş yaptırma hükmünün tahakkuku veya keşif ilaveleri gibi sebeplerle, esas projelerinde bir değişiklik yapılmamak kaydıyla, ikraz veya fona müteallik içlemler bilahare yapılmak üzere istihkaklarını alacak sahiplerine tesis hesabından avans olarak ödemek,
n) Bankanın faaliyet alanına giren konularda diğer kuruluşlarla koordinasyonu sağlayarak işbirliği yapmak,
o) Mevzuatın verdiği diğer görevleri yapmak
Yetki devri:
Madde 47 - Genel Müdür, sınırlarını açıkça belirlemek şartıyla yetkilerinden bir kısmını Genel Müdür Yardımcılarına veya daha alt kademelere devredebilir Ancak, yetki devri Genel Müdür'ün sorumluluğunu kaldırmaz
Genel müdür yardımcıları:
Madde 48 - Genel Müdür Yardımcıları, Genel Müdürün teklifi, Yönetim Kurulunun onaması üzerine müşterek kararname ile atanırlar Görevden alınmaları da aynı usule göre yapılır
Genel müdürlük alt birimleri:
Madde 49 - Bankanın bütün personeli Genel Müdüre bağlı olup, bütün emir ve talimatı ondan alırlar ve onun gözetim ve idaresi altında bulunurlar
Genel Müdürlük alt birimleri; Merkez Teşkilatı içinde yeralan, Ana Hizmet Birimleri, Danışma ve Denetim Birimleri ve Yardımcı Birimler ile Taşra Teşkilatı içinde yeralan Bölge Müdürlükleridir
a) Ana Hizmet Birimleri, Bankanın hizmet ve görev alanına giren faaliyetlerini yürütmekle,
b) Danışma ve Denetim Birimleri; Genel Müdür'e ve bankanın ana hizmet birimlerine teknik, idari, hukuki ve mali konularda istişari mahiyette yardımcı olmakla,
c) Yardımcı Birimler; Ana Hizmet Birimleri ile Danışma ve Denetim Birimlerince yürütülmekte olan hizmetlerin ifasında yardımcı olmak üzere oluşturulan ve özlük işleri ile idari, mali, güvenlik, sivil savunma gibi hizmetleri yerine getirmekle,
d) Bölge Müdürlükleri; Bankanın kuruluş amacını gerçekleştirmek ve yürütülmekte olan hizmetleri ortak idarelere götürmekle, görevli birimlerdir
Birimlerin her kademedeki yöneticileri, yapmakla yükümlü bulundukları hizmet ve görevleri Genel Müdürlük emir ve talimatları yönünde mevzuata, plan ve programlara uygun şekilde düzenleyerek yürütürler ve bu görevlerinden dolayı bir üst kademeye karşı sorumludurlar
Birimlerin kendi kuruluş şemalarındaki görev ve yetki kademeleri içinde, çalışma yönetmeliklerine göre çalışan diğer personel, bütün işlerini Kanun, Tüzük, Yönetmelik, Yönetim Kurulu kararları, genelgeler ile amirlerinin emir ve talimatları ve iş durumunun gereklerine uygun olarak yürütmek, ortak idarelerin ve Banka'nın yararlarını gözetmek, işleri aksaksız ve gecikmelere meydan vermeden hızlı, sürekli, düzenli ve verimli bir şekilde yapmakla yükümlüdür
Komisyon teşkili:
Madde 50 - Çalışma, şekil, usul ve esasları belirlenmek suretiyle Bankaca ihtiyaca göre daimi veya geçici süreli büro, kurul ve komisyonlar oluşturulabilir
Takdirname, ikramiye ve ödül:
Madde 51 - Görevinde olağanüstü gayret ve çalışmasıyla başarı sağlayan personele Banka Kanununa göre, Genel Müdür onayı veya Genel Müdürün teklifi ve Yönetim Kurulu kararıyla takdirname verilebilir Takdirname sicile geçer
Emsallerine göre başarılı görev yaptıkları tesbit edilen personeli, ilgili Bakanın uygun görmesi üzerine bir mali yıl içinde bir aylıkları tutarını aşmamak üzere ödül verilebilir Bunlardan uygun görülenlere ilgili Bakanın teklifi ve Başbakan'ın tasvibi ile bir aylıkları tutarında daha ödeme yapılabilir
Bu maddeye göre bir mali yıl içinde ödüllendirileceklerin sayısı Bankanın yılbaşındaki serbest kadro mevcudunun binde onundan fazla olamaz
Aylıklarını 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa göre alan Banka personeline, aynı Kanunun ek geçici 21 nci maddesine göre Genel Müdürün teklifi, Yönetim Kurulunun karan ile yılda iki aylık maaşları tutarında ikramiye verilir
Bu ikramiyeler Banka Bütçesinin personel giderleri ödeneğinden karşılanır Bilahare Banka Kanununun 19 uncu maddesi gereğince kardan ayrılan % 5'ler ödenen ikramiyelerden birine mahsub edilir Bu mahsub sonucunda artan miktar olduğu takdirde ihtiyat akçesi hesabına geçirilir
YEDİNCİ KISIM : Bilanço ve Karın Dağıtımı
Bilanço:
Madde 52 - Bankanın hesap yılı Ocak ayından başlar Aralık ayı sonunda nihayete erer Bankanın her hesap yılı sonunda bilançosuyla kar ve zarar hesabını gösterir cetveller Genel Müdürlükçe hazırlanarak engeç Şubat ayı sonuna kadar Bakanlığa gönderilmek üzere Banka Yönetim Kuruluna verilir
Karın dağıtımı:
Madde 53 - Genel Kurul tarafından onanan bilançoya göre meydana çıkan safi kazanç aşağıdaki yerlere tahsis olunur :
a) % 10'u adi ihtiyat akçesine,
b) % 5'i olağanüstü ihtiyat akçesine,
c)
(Mülga bend: 19/09/1997 - 23115 s RG Yön/1 md)

d) % 30'u köy sermayesi payı olarak, sermaye hesabına,
e) % 55'i köylerin ekonomik ve sosyal kalkınmasına katkıda bulunacak altyapı hizmetleriyle köylerin gelirlerini arttıracak hizmetlere yardım etmek için, köy tüzel kişiliği adına ve hesabına geçirilir Her yıl bu hesaba geçen paralardan, o yıl kaç köyün faydalanacağı, Genel Kurulca Kararlaştırılır Bu suretle sayısı kararlaştırılacak köylerin hangileri olacağını ve hangi köyler için ne tedarik edileceğini veya ne yapılacağını Bakanlığın talimatına göre Yönetim Kurulu belli eder
Köyler için bu pay ile tedarik olunacak akarların, mümkün olduğu kadar, köylülerce üzerinde imece suretiyle çalışabilecek neviden olması gözönünde bulundurulur
SEKİZİNCİ KISIM : Bankanın Hak ve İmtiyazları
Personelin cezai sorumluluğu:
Madde 54 - Bankanın para ve para hükmündeki kağıt ve senetleri ile türlü mallarına karşı veya bilanço, rapor gibi her türlü kağıt, defter ve belgeleri üzerinde suç işleyen Banka personeli bu suçlarından dolayı, Devlet mallarına karşı veya Devlete ait kağıt ve belgeler üzerinde suç işleyen memurlara mahsus cezalarla cezalandırılırlar Şu kadar ki, bu personel hakkında Memurin Muhakematı Kanunu hükümleri uygulanmaz
Uygulanmayacak kanunlar:
Madde 55 - Banka işlemleri Devlet İhale Kanunu ile Muhasebe-i Umumiye Kanununa ve Sayıştay'ın denetlemesine tabi değildir Ortak idarelerin Banka ile yapacakları iş ve işlemlerde Devlet İhale Kanunu hükümleri uygulanmaz
Tahvil çıkarma:
Madde 56 - Banka ilgili mevzuat hükümlerine göre istikraz aktedebilir, tahvil çıkarabilir
Hak ve muafiyetler:
Madde 57 - Banka, Banka Kanunu ve diğer kanunlarla tanınan hak ve muafiyetlerden yararlanır
DOKUZUNCU KISIM : Son Hükümler
Ortak idarelerin taleplerinin değerlendirilmesi :
Madde 58 - Ortak idarelerce yapılacak istemler doğrudan doğruya Bankaya yapılır Bu istemler kamu hizmetlerine aksaklık vermemek suretiyle Banka yıllık yatırım programları ve finansman kaynaklan gözönünde bulundurularak işin önemine, öncelik kriterine ve ödeme imkanlarına göre sıraya konur
Köylerin banka ile olan hertürlü istemlerine il özel idareleri aracılık eder
Geçici Madde - Türkiye Cumhuriyeti ile Uluslararası İmar ve Kalkınma Bankası arasında imzalanmış olan 2819 TU numaralı 12/06/1987 tarihli Çukurova Kentsel Gelişme Projesi İkraz Anlaşması kapsamındaki belediyeler, bu proje kapsamında yapacakları veya yaptıracakları işlerde; ikraz, fon ve benzeri Devlet katkısı ve kredilerden yararlandırılırlar
Bu halde, kredilerin verilmesi ve geri dönüşünde Bankaca ortak idareler adına yapılan veya yaptırılan işlerle ilgili usul ve esaslar uygulanır
Çukurova Kentsel Gelişme Projesi kapsamında İller Bankası'na karşı taahhüt edilen müşavirlik hizmetlerinin ücret ve giderleri Bankaca karşılanır ve bu giderler için belediyeler borçlandırılmaz
Yürürlük:
Madde 59 - Bu Yönetmelik Resmi Gazetede yayımı tarihinde yürürlüğe girer
Yürütme:
Madde 60 - Bu Yönetmelik hükümlerini Bayındırlık ve İskan Bakanı yürütür

30/09/2003 - 25245 SRG Yönetmeliğin Geçici 1maddesi:Geçici Madde 1 - Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce açılan kredilerde, açıldığı tarihteki sözleşme ve mevzuat hükümleri uygulanmaya devam olunur

Kaynak: mevzuatadaletgovtr

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.