Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Eğitim - Öğretim - Dersler - Genel Bilgiler > Siyasal Bilgiler / Hukuk

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
çevik, kuvvet, polis, yönetmeliği

Polis Çevik Kuvvet Yönetmeliği

Eski 08-02-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Polis Çevik Kuvvet Yönetmeliği




POLİS ÇEVİK KUVVET YÖNETMELİĞİ

POLİS ÇEVİK KUVVET YÖNETMELİĞİ


Resmi Gazete Tarihi: 30/12/1982
Resmi Gazete Sayısı: 17914
İçişleri Bakanlığından:
BİRİNCİ BÖLÜM : Genel Hükümler (Amaç, Kapsam ve Tanımlar)
Amaç
Madde 1 - Bu yönetmeliğin amacı; Emniyet Teşkilatı Bünyesinde kurulan polis çevik kuvvet birimleri ile bu birimlerin kadrolarında yer alan destek birliklerinin" kuruluş, görev, çalışma esas usullerini düzenlemektir
Kapsam
Madde 2 - Bu yönetmelik, Çevik Kuvvet Birimleri ile kadrolarında yer almasına ihtiyaç duyulan Destek Birliklerinin kuruluş şeklini, bu birimlerde görevlendirilecek olan personelin niteliklerini, seçilmelerini, niteliklerinin değişmesi veya sağlık nedenleriyle başka hizmetlere geçirilme veya bu birimlerden alınma şartlarını, görevlerin yerine getirilme esas ve usullerini, emir ve komuta düzenini, yapılacak eğitimlerde göz önünde bulundurulacak esaslar ile kanunun uygulanmasına ilişkin diğer hususları kapsar
Hukuki Dayanak
Madde 3 - Bu Yönetmelik; 11/08/1982 ve 2696 sayılı kanunla 3201 sayılı Emniyet Teşkilatı Kanunu'na eklenen Ek Madde 15 gereğince hazırlanmıştır
Tanımlar
Madde 4 - Bu yönetmelikte geçen deyimlerden;
Polis Çevik Kuvvet Birimi 2696 sayılı kanunla değişik 3201 Sayılı Emniyet Teşkilat Kanununa eklenen Ek 10'da belirtilen görevleri yapan, İllerde çevik kuvvet şube müdürlüğü veya grup amirliği, ilçelerde çevik kuvvet grup amirliği düzeyinde oluşturulan kuruluşu,
Disiplin; kanunlara, nizamlara, emirlere mutlak itaat ve astın ve üstün hukukuna riayeti,
Zor kullanma; kanunsuz toplu hareket haline gelen bir toplumsal olayın etkisiz hale getirilmesi veya önlenmesi veya dağıtılması için; toplu hareketin niteliğine veya dağıtma sırasında meydana gelen cebir ve şiddet veya saldırı veya direnişin derecesine göre kademeli şekilde artan ölçüde bedeni kuvvet, maddi güç ve ***** kullanılması halini,
***** ve araç; cop, sis ve gaz bombaları, tabanca, makinalı tabanca, ve tüfek, gaz ve bomba tüfeği, dürbünlü tüfek ve benzeri vurucu, önleyici etkisiz hale getirici savunmaya elverişli aletleri, gaz, boyalı ve boyasız tazyikli su püskürten veya personeli ve malzemelerini taşıyan zırhlı veya zırhsız araçlar ile helikopterleri veya uçakları,
Hizmet; kanunlar ve nizamlarda yapılması veya yapılmaması yazılmış olan hususlarla amirler tarafından yazı veya sözle emredilen veya yasak edilen işleri;
Görev; hizmetin icap ettirdiği şeyi yapmayı veya yasakladığı şeyi yapmamayı,
Yetki; görevlerin Polis Vazife ve Selahiyet Kanunu, 2696 sayılı kanun ve yönetmelik hükümleri ile diğer mevzuat hükümleri çerçevesinde yerine getirilmesini sağlayacak güç ve imkanları
Emir; yapılması istenilen hizmetin söz ve yazı ile bildirilmesi
Amir; makam memuriyet itibariyle bir şeyin yapılmasına veya yapılmamasına dair emir verme yetkisine sahip kimseyi
Üst; rütbe ve kıdem büyüklüğünü
Nöbet; bir hizmetin belli bir sıra ve süre ile değişik personel tarafından yerine getirilmesi,
Devriye; kamu düzenini bozabilecek nitelikte toplumsal olayların meydana gelmesi muhtemel yerlerde yaya veya araçla dolaşarak yapılan önleme ve gözetleme görevini,
TMK (Teşkilat-Malzeme-Kadro); Emniyet Teşkilatının merkez kuruluşu ve bağlı kurumları ile il ve ilçe birimlerinin gruplandırılmış kuruluş tiplerine, hizmetlerin nicelik ve niteliğine göre gerekli olan personel ve malzeme kadrolarının tespitine dair esasları ,
ifade eder
İKİNCİ BÖLÜM : Polis Çevik Kuvvet Birimlerinin Kuruluşu
Birimlerin kurulacağı yerler
Madde 5 - Polis Çevik Kuvvet Birimleri il merkezlerinde Emniyet Müdürlüklerine, gerekli görülen ilçelerde emniyet amirliklerine bağlı olarak kurulur
Birimlerin standart oluşumu
Madde 6 - Polis Çevik Kuvvet Birimlerinde her birlik en az iki gruptan, her grup dört ekipten, her ekip ise on kişiden oluşur Ekibin bir numaralısı ekip amiri, on numaralısı amir yardımcısıdır
Çevik Kuvvet Şube Müdürlükleri en az bir birlikten, çevik kuvvet grup amirlikleri ise dört ekipten oluşur
Destek Timler ekip esasına dayalı olarak (9) uncu maddede belirtilen kıstaslara göre kurulur
Ekip, grup ve birlik amirlikleri teşkilat, malzeme ve kadroları Emniyet Genel Müdürlüğü teşkilat, malzeme, kadro (TMK) esaslarında gösterilir
Birimlerin kuruluş esasları
Madde 7 - Polis Çevik Kuvvet Birimleri, bir il sınırları içerisinde toplumsal olaylara hassas olan sadece bir merkezde veya gerekli görülmesi halinde özel statülü ilçelerde, illerin teşkilat, malzeme ve kadro esaslarında belirlenen ve gruplandırılmış standart kuruluş modellerine göre, il emniyet müdürlüklerinde çevik kuvvet şube müdürlüğü veya ilçelerde çevik kuvvet grup amirliği adıyla, Emniyet Genel Müdürlüğünce hazırlanacak bir plan çerçevesinde kurulur
Bu planda emniyet ve asayiş hizmetleri bakımından özellik ve önem taşıyan il ve ilçelere öncelik verilir
Polis çevik kuvvet şube müdürlüğü veya grup amirliği, hizmetin esas birimlerini oluşturan grup, birlik ve Destek Timler ile idari bürolardan meydana gelir
İl ve ilçe birimlerinin kuruluş standardı
Madde 8 - Polis Çevik Kuvvet Birimleri illerde ve ilçelerde TMK esaslarında belirlenen kuruluş tipleri göz önüne alınarak, özel statülü iller ile A, B ve C tipi illerde çevik kuvvet şube müdürlüğü düzeyinde kurulur, malzeme ve kadroları illerin emniyet TMK'sında gösterilir
Destek timlerin kuruluşu
Madde 9 - Destek Timleri polis çevik kuvvet birimleri kadrolarına mensup personelden kurulur Destek Timleri özel statülü il şube müdürlüklerinde bir birlikten, diğer il şube müdürlükleri ile il ilçe grup amirliklerinde bir ekipten oluşur Destek Birlikleri Gazlı Müdahale ve Kurtarma Büro Amirlikleri ile Köpek Eğitim Merkezi Büro Amirliklerinden oluşur Destek Timi olarak görevlendirilecek ekip sayısı Emniyet Genel Müdürünün önerisi ve İçişleri Bakanı'nın onayı ile arttırılabilir Destek Birliğinde görev alacak köpekli polislerin sayısı ve niteliği Köpek Eğitim Merkezi Müdürlüğü'nce, Atlı Polis, Özel Tim, Gaz Timi ve Arama Kurtarma ve ilkyardım ekiplerinde görev yapan personelin sayısı ve niteliği ise Asayiş Daire Başkanlığı'nca belirlenir
Destek Timlerde görevlendirilecek personelin nitelikleri, görevleri, kullanacakları *****, araç ve teçhizat ile eğitimlerinin yapılış şekli ve esasları bir yönerge ile belirlenir
Köpek Eğitim Merkezi Büro Amirlikleri ve Gazlı Müdahale ve Kurtarma Büro Amirliklerinde görev alacak personelin nitelikleri, kullanacakları malzeme ve teknik cihazlar, eğitim ve görevlerin icra şekli her iki birim için hazırlanacak ayrı ayrı yönergelerle belirlenir
Destek Tim olarak görevlendirilecek ekip sayısının İl Emniyet Müdürünün önerisi ve Valinin onayı ile arttırılması
Destek Tim personel sayısının Çevik kuvvet personel sayısının %10'u olarak belirlenmesi
İlkyardım ve Arama Kurtarma Birimleri için yönerge eklenecek
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM : Bağlılık, Emir-Komuta ve Sorumluluk
Bağlılık
Madde 10 - Polis çevik kuvvet birimleri illerde il emniyet müdürüne, ilçelerde emniyet amirine bağlıdır Çevik kuvvet görevlileri taşıdıkları sorumluluk ve sahibi oldukları yetkiler bakımından emniyet teşkilatı mevzuatına tabidirler
Çevik kuvvet birimlerinde görevli her amir, emrindeki personelin disiplini ve moral yönünden yüksek düzeyde olmasını sağlayacak tedbirleri almak, görevlerin mevcut mevzuat ve emirlere uygun olarak yansız ve en iyi şekilde yapılmasını sağlamak, eğitimlerini verilecek talimatlara göre yaptırmak hususunda bir üst amire karşı sorumludur
Emir ve komuta
Madde 11 - Mülki amir, polis çevik kuvvet birimleri ile ilgili emirlerini illerde il emniyet müdürüne, ilçelerde ilçe emniyet amirine, il emniyet müdürü veya ilçe emniyet amiri de kuruluşa göre çevik kuvvet şube müdürü veya grup amirine verir; gecikmesinde sakınca olan hallerde, mülki amir emirlerini doğrudan çevik kuvvet şube müdürü veya grup amirine verebilir
Mülki amir tarafından verilen emirden doğacak sorumluluk mülki amire; bu emrin hatalı uygulanmasından doğacak sorumluluk kuruluşa göre, emniyet müdürü veya ilçe emniyet amirine aittir Mülki amir, emirlerini doğrudan çevik kuvvet şube müdürüne veya grup amirine veya grup amirine vermişse sorumluluk emri alan amire aittir
Gecikmesinde sakınca olan hallerde kuruluşa göre il emniyet müdürü veya ilçe emniyet amiri çevik kuvvet şube müdürü veya grup amirine, çevik kuvvet şube müdürü veya grup amiri de kendi kuruluş birimine toplumsal olaya derhal müdahale edilmesi emrini verebilir Ancak, müdahaleden mülki amir ile illerde il emniyet müdürü, ilçelerde ilçe emniyet amiri derhal haberdar edilir Aksi taktirde sorumluluk ilk emri verene aittir
Kuvvetin göreve sevki
Madde 12 - Olay yerine gönderilecek çevik kuvvet miktarını ve gönderiliş şeklini tayin etmek il emniyet müdürüne veya ilçe emniyet amirine, olay yerinde gerekli tertip ve tedbirleri aldırmak görevi Çevik Kuvvet Şube Müdürlüğünden sorumlu Emniyet Müdür Yardımcısı, bulunmadığı taktirde Çevik Kuvvet şube müdürüne veya olay yerinde bulunan en yüksek rütbeli çevik kuvvetten sorumlu amirine; toplu hareketin niteliğine göre zor kullanmanın gereğini taktir ve derecesini tespit etmek yetkisi ve bundan doğacak sorumluluk olay mahallinde görevlendirilmiş daha büyük rütbede bir amir mevcutsa ona, bulunmadığı taktirde kuruluşa göre çevik kuvvet şube müdürüne veya grup amirine aittir
Çevik kuvvet birimlerinde bütünlüğün bozulmaması amacı ile bu kuvvet personelinin ihtiyaca göre ekip, grup veya birlik halinde görevlendirilmesi esastır
İllerin takviye kuvvet talebi
Madde 13 - Emniyet ve asayişinin gerektirdiği hallerde ilgili Valinin istemi üzerine, Emniyet Genel Müdürü'nün önerisi ve İçişleri Bakanı'nın onayı ile polis çevik kuvvet birimleri geçici olarak başka illerde görevlendirilebilir
Valilik isteminde kuvvet sevkini gerektiren olayın mahiyeti, bu olayın bastırılması veya önlenmesi için mahalli kuvvetlerden azami yararlanma imkanının araştırılıp araştırılmadığı, istenilen kuvvetin miktarı ve o ilde kalacağı süre açık olarak belirtilir
Olay yerine diğer il ve ilçelerden gönderilecek takviye çevik kuvvetin miktarı, hareket zamanı, görev süresi ve gerekli diğer hususlar ilgili illerin Valiliklerine gönderilecek Bakanlık emrinde açık ve ayrıntılı olarak bildirilir
Takviye olarak görevlendirilen kuvvetin, sevkini gerektiren olaya ilişkin hizmetlerde görevlendirilmesi esastır
İl merkezi ve ilçelerdeki polis çevik kuvvet birimlerini il içinde kaydırmak suretiyle görevlendirme yetkisi o ilin Valisine aittir
Takviye kuvvetin görevlendirildiği il'e sevki
Madde 14 - Geçici olarak görevlendirilen kuvvetin olay yerine sevki o kuvvetin bağlı bulunduğu il Valiliğince sağlanır
Bu kuvvetin görevlendirilmesini gerektiren olayın mahiyetine ve gideceği bölgenin iklim şartlarına göre *****, mühimmat, giyecek, teçhizat, araç ve gereç ihtiyaçları kuruluşunda bulunduğu il emniyet müdürlüklerince karşılanmak suretiyle karşılanmak suretiyle kuvvetin sevkleri yapılır
Takviye kuvvetin göreve hazırlanması
Madde 15 - Olay Yerine gönderilen Çevik Kuvvet birimi Bakanlık emrinde belirtilen süre ile bağlantılı olarak o ilin Valisinin emrine girer
Takviye olarak gönderilen kuvvetin ile gelişinden itibaren olaya müdahaleye hazır duruma gelebilmesi için İl Emniyet Müdürlüğünce aşağıdaki tedbirler alınır:
Kuvvet, şehrin uygun bir yerinde karşılanır ve eskort eşliğinde konaklayacağı ve ivedi durumlarda da müdahale tertibi alacağı yere sevk edilir
Kuvvetin o il muhabere çevrimine girmesi için gerekli muhabere araçları ile donatılır ve çağrı kodları belirlenir
Takviye kuvvet personelinin noksan teçhizatı tamamlanır
Olaya müdahalede yararlanılmak üzere ilin stratejik noktaları, cadde ve yolları tanıtılır
Müdahale edilecek olayın mahiyeti ve bu konuda alınan istihbarat açıklanır ve olay yerine intikal şekli ve göreve ilişkin harita, kroki ve planlar birim yetkilisine verilir
Mahalli çevik kuvvet birimleri ile yapılacak müşterek görevlerde, işbirliği ve koordinasyonun sağlanması için belirlenen ortak çalışma esasları açıklanır
Madde 16 - Geçici olarak görevlendirilen kuvvetin görev yerine sevki o kuvvetin görevlendirildiği il Valiliğince, geriye sevkleri ile beslenme ve barınma masrafları gönderildiği ilin Valiliğince karşılanır Bu amaçla yapılacak harcamalarda ödeme emri aranmaz
Faaliyet raporunun düzenlenmesi
Madde 17 - Göreve sevk edilen çevik kuvvet biriminin yetkili amirleri olayın bastırılması sonucunda;
Olaya müdahale için kuvvetin hareket ettiği ve olay yerine vardığı günü ve saati,
Olayın mahiyetini, cereyan şeklini ve sonucunu,
Personel, *****, mühimmat, araç, gereç ve teçhizatının son durumunu,
Olaya ilişkin diğer hususları,
kapsayan raporunu üç örnek olarak düzenler Yakalanan zanlılarla, eylemlerine ve elde edilen suç delillerine ilişkin tutanak örnekleri bu rapora eklenerek bir örneği görevin yapıldığı ilin emniyet müdürlüğüne, ikinci örneği dönüşte çevik kuvvet biriminin bağlı bulunduğu emniyet müdürlüğüne verilir, üçüncü örneği de biriminde saklanır
Takviye kuvvetin geriye sevki
Madde 18 - Kuvvet sevkini gerektiren şartların ortadan kalkması halinde polis çevik kuvvet birimleri görevlendirme süresine bakılmaksızın emrine girdiği Vali tarafından derhal esas görev yerlerine gönderilirler
Bakanlıkça verilen sürenin bitmesine rağmen, kuvvet sevkini gerektiren olay devam ediyorsa takviye kuvvetin o ilde kalış süresi gönderilişindeki usule göre uzatılabilir
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM : Görevler ve Görevlerin Yerine Getirilme Esas ve Usulleri
Çevik kuvvetin görevleri
Madde 19 - Polis çevik kuvvet birimlerinin görevleri şunlardır:
Kanuna uygun toplantı ve gösteri yürüyüşlerinin düzenini ve güvenliğini sağlamak,
Kamu düzenini bozabilecek nitelikteki toplumsal hareketlerin meydana gelmesi muhtemel yerlerde önleyici tedbirleri almak
Grev ve lokavt sırasında işyerlerinin tahribe uğramasının veya işgalinin önüne geçmek,
Kanunu aykırı sokak ve meydan hareketlerini önlemek
Toplumsal olaylarda,grev ve lokavtlar ile kanuna aykırı sokak ve meydan hareketlerinde toplumun veya kişilerin maddi ve manevi varlıklarını tecavüzlerden korumak
Diğer polis kuvvetlerinin yetersizliği halinde,her türlü tören veya gösterilerde gerekli güvenlik önlemlerini almak ve düzeni sağlamak
Destek Timlerinin yer almasını gerektirecek diğer operasyonları yapmak
Yukarıdaki bentlerde gösterilen durumlarda meydana gelen kanuna aykırı olayları gerekirse zor kullanarak etkisiz hale getirmek
Önleme planının hazırlanması
Madde 20 - Polis çevik kuvvet birimlerinde,sorumlu oldukları bölgede meydana gelmesi muhtemel toplumsal olaylara karşı önleme ve müdahale planları hazırlanır
Bu planların hazırlanışında göz önüne alınacak esaslar ve planın içereceği hususlar yönergede belirtilir
Bölgede meydana gelmesi muhtemel olaylara karşı önleme ve müdahale planları İl Emniyet Müdürlükleri EMASYA planına uygun alt plan olarak hazırlanmalı
Olay öncesi yapılacak hazırlıklar
Madde 21 - Her polis çevik kuvvet biriminde şube müdürü veya grup amirinin başkanlığında,olayda görev alacak amirlerden bir değerlendirme grubu oluşturur Değerlendirme grubu, kuvvetlerin olay yerine sevkı, toplanması, alınacak önleyici tedbirler , olayın izlenmesi, kontrolü ve yapılacak müdahale, zor kullanma ve yakalama biçimi ve olay yerindeki delillerin korunması konularında durum mahkemesi yaparak hareket tarzlarına ilişkin esasları tespit eder, planlar ve sorumlu amire önerir
Kuvvetin olay yerine sevk hazırlığı
Madde 22 - Olay yerine sevk olunacak kuvvetlere, kuruluş merkezi sahası içinde ve belirli bir yerde süratle toplanmaları duyurulur
Olay yerine sevk olunacak görevlilerin kıyafet, ***** ve teçhizatı yetkili amirlerince kontrol edilir
Kuvvetlerin olay yerinde toplanması
Madde 23 - Olay yerine sevk olunan kuvvetlerin toplanma yeri, topluluğun bulunduğu saha ve yönüne göre önceden tespit olunur Bu yerlerin topluluktan yeteri kadar uzak bulunması esastır
Olay yerine sevk edilmiş olan görevlilere, yetkili amirlerince;
a Olayın nedenleri ve mahiyeti,
b Topluluğun yapısı ve psikolojisi,
c Olayın gelişme durumunu ve muhtemel sonuçları
açıklanır, personele müdahale sırasında tutum ve davranışlarının nasıl olması gerektiği hususunda ilave talimat verilir
Olay yerinde alınacak tedbirler
Madde 24 - Topluluğun tahrip veya işgal edileceği hassas nokta ve bölgeler ile topluluğun bulunduğu yer ve takip edeceği istikamete göre gereken emniyet tedbirleri süratle alınır, yetkili olmayan kişi ve vasıtaların topluluğa katılmaları kesinlikle önlenir
Polis araçlarının her türlü tecavüzlerden uzak tutulmasına azami dikkat gösterilir ve olay mahalline yakın bir yerde yeteri kadar ihtiyat kuvvet bulundurulur Olay yerinde ve çevresinde makul bir mesafe esası gözetilmek suretiyle devriye görevlileri bulundurulur, mevcut imkanlara göre telsizli yaya ve motorlu devriyeler tarafından sokak başları ve olay sahası kontrol altına alınır
Toplumsal olayların cereyan ettiği sahada topluluğun yayılmasını önlemek için belirli hudutlar tespit olunarak kritik sahaya giriş ve çıkış yolları kontrol altında ve topluluğa daima açık tutulur
Olayların izlenmesi, kontrolü ve müdahale esasları
Madde 25 - Kanuna uygun olan ve olmayan toplantı ve gösteri yürüyüşleri ile diğer toplumsal olayların izlenmesi, kontrolü ve müdahale esasları aşağıda belirtilmiştir
Kanuna uygun toplantı ve gösteri yürüyüşleri ile diğer toplumsal olaylarda;
Topluluk, toplantı yerinde veya toplanacak bölgelerde gidiş ve dönüşlerinde, dağılma anına kadar yakından takip ve kontrol altına alınır
Topluluğun, menfi unsurların tahrik ve teşviki ile istikamet değiştirmesine mani olacak her türlü tedbir süratle yerine getirilir
Gerektiğinde tertip heyetine yardımcı olunur
Toplantı ve gösteri yürüyüşüne mani olmaya veya huzur ve sükunu bozmaya teşebbüs edenler yakalanarak tesirsiz hale getirilir ve olay yerinden uzaklaştırılır
Kanuna aykırı toplantı ve gösteri yürüyüşleri nedeniyle toplumsal olaylara müdahale gerektiğinde;
Mahallin mülkiye amiri veya görevlendirileceği en büyük zabıta amiri veya zabıta amirlerinden biri ses yükseltici veya yayıcı cihazlar aracılığı ile önce kendisini topluluğa tanıtır, sonra "kanuna uyarak dağılmaları ve dağılmamaları halinde zor kullanılacağı" ihtarını yapar Dağılma ihtarı olumlu, kitleyi yumuşatıcı, sade ve açık olur Emir mutlaka iki veya üç defa tekrar edilir ve en uzak noktadan işitildiğine dair görevlilerce tutanak düzenlenir
Dağılma ihtarı, emrin maksadını sağlayacak ve emri yerine getirecek ölçüde elde kuvvet bulundurulmadan kesinlikle verilmez
Güvenlik kuvvetlerine karşı fiili saldırı ve mukavemet bulunduğu taktirde veya güvenlik kuvvetleri tarafından korunan yerlere fiili saldırı halinde ihtara gerek yoktur
Yapılan ihtara rağmen topluluğun dağılmaması halinde yeteri kadar zor kullanılarak öncelikle, topluluğun bulunduğu yerde kalmaları temin edilir ve olayın herhangi bir şekilde gelişmesine ve tahripkar bir nitelik almasına mani olunur
Topluluğun belli bir yerde zararsız halde kalması sağlanamadığı taktirde; topluluğun diğer gruplara katılarak büyümelerini önlemek gayesiyle, olayın cereyan şekline ve şartlarına göre uygun yerlere barikatlar kurarak birleşmeye mani olunur ve dağıtmaya parça parça topluluklardan başlanır
Alınan tedbirlere ve uygun ölçülere yapılan zor kullanmaya rağmen topluluğun birleşmesine ve büyük gruplar haline gelmesine mani olunamadığı taktirde zor kullanmanın derecesi yükseltilerek topluluk dağıtılır
Dağıtma emri yetkili amir tarafından verilir Bu emri alan personel görevli amir komutasında ilgili mevzuatın tanıdığı yetkileri kullanmak üzere derhal harekete geçer
Yapılacak müdahale topluluğu dağıtma, toplanmayı önleme ve suçluları yakalama amacına yönelik olmalıdır
Toplu hareketin niteliğine veya dağıtma sırasında gösterilen cebir ve şiddet veya tehdit veya saldırı veya karşı koyma derecesine ve gereğine göre kademeli şekilde artan ölçüde bedeni kuvvet, maddi güç ve ***** kullanılır
Zor kullanılarak yapılacak dağıtmada aşağıdaki esaslara uyulur;
Mevcut kuvvetler ayrı ayrı noktalarda meydana gelecek ufak çatışmaları bastırabilmek için dahi olsa küçük parçalara bölünmez
Dağıtmak için yapılan müdahale bu işe en uygun yerlerde yapılır Bu nedenle dağıtma sahaları süratle ve tam dağılmaya uygun şekilde seçilir
Dağıtma planlanırken topluluğa dağılması için birden fazla yol ayırt edilir Bu yollar uygun hale getirilmeden topluluğu dağıtmaya teşebbüs edilmez
Topluluğun gitmesi arzu edilmeyen istikametteki yolların canlı veya cansız vasıtalardan yararlanılarak kurulacak barikatlar vasıtasıyla kapatılması sağlanır
Müdahale edecek çevik kuvvet biriminin ekip halinde çalışması esas olduğundan, kişisel hareketlerden kaçınılır
Elverişli bir alanda müdahaleye imkan vermek amacıyla yapılacak geri çekilmelerde, yavaş hareket edilir Çekilme esnasında polisin yüzü genellikle topluluğa karşı olur
Topluluğun ele başları yakalanarak olay sahasından süratle uzaklaştırılır
Açık sahalardaki sıkışık topluluklara karşı yapılacak dağıtma hareketinde, topluluk küçük parçalara bölünür, bölünen parçalar diğer gruptan irtibatsız hale getirilir ve her parçanın dağıtılması sağlanır
Bir cadde boyunca hareket eden topluluklarda, yol kesimlerinde topluluğun önü kesilerek parçalara bölünür Her parça zıt istikametlere sevk olunarak yedek kuvvetler tarafından dağıtılmaları sağlanır ve dönüşlerine imkan verilmez
Şehrin nüfusu kalabalık yerlerini işgal eden toplulukların dağıtılmasında, önce olay sahası tecrit olunur, sonra olayın meydana geldiği merkezden itibaren çevreye doğru dağıtma hareketine girişilir
Bina içindeki toplulukların dağıtılmasında çıkış yolları genellikle zemin seviyesinde olduğundan, mümkün olduğu ölçüde dağıtma hareketine üst katlardan zemine doğru başlanır ve binanın çıkış yollarının bu amaca uygun halde bulundurulması sağlanır Geniş salon ve benzeri yerlerde kapıdan içeri giren kuvvetlerce duvar kenarı izlenerek topluluk küçük parçalara bölünür ve çıkışlarda herhangi bir izdihama meydan verilmez
Bir topluluğun tekrar toplanmasını önlemek üzere, her türlü ihtimal giderilinceye kadar olay sahasında motorlu veya indirilmiş ekipler bulundurulur
İkazın yapıldığının tutanakla belgelenmesinin yanında video kamera ile de tespitinin yapılması
Grev ve lokavtlarda alınacak tedbirler
Madde 26 - Grev ve lokavtlar sırasında işyerlerinin tahribe uğramasının veya işgalinin önüne geçilmesi için verilen görevlerde;
Yetkili amirlerce, memurlara grev ve lokavtın kanuni olduğu taktirde polisin hiçbir müdahalede bulunmayacağı açıklanır
Kanuna aykırı bir hal ortaya çıktığında can ve mal emniyetinin sağlanması, düzenin korunması ve sürdürülmesinin temini için gerekli müdahalenin yapılacağı kurum ilgililerine duyurulur
Grev ve lokavtın uygulandığı saha herhangi bir topluluğun oluşmaması için gerekli emniyet tedbirleri alınır ve trafiğin düzenlenmesi sağlanır
Seyirci halk kitlesi olay yerinden uzaklaştırılır
Grev ve lokavtı yöneten kişilerin tutum ve davranışları usulüne uygun bir şekilde izlenir
Yukarıda belirtilen tedbirlerin uygulanmasında, varsa o kurumdaki özel güvenlik teşkilatı personeli de emre alınarak görevlendirilir
Yakalamalar ve olay yerindeki delillerin korunması
Madde 27 - Tespit edilen zanlıların yakalanmasında, gereği ölçüsünde zor kullanılır, yakalanmış zanlılara karşı topluluğun tansiyonunu yükseltici hareketlerden kaçınılır
Yakalamalar yeter sayıda görevli ile yapılır, yakalanan sanığın kaçmasına kesinlikle imkan verilmez
Olay yerinde bir süre daha kalacak amir ve memurlar, olay sahasındaki suç delillerinin tespiti ve korunması için gereken her türlü tedbiri alırlar
Suç yeri açık sahada ise etrafı uygun araç ve gereç ile çevrilir Bina içinde kapılarda gerekli tertibat alınarak suç yerine yetkisiz kimselerin girmeleri önlenir Suç yeri ve zanlılar tahkikatı yürütecek birime teslim edilir
Zor kullanmanın derecesi belirtilmeli
Tören ve gösterilerde alınacak tedbirler
Madde 28 - Polis çevik kuvvet birimi kurulduğu ilde milli bayramlarda emniyet teşkilatının özel kutlama günlerinde ve devlet büyüklerinin karşılanma ve uğurlanmalarında şeref ve ihtiram kıtası hizmetlerini yerine getirmekle görevlidir
Polis çevik kuvvet biriminde, tören veya gösterilerde güvenlik önlemlerinin alınması ve düzenin sağlanması hizmetinin verebilmesi diğer polis kuvvetlerinin yetersizliği şartına bağlıdır
Bu birimde her türlü tören veya gösterilerle ilgili görev verildiğinde aşağıdaki tedbirler alınır:
Görev alacak personelin kılık, kıyafet, ***** ve teçhizatı amirleri tarafından kontrol edilir
Görevleri sırasındaki tutum ve davranışları hakkında gerekli talimat verilir
İl emniyet müdürlüğünce yapılmış olan görev planlaması içinde alacağı hizmet ve personelin görevleri kendilerine duyurulur
Devriye görevleri
Madde 29 - Polis çevik kuvvet birimleri, kamu düzenini bozabilecek nitelikteki toplumsal hareketlerin meydana gelmesi muhtemel yerlerde motorlu devriye hizmetleri ile görevlendirilebilirler
Devriye hizmeti toplumsal olayların yoğunlukta meydana geldiği veya gelebileceği bölgelerle sınırlı olmak üzere ve ekip düzeni bozulmaksızın yapılır
Devriye olarak görevlendirilmiş ekip veya ekipler yetkili amirlerince verilecek görevler dışında (Polis Disiplinine, Merasim ve Topluluklardaki Rolüne ve Polis Karakolları Teşkilatı İle Vazifelerine dair Talimatname) de belirtilen devriye hizmetlerinin yapılışına ait esas ve usullere göre görevlerini yaparlar
Polis çevik kuvvet birimine bağlı motorlu devriyelerin sayısı, görevlendirilecekleri bölgeler ve çalışma süreleri çevik kuvvet şube müdürü veya grup amirince tespit olunur
Devriye görevlileri polisin müdahalesini gerektiren olaylarda, olaya derhal el koyar ve durumu en seri vasıta ile ilgili karakola intikal ettirir ve bu durum bir tutanakla tespit olunur
Bir olaya müdahale ile gerekli işleme başlama durumunda olan devriye ekip amirleri, birimdeki amirlerini derhal haberdar ederler ve tutanağın bir örneğini de kendilerine verirler
Devriye hizmetlerinin yanlış yorumlanarak karakol ve asayiş devriyesi gibi yorumlanmasından şikayetçi
BEŞİNCİ BÖLÜM : Çevik Kuvvet Biriminde İç Hizmetler
Günlük görevler
Madde 30 - Polis çevik kuvvet birimlerinde, hizmetin gereklerine uygun olarak, belirli bir sıra ve süre ile polis memurları ve tüm sıralı amirler tarafından nöbet tutulur
Nöbet hizmetleri ve tutulacak yerler, birimdeki personel mevcudu ve çalışma süreleri göz önüne alınarak düzenlenir Her nöbet yeri ve nöbetçi personel için birim amirince nöbet talimatı hazırlanır
Polis Çevik Kuvvet birimlerinde tutulacak nöbetler 31 inci maddede sayılmıştır Kendi bulunduğu binanın nizamiye ve çevre koruma nöbeti dışında nöbet tutturulamaz
Tutulacak Nöbetler
Madde 31 - Polis çevik kuvvet birimlerince tutulacak nöbetler aşağıda gösterilmiştir:
Nöbetçi amirliği; nöbetçi amiri, kuruluşa göre çevik kuvvet şube müdürü veya grup amiri sıfatı ile birim yönetimini, güvenliğini ve disiplinini sağlamak, göreve çıkacakların kılık kıyafet ve teçhizatlarını kontrol etmek, göreve sevk etmek ve önemli olaylarda çevik kuvvet şube müdürü veya grup amirini haberdar ederek alacağı emre göre hareket etmekle görevlidir
Nöbetçi komiseri; çevik kuvvet şube müdürlüklerinde uygun görüldüğü taktirde nöbetçi amirine yardımcı olmak üzere görevlendirilir
Nöbetçi memuru; nöbetçi amiri ve komiserinin vereceği emirleri yapmakla görevlidir
Nizamiye nöbeti; kuruluş binasına giriş ve çıkışların kontrol altına bulundurulması amacıyla tutulur
Çevre koruma nöbeti; kuruluş binasına giriş ve çıkışların kontrol altında bulundurulması amacıyla tutulur
Garaj nöbeti; araçların korunması ve giriş-çıkış emniyetlerinin sağlanması için tutulur
Birimlerinde nöbetçi amirliği ve nöbetçi memurluğu hizmetinin tutulması zorunludur Bunların dışındaki nöbet hizmetlerinden hangilerinin tutulacağı hizmet gereklerine göre birim amiri tarafından tespit olunur Gereken hallerde yeni nöbet hizmetleri konulabilir
Hazır Kuvvet Bulundurulması
Madde 32 - Durumun gerektirdiği hallerde derhal kullanılmak üzere her çevik kuvvet biriminde bir hazır kuvvet bulundurulur Bu kuvvetin miktarı ve çıkarılacağı zamanlar il emniyet müdürü veya ilçe emniyet amiri tarafından belirlenir Hazır kuvvet gerektiğinde gece dahi tam teçhizatlı , *****lı ve giyimli olarak harekete hazır bulunur Bu hazır kuvvetin nöbette uyku uyuyup uyuyamayacağı hususu birim amirince düzenlenir Fevkalade hallerde bütün kuvvet, hazır kuvvet halinde bulundurulur
Yoklamalar
Madde 33 - Çevik kuvvet müdürleri veya grup amirleri birimlerinin görev başlangıcı ve bitiminde personel, *****, araç ve gereç yoklaması yaptırırlar
***** ve teçhizatın kullanılmak zorunda kalındığı toplumsal olayların bitiminden sonra birime dönüşte ayrıca ve mutlak surette yoklama yaptırılarak *****, araç ve gereç noksanları bir tutanakla tespit olunur
Bakım hizmetleri
Madde 34 - Çevik kuvvet şube müdürleri veya grup amirleri en az haftada bir defa ***** ve gereçlerin bakım ve temizliğini kendi kontrolleri altında yaptırmak zorundadırlar
Birime ait araçların bakım ve onarım hizmetleri "Emniyet Teşkilatı Motorlu Araçlara Ait İşletme ve Bakım Yönetmeliği" hükümlerine göre yürütülür
ALTINCI BÖLÜM : Görevlendirilecek Personelin Niteliklerine, Seçilmelerine Başka Hizmetlere Geçirilmelerine İlişkin Esaslar
Personelin nitelikleri
Madde 35 - Polis çevik kuvvet birimlerinde görevlendirilecek personelde;
Sağlık şartları bakımından hizmete elverişli olmak,
Erkek memurlar için 35 yaşını geçmemiş ve en az 1,75 metre boyunda olmak,
Bayan memurlar için 30 yaşını geçmemiş ve en az 1,65 metre boyunda olmak,
Amir sınıfı için 40 yaşından yukarı olmamak,
Diğer birimlerde çalışmakta olup yukarıdaki maddelere uygun, çevik kuvvete atanacak personel kesinlikle olumsuz sicil almamış olacaktır Hiçbir personel tecziye amacı ile Çevik Kuvvet birimlerinde görevlendirilemez
şartları aranır
Personel niteliklerinin genişletilmesi
Personelin seçimi
Madde 36 - Polis çevik kuvvet birimlerinin personel kaynağını mesleki temel ve branş eğitimi veren polis okulları teşkil eder
Bu personel, o yıla ait hedef ve tedarik planın gerçekleşme durumuna göre polis okulları mezunları veya halen kadrolarda çalışmakta olup hizmet süreleri (6) altı yılı geçmeyen 34 üncü maddedeki nitelikleri taşıyan personel arasından seçilir
Görevli personelin niteliklerinin değişmesi veya sağlık nedeniyle başka hizmetlere geçilme veya bu birimlerden alınma şartları
Madde 37 - Polis çevik kuvvet birimlerine seçilmiş ve bu birimlerde görevlendirilmiş olan personelin bu birimdeki hizmet süreleri üç yıldır İdarenin gerekli görmesi bu süre üç yıla kadar personelin istemi üzerine de altı yıla kadar uzatılabilir Polis çevik kuvvet birimlerinde görevli personel bu hizmetlerini tamamlamadan geçici görevli dahi olsa emniyet teşkilatının diğer birimlerinde görevlendirilemez
Ancak;
Memurlarda 38, Amirlerde 45 yaş sınırının aşılması, Ancak Destek Birimleri uzmanlık gerektirdiğinden bu birimlerde çalışma süresinde uzatma yapılabilir
Çevik kuvvet birimlerinde görev yapılmasına engel olabilecek nitelikte bir durumu bulunduğunun sağlık kurulu raporu ile belirlenmesi, bu raporun Emniyet Genel Müdürlüğü sağlık komisyonunca kabul edilmesi ve komisyon kararının Genel Müdürce onaylanması, bayan memurların hamileliklerinde,
İşlediği bir suçtan dolayı hakkında yapılan soruşturma sonunda çevik kuvvet birimlerinde göreve devam etmesinin sakıncalı görülmesi ve bu konuda valiliğin gerekçeli teklifinin bulunması,
Gizli sicil raporunun üst üste iki yıl olumsuz olması ve Valilikçe bu nedenle çevik kuvvette görevlendirilmesinde sakınca görülmesi,
Hallerinde Emniyet Genel Müdürlüğünün önerisi ve İçişleri Bakanı'nın onayı ile ilgili personelin çevik kuvvet birimlerindeki görevlerine son verilir ve teşkilatın diğer hizmet birimlerine atanma işlemi yapılır
YEDİNCİ BÖLÜM : Eğitim Esas ve Usulleri
Eğitimin amacı
Madde 38 - Polis çevik kuvvet personelinin eğitimindeki amaç; kendilerine verilen görevlerin gereği gibi yapılabilmesi için mesleki ve genel bilgilerin, görevleriyle ilgili teknik ve yöntemlerin öğretilmesi, becerilerinin ve atış yeteneklerinin geliştirilmesi suretiyle personelin hizmetin gerektirdiği bedeni, fikri ve fiziki kabiliyetlere sahip kılınmasındır
Eğitimin esasları
Madde 39 - Polis çevik kuvvet birimi personelinin sıralı amirleri tarafından sürekli, uygulama ağırlıklı ve bedeni kabiliyetleri geliştirmeye yönelik eğitime tabi tutulması esastır
Polis Çevik Kuvvet Birimlerinde yeni başlayan personele ç
Bu personel çalışma saatleri içinde göreve çıkmadığı, izinli veya istirahatlı bulunmadığı hallerde sürekli eğitime tabi tutulur
Personelin eğitiminde nazari bilgilerden çok, yardımcı malzemelerden yararlanmak suretiyle uygulamalı eğitime ağırlık verilmesine özen gösterilir
Eğitim şekilleri ve uygulama
Madde 40 - Polis çevik kuvvet birimleri personelinin eğitimi iki şekilde yapılır:
Yerinde eğitim; Polis çevik kuvvet şube müdürü veya grup amirinin sorumluluğu altında kuruluşun bulunduğu yerde aralıksız olarak yapılan eğitimdir Bu eğitim çevik kuvvet biriminde görevli rütbeli personel tarafından yaptırılması esastır Söz konusu rütbeli personel öğretmenlik formasyonuna ve Çevik Kuvvet Birimlerinde verilecek dersler, özellikle çevik kuvvette taktik ve düzenler ile olaylara müdahale şekilleri konusunda merkezde tatbiki eğitime tabi tutulurlar bu eğitimler merkezin belirleyeceği dönemlerde her yıl tekrarlanır
Merkezi eğitim; Emniyet Genel Müdürlüğünün merkezde yönetmeliğin 42 inci maddesinde belirtilen konularda yürüttüğü eğitimdir
Eğitim planı hazırlanması
Madde 41 - Emniyet Genel Müdürlüğünce çevik kuvvet birimi personelinin yerinde eğitilmeleri amacı ile yıllık genel eğitim planı hazırlanır ve uygulanmak üzere illere gönderilir Bu planın uygulanması sonucu doğacak ihtiyaçlar veya belirecek aksaklıklar her yıl Aralık ayı içinde Emniyet Genel Müdürlüğüne bildirilir
Eğitim planında aşağıdaki konulara yer verilir:
1 Yanaşık düzen eğitimi ve çeviklik,
2 Toplantı ve gösteri yürüyüşlerinde polisin görevi, yetkileri, davranış tarzları, dağıtma ve zararsız hale getirme taktikleri,
3 Çevik kuvvette taktik ve düzenler,
4 Beden eğitimi ve yakın savunma,
5 Çevik kuvvet birimlerinde kullanılan her türlü *****, teçhizat, araç ve gereçlerin tanıtılması, kullanma şekli ve yerleri, bakımı, atışları,
6 Talep halinde, çevik kuvvet biriminin göreve en kısa zamanda sevk edilebilmesinin temini için alarm tatbikatları yaptırılması,
7 ********* maddelerin tanıtılması,
8 Trafik (şoför eğitimi)
9 Bilgisayar ve Daktilografi,
10 Polis çevik kuvvet birimlerinin görevleri,
11 Grev ve lokavtlarda polisin görev ve yetkisi, hareket tarzı,
12 Polis meslek mevzuatı,
13 Polisin disiplin mevzuatı,
14 Devrim tarihi,
15 Mesleki yazışma tekniği,
16 Halkla ilişkiler ve empatik iletişim,
17 Aşırı akımlar, yıkıcı faaliyetler metot, taktik ve teknikleri,
18 Sivil savunma ve ilkyardım
19 Grup dinamiği,
20 Çatışma ve stres yönetimi,
21 Beden dili,yaratıcı drama, Polis etiği
22 Moral eğitimi,
i Çeşitli sportif faaliyetler,
ii Tiyatro ve müzik faaliyetleri,
iii Konferans ve seminerler,
iv Film gösterileri,
23 Gerekli görülen diğer konular,
Merkezi eğitim konuları
Madde 42 - Emniyet Genel Müdürlüğünce aşağıdaki konularda merkezi eğitim yapılır:
Tesislerin yetersizliği veya eğitici personel temin edilememesi sonucu kuruluşun bulunduğu yerde eğitimi kısmen veya tamamen verilemeyen ********* maddelerin tanıtılması esas ve usulleri, zırhlı araç şoförlerinin yetiştirilmesi, ve komando eğitimleri ile uygun görülecek diğer hususlar merkezi eğitim konularıdır
Polis çevik kuvvet birimleri kadrolarında oluşturulacak Destek Timlerin eğitiminde görev alacak personelin yetiştirilmelerine ilişkin eğitim, Emniyet Genel Müdürlüğü merkez birimlerinde yaptırılır
SEKİZİNCİ BÖLÜM : Çeşitli ve Son Hükümler
Çevik Kuvvet Personelinin atanma ve yer değiştirmesi
Madde 43 - Çevik kuvvet birimlerinde görevli olan veya bu kuruluşlarda görevlendirilecek personelin atanma ve yer değiştirmeleri ile ilgili hususlarda "Emniyet Hizmetleri Sınıfı Mensupları Atama ve yer Değiştirme Yönetmeliği" hükümleri uygulanır
Kıyafet
Madde 44 - Polis çevik kuvvet birimi personelinin kıyafeti konusuna ilişkin esaslar Emniyet Hizmetleri Sınıfı Mensupları Kıyafet Yönetmeliği'nde belirtilmiştir Ayrıca 14 Eylül 1991 tarihli "Memurlara Yapılacak Giyecek Yardım Yönetmeliği"nin Dipnot 3 üncü maddesine istinaden Bakan Onayı ile de ihtiyaç duyulan diğer malzemeler verilebilir
Eğitim İhtiyaçlarının karşılanması
Madde 45 - Emniyet Genel Müdürlüğünce çevik kuvvet personelinin eğitimleri amacı ile merkezden uzman personel de görevlendirilebilir
Eğitim faaliyetleri için teşkilata ait bina ve tesisler yeterli olmadığı taktirde diğer kamu kurum ve kuruluşlarının bina, araç, gereç ve diğer imkanlarından yararlanılır
Başka Birim ve hizmetlerde çalıştırılma yasağı
Madde 46 - Bakanlık onaylı olarak çalışan Çevik Kuvvet personeli bu yönetmelikte belirtilen hizmetler dışında emniyet teşkilatının başka hizmet birimlerinde çalıştırılamaz
Yürürlük
Madde 47 - Bu yönetmelik yayımlandığı tarihte yürürlüğe girer
Yürütme
Madde 48 - Bu yönetmelik hükümlerini İçişleri Bakanı yürütür

Kaynak: mevzuatadaletgovtr

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.