![]() |
İmam-İ Matüridi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İmam-İ MatüridiEhl-i sünnetin iki i'tikad imamından birincisi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Doğum yeri Semerkand'ın Matürid nahiyesidir ![]() ![]() ![]() ![]() İmam-ı Matürîdî, İmam-ı a'zam Ebü Hanîfe'nin naklen bildirdiği ve yazdığı Ehl-i sünnet i'tikadının, kelâm bilgilerini, ondan nakledenler vasıtasıyla kitaplara geçirdi, izah ve isbat etti ![]() ![]() İlimde çok iyi yetişen İmam-ı Matürîdî, çeşitli kitaplar yazmak ve talebe yetiştirmek suretiyle Ehl-i sünnet i'tikadını yaymıştır ![]() Yetiştirdiği talebelerden el-Hakîm es-Semerkandî adıyla meşhur Ebü'l-Kasım îshak bin Muhammed, Ebü Muhammed Abdülkerim bin Musa el-Pezdevî, Ebü'l-Leys el-Buhari ve Ebü'l-Hasen bin Sa'îd gibi ilim ve takva yönünden yükselmiş olan büyük âlimler başta gelmektedir ![]() ![]() İmam-ı Matüridî'nin yaşadığı devir, Abbasî Devleti'nin zayıflamaya başladığı ve yeni İslâm devletlerinin kurulduğu, çeşitli siyasî güçler ve i'tikadî firkalar arasında mücadelenin arttığı bir zamana rastlar ![]() ![]() ![]() ![]() Eserleri: Hayatını ilme ve Ehl-i sünnet i'tikadını yaymaya hasreden ve bu hususta büyük hizmetler veren Matüridî hazretleri, benzerine rastlanmayacak ölçüde değerli eserler yazmıştır ![]() 1- Kitab-üt-tevhîd: Bu kitapta sapık fırkaların sözlerinin yanlış olduğunu isbat edip, doğru i'tikad olan Ehl-i sünnet i'tikadını çok mükemmel bir şekilde açıklamıştır ![]() 2- Te'vilat-ül-Kur'an: Tefsîre dair benzeri az bulunan bir eserdir ![]() ![]() 3- Reddü Evaili'l-Edille lil Ka'bi ve Beyanü vehmi'l Mu'tezile: Mu'tezileyi reddeden ve çürüten bir eserdir ![]() 4- Er-Reddü ala usül'il Karamita: Karamita fırkasını reddeden bir eserdir ![]() 5- Reddu kitab-ül-imame li Ba'zir-Revafiza: Eshab-ı kirama düşman olanları reddeden bir eseridir ![]() 6- Kitab-ül-makalat fil-kelâm: Kelâm ilmine dair bir eseridir ![]() 7- Me'haz-üş-şeriyye: Fıkıh ilmine dairdir ![]() 8- Kitab-ül-cedel: Usül-ü fıkıh ilmine dair olan bu eserinden başka kitapları da vardır ![]() Taşköprüzade şöyle yazmıştır "Ehl-i sünnet vel-cemaatın kelâm ilmindeki reisleri iki zattır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zebidî de şöyle demiştir: "Ehl-i sünnet vel-cemaat ismi geçince, Eş'arîler ve Matüridîler kastedilir ![]() İmam-ı Matürîdî ve İmam-ı Eş'arî, Ehl-i sünnetin i'tikadda iki imamıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İmam-ı Eş'arî de, İmam-ı Şafiî'nin talebesi zincirinde bulunmaktadır ![]() ![]() Bu iki imamın ve hocalarının, amelde dört hak mezheb imamlarının ve onlara tabi olanların; îmanda, i'ikadda tek bir mezhebi vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eshab-ı kiramın îman ve i'tikadda hiçbir ayrılıkları olmadı ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İmam-İ Matüridi |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İmam-İ MatüridiAncak, îslam tarihinde görülen 72 sapık fırkanın ortak vasfı; siyasî ve dünyevî menfaat ve saiklerle ortaya çıkmış olmalarına rağmen, hemen hepsi Kur'an-ı kerîmdeki muhkem ve bilhassa müteşabih ayet-i kerimeleri kendi akıllarına göre tefsir yoluna gitmişler, böylece felsefe yaparak ve bu ayetleri, iddiaları istikametinde te'vil ederek kendilerine Kur'an-ı kerimden deliller bulduklarını ileri sürmüşlerdir ![]() Mesela, Kur'an-ı kerimde geçen, Allahın eli, yüzü vb ![]() ![]() İslamiyette ilk i'tikad ayrılıkları, Hz ![]() ![]() ![]() Abdullah ibni Sebe, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Haricîler'den bir kısmı Kur'an-ı kerimin bazı bölümlerini kabul etmezler ![]() ![]() Bozuk fırkalardan biri olan Mu'tezile ise, Hasen-i Basrî'nin derslerinde bulunan Vasıl bin Ata tarafından ortaya çıkarılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ayrıca Mürcie, Kaderiyye, İbahiye, Mücessime, Cebriyye gibi birçok bozuk fırkalar, İslâm tarihi boyunca çeşitli yerlerde ortaya çıkmış, kendi içlerinde de sayılamayacak kadar çok kollara ayrılarak bir müddet yaşayıp, sonra unutulup gitmişlerdir ![]() Ancak son asırlarda zuhur eden Vehhabîlik, bilhassa Arabistan'da yayılmış ve bugün de, çeşitli İslâm ülkelerindeki müslümanların arasında yayılması için çalışılmaktadır ![]() Diğer bozuk fırkalar tarih içinde kaybolup gitmişlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() Kur'ân-ı kerîm ve hadîs-i şerifler, îmanda parçalanmanın, fırkalara ayrılmanın kötü olduğunu bildiriyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir başka hadîs-i şerifte; "Ümmetim yetmişüç fırkaya ayrılacaktır ![]() ![]() ![]() ![]() Ehl-i sünnet i'tikadını ortaya koyan Resulullahdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu bilgiler akıl ile bulunamaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bunlardan sonra gelen binlerce derin âlim ve velî, bu iki yüce imamın kitaplarını inceliyerek ikisinin de, Ehl-i sünnet mezhebinde olduklarını söz birliği ile bildirmişlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Son asırlarda Ehl-i sünnet i'tikadından ayrılan bazı din adamları "Selefiyye" adını verdikleri sapık bir yol tutmuşlardır ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İmam-İ Matüridi |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İmam-İ MatüridiBunun i'tikadda mezheb olduğunu söyleyip, kitaplarında yazmışlardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İmam-ı Gazali hazretleri îlcam-ül-avam kitabında; "Bu kitapta i'tikad fırkalarından ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mısır'daki Ezher Üniversitesi'nden mezun üstad îbn-i Halife Alîvî "Akıdet-üs-selef-i vel-halef" adlı kitabında şöyle yazmıştır: "Ebü Zehra (Tarih-ül-mezahib-ül-îslamiyye) kitabında yazdığı gibi, hicretin dördüncü asrında, Hanbelî mezhebinden ayrılan bazı kimseler, kendilerine (Selefiyîn) ismini verdiler ![]() ![]() ![]() ![]() İbn-i Teymiyye, Hanbelî mezhebinde olarak yetişti ![]() ![]() ![]() ![]() Kendi başına ayrı bir yol tutup, tuttuğu bu sapık yolda sürüklenip gitti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İmam-ı Matüridî ve İmam-ı Eş'ari ayrı bir mezheb kurmamışlar, Eshab-ı kiramın, Tabiînin, dört mezheb imamının ve sonra Ehl-i sünnet âlimlerinin nakil ve tevatür yolu ile bildirdikleri îman ve i'tikad bilgilerini açıklamışlar, anlaşılmasını kolaylaştırmak için kısımlara bölmüşler ve herkesin anlayabileceği şekilde yaymışlardır ![]() ![]() ![]() Ehl-i sünnet i'tikadının açıklamasında bu iki imam meşhur olmuş, yaşadıkları zamanlarda i'tikadda doğru yoldan ayrılmış sapıkların ve yunan felsefesinin bataklıklarına saplanmış maddecilerin bozuk düşüncelerine karşı Ehl-i sünnet vel-cemaat i'tikadını izah etmekte, bazı bakımlardan farklı usuller takib etmişlerdir ![]() ![]() İmam-ı Matürüdî'nin naklen bildirdiği Ehli sünnet i'tikadının başlıca esasları şunlardır: Allahü teâlâ kadîm olan zatı ile vardır ![]() Herşeyi, O yaratmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kur'an-ı kerim Allah kelâmıdır, O'nun sözüdür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allahü teâlâyı mü'minler Cennette, cihetsiz olarak ve karşısında bulunmayarak ve nasıl olduğu anlaşılmayarak ve ihatasız, yani şekli olmıyarak görecektir ![]() Nasıl görüleceği düşünülemez ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allahü teâlâ, insanları yarattığı gibi, insanların işlerini de, O yaratıyor ![]() ![]() ![]() ![]() Peygamberler Allahü teâlâ tarafından seçilmiş, gönderilmiş insanlardır ![]() Onların Allahü teâlâdan getirdiği her haber doğrudur, yanlışlık yoktur ![]() Kabir azabı, kabrin sıkması, kabirde Münker ve Nekir denilen meleklerin soru sorması, kıyamette herşeyin yok olacağı, göklerin yarılacağı, yıldızların yollarından çıkıp dağılacakları, yer küresinin, dağların parçalanması ve herkesin mezardan çıkması, mahşer yerinde toplanması, yani ruhların cesetlere gelmesi, kıyamet gününün zelzelesi, o günün dehşeti, korkuşu ve kıyamette sual ve hesap, iyiliklerin ve günahların oraya mahsus bir terazi ile tartılması, Cehennem üzerinde sırat köprüsünün bulunması vardır ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İmam-İ Matüridi |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İmam-İ MatüridiMü'minlere mükafat ve nimet için hazırlanmış olan Cennet, kâfirlere azap için hazırlanmış Cehennem şimdi vardır ![]() Her ikisini de Allahü teâlâ yoktan var etmiştir ![]() ![]() ![]() İbadetler îmana dahil değildir ![]() ![]() ![]() Ancak farzlara ve haramlara, olduğu gibi inanmak lazımdır ![]() ![]() Halifelikten konuşmak, dînin esas bilgilerinden değildir ![]() ![]() ![]() ![]() Muhammed aleyhisselama îman edenler, başka peygamberlerin ümmetinden daha üstündür ![]() Matem tutmak, dinde yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() Resulullaha, Eshab-ı kirama, Tabiîne ve evliyaya tevessül ederek, yani onları vesîle ederek dua etmek, duanın kabülüne sebep olur ![]() Dîni deliller müctehidler için dörttür Kitap, Sünnet, îcma-i ümmet, Kıyası fukaha ![]() ![]() Tenasühe, yani ölen insanın ruhunun başka bir çocuğa geçerek, tekrar dünyaya gelmesine inanmak, dîne aykırıdır ![]() ![]() Kıyamet günü Allahü teâlânın izni ile iyiler kötülere şefaat edecek, araya girecektir ![]() ![]() Peygamberin mu'cizesi, evliyanın kerameti ve salih mü'minlerin firaseti haktır ![]() Evliyanın kerameti, vefatından sonra da devam eder ![]() Her bid'at dalalettir, sapıklıktır ![]() ![]() ![]() Mest denilen ayakkabı üzerine mesh ederek (ıslak el ile dokunarak) abdest alınır ![]() ![]() Ebü Mensür-i Matürîdî hazretleri, irade-i cüz'iyye hakkında buyurdu ki: irade-i cüz'iyye, bir varlık değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allahü teâlânın, kul irade etmeden de, yaratması caiz ise de, ihtiyari olan işleri yaratmaya, kulların iradelerini sebep kılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() O zaman kul, dünyada fena olur, ahırette azap görür ![]() ![]() "Siz, ancak Allahü teâlânın dilediğini arzu edersiniz!" mealindeki ayeti kerimenin ma'nasını, Ebü Mensür-i Matürîdî hazretleri şöyle açıklıyor "İhtiyari işleriniz, yalnız sizin iradenizle olmaz ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|