Prof. Dr. Sinsi
|
Abdülhay Efendi (Öztoprak)
ABDÜLHAY EFENDİ (Öztoprak)
İstanbul'da Beşiktaş'tan Ortaköy'e giderken Çırağan sırtlarında bulunan Yahyâ Efendi dergâhının son şeyhi İsmi Abdülhay olup, babası Fikri Efendi, dedesi Şerif Ali Efendidir 1884 (H 1302) senesinde İstanbul'da doğdu 1961 (H 1381) senesinde İstanbul'da vefât etti Kabri Yahyâ Efendi Dergâhı mezarlığındadır
Abdülhay Efendinin dedesi Şerîf Ali Efendi Mekke'den kalkarak İstanbul'a geldi Bir müddetAksaray'daki Oğlanlar Tekkesinin şeyhliğini yaptı Sonradan Tosya'ya giderek Kâdirî tekkesi şeyhi İsmâil Rûmî hazretlerinin torunlarından biriyle evlendi Tekrar Mekke'ye giderek orada yerleşti Mekke'de Fikri adında bir oğlu oldu Fikri Efendi Mekke'den Mısır'a giderek oraya yerleşti Askerlik mesleğine girip albaylığa kadar yükseldi Gördüğü bir rüyâ üzerine Mısır'dan İstanbul'a gelip Kaygusuz Baba dergâhına intisâb etti Sultanahmed'deki bu dergâha uzun müddet kırba ile su taşıdığı için kendisine "Kırbacı Baba" ismi takıldı Bütün bu hizmetlerine rağmen dergâhın şeyhi, kendisini talebeliğe kabûl etmedi Fakat bir gün şeyhin, bir köpeğe attığı artıklarını, köpekle birlikte yemeye teşebbüs etti Bunun üzerine şeyh kendisini talebeliğe kabûl etti Fikri adını da Sürûrî Fikri şeklinde değiştirdi Sürûrî Fikri Efendi bir müddet bu tekkede kaldıktan sonra Zeyrek yokuşu başındaki yanmış olan Ümmü Gülsüm Câmiini tâmir ettirdi Mısır kuyumcularından birinin Zeynep Hanım adındaki kızıyla evlendi Bu evliliktenAbdülhay Efendi dünyâya geldi Üç aylıkken babası vefât eden Abdülhay Efendi, yetim kaldı Annesi oğlunu alıp Ümmü Gülsüm Câmiinin meşrûtasına yerleşti
Küçük yaştan îtibâren ilim tahsîline başlayan Abdülhay Efendi, annesinin gayretiyle hıfzını (Kur'ân-ı kerîmi ezberlemeyi) tamamladı Zamânın usûlüne göre ciddî bir medrese tahsili gördü On sekiz yaşındayken babasının tâmir ettirdiği Ümmü Gülsüm Câmiine imâm oldu Kendisi aslen Kâdirî, meşreben Nakşibendî idi Son Nakşî şeyhlerinden Gümüşhânevî Şeyhi İsmâil Necâtî Efendiden icâzet aldı Bir ara Çiçekçi Câmi İmâm-Hatipliğini yaptı Yahyâ Efendi dergâhının şeyhliğini yürüttü Bir taraftan da Baytar mektebinde ayniyat muhâsipliği yaptı Daha sonra buradan emekli oldu Soyadı Kânunundan sonra Öztoprak soyadını aldı Zaman zaman sevenleriyle sohbet edip onları irşâda çalıştı 1961 (H 1381) senesinde İstanbul'da vefât etti Yahyâ Efendi dergâhı mezarlığına defnedildi
Arapça ve Farsça bilen Abdülhay Efendi, fıkhî ve tasavvufî mevzûlarda geniş bilgiye sâhipti Son derece mütevâzî, yumuşak huylu ve aşırı derece müttakî (haramlardan sakınan) birisi idi Cömert ve misâfirperver olup, sofrasına bir fakiri almadan oturmazdı Onun muhtelif vesîlelerle sevdiklerine ve yakınlarına yazdığı mektupları, Abdülhay Efendinin Mektupları adlı bir risalede toplanmıştır
Sevdiklerinden birine yazdığı mektupta da buyurdu ki:
Kemâl derecesine ulaşan insanların, yükseldikçe tevâzûu ve sûreten kendinden aşağı olanlara karşı davranışlarındaki güzellik artar Zannolunmasın ki, onun bu tevâzûu kadrini ve kıymetini azaltır Hayır belki daha fazla yükseltir "Allah için tevâzû edeni Allahü teâlâ yükseltir " hadîs-i şerîfi bunu ifâde etmektedir Dünyevî ve uhrevî, maddî ve mânevî mertebelere yükselen kimseler aslâ kendi kulluklarını unutmaz, Allah için, alçak gönüllü olur, Allahü teâlânın yarattıklarına sertlikten ve şiddetten kaçınırsa, her iki cihanda Allahü teâlâ onun derecesini yüceltir Kibirli olmayı âdet edinenler ve asıl meyvesini unutanların ise, cenâb-ı Hak tarafından gönderilen hâdiselerle burnu kırılır Bunlar terbiye ve imtihan kamçılarıyla zelîl olurlar Hülâsa, benlik, kibir ve büyüklük taslamak insana yaraşmaz Şeytan bu kadar ibâdeti ile kibir ve benliği yüzünden kovuldu ve lânetlendi Âdem aleyhisselâm ise zelîl olan topraktan yaratıldığını unutmayarak; "Ey Rabbimiz! Biz nefsimize zulmettik Eğer sen bizi bağışlamaz ve rahmet etmezsen hüsrana uğrayanlardan oluruz " diyerek, rahmet-i Hakk'a ilticâ etti Bu sebepten yeryüzünde emânet-i ilâhiyyeyi yüklendi ve bütün yaratılmışlar üzerine mükerrem kılındı, derecesi yükseltildi Binâenaleyh bütün kibirliler şeytanın oğullarıdır  
Hayır yapmanın önemini de şöyle bildirdi:
Umûma faydası olacak hayır bırakmak ne hoştur Hayat defteri kapanır fakat amel defteri, ondan menfaat göründüğü müddetçe kapanmaz, hayır yazılır Üç şey vardır ki, sâhibinin hayırlı amel defterini kapatmaz Umûma faydası dokunacak ilim, mârifet, sanat öğretmek Bunun gibi umûma faydası dokunacak kuyu kazdırmak, su getirtmek, hastahâne, köprü, yol ve bu gibi şeyleri yapıp bırakmak ve yine kendisine hayır duâ edecek sâlih evlâd bırakmak Öğrenenler öğrendikçe ve insanlar faydalandıkça, ilk sebeb olan zât ve hayırlı evlâdın nefsine ve diğer insanlara hayrı dokundukça mensûb olduğu anne ve babası bundan dâimâ faydalanır, namları hayırla anılır Fakat ne çâre ki herkes buna muvaffak olamıyor Cenâb-ı Hak cümlemizi kendi lütfuyla hayra yakın ve muvaffak kılsın  
HELÂL LOKMA  
Abdülhay Efendinin oğluna nasîhatı şöyledir:
Oğlum! Vücûdumuzu elimizden geldiği kadar helâl lokma ile doyuralım ki, helâl lokma ile beslenen o vücûd Allah'a ibâdette pek hafif ve latîf olarak rûha uysun Haramlarla beslenen vücut, Allah'a ibâdete kalkmakta gevşeklik ve ağırlık gösterir Bu hâl sonunda, esasen latîf olan rûha da tesir eder ve onu da kendi gibi ağırlaştırıp karanlıklara boğar İlâhî ufuklara çıkmaya kâbiliyeti kalmaz ve nihayet ölür Günahların büyükleri, küçüklerine ehemmiyet vermemekten başlar Küçücükten komşu bahçelerinden birer ikişer meyve koparmaya alışanlar, büyüdükleri zaman yaman hırsız kesilirler
Evlâdım! Kendini gözet Senin aslın pek neciptir, pek temizdir Aslına benzemeyen dallar, asıllarının mazhar oldukları maddî mânevî teveccüh ve olgunluklara kavuşamazlar İslâm dîninin bütün emirleri insanların ahlâkını düzeltmek, bütün yasakları da, yine onların faydaları içindir
Dicle nehri kıyısında yediği bir elmanın sâhibini bulup helâlleşmek için çeşitli külfetleri göze alması, İmâm-ı A'zam'ın babası Sabit bin Hürmüz'ün ahlâkının yüksekliğini gösterir Onun bu temizliği kendisinden dünyânın dörtte birinin, mezhebine, ilmine bağlandığı İmâm-ı A'zam Ebû Hanîfe gibi bir zâtın vücûda gelmesine sebeb olmuştur Hayırlı evlatların babaları da hayır ve iftiharla anılır Seni göreyim, haramlardan, hattâ mekrûhlardan kendini sakın Ecdâdının asâletine, necâbetine (temizliğine) vâris olduğunu şu pehrizkârlığınla isbat et Bu şeref sana dünyada ve âhirette kâfidir
1) Abdülhay Efendi'nin Mektupları (Sehâ Neşriyat)
|