Bilimsel Çalışma Yönteminin Basamakları |
|
|
#1 |
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Bilimsel Çalışma Yönteminin BasamaklarıBilimsel Çalışma Yönteminin Basamakları: ilimsel Çalışma Yönteminin Basamakları[/url] 1- Problemin Belirlenmesi Öncelikle problemin iyi anlaşılması gerekiyor "Problemi anlamak, problemi yarı-yarıya çözmek demektir "2- Gözlem Nitel ve Nicel olmak üzere iki çeşit gözlem vardır ![]() Nitel Gözlem : Beş duyumuzu kullanarak yaptığımız gözlemlerdir Örneğin "çaydanlıktaki su sıcaktır" Buradaki gözlem nitel bir gözlemdir Bunu, suya dokunarak veya sudan çıkan buharı gözlemleyerek karar veririz![]() Nicel Gözlem : Ölçü aletleri kullanılarak yapılan gözlemlerdir Örneğin "çaydanlıktaki su 80ºC dir" Buradaki gözlem nicel bir gözlemdir Burada termometre aleti kullanılarak bir gözlem yapılmıştır![]() Yukarıdaki örneklerden de anlaşıldığı gibi nitel gözlemler kişiler arasında farklılık gösterebilirken , nicel gözlemler daha objektifdir Bu yüzden bilimsel bir çalışma sırasında nicel gözlemlere daha fazla ağırlık verilir![]() 3- Verilerin Toplanması Veriler problem ile ilgili gerçekleri içerir Gözlemler sonucu elde edilen veriler toplanıp, düzenlenir![]() 4- Hipotezin Kurulması Hipotez , probleme geçici bir çözümdür Bu çözüm yapılan gözlemler ve toplanan veriler ışığında kurulmuştur İyi bir hipotez;- probleme iyi bir çözüm önermeli, - deney ve gözlemlere açık olmalı, - toplanan tüm verilere uygun olmalıdır ![]() 5- Tahminlerde Bulunma Kurulan hipotezler doğrultusunda mantıklı sonuçların çıkartılmasıdır ve bu sonuçlar ile hipotezler test edilir Tahminler, "Eğer![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ise ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() dır" şeklindeki cümlelerle ifade edilir Tahminler genellikle "Tümdengelim" ve "Tümevarım" yöntemleri ile gerçekleştirilir![]() Tümdengelim yönteminde bir ön bilgi kullanılarak genelleme yapılır Örnek : Eğer bütün canlılar hücrelerden meydana gelmiş ise ,insanda hücrelerden meydana gelmiştir![]() Tümevarım yönteminde ise özel gözlemler yapılarak bir sonuca varılır Örnek : Eğer insanlar, hayvanlar, bitkiler hücrelerden meydana gelmiş ise bütün canlıların yapı birimi hücredir![]() 6- Kontrollü Deney Yapılan tahminlerin geçerli olup olmadığı kontrollü deneyler sonucu tespit edilir Kontrollü deneylerde iki deney grubu vardır: Birine kontrol grubu , diğerine ise deney grubu denir Her iki grupta da aynı deney aynı şartlar altında yapılır iken sadece araştırılan faktör gruplar arasında farklı tutulur![]() Deney sonuçları tahminleri doğrular ise hipotez geçerlilik kazanır Aksi durumda ise eldeki verilerle yeni hipotezler kurularak bilimsel çalışmaya devam edilir![]() 7- Gerçek Deneyler ile kanıtlanmış bilimsel doğrulardır ![]() 8- Teori Tekrarlanan deneylerle doğruluğu tam olarak değil, ama büyük ölçüde kabul edilmiş hipotezlerdir Teorilerin çürütülme ihtimalleri vardır![]() 9- Kanun Bir teori veya hipotez , doğruluğu bütün bilimlerce kabul edilmiş ise kanun halini alır Örnek : Yerçekimi kanunu, Mendel KanunlarıÖRNEK BİR BİLİMSEL ÇALIŞMA YÖNTEMİ Problem : Orta Anadolu Bölgesinde yetişen bitkilerdeki çinko eksikliğinin nedeni nedir? Gözlem ve Verilerin toplanması : - Bu bölgedeki topraklarda toplam çinko miktarının zengin olduğu gözlemlenmiştir - Bu bölgedeki toprakların kireç içeriği fazla ve pH değeri yüksek ![]() - Bu bölgedeki topraklar kil minerali bakımından zengin ![]() - Bu bölgedeki topraklar organik maddeler bakımından fakir ![]() - Bu bölgedeki toprakların nem oranı az ![]() - Bu bölgedeki topraklara her yıl yüksek dozlarda fosfor ve fosfor içerikli gübreler verilmektedir ![]() - Bu bölgedeki topraklarda yetişen bitkiler kısa boylu kalmaktadır ![]() Hipotez : 1- Bitkideki çinko eksikliğinin sebebi, topraktaki fazla kireç ve yüksek pH dır ![]() 2- Bitkideki çinko eksikliğinin sebebi, topraktaki kil miktarının fazla olmasıdır ![]() 3- Bitkideki çinko eksikliğinin sebebi, topraktaki organik maddenin az olmasıdır ![]() 4- Bitkideki çinko eksikliğinin sebebi, yağışların az olmasıdır ![]() 5- Bitkideki çinko eksikliğinin sebebi, topraktaki fazla fosfordur ![]() Tahmin : 1- Eğer 1 hipotezim doğru ise , fazla kireç ve yüksek pH 'lı topraklarda yetişen bitkilerde çinko eksikliği görülmelidir![]() 2- Eğer 2 hipotezim doğru ise , kil miktarının fazla olduğu topraklarda yetişen bitkilerde çinko eksikliği görülmelidir![]() 3- Eğer 3 hipotezim doğru ise , organik maddenin az olduğu topraklarda yetişen bitkilerde çinko eksikliği görülmelidir![]() 4- Eğer 4 hipotezim doğru ise , kurak bölgelerde yaşayan bitkilerde çinko eksikliği görülmelidir![]() 5- Eğer 5 hipotezim doğru ise , fosfor içerikli gübrelerin verildiği topraklarda yetişen bitkilerde çinko eksikliği görülmelidir![]() Kontrollü Deney : Aynı tür buğday bitkileri ile çalışmalar yapılır Her tahmin için bir deney grubu bir de kontrol grubu oluşturulur![]() 1- Yapılan çalışmalarda toprak pH'sının 6'dan 7'ye yükseltilmesiyle bitkilerin topraktan çinko alımının 100-150 kez bir azalma gösterdiği bulunmuştur ![]() 2- Kilin , toprağın çinkoyu kuvvetlice bağlayarak tutmasını sağladığı bulunmuştur ![]() 3- Organik maddelerin , toprakta çinkonun kolaylıkla hareket etmesine ve çözünür formda kalmasını sağladığı ortaya çıkmıştır ![]() 4- Toprak neminin , çinkonun bitki köklerine taşınmasında ve dolayısı ile köklerce alımında belirleyici bir rol oynadığı saptanmıştır ![]() 5- Yüksek dozlarda uygulanan fosfor , bitkilerin köklenme etkinliğini azaltarak bitkinin toprakla yeterince bağlantı kurmasını ve dolayısı ile bitkinin toprağın çinkosundan yararlanmasının sınırlandığı ortaya çıkmıştır Ayrıca, yüksek dozdaki fosfor , bitki köklerinde ortak yaşayan ve bitkilerin topraktan çinko alımında büyük rol oynayan mikoriza mantarının etkinliğinin azalmasına neden olduğu saptanmıştır![]() Gerçek : Bitkilerdeki çinko eksikliğinin , topraktaki çinko miktarıyla direkt bağlantılı olmadığı, toprağın sahip olduğu birtakım fiziksel ve kimyasal özelliklerden kaynaklandığı bulunmuştur Bu özelliklerden başlıcaları : Toprağın pH'sı, topraktaki kil, organik madde ve fosfor miktarı ve toprağın nemi
|
|
|
|