![]() |
Demiryolunun Bilimeyen Tarihi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Demiryolunun Bilimeyen TarihiAnadolu topraklarındaki ilk demiryolugirişiminin 150 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() emiryolunun Bilimeyen Tarihi[/url]Biz de bu ay, Ertan Ünal’ın kaleminden, demiryolu savaşçılarının öykülerini aktardık ![]() ![]() ![]() Büyük Taarruz’un başladığı 26 Ağustos 1922 günü, merkezi Konya’dabulunan Anadolu-Bağdat Demiryolları Genel Müdürlüğü’ne peş peşe ikitelgraf birden ulaştı: Üstünde, ‘Dakikalık gecikme idamı gerektirir’kaydı bulunan ilk telgraf, cepheden, Başkomutan Mustafa Kemal’dengeliyordu ![]() ![]() [Linki sadece üyelerimiz Görebilir ![]() ![]() ![]() ![]() İkinci telgrafı ise Ankara’danNafıa Vekilliği’ne (Bayındırlık Bakanlığı) vekâlet eden Reşat Beyçekmişti ![]() ![]() Bu telgraftaki gerçek payı çok büyüktü ![]() ![]() Osmanlı İmparatorluğu’nun yenilgisiyle sonuçlanan I ![]() ![]() Antlaşmanın 15 ![]() ![]() O güne kadar yabancılar tarafından işletilmekte olandemiryollarında makasçılık, yol ameleliği gibi işler Türklere verilmiş;makinistler, hareket memurları, istasyon şefleri ise Rum ve Ermenitebaadan oluşturulmuştu ![]() Bu nedenle yabancılar, Türklerin demiryollarında çalıştıramayacağını öne sürüyorlardı ![]() İşgallerin başlamasıyla birlikte, İzmir-Aydın demiryolu ikiyebölünmüş; demiryolunun 255 kilometrelik İzmir-Umurlu kısmı Yunan işgalialtında İngilizler tarafından, 363 kilometrelik Köşk-Eğridir bölümüise, Kuvayı Milliye teşkilâtına bağlı görevlilerce işletilmeyebaşlanmıştı ![]() [Linki sadece üyelerimiz Görebilir ![]() ![]() ![]() ![]() İngilizler Haydarpaşa-Eskişehir hattına elkoymuşlarsa da, Kuvayı Milliye’nin baskısı nedeniyle, Eskişehir’dençekilmek zorunda kalmış; ama giderken yepyeni 13 lokomotifi, 200vagonu, kasadaki 20 bin lirayı ve demiryolcular arasından dagayrimüslim kişileri alıp, Arifiye’ye çekilmişlerdi ![]() Diğer işgal bölgelerinde de benzer olaylar yaşanırken, kimi istasyonlarda görevli kalmamıştı… İşgal güçleri bununla da yetinmeyerek, 1919’un Şubat ayında,yüzlerce Müslüman Türk demiryolcunun görevlerine son verdi ![]() ![]() ![]() Demiryollarında görevli İskender (Saygıner) Bey’in çabalarıyla1915 yılında İzmir'de açılan ilk ‘Şimendifer Okulu’ ve onu izleyenİstanbul Yeşilköy’deki ‘Şimendifer Okulu’ mezunları, bu hatlardagörevlendirildiyse de, bu atamalar ihtiyacı karşılamada yetersiz kaldı ![]() Dr ![]() Arifiye-Eskişehir-Ankara (485 km), Eskişehir-Afyon-Konya (441 km), Konya-Kelebek (347 km) ve Afyon-Uşak (135 km) ![]() Bu hatların bazı kısımları savaşların seyrine göre, geçici olarak el değiştirecek, bu arada demiryolu savaşları da yaşanacaktı ![]() İşgal güçleri tarafından işlerine son verilen demiryolcuların birbölümü, yeni kurulan düzenli orduya katıldı ![]() ![]() Bunlar, çok ağır yükümlülükler altındaydılar ![]() ![]() Ama bunların dışında, yine önemli bir görevleri vardı ki, ihmalikötü sonuçlar doğurabilirdi: Bölgede istihbarat yapmak, işgalgüçleriyle ilgili bir gelişme olursa bunu yetkililere anındabildirmek ![]() ![]() ![]() [Linki sadece üyelerimiz Görebilir ![]() ![]() ![]() ![]() Lokomotifi olan istasyonlarda lokomotif,düşmanın hava saldırısına açık bir şekilde olmasına rağmen, hatta gidipgelerek, bir tahribat olup olmadığını tespit etmekteydi ![]() ![]() İstasyon memurlarının bir diğer görevi de, ‘artçılık’ idi ![]() ![]() ![]() İstasyon şeflerinin bu görevine örnek olarak, Çivril’in işgalisırasında yaşanan bir olay gösterilebilir: 15 Nisan 1921 günü, düşmanınSandıklı ilçesini işgal etmesi üzerine, Çivril’i boşaltmak için birtren gönderilmesi istenmişti ![]() Gönderilen treni istasyon şefi makas başında bekleyecek, ilçe o ana kadar işgal edilmemişse, tren hemen geri gönderilecekti ![]() İstasyon şefi Fadıl (Ayanoğlu) Bey, treni makas başında karşılayıplokomotife bindiği anda, iki Yunan süvarisinin doludizgin istasyonadoğru geldiğini gördü ![]() ![]() Mehmet Ali Bey, kalbine çevrili tüfeklere aldırış etmeden düdüğeasıldı ![]() ![]() Bunun üzerine süvariler trene ateş açtılar ![]() ![]() Treni düşman elinden kurtarmayı başaran makinist Mehmet Ali Beyile istasyon şefi Fadıl Bey, bu başarıları nedeniyle, Batı CephesiKomutanlığı’nca takdirname ile ödüllendirildiler… Yaklaşan düşman işgaline karşı, Nazilli’nin tek kişinin burnu bilekanamadan boşaltılması demiryolcuların bir diğer başarısına örnektir ![]() “Düşmanın yaklaşması işletmemizin uyanık ve sıkı bir ihtiyattabulunmasını gerektiriyordu ![]() ![]() ![]() “Kadın, çocuk ve yaşlı erkekler heyecan ve telaşla istasyonadoluyor, bir kurtarıcının kucağına atılır gibi, peronlarda hazırlanmışolan trenlere kendilerini atıp yerleşiyorlardı ![]() ![]() “Teşkilâtımız bu ana baba gününde, bütün takat ve tahammülünükullanarak, iki-üç kademeli trenlerin kaldırılması suretiyle, nisbî birdüzen içinde, 6 makine ve 150 kadar vagon ile, 25 Haziran 1920 günü,Nazilli’nin boşaltılmasını sağladı ![]() Demiryolcular arasında, işgal güçlerinin çağrısına kulak asmayıpKuvayı Milliye’nin yanında yer almayı seçen gayrimüslim makinist veateşçiler de vardır ![]() İstanbul Hükümeti taraftarı isyancıların demiryolunu tahripettikleri ve bazı istasyonları yağmaladıkları Konya isyanı sırasındayaşanan bir olay, bu gerçeğe iyi bir örnektir: Ayaklanmayı bastırmak üzere, asker yüklü olarak yola çıkarılantren Konya İstasyonu’na yaklaştığı sırada, buranın da asiler tarafındanele geçirilmiş olduğu görülür ![]() Bunun üzerine, makinist Hristo Aslanyadis ve iki ateşçisi, bir anbile geri dönmeyi düşünmeden, kurşun yağmuruna tutulmalarına rağmen,katarı ateş hattına kadar sokmayı ve asileri paniğe uğratmayıbaşarırlar ![]() Konya İstasyonu’nda görevli gayrimüslim memurlar da, asileregönderilen yiyecek ve cephaneyi, ‘manevra’ ve ‘tren tertibi’bahanesiyle, günlerce geciktirerek isyancıların hareket kabiliyetinesekte vurmuşlardır ![]() ![]() ![]() 26 Ağustos 1922 sabahı Büyük Taarruz başladığı sırada,demiryolları yönetimi de tüm olanaklarını zafer için seferber etmişbulunuyordu ![]() Ordunun ‘6 ayda aşılamaz’ denilen düşman tahkimatını bir gündeyıldırım hızıyla aşması, geriden gelen ve ordunun yiyecek, cephane,malzeme ihtiyacını taşıyan trenlerin de aynı hıza sahip olmasınıgerektirmekteydi ![]() Ancak ortaya bir sorun çıkmış, düşman, demiryolunun Afyon-Çobanlar İstasyonu arasındaki kesimini tümüyle tahrip etmişti ![]() Olay yerinde yapılan keşifte, hattın onarımı için, gereklimalzemenin sağlanması halinde dahi, işler hale getirilebilmesi için, 20günlük çalışmaya ihtiyaç duyulduğu saptandı ![]() Ordu İzmir’e doğru ilerlerken, ikmal trenlerinin gecikmesi, kesin zaferi etkileyebilirdi ![]() Genelkurmay’dan Genel Müdür Behiç (Erkin) Bey’e gönderilentelgrafta, hattın mümkün olan süratle onarılmasının ordunun başarısınıçabuklaştıracağı bildiriliyordu ![]() [Linki sadece üyelerimiz Görebilir ![]() ![]() ![]() ![]() alıntı |
![]() |
![]() |
|