![]() |
Endülüs Siyasi Tarihi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Endülüs Siyasi TarihiENDÜLÜS SİYASİ TARİHİ NDÜLÜS SİYASİ TARİHİ[/url]ENDÜLÜS'E KARŞI HAÇLI SEFERLERİ VE RECONQUISTA I ![]() ![]() ![]() ![]() II ![]() Müslümanlar Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() İspanya ya da İberya Yarımadası'nın fethi ilk İslam fetihlerinin son halkasını teşkîl eder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu esnada İspanya'da hâkim olan Vizigot Krallığı taht kavgaları toplumsal-dinî çatışmalar sebebiyle nerdeyse gücünü yitirmiş durumdaydı ![]() ![]() ![]() İspanya'nın Güney ucundaki Cebelü Târık veya Cebelü'l-Feth (Gilbraltar Calpe) dağında karargâh kuran ordu ilk hamlede el-Cezîretü'l-Hadrâ'yı (Algeciras) ele geçirdi ![]() ![]() Zafer sonrasında farklı şehirlere doğru fetih için görevlendirilen komutanlar kısa sürede başlarındaki Vizigot idaresinden gayrı memnûn halkların da yardımıyla Mâlaga İlbîre (Elvira) ve Kurtuba'yı (Cordova Córdoba) ele geçirirken Târık da İsticce (Ecija) ve peşinden Vizigotlar'ın başşehri Tuleytula'yı fethetti ![]() Böylece Târık 711 yılının ilkbahar aylarında ordu komutanı olarak başlattığı bu fetih yürüyüşünü yaz ayları biterken İspanya'nın yarısını alıp İslam'a açmış bir fâtih olarak neticelendirdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 714 yılında Halîfe Velid'in emriyle Musâ Endülüs'ün idâresini oğlu Abdülaziz'e bırakıp Târık'la birlikte Dımeşk'e döndü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Endülüs Siyasi Tarihi |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Endülüs Siyasi TarihiAvrupa'nın Fethine Doğru: İslam Orduları Fransa'da Prof ![]() ![]() Eğer iddia edildiği gibi müslüman fâtihlerin fetihteki yegâne gayeleri ganimet ele geçirmek idiyse Endülüs onların bu gayelerine ulaşmak için fazlasıyla yeterliydi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Daha önce Musa b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Semh'in yerine Endülüs'ün idaresini üstlenen Anbese b ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Endülüs Siyasi Tarihi |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Endülüs Siyasi TarihiBalâtü'ş-Şühedâ ya da Avrupa'nın Kader Günü Ne Semh'in ne de Anbese'nin ne de onlarla beraber çok sayıda askerin savaş alanlarında şehit düşmeleri bu tür durumlara alışık olan müslümanları fetih hareketinden vazgeçmeye itti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İslam ordularının gerek K ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Evet bu savaşta müslümanların Avrupa'nın fethi uğrundaki teşebbüslerine set çekilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Balâtü'ş-Şüheda mağlubiyetine rağmen müslümanlar daha sonraki senelerde Galler'e seferler düzenlemeye devam ettiler ![]() ![]() ![]() ![]() [Endülüs Müslümanları-1 TDV Ankara 1994 s ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Endülüs Siyasi Tarihi |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Endülüs Siyasi Tarihi2 ![]() Emevîler'in Abbâsîler tarafından sona erdirilmesiyle Halîfe Hişam'ın torunlarından Abdurrahman b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() I ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() Endülüs Emevi Devleti'nin yönetiminde ortaya çıkan otorite boşluğunun doğal bir sonucu olarak her bölgede irili ufaklı 20 küsür yerel hânedân bağımsızlıklarını ilân ettiler ![]() ![]() Bu dönemde Endülüs siyasî hayatının temel karakteristiği emîrlikler arasında yaşanan kıyasıya çatışmalar ve düşmandan birbirlerine karşı toprak-haraç karşılığında yardım almalar oldu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Endülüs Siyasi Tarihi |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Endülüs Siyasi Tarihi4 ![]() Endülüs'e Kuzey Afrika'dan gelerek Hıristiyanları bozguna uğratan ardından Endülüs'teki emîrlikleri tek tek merkezi idâre altında birleştiren ve ülkeyi Afrika merkezli devlete bir eyâlet olarak bağlayan Murâbıtlar'ın Endülüs'teki hâkimiyetleri döneminde Yusuf b ![]() Ali b ![]() ![]() ![]() ![]() 5 ![]() Murâbıtlar'ı devirerek yerine kurulan Muvahhidler Murâbıtlar gibi Kuzey Afrika'dan Endülüs'e gelerek kötü gidişâta bir süre daha dur diyebildiler ![]() Muvahhidler'in Endülüs'te hâkim olan hükümdarları şunlardır: Abdülmü'min (541/1147-1163) Yusuf b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Endülüs'te Muvahhidler'in hâkimiyeti 1238 yılında İbnü'l-Ahmer'in Endülüs topraklarına hâkim olmasıyla bilfiil 1242 yılında Halîfe Abdülvâhid er-Reşîd'in ölmesiyle ise şeklen de sona ermiştir ![]() 6 ![]() İberya Yarımadası'ndaki Hıristiyan devletleri İspanya ve Portekiz'in hızlı işgal hareketlerinden Muhammed b ![]() ![]() ![]() ![]() 1479 yılında Kastilya-Leon Kraliçesi I ![]() ![]() ![]() ![]() Endülüs'ün Yıkılış Süreci Üzerine Geniş Değerlendirmeler İçin tıklayın 7 ![]() HIRİSTİYAN HAKİMİYETİNDE KALAN MÜSLÜMANLAR (Müdeccenler Moriskolar Moorlar/1492-1609) 1492 yılı başındaki siyasi ölümün ardından İspanya'da kalan Müslümanlar kısa süre sonra ya zorla Hıristiyanlaştırıldılar ya sürgüne ya da engizisyon ve katliama maruz kaldılar ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Endülüs Siyasi Tarihi |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Endülüs Siyasi TarihiIII ![]() _______________________________ Endülüs'e Karşı (Batıya) Haçlı Seferlerinin Başlaması ve Reconquista 750 Senesinde İspanya'nın kuzey batısında Asturias Krallığı'nın kuruluşundan itibaren Müslümanların Endülüs'ten kovulmaları Hristiyan İspanya'nın bir "megalo idea"sı olmuştur ![]() ![]() Nitekim Reconquista fikrine canlılık kazandıran Endülüs'teki değişimi göstermesi bakımından bu dönemde yani Mülûkü't-Tavâif döneminde Kurtuba'ya gelen bir Hıristiyan komutanın Müslümanları kastederek söylediği şu sözler dikkat çekicidir: "Biz cesaretin dindarlığın ve hakkın hep Kurtuba halkı (Endülüslüler) ile birlikte olduğunu zannederdik ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|