![]() |
Bartın Gelenek Ve Görenekleri |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Bartın Gelenek Ve GörenekleriDİL VE EDEBİYAT ŞİVE ÖZELLİKLERİ Bartın yöresi ağız özellikleri 13 ![]() ![]() ![]() Bilindiği gibi etnik yapı ve şive özelliklerini araştırma yöntemlerinden biri de köy ve kasaba adları ile cami, çeşme, medrese, kale ve mezarlık kitabelerinin incelenmesidir ![]() ![]() Bartın ve çevresi ağız özelliklerinin, kelime ve cümle sonlarına gelen hecelerin yüksek tonlu ve uzatılarak söylenişinden doğan ahenkli konuşma tarzı ile Denizli’nin Çivril ve Tavas İlçeleri ağız özelliklerinin benzerlik göstermesi bir hayli ilginçtir ![]() Bartın ağzı, karakter olarak kelime ve hece başlarındaki ince yuvarlak ünlüler önündeki değişimler (g-ğ, g-k) ve bunların geliştirdiği orta boğumlu ünlüler (o-u) yönüyle Çankırı; hal kipi eki olan (–yor)’da ve üçüncü şahıslar için kullanılan (r’li) hecelerden birinin yutulması, Bolu ve Kastamonu ağızlarını andırmaktadır ![]() Bartın şivesi, bütün Anadolu ağızlarında görülebilen genel ve ortak özellikler taşımakla birlikte, yöresel şive özelliklerimiz açısından da ilgi çekicidir ![]() ![]() Bartın yöresi ağızlarını öteki Anadolu ağızlarından belirli şekilde ayıran özelliklerden biri iç ve son seslerde görülen g>v değişimidir ![]() ![]() Yörede, “Alayım, Alıvaram; Vereyim, Vercem; Gidiyorum, Gidiyom; Getirdim, Götüdüm; Götürdüm; Getidim; Annen-Baban, Anay-Bubay” diye söylenirken, Amca’ya da “Emmi” denir ![]() ![]() Lembellek: Boşluk kalmayacak şekilde Ösger: Rüzgar Madaf: Aranılan, beğenilen Marta: Gizliliği kalmamış, değerden düşmüş Mazak: Çok ham, olmamış meyve Lomlom: Herkese karşı kırıcı olan, lafını bilmeyen kişi Kıyırdam: Sözüne pek güvenilmeyen, hafif kadın Bartın’da, günümüz yazım ve anlatım dilimiz en iyi şekilde kullanılırken, yöresel şiveyle konuşmaktan da ayrı bir zevk alınır ![]() ÖRNEK BİR METİN; BOL BÖREK “Bi vamış, bi yokmuş ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gelmişle bunna türbeye, Sona o gece hamile galya ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bol Börek eycene büyüya delikannı oluya ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sora gideken önnerine bi geyik çıkıya, geyiin peşine goşşa goşşa gavuruy baccesine giriyala, atlanı balayala, gendileri uykuya yatıyala ![]() ![]() EDEBİ BİRİKİM VE YAZIM Destanlar (Anlatmalar)- Efsaneler Bartın’da, günümüze kadar anlatıla gelen Destan ve efsanelere rastlanmaz ![]() ![]() ![]() ![]() Deyimler- Atasözleri- Bilmeceler Bartın yöresindeki Deyimler ve Atasözlerinin bir kısmı yurdumuzun diğer yöreleri ve Türk kültür dünyası ile benzerlik taşır ![]() ![]() ![]() Örnekler: Deli Öküzüy Koşumu İyi olu ![]() Dogrunuy yardımcısı Allah’dır ![]() Dünya malı tüyden tepecüktü ![]() Emanet atın kuzgunu, yukarı çıkarken kopa ![]() Mamuduy malagı gibi bön bön bakıyosuy ![]() Dal üstünde tüylü dompay, (cevap: Ayva) Ezan okur Namaz Kılmaz, Karı gelir nikah kıymaz (Cevap: Horoz) Kazık tesinde palaz ahmed(Cevap: Salyangoz) Tülü ağzı actı cıbıldak içine kactı (Cevap: Çorap) Özdeyişler “Ben deyom hallov düzünde atla, sen deyosuy galaycıda gapla” “Eline tükür, önüne bükül, işini kendin bitir ![]() “Eşşeğin kuyruğunu sakın kalabalıkta kesme; kimi uzun kes, kimi de kısa kes der ![]() “Eşek götürdüğü yükten yemez” “Etemiy arpa tarlası gibi yandık valla” “Gaplı gurba gabıynan, herkes erbabıylan” “İnsanın alacasu içinde, hayvanın alacasu dışındadır ![]() “İt itine, it de kuyruğuna buyururmuş ![]() “Mamuduy malağı gibi bön bön bakıyosuy” “Partal bacak gibi, cigara somak gibi” “Soğuktan ve züğürtten zarar gelir” “Sonadan parlayosuy, godoğlunuy atı gibi” “Yükü çeken öküz emme bağıran tekerlekler” Bilmeceler “Ağaç tepesinde aba palazı” (Kar) “Ağla dibinde deli garı” (Isırgan) “Ağlama tonton ağlama şimdi kulağını burarlar” (Saz) “Alçacık sayvan, bunu bilmeyen hayvan” (Mantar) “Altı kaval, üstü çuval, bakma bana aval aval” (Karamancar) “Dünyayı doyurur, kendi doymaz, nedendir?” (Değirmen) “Ezan okur namaz kılmaz, karı gelir nikah kıymaz” (Horoz) “Fili fillice, kuşdillice, ağzı yok, burnu sivrice” (Nohut) “Helikli, hölüklü, otuz iki delüklü” (Kalbur) “Kazık tepesinde, palaz Ahmet” ( Salyangoz) “Tülü ağzını açtı, cıbıldak içine kaçtı” (Çorap) Beddualar “Allah ney deyen teneşşür tahtalarına yayıl” “Allah’tan Al Kaputlu Güveyi olamazsın inşallah” “Baa yapduyu uşaklarıy da saa yapsın” “Yalağına para atanlar bulunsun” “Diliy ganıya çekilsin” “Gıran giresice” “İrinne kus emi” “Uyuz ol da kaşınacak dırnak bulama” emi! İyi Dilekler “Allah ne muradıy vasa vesin” “Allah bir tuttuğuyu bin etsin” “Allah tuttuğunu altın etsin” “Allah uzun ömürler versin” “Sular kadar ömrün olsun” Söyleme Zorluğu Olan Deyimler “Baldıran dalları ballandırılmalı mı, ballandırılmamalı mı? Sonra o bala daldırılan baldıran dalları dallandırılmalı mı, dallandırılmamalı mı?”, “Değirmene daldı köpek, değirmenci çaldı kötek; hem kepek yedi köpek, hem kötek yedi köpek“, “Sizin damda var beş boz başlı beş boz ördek, bizim damda var beş boz başlı beş boz ördek ![]() “A be kuru dayı, ne bu kuru sarı darı a be kuru dayı“ “Al bu takatukaları takatukacıya takatukalatmaya götür ![]() ![]() Anlamsız Deyimler- Tekerlemeler “ Eveleme develeme, deveguşu ayguç guyguç, ipten oluğa, oluk çeker boluğa, zellem sırça çektir çubuğa” “ Çakraz çökelez, arabası Gövelez” ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Bartın Gelenek Ve Görenekleri |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Bartın Gelenek Ve GörenekleriFOLKLORİK DEĞERLER Bartın, halk kültürünün vazgeçilmez öğeleri açısından seçkin bir yere sahiptir ![]() ![]() GELENEK VE GÖRENEKLER Gelenek ve göreneklerin en çarpıcı örnekleri Galla Bazarı ve topluca kutlanan Dini Bayramlar görülür ![]() ![]() ![]() Galıla Bazarı (Garılar- Kadınlar Pazarı) Adını, bahçesinden ve hayvanlarından elde ettiği sütten yoğurda, biberden domatese, çilekten vişneye kadar tazecik ürünleri burada pazarlayan vefakar kadın¬larımızdan almıştır ![]() Bartın’da yaz-kış demeden her Salı ve Cuma günleri kurulan Garıla Pazarı; bir yandan 200 yıllık bir geleneği yansıtırken, diğer yandan da köylüyle kentliyi kaynaştıran önemli bir pazaryeri olma özelliği taşımaktadır ![]() Bayram Kutlamaları Günümüzde, özellikle Merkez, Amasra ve Kurucaşile İlçelerinin bazı köylerinde Dini Bayramlar bölgesel olarak topluca kutlanmaktadır ![]() ![]() Osmanlı dönemlerinden günümüze gelenekselleşen kutlamaların ne zamandan beri sürdürüldüğü veya günlerin nasıl tespit edildiği bu günkü nesilce bilinmemekte, gelecek Bayramın 1-2-3 ![]() ![]() ![]() ![]() Bayram öncesi, geleneksel Türk Misafirperverliğinin gereği olarak ev sahibi köylüler gelecek misafirleri ağırlamak üzere hazırlıklıdırlar ![]() ![]() Bayram sabahı, gelen misafirler ziyaretlerine ya bir dostlarının evinden başlarlar veya “Kutlama Yeri” ne giderler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Evlerdeki ve Kutlama Yerindeki bayramlaşmalardan sonraki karşılıklı bayram ziyaretleri yapılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bazı köylerde, bu kutlamalar içerisinde çeşitli eğlence ve oyunlar ile Karakucak güreş gösterileri de yapılır ![]() Konut Çıkarma yemeğinden sonra hazırlıklara başlanan eğlence Cemal oyunudur ![]() ![]() Cemal oyunu; birlikte yenecek olan yemeğin toplanması ve bu sıradaki gösteriler ile Burma oyunundan oluşmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gençler, yerde bağdaş kurarak halka şeklinde, sıkça ve elleri arkalarında saklı olarak oturmakta, birisinin elinde de her iki ucuna düğüm atılmış eşarp veya atkıdan bir “Burma” bulunmaktadır ![]() ![]() ![]() Ebe, Burma’yı ararken her sırtını dönüşte yeniden bir acıyla kıvranır ![]() ![]() Zaman hayli ilerleyince, sıra ebe olup dövülenlerin acısını dindirmeye, yani aralarındaki dostluğun sergilenmesine gelir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Düğünler Bir hafta süren eski Bartın Düğünlerinde; gelenek ve görenekler, halk müziği, türküler ve halk oyunları, kısaca folklorik öğelerin tümü iç içe sergilenirdi ![]() Evlenme çağına gelen oğullarını evlendirmeye karar veren aile, gelin adayını seçerek Kız isteme ve Söz Kesme aşamalarını tamamlar ![]() Sonra sıra Nişan törenine gelir ![]() ![]() Nişandan belirli bir süre sonra düğün tarihi tespit edilir ![]() ![]() ![]() ![]() Nikah ise, ya düğün sırasında veya daha önce davetlilerin huzurunda kıyılır ![]() Cumartesi Günü Düğün, öğleden önce “ Başlık Töreni” ile başlar ![]() ![]() Aynı gün öğleden sonra kadınlar arasında tekrarlanan bu törene de “Helva Kesmesi” denir ![]() ![]() Pazar Günü Cumartesi günü kız evinde başlayan ve gece yarısına kadar süren eğlenti akşam yeniden başlar ![]() Pazartesi Günü “Boya Günü”dür ![]() ![]() ![]() ![]() Salı Günü İkindi namazından sonra “Yük Alması” vardır ![]() ![]() ![]() Akşam oğlan evinde damat ve arkadaşlarına verilen ziyafete ve yapılan eğlenceye “Oğlan Kınası” adı verilir ![]() ![]() ![]() ![]() Çarşamba Günü “Yatak Düzeltmesi” günüdür ![]() ![]() Akşam kız evinde yapılan ve “Kız Kınası” adını alan tören, düğünün en önemli olayıdır ![]() ![]() ![]() Genç Kızlar, Daraba arkasından kendilerini seyreden gençlere taşlama yapar, Delikanlılar da cevap verirler: Kızlar: Daraba arkasından Bak böyle de bak böyle Hep bakmayla olmaya Bi türkü de sen sööle Delikanlılar: Gece geçtim duyduy mu? Sevdiğim uyuduy mu? Benim sana yanduğumu Anaya duyurduy mu? Bu kez delikanlılar sıradaki kızlardan çeşitli türküler isterler ![]() ![]() ![]() Mavili mavili ela kız Bilemeyom kimleriy Yıldız kız Aman aman elini, Yabancılarıy gelini Ahmet çok seviyomuş Yari de yangun olmuş Ahmet armut yer misiy? Mahallede bir misiy? Saa Yıldız’ı alıvarcaz Ona gadunum der misiy? Nakarat Ev altında malaklar Ahmet Yıldız’ı kovaklar Eğer tutabilirse Saçını başını yolaklar Eğlence ve türküler devam etmekte, saz ekibi ve oyuncularıyla birlikte oğlan tarafı da gelmek üzeredir ![]() ![]() Hoş geldin hoş üstüne, Gel otur köşk üstüne, Sen mi geldin? Sevdiğim Her sözün baş üstüne ![]() Hoş geldin diyemedim, Bir mendil veremedim, Sen mi geldin? Sevdiğim Ben seni bilemedim ![]() Biraz sonra, geceye adını veren “Kına Yakma” töreni başlayacaktır ![]() ![]() ![]() ![]() Merdivenden iner iken Ayağıma battı diken Ayrılıktır belin büken Aman felek sen kavuştur ![]() Askerim beşyüzelli Alaylarda adın belli A kız senin saçın telli Aman felek sen kavuştur ![]() Bakraçları susuz koyan Koca evi ıssız koyan Anaları kızsız koyan Aman felek sen kavuştur ![]() Gelin kız, kaynanasının önüne oturtularak avuçlarına kına yakılır ![]() ![]() Genç kızların türküleri devam etmektedir ![]() Oy Feride’m Feride’m Ne bakarsın geriden Kurbanlık koyun gibi Ayrılıvaracay sürüden Aman efendim aman Samanlık dolu saman Eller düğün yapıyor Bizim düğün ne zaman Sazlar ve türküler eşliğinde oyunlar sürerken, gelinde oynatılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Muhallebi isteriz, Baklava da olmalı Biz buradan gitmeyiz Canlı tavuk gelmeli Bu istekleri çoğaltmakta mümkündür ![]() ![]() ![]() ![]() Perşembe Günü “Hak Alma Günü”dür ![]() ![]() ![]() ![]() Hazırlıklar tamamlanınca gelin, dayı ve amcasının kolunda gelin arabasına bindirilir ![]() ![]() Düğün Alayı’nın oğlan evine geldiği haberini getirene Damat tarafından bahşiş verildikten sonra; damat ve arkadaşları, öğleden sonra yapılacak olan “Koltuk Töreni” için eve hareket ederler ![]() Gelin, merdiven başında hayat arkadaşını karşılar ve koluna girerek davetlilerin huzuruna gelirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Artık, Cumartesi günü başlayan ve Perşembe gününe dek süren düğün, Yatsı ezanıyla birlikte sona erecektir ![]() ![]() Herkes Hoca’nın okumaya başladığı duanın bitimini beklemekte, bir yandan da düğünün hatıralarda kalacak son olayının hazırlıkları yapılmaktadır ![]() ![]() ![]() Düğünden sonraki Cuma günü “Duvak Günü” dür ![]() ![]() ![]() Cumartesi günü gecesi, yeni evlilerin kızın annesini ziyaret etmelerine “Üç günleme”, bir hafta sonraki Perşembe günü başlayan karşılıklı ziyaretlere “Ömürleme” denir ![]() Eskilerde çok detaylı adetler yumağı olan bu şenlikli Bartın Düğünleri; günümüzde oldukça sadeliğe büründü ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Bartın Gelenek Ve Görenekleri |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Bartın Gelenek Ve GörenekleriDoğum Gelenekleri İnsan yaşamının üç önemli döneminden “Doğum” ve “Evlenme”; sevinç ve mutluluk kaynağıdır ![]() ![]() Geleneksel yaşamda Doğum, mutluluğun başlangıcı olarak kabul edilir ![]() ![]() ![]() Günümüzde, doğumla başlayan ve uzun yıllar süren kutlamalar dışında farklı bir gelenek bulunmamaktadır ![]() Sünnet Gelenekleri Bartın’da çocuk sünnetleri, eski yıllardaki gibi çok eğlenceli ve görkemli olmasa bile geleneksel törenler, bugün hala yaşatılmaktadır ![]() ![]() Sünnet olacak çocuklara özel sünnet elbisesi giydirilir ve mahalle arkadaşları ile birlikte süslenmiş atlara, arabalara, otomobillere bindirilerek şehirde gezdirilir ![]() Atlı gezintide; sünnet olacak çocuğun bindirildiği atı, bir seyis yedeğine alır ve çocuklar sokak sokak mahallelerde dolaştırılır ![]() ![]() Bu gezi sırasında müzisyenler ve köçek grubu eşliğinde çok güzel oyunlar oynanır, eğlenceler yapılır ![]() Askerlik- Gurbetlik Bartın’da, Askerlik çağına gelmiş bir genç Arkadaşları için kendi evinde Asker yemeği de denilen büyük bir ziyafet verir, yemekte toplanan gençler çeşitli eğlencelerle hoşça vakit geçirirlerdi ![]() Eski dönemlerde uğurlama, yine davul zurna eşliğinde ve bir şölen havasında olurdu ![]() ![]() Yolcunun arkasından bir tas veya kova su dökülür, “Sular gibi akıp gelsin” anlamına gelir ![]() ![]() Ölümle ilgili Adetler Bartın ve çevresinde doğum- ölüm gelenekleri, yurdun birçok yöresi ile benzerlik taşır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cenaze yıkanmadan hiçbir dini görev yapılmaz ![]() ![]() Defin işlemi sonrasında Cenaze evine ev halkı ve Taziyeye gelenler için komşular tarafından yemek getirilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ölen kişinin vasiyetini yerine getirmek aile fertleri için bir görev kabul edilir ![]() ![]() Geçmişte, Ölüm olaylarının duyurulması tellallar aracılığı ile olurdu ![]() ![]() ![]() Gemi Atması Bartın’da, Yalı Caddesi ve Bartın Irmağı kenarında bulunan yıllık 40–50 gemi kapasiteli tersanelerin, 1970 yıllarına kadar üretimlerini sürdürdükleri bilinmektedir ![]() ![]() ![]() O gün adeta kentin bayramıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Günümüzde, buradaki gemi yapımcılığı ile birlikte Gemi Atması da hafızalarda yaşamaktadır ![]() Hıdrellez 6 Mayıs Hıdrellez, takip eden ilk pazar günü ise eğlence günüdür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hıdrellez hazırlığı günler önce başlardı ![]() Pazar günü sabahı, tüm hazırlıklar tamamlanmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Hıdrellez, sözlü veya nişanlılar için de tatlı bir telaşın yaşandığı gündür ![]() Artık hareket zamanıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Ünü, civar il ve ilçelerde de dilden dile dolaşan Hıdrellez eğlencelerinin buralardan da misafirleri olurdu ![]() Sofralar kurulur, yemekler yenir… İçkili, içkisiz sofralarda sazlı sözlü eğlenceler, sohbet ve söyleşiler akşama kadar sürer… Bazen de bu ortamı, Boğaz üzerinde farkedilen kara bulutlar ve düşmeye başlayan iri iri dolu taneleri bozardı ![]() Şimdi o da yok… Hıdrellez, ya birkaç soluk siyah-beyaz resimde veya Yirmibeşkuyusu, Kaynarca ve Boğaz sahillerinin terkedilmiş yalnızlığında… |
![]() |
![]() |
![]() |
Bartın Gelenek Ve Görenekleri |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Bartın Gelenek Ve GörenekleriİNANIŞLAR Gemi Atması Bartın’da, 300-400 yıllık bir gelenek olan Gemi Atması; aynı zamanda yöre halkının inanışlarını yansıtan ilginç bir örnektir ![]() O gün, Töreni izlemye gelen halkın arasında dikkati çekenler ve sevgi görenler hep hamile hanımlar olurdu ![]() ![]() Küp Dibi Amasra’ya özgüdür ve Hıdrellez’den bir gün önce kızlar tarafından icra edilir ![]() Mayıs ayının 5 ![]() ![]() ![]() ![]() Her kıza ait altın, yüzük, eğer yoksa düğme küpün içerisine konulur ve getirilen sular küpe doldurulur ![]() ![]() ![]() ![]() Ertesi gün Hıdrellez'dir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İlk çıkan obje kime ait ise ona muhakkak evlenecek gözüyle bakılır ![]() ![]() ![]() Çekiliş devam ederken; bundan sonraki dualar sonuncu olmamak içindir ![]() ![]() ![]() ![]() Kadınlar arası toplantılarda her mahalleye ait sonunculardan, yani “Küp dipleri”nden bahsedilir ![]() Ölümle ilgili İnanışlar Ölmek üzere olduğu hissedilen bir kimse eğer son nefesini vermekte güçlük çekiyorsa son nefesini acısız ve sıkıntısız vermesi için gurbette olan yakını (oğlu- kızı) varsa ona “Çekiniyor” denilerek onlardan birinin giysisi hastanın üstüne konur ![]() Ölüm akşam saatlerinde gerçekleşmiş ise, sabaha kadar beklenir ![]() ![]() Ölen kişinin Ayakkabısı ihtiyacı olan birinin alması için evin kapısının önüne konur ![]() Batıl İnançlar - Allah nazardan korusun diye, kulak el ile çekilip, duvara veya herhangi bir tahtaya el ile tıklanır ![]() - Gökteki ayı gören kişi, “Ayı gördüm Allah, amentü billah” deyip amentüyü okur ve altın’a bakarsa zengin olurmuş ![]() - Bahar yeli estiğinde göl ve ırmakta yıkanılmaz ![]() ![]() - Cuma günleri Sela ve Cuma vakti arasında melekler yere inmiştir diye ev süpürülmez ![]() - Çekilen dişler atılmaz ![]() ![]() - Çocuk yeni doğduğunda koyun gibi uslu olsun diye Beşiğinin altına koyun postu serilir ![]() - Çocuğun üst dudağının yirik, delik olmaması için hamile kadın tavşana baktırılmaz ![]() - Çocuğun yürümesi için Sela ile Ezan arasında “Salladım selaya yürüsün cumaya” denir ![]() - Çocuk “kabakulak” hastalığına yakalandığında yüzüne tencere karası veya kına sürülürse iyileşeceğine inanılır ![]() - Gelin, sedir altına konulan makas üzerine oturursa kız bıçak üzerine oturursa oğlan çocuğu olacağına inanılır ![]() - Hamile kadın “Balık, paça ve kelle” yediğinde çocuğun sümüklü olacağına inanılır ![]() - Kedi elini yüzünü yıkar gibi yaparsa, eve misafir gelecek demektir ![]() - Nazar değmesin diye kırkbir çörek otu, üç karanfil tanesi, yedi diş sarımsak bir bez içine konur ve omza dikilir ![]() - Parmakların kütletilmesinin şeytanın tespihini çekmek anlamına geldiğine inanılır ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Bartın Gelenek Ve Görenekleri |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Bartın Gelenek Ve GörenekleriHALK OYUNLARI Bartın’da Yöresel Halk Oyunlarını ve Türküleri düğünlerden ayrı düşünmek olası değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bartın’da yetişen sanatçıların Bartın’ı konu alan ve özelliklerini yansıtan şiir ve besteleri buna en güzel örnektir ![]() Genellikle 4’lü ve 6’lı gruplar halinde ayrı ayrı oynanan Bartın halk oyunlarının en belirgin olanları şunlardır: 1 - Mavili 2 - Dıv Dıv 3 - Kavşak suyuna giderken 4 - Haydah Nirinay 5 - Bahçelerde Patlıcan 6 - Gide gide 7 - Elma aldım Bartın’dan 8 - Bartın çiftetellisi HALK MÜZİĞİ EZGİLERİ (Türküler ve Maniler) Oyunlarla Özdeşleşen Türküler; DIV DIV Atlı geliyor atlı - Anam Altında kilim katlı, Benim sevgili yarim- Anam Baldan şekerden tatlı ![]() Dıv, dıv dıv, dıv dıv ![]() ![]() ![]() Dallarda yeşil yaprak - Anam Kirazlar tabak tabak, Kavuşalım sevdiğim - Anam Sonumuz kara toprak ![]() Dıv, dıv dıv, dıv dıv ![]() KAVŞAK SUYUNA GİDERKEN Kiremitte buz musun? Gelin misin, kız mısın? Akşam size gelecem Evde yalınız mısın? Kiremitin özüyle Kimler görmüş gözüyle Ben yarimden ayrılmam El alemin sözüyle ![]() Kiremitte özler var, Yarda ela gözler var, Yari tenhada görsem Söylenecek sözler var ![]() Eşim Aman hey, eşinlen gel Kavşak suyuna giderken peşimden gel, Hey aman hey, ille de sana varacam Eğer almazsan kaçacam, aman aman ![]() GECE GEÇTİM DUYDUN MU? Gece geçtim duydun mu? Sevdiğim uyudun mu? Benim sana yanduğum Anaya duyurdun mu? Irmak baştan bulanık Sevdadan bağrım yanık Kul başına vermesin Zor oluyor ayrılık ![]() Gece geçtim dağlardan Üzüm aldım bağlardan Senin anay değil mi? Beni böyle ağlatan ![]() Telli de etek Uskufa yelek Karardı talih- oy anam anam Gülmüyor felek ![]() Maniler; Karanfilde özler var Yarda ela gözler var Yari tenhada görsem Söylenecek sözler var Karanfilin filizi Kim bilir kalbimizi Anay bubay vermedi Ayırdı ikimizi Boğazdan yol aşmaz mı? Sandallar dolaşmaz mı? Sil gözünün yaşını Sağ olan kavuşmaz mı? Yamadan iniyodum Çağırsan dönüyodum Aşkından kibrit oldum Üflesen yanıyodum Ah su tası, su tası Çıngıraklı ortası Gurbetteki yarimi Hıçkırıklar tutası Pencerem karşı aya Süreyim mavi boya Geç karşıma sevdiğim Bakayım doya doya Kaş siyah kirpik siyah Aşkından oldum seyyah Aşkından ölür isem Bana desinler eyvah Kara kazan koldadır Yarim uzak yoldadır ![]() Seslendim ses vermedi Dağlar aramızdadır ![]() Ata binesim geldi Yare gidesim geldi Kara kaşlı yarimi Ne çok göresim geldi ![]() Elma aşladım köke Gözyaşı döke döke Limon gibi sarardım Ayrılık çeke çeke Çal udunu inlesin Aşık olan dinlesin Seni benden ayıran Can vermesin, inlesin Davul çalar bayramdır Herkes sana hayrandır Gönüller bir olunca Samanlıklar seyrandır Derin sulara daldık Neşeli sohbet yaptık Sizler hoşça kalınız Allaha ısmarladık ![]() HALK MÜZİĞİ SAZLARI Bartın’da, köylerde erik ve kiraz ağaçlarından zurna, kargıdan kaval yapılır ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Bartın Gelenek Ve Görenekleri |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Bartın Gelenek Ve GörenekleriYÖRESEL GİYİM-KUŞAM Günümüzde geleneksel giysilerin özgün biçimlerine ancak düğünlerde ve benzeri etkinliklerde rastlanır ![]() ![]() Erkek Giyimi Bol ağlı pantolon, yelek, yakasız mintan ve kuşaktan oluşurdu ![]() Bayan Giyimi Genç kızlarda, Uskufa veya Kutnu yelek, İpek Göynek, Şalvar, Tombaklı Kemer ile Tel Kırma veya Çatku Yazma ve üstüne değerli mücevherlerden oluşan Taçla karakterize edilirken; Kadınlarda, Göynek, Şalvar ve zaman zaman da eski desenleri taşıyan yazmadan oluşur ![]() GÖYNEK- İÇLİK: El tezgâhlarında dokunan pamuklu beyaz kumaştan yapılır ![]() ![]() USKUFA YELEK: Sarı zeminli parlak kumaştan, üzerine gül, karanfil, lale ve badem gibi çiçek veya baklava motifleri işlenerek yapılır ![]() ![]() ![]() ![]() KUTNU YELEK: Uskufa’nın bele kadar kısasıdır ![]() ![]() ![]() BULÜZ: Satentilyon kumaşlardan yapılan bir çeşit yelektir ![]() ![]() ![]() ŞALVAR: Çeşitli renklerdeki değerli kumaşlardan bol olarak yapılır ![]() ![]() KUŞAK (ACEM ŞALI): Çeşitli renklerde ipekli kumaşlardan yapılır ![]() ![]() ÇATKI: Kadınların başlarına kullandıkları bir başörtüsüdür ![]() ![]() ![]() TOMBAKLI KEMER: Pamuklu dokumadan yapılır ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Bartın Gelenek Ve Görenekleri |
![]() |
![]() |
#7 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Bartın Gelenek Ve GörenekleriYÖRE MUTFAĞI Bartın mutfağı ile ilgili olarak yapılan araştırmalarda tespit edilen 100’den fazla yemek çeşidi yöre mutfağının zenginliğini açıkça ortaya koymaktadır ![]() ![]() Bugün Bartın mutfağında geleneksel olarak hamur işi, sebze yemekleri ve balık, beslenmenin temel ürünlerini oluşturur ![]() ![]() Bartın’da yapılan bazı yöresel yemekler; Pirinçli Mantı (Tarifi: Türkan Keleşoğlu) MALZEMELER VE ÖLÇÜLERİ (15 KİŞİLİK) İç Malzemesi: 2 su bardağı pirinç, ½ su bardağı yağ, ½ kg ![]() ![]() Hamur Malzemesi : ½ kg ![]() ![]() ![]() HAZIRLANIŞ VE SUNUM: İç Malzemesi: Bir tarafta bir tencere içersinde 2 kaşık margarin yağı ile soğanlar hafifçe börttürülür, daha sonra kıyma katılarak kavrulur ![]() ![]() ![]() ![]() Hamur Malzemesi: Unun içine 2 yumurta, 1 tatlı kaşığı tuz konulur, su ile kulak memesi yumuşaklığında bir hamur yapılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fırın tepsisi bir miktar margarin yağı ile yağlanır, hazırlanan parçalar katlanan kısımlar üste gelecek şekilde tepsinin içine yerleştirilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Pumpum Çorbası (Tarifi: Demet Özardıç) MALZEMELER VE ÖLÇÜLERİ (6 KİŞİLİK): 10 yemek kaşığı mısır unu, 150 gr ![]() ![]() ![]() HAZIRLANIŞ VE SUNUM: Bir tencereye mısır unu ve su konularak karıştırılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yumurtalı Isbut (Tarifi: Nurcan Sarı) MALZEMELER VE ÖLÇÜLERİ (6 KİŞİLİK) : 1 kg ![]() ![]() ![]() ![]() HAZIRLANIŞ VE SUNUM: Isbutlar iyice yıkanır, atık kısımları kesilip ayıklandıktan sonra 2 cm ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kabak Burması (Tarifi: Solmaz Ünlü) MALZEMELER VE ÖLÇÜLERİ (12 KİŞİLİK) : 1 kg ![]() ![]() ![]() HAZIRLANIŞ VE SUNUM: Önce un içine bir yumurta kırılıp yeteri kadar su ile yoğrularak kulak memesi yumuşaklığında özlü bir hamur elde edilir ![]() ![]() İç malzemesi olarak, kabağın kabukları soyulup içi temizlendikten sonra kalın bir rende ile rendelenir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Daha sonra üzerine fırça ile erimiş yağ sürülür ve fırına verilerek rengi pembeleşinceye kadar pişirilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Amasra Salatası Amasra’ da, kokusunu hissettiğiniz her balık sofrasında, adetten ya da damak tadından olsa gerek o meşhur Amasra Salatası olmadan yemeğe başlanmaz ![]() ![]() KULLANILAN MALZEMELER: Salatalık, domates, havuç, kuru ve yeşil soğan, marul, kırmızılâhana, yeşilbiber, piyaz, maydanoz, çükündür, roka, turp, semizotu, dereotu, nane, karışık turşu, limon, sirke, tuz ve zeytinyağı ![]() TARİFİ: Tarifini veremiyoruz; çünkü bunu sadece 5 kişi biliyor ![]() Amasra Salatasına meşhur dedirten, tabiî ki LEZZETİ… Sonra, göze hitap eden sunumu… En az 20 çeşit malzeme ile yapılan salataya lezzeti veren ise; malzemelerin ölçüsü ve hazırlanış biçimine gösterilen özende saklı ![]() ![]() ![]() Yani, herkes salata yapar ama Amasra Salatasını asla ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Bartın Gelenek Ve Görenekleri |
![]() |
![]() |
#8 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Bartın Gelenek Ve GörenekleriSANAT FAALİYETLERİ GÜZEL SANATLAR- SAHNE SANATLARI Müzik Bartın’da Müzik, sosyal yaşamın vazgeçilmezi; Türküler, Sazlar ve Halk Oyunları da birbirlerinin ayrılmaz parçalarıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1935 yılında açılan Halkevi bünyesinde, Belediye Başkanı Kemal SAMANCIOĞLU ve arkadaşlarının girişimleri ve Ortaokul Müzik Öğretmeni Mustafa Rahmi OTMAN’ın gayretleriyle Bando Takımı’nın kurulması ve müzik çalışmalarında bulunulması, müziğe ilgiyi artırmış ve ciddi müzik çalışmalarını başlatmıştır ![]() ![]() Sonraki yıllarda kurulan; Türk Musiki Cemiyeti (1959), Bartın Musiki Cemiyeti (1988), Bartın Sanayi Sitesi Güzelleştirme Derneği Türk Halk Müziği Topluluğu (1993); dernekler bünyesinde müzik çalışmaları yapan önemli Müzik topluluklarıdır ![]() İl Kültür Müdürlüğü’nce 1998’de “Türk Müziği Araştırma ve Geliştirme Topluluğu” ve 2002’de “Türk Halk Müziği Topluluğu”, yine 2002’de Halk Eğitim Merkezi “Türk Müziği Topluluğu” ve 2004’te Bartın Belediyesi “Çocuk Korusu” kurulmuş ve Kurumlar bünyesinde Müzik çalışmalarına katılmışlardır ![]() Bu gün Bartın Belediyesi Musiki Cemiyeti, Bartın Belediyesi Çocuk Korosu ve Halk Eğitimi Merkezi T ![]() ![]() ![]() ![]() 1930’lu yıllardan beri devam eden Enstrüman kursları, günümüzde de büyük ilgi görmektedir ![]() Sinema Bartın’da ilk sinema; 1922 yılında Mehmet Hocazade Hayri Bey (Hayri Giresunlu) tarafından Eski Hükümet konağının yanında bulunan Ahşap bir binada açıldı ![]() ![]() 1927 yılında Hayri Giresunlu tarafından yeniden açılan sinema ve aynı yerde 1929 yılında hizmete giren Belediye Sineması, Cumhuriyet döneminin ilk sesli sinemalarıdır ![]() ![]() Bartın’ın önemli ticaret erbablarından Alparslan Dervişoğlu ve arkadaşı Seyfettin Tezyüksel, birlikte bir sinema salonu yapmaya karar verirler ![]() ![]() ![]() Uzun yıllar hizmetini sürdüren Ferah Sineması da, 1989 yılında televizyonun etkisi ve sinema sektöründeki sıkıntılar nedeniyle kapanmak zorunda kalmıştır ![]() ![]() Bartın’da Şahin Ulusoy ve Necmi Garip tarafından açılan Emek Sineması ile Ulus’ta Sami Ulus tarafından açılan Belediye Sineması; 1960’lı yıllarda yazlık olarak izleyicilerine kapılarını açan sinemalardır ![]() ![]() İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü’nce 1995 yılında çok amaçlı salon olarak hizmete açılan Kültür Evi; Tiyatro faaliyetleri ile periyodik olarak düzenlenen Sinema günleri ve Belgesel film günleri gibi kültürel etkinliklere ev sahipliği yapmaktadır ![]() ![]() Günümüzde, Alpaslan Dervişoğlu’nun oğulları Selim ve Ali Dervişoğlu tarafından yenilenerek 2002 yılında hizmete giren Dervişoğlu Sineması; Bartın’ın tek sineması olarak sinemacılık faaliyetini sürdürmektedir ![]() Tiyatro 1921 yılında Hilal-i Ahmer (Kızılay) Derneği, Tiyatro oyunları sahneleyerek “Milli Mücadele” yararına bağış kampanyaları organize etmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu oyun, Cumhuriyet öncesi yıllarda Bartın’da sahnelenen ilk tiyatro oyunudur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1963 yılında kurulan Güzel Sanatlar Derneği (1963/1972) tiyatro kolu, bu yıllarda birçok tiyatro eserini başarı ile sahneye koymuş, ilk kez Liseler arası tiyatro şenliği düzenleyerek tiyatronun gelişmesine katkıda bulunmuştur ![]() ![]() Yine bu yıllarda Halk Eğitim Müdürlüğü bünyesinde tiyatro çalışmaları yapıldığı, Gezginci tiyatroların da turne temsillerini verdiği görülür ![]() Bartın’da, 1927 yılında başlayan bu köklü kültür ve sanat geleneği; Halk Evi, Dernekler, Halk Eğitim Merkezi ve Bartın Lisesinin çalışmalarıyla günümüze ulaşmıştır ![]() 1991 yılında Kültür Müdürlüğü’nün kuruluşu ile Tiyatro çalışmaları da ivme kazanmıştır ![]() ![]() Bartın Bölge Tiyatrosu’nun ilk sahnelediği oyun, Oktay Arayıcı’nın “Rumuz Goncagül” oyunudur ![]() ![]() Kurulduğundan bugüne, yetişkin ve çocuklara yönelik 20’ye yakın oyun sahneleyen Bartın Bölge Tiyatrosu; çevre illere turneler düzenlemiş, Yurt çapında düzenlenen önemli Tiyatro Festivali ve şenliklere katılmış ve takdir toplamıştır ![]() ![]() Ayrıca, Kültür Müdürlüğü bünyesinde ve Bartın Bölge Tiyatrosu öncülüğünde 27 Mart Dünya Tiyatrolar Günü etkinlikleri, 1994 yılından ititibaren Tiyatro Festivaline dönüşmüş ve 2007 yılında 13 ![]() ![]() ![]() Kültür ve Turizm Müdürlüğü; Bartın Kültür ve Sanat Derneği ile birlikte Tiyatro Festivali yanında 7/15 yaş çocuklara yönelik drama ve tiyatro kurslarıyla da Tiyatroya katkısını sürdürmekte, çalışmaları takdirle karşılanmaktadır ![]() 1995’li yıllardan günümüze; Bartın Belediyesi Şehir Tiyatrosunun sahnelediği, Servet Çınçın’ın yazıp yönettiği yerel ağızlı oyunlar ile Bartın Belediyesi Genç Sahne Tiyatrosunun Zafer Gecegörür yönetiminde sergilediği gençlik oyunları, beğeniyle izlenmiştir ![]() Ayrıca, Bartın Belediyesi; 5 yıldır düzenlediği Liselerarası Tiyatro Şenliği etkinliklerinde, Bölge illerinden birçok genç Liseli Tiyatro Gruplarını Bartın’da buluşturarak hem yerel kültürün yaşatılması ve tanıtılmasına katkı sağlamakta, hem de önemli bir Kültür, Sanat ve Gençlik etkinliğini gerçekleştirmektedir ![]() Günümüzde; İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü bünyesindeki Bartın Bölge Tiyatrosu, Bartın Belediyesi Şehir Tiyatrosu ve İl Gençlik ve Spor Müdürlüğü Gençlik Merkezi Tiyatro Grubu ile Bartın Kültür ve Sanat Derneği bünyesindeki Bartın Sanat Tiyatrosu; Tiyatronun gelecek kuşaklara aktarılması ve sürdürülmesine katkıda bulunmaktadır ![]() Ayrıca, İl Emniyet Müdürlüğü bünyesinde görevli polislerden kurulu Polis Tiyatro Gurubu hazırlıdıkları değişik oyunları polis haftalarında halka sunmakta, Başka Kültür Evi Derneği Tiyatro Gurubu ise sahnelediği özellikle kadın konulu oyunlarla Tiyatro çalışmalarına katılmaktadırlar ![]() HALKEVİ’NDE “AYŞEM” PİYESİ VE NİSA SEREZLİ 1942 yılında Halkevi Piyes kolu Ayşem isimli piyesi sahneye koydu ![]() ![]() Babasının görevi nedeniyle iki yıl Bartın’da kalarak Halkevi çalışmalarına katılan Nurinisa Hanım, günümüzün ünlü Tiyatro Oyuncusu Nisa SEREZLİ hanımdı ![]() ![]() ![]() ![]() Opera-Bale-Dans Bartın il Merkezinde Kültür ve Turizm Müdürlüğü ve Bartın Belediyesi bünyesinde değişik dönemlerde çocuklara yönelik olarak düzenlenen ve büyük ilgi gören Bale kurslarının gelecek yıllarda da sürdürülmesi planlanmaktadır ![]() Halk Eğitim Merkezi Müdürlüğü’nce açılan Latin Dansları kursları da ilgi görmektedir ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Bartın Gelenek Ve Görenekleri |
![]() |
![]() |
#9 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Bartın Gelenek Ve GörenekleriPLASTİK SANATLAR Resim Bartın’da resim çalışmaları; İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü ile Halk Eğitim Merkezi Müdürlüğü bünyesinde ve Özel Atölyelerde sürdürülmektedir ![]() ![]() ![]() Heykel- Ebru-Tezhip- Hat- Minyatür Bartın’da yapılan ilk Heykel, ATATÜRK Heykelidir ![]() ![]() Atatürk Anıtının yapımı; 1936 yılının Temmuz ayında kurulan Atatürk Anıtı Yaptırma Komisyonu’nca gerçekleştirilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bartın tüccarlarından Faik Alemdar, Mehmet Papuçcuoğlu, Lütfi Balık, Halil Yirmibeş, Mehmet Okur, Hasan Altınok, Ahmet Kanbur, Hüseyin Hetemekçi, Sabbek Sayar, Hanife Altun, Muharrem Rize ve Mehmet Pala maddi yardımda bulunarak anıtın yapılışına katkıda bulunmuşlardır ![]() 1936 yılında yapımına başlanan Büst, 1937 yılında tamamlanmış ve o zamanki Orta Mektebin önünde çevre düzeni yine aynı öğretmen ve öğrenci tarafından hazırlanan alana yerleştirilmiştir ![]() ![]() Anıt, daha sonraki yıllarda yıkılan o günkü Orta Mektep binasının yerine yapılane Bartın Lisesi önündedir ![]() İl’de Ahşap Heykel yapımı amatörce sürdürülmektedir ![]() Günümüzde, Güzel Sanatlar Lisesi bünyesinde Heykel çalışmaları yapılmaktadır ![]() ![]() Metal ve Taş İşlemeciliği Taş Sac Yapımı 200 yıllık tarihsel geçmişe sahiptir ![]() ![]() İlimizde, sadece Kurucaşile ilçesinin Karaman köyünde yapılmakta olup, hammaddesi olan taş-maden de yine sadece Karaman Köyü’nde bulunmaktadır ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Bartın Gelenek Ve Görenekleri |
![]() |
![]() |
#10 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Bartın Gelenek Ve GörenekleriGELENEKSEL EL SANATLARI Telkırma 17 ![]() ![]() ![]() Geçmişte daha çok çarşaf, yatak örtüsü, yastık örtüsü, kırlent, karyola eteği, bohça, çeşitli boyda örtüler vb ![]() ![]() Günümüzde ise bu tekniği; oda takımlarında, yatak takımlarında, yemek ve çay takımlarında, dış giyim ve giyim aksesuar ürünlerinde uygulamak mümkündür ![]() ![]() •Oda takımlarında; masa örtüleri, panolar, kırlentler, çeşitli büyüklükte örtüler, tuvalet takımı örtüleri, abajurlar, kutular vb ![]() •Yatak takımlarında; yatak örtüsü, kırlent, bohça vb ![]() •Yemek ve çay takımlarında; tepsi örtüleri, amerikan servisleri vb ![]() •Dış giyimde; fantezi elbiseler, bluz, pantolon vb ![]() •Giyim aksesuarlarında; çanta, gözlük kılıfı, kemer, eşarp, fular, şal, etol, şapka, mendil, vb ![]() •Duvar aksesuarlarında; portre, çiçek vb motifli tablolar, Bartın’da yaygın olarak üretilen ürünlerdir ![]() Yüzyılların karakteristik desenlerinin işlendiği Telkırmalar; Bartın işi olarak da bilinir ![]() ![]() El İşlemeleri Bartın halkının yerli zevkini ve yaratıcı gücünü, 17 ![]() ![]() ![]() ![]() Giyim ve aksesuarlar: Uskufa ve Kutnu yelek üzerine yapılan işlemeler, yazma, şal, gece çantası ve fantezi giyimler ![]() Ev eşyası: Ev eşyası olarak yapılan işlemelerin başlıcaları; yatak, yastık, çarşaf, bohça, peşkir (Havlu), karyola eteği ve sofra takımlarıdır Yazmacılık Yazma, Bayanların başörtüsü olarak kullandıkları desenlendirilmiş kumaşlardır ![]() ![]() ![]() Bu sanatın teknik özelliği ince kalemle başlanıp sonra kalıba çevrilmesidir ![]() ![]() ![]() En makbul yazmalar birer sanat eseri diyebileceğimiz "Kalem işi" yazmalardır ![]() ![]() Bartın'da Yazmacılık, 1890 yılında Trabzon'dan gelen Dursun DEDE tarafından başlatılmıştır ![]() ![]() Bu sanatı Trabzon’da yaşayan bir Ermeni’den öğrenen Dursun DEDE bu işi on yıl kadar sürdürmüş ve yaşlılığı nedeniyle bırakmıştır ![]() ![]() Sayın ERSÖZ; 1946 yılında Bartın’a gelen David Ustanın 3 yıl çıraklığını yapmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Dokumacılık Bartın’da makine işçiliğinin yayılmasından sonra eski önemini yitiren ve kaybolmaya yüz tutmuş diğer sanatlardan biriside dokumacılıktır ![]() ![]() Ağaç Oyma- Süsleme İşleri (Çekicilik) Tarihi, 17 ![]() ![]() ![]() Evliya Çelebi Seyahatnamesinde, Amasra halkının dağlardan kestikleri Şimşir ve Ihlamur ağaçlarından yaptıkları oyma-işleme ağaç eşyaları satarak geçimlerini sürdürdüklerini yazmaktadır ![]() ![]() Gemi Yapımcılığı Bartın’da gemi yapımcılığının geçmişi, yaklaşık 400 yıl öncesine dayanır ![]() ![]() Evliya Çelebi Seyahatnamesi’nde (Cilt-3, sayfa-261) ve Ulus’lu İbrahim Hamdi’nin ( Yıl-1738 ) Atlas isimli kitabında; Bartın ve Amasra’da Kalyonların yapıldığı yazılıdır ![]() ![]() ![]() 1914-1918 yılları arasında hükümet adına olmak üzere ortalama 80 tonluk 300 adet mavna imal edilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Babadan kalma aletlerle ve babadan oğula öğretilerek günümüze ulaşan bu sanat; teknolojik gelişmelerle bütünleşerek geçerliliğini korumakta, zaman zaman nostaljik eklemelerle süslenen çoğu önemli parçalar eski aletlerle sadece el emeği ve ustalıkla yapılmaktadır ![]() Günümüzde gemi yapımcılığı, Ahşap Tekne ve Yat Yapımcılığı olarak Merkez ve Kurucaşile ilçemizin Kapısuyu ve Tekkeönü köylerindeki tersanelerde sürdürülmektedir ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Bartın Gelenek Ve Görenekleri |
![]() |
![]() |
#11 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Bartın Gelenek Ve GörenekleriYEREL SİVİL MİMARİ ÖRNEKLERİ - BARTIN EVLERİ ![]() Bartın evleri, Osmanlı Döneminin sivil mimari örneklerini sergileyen ve yakın tarihi özetleyen birer tablo gibidir ![]() 1839 Tanzimat Fermanı’nın ilanından sonra uygulanan reformlar, kent dokusunu da etkilemiş; modernleşme süreci bina yapım yöntemleri, plan şeması, cephe tasarımı ve süsleme açısından batılı düşünceleri yansıtarak devam etmiştir ![]() ![]() Art Nouveau ve Barok sanatlarını yansıtan Bartın Evleri; Genellikle iki katlı ve “Daraba” denilen ağaç çitlerle çevrili bahçe içindedir ![]() ![]() ![]() ![]() Geleneksel evler mümkün olduğunca çok pencerelidir ![]() ![]() ![]() ![]() Bartın evlerinin en önemli bölümünü oluşturan iç mekanlardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() KÜLTÜREL KURULUŞLAR KÜTÜPHANELER Bartın’da, İl Halk Kütüphanesi, Belediye Kütüphanesi, Gezici Kütüphane ile Ulus ve Kurucaşile İlçe Halk Kütüphaneleri bulunmaktadır ![]() ![]() İl Halk Kütüphanesi Kütüphane, Osmanlının son yıllarında doğal kesme taştan Rum ustalar tarafından inşa edilen Tescilli binada hizmet vermektedir ![]() Bartın İl Halk Kütüphanesine her yaştan birey üye olabilmektedir ![]() ![]() ![]() Toplam 13,306 kitabı olan kütüphanede 8,732 yetişkin, 4,574 çocuk kitabı bulunmaktadır ![]() ![]() KÜLTÜR MERKEZLERİ Bartın Kültür Merkezi 1993 yılında temeli atılan ve 2007 yılına kadar %40’lık bölümü gerçekleşen Kültür Merkezi, hizmete girdiğinde sosyal, kültürel ve turizm amacına yönelik önemli bir ihtiyacı gidermiş olacaktır ![]() Bartın Kültür Evi Osmanlı döneminde Bartın’da yaşayan Rum Cemaatince 1868 yılında yaptırılan ve Rumların ayrılması sonrasında tahribata uğrayan Aya Nikolas Kilisesi; 1993 yılında Restore edilerek Kültür Evi olarak hizmete açılmıştır ![]() ![]() Bartın’da Kültür ve Sanat etkinliklerine ev sahipliği yapan Kültür Evi, 127 koltuk kapasitelidir ![]() BASIN-YAYIN Bartın’da yayınlanan İlk gazete; 06 Eylül 1924 tarihinde İ ![]() ![]() ![]() Günlük olarak yayınlanan ilk gazete olan Devrim 16 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|