![]() |
Adıyaman Örf-Adet-Gelenek-Görenekleri |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Adıyaman Örf-Adet-Gelenek-GörenekleriADIYAMAN ÖRF-ADET-GELENEK-GÖRENEKLERİ Adıyaman ili mağara devrinden itibaren günümüze kadar çeşitli medeniyetlere ev sahipliği yapmış bir çok kültürün yoğrulup özleştiği; sözü, giyimi,kuşamı, oyunu, düğünü, ve hayatın çeşitli dönemleriyle (doğum,evlenme,ölüm) ilgili adet ve inançları, misafirperverliği insan sevgisi hayat felsefesi , dünya görüşü, halısı, kilimi, cicimi, heybesi ile zengin bir yaşayan halk kültürüne sahiptir ![]() Folklor açısından bilimsel alan araştırmalarına konu olabilecek birikime sahip, çoğu yerde rastlanmayacak kadar özgün ve zengin kültürel değerler hazinesi olan Adıyaman ili günümüze kadar detaylı yeterli bir çalışmaya konu olmamıştır ![]() ![]() Türk ve yabancı bilim adamlarının yapmış olduğu arkeolojik kazılar neticesinde elde edilen bilgiler doğrultusunda milattan önceki dönemlerde bile insanların yaşadığı zengin medeniyetlerin varlığını kanıtlayan Pirin Mağaraları ve günümüze kadar tahrip olmadan gelebilen tarihi eserleri ile insanlık tarihi ve kültürü açısından açık hava müzesi hususiyetini haizdir ![]() ![]() Teknolojinin ilerlemesi ve iletişim araçlarının gelişip yaygınlaşması ile kültürlerin daha hızlı kaynaşması ve değişmesi arasında sıkı bir bağ vardır ![]() ![]() ![]() HARFANA Adıyamana komşu olan illerde "Sıra Gecesi" de denilen "HARİFANE" sözlükte:"Esnafca herkes kendi masrafını hissesine düşeni vermek suretiyle ortaklıkla yapılan" demektir ![]() Adıyaman'da ise; Esnaf içinden guruplarca icra edilen bir program olup, Osmanlı döneminde kurulan Ahilik teşkilatının üyeleri olan esnafın, koşuşturmakla geçen bir haftanın yorgunluğunu ve stresini atmak için kafadengi arkadaş gruplarının kendi çaplarında hafta sonları pazar akşamında icra ettikleri bir eğlencenin adıdır ![]() ADIYAMAN'DA HARFANA ŞU ŞEKİLDE YAPILIR: Öncelikle bu toplantı sadece erkekler arasında olur ve her hafta bir kişinin evinde yapılırdı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bütün bu sohbetler ve oyunlar arasında ağızlar boş durmaz; Leblebi ve ceviz gibi çerez, bastık(pestil), kesme, kuru üzüm gibi kuru yemişler ikram edilirdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eğer söz konusu harfana ekibi alkol kullanan kişilerden oluşuyorsa, yiyecek ve içecekler arasına içki ile olması gerekenler yapılır ve yine saz ve söz'e bol bol yer verilirdi ![]() ![]() Harfana'ya iştirak eden kişi sayısınca boş kahve fincanı bir tabağın içine ters çevrilmiş ve içlerinden bir tanesinin içine yüzük konulmuş şekilde getirilir, herkes bir tanesini açar, kimin fincanının altında yüzük bulunursa o kişi " O gecenin masraflarını karşılama" cezasına çarptırılıdı ![]() YOK DEME OYUNU: Yine harfanaya katılan kişiler biri birlerine değişik ve karışık sorular sorarlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() HIDIRELLEZ Hızır ve İlyas (a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hızır(a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Günümüzde kullanılan manası ise, insanların kıştan kurtuluşlarının bir işareti ve bahar güneşinden faydalanma, piknik yapma, stres atma, eğlenme, nişan, düğün, sünnet törenleri tertip etme, uğursuzlukları giderme, adakta bulunma gibi düşünceleri gerçekleştirme amacıyla gelenekselleşen bahar bayramı inancıdır ki; bu tür bir inanç sonradan ortaya çıkmıştır ![]() Adıyaman merkezinde kutlanılan bahar bayramının adı, "SULTAN NAVRIZI" ya da "SEHRE" dir ![]() ![]() ![]() ![]() İkinci mekan ise, bugünkü Atatürk Şehir stadının Güney tarafında bulunan "YEDİ GARDAŞ" adındaki ziyaretin bulunduğu mekandı ![]() ![]() ![]() SEHRE'ye gitmezden bir akşam önce, ev halkının daha önceden suda ıslattığı nohutları ekmek sacının (tandırın) iç kısmında ateşte kavurur, bu kavrulmuş nohutlar çerez olarak yenmek için hazırlanırdı ![]() ![]() ![]() Eğer bu günü kutlayanlar içinde nişanlı bir kız varsa, kızın ailesi o günün ağır yemeklerinden olan pirinç pilavı ve Bekmezli Taplama mutlaka yapar, damat tarafı da gelin olacak kızın boynuna bir elbiselik kumaş atarlar ![]() ![]() ![]() ![]() O gün insanlar yemek olarak, sabah kahvaltısına bekmezli taplama, öğle yemeğine günün vazgeçilmezi olan etli köfte başta olmak üzere, kavırmalı küfte, ö'r küfte, sovuh küfte, guzı sümıdı küftesi, mercimeklı küfte, karıştırmalı aş ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Adıyaman Örf-Adet-Gelenek-Görenekleri |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Adıyaman Örf-Adet-Gelenek-GörenekleriBaharın habercisi olan "NAVRUZ ÇİÇEĞİ" ni toplamak için, gençler dağlara tırmanır, topladıkları navrızları da önceden ikiye yarmış oldukları bir çubuğun arasına özenle dizer, öylece getirirlerdi ![]() ![]() ![]() Karnını doyuran "Ya yiyip yatmalı, ya da yedi adım atmalı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() YÖRESEL YEMEKLER: Adıyaman, yemek çeşitleri bakımından çevre illerle benzerlik göstermekle beraber; gerek yemeklerin adı ve gerekse de yapılış şekli açısından farklıdırlar ![]() ![]() ![]() Kültür değişiminin sonucu olarak Adıyaman mutfağında büyük gelişim ve değişim olduğu gözlenmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ÇORBALAR:Alaca Çorbası,Malhıta Çorbası ,Tarhana Çorbası,Mercimek Çorbası,Yoğurtlu Çorba,Un Çorbası,Dövme Çorbası ,Pıtpıtı Çorbası ,Meyir Çorbası ![]() PİLAVLAR:Kavurmalı Pilav,Karıştırmalı pilavMercimekli pilav,Şahreli (şehriyeli) pilav,Tavuklu pilav,Meyhane pilavı,Domatesli pilav ,Ciğerli pilav KÖFTELER:Kavurmalı sıcak köfte ,Kel köfte,Ekşili Köfte,Yarpızlı (Yarpuzlu) köfte,Patlıcanlı kollotik,Dolmalı köfte,İçli köfte,Yapıştırma,Çiğ köfte PİDELER:Kavurmali hitap,Ot hitabı ( körnıen, nanecük, haldar v ![]() MANCALAR (SALATALAR):Yarpız (Yarpuz) mancası,Pirpirim salatası,Patates salatası CACIKLAR:Pirpirim cacığı,Kabak cacığı,Marul cacığı,Yarpız (Yarpuz ) cacığı TATLILAR:Tene helvası,Top Helvası,Şilik,Nişe bulamacı,Heside,Peynirli irmik helvası,Aşure,Kesme,Burma tatlısı,Kaşık tatlısı YÖRESEL GİYİM: KADIN OYUNCU GİYSİLERİ Ayakkabı : Yemeni ve çarıktır ![]() ![]() ![]() ![]() Çorap : Yünden olup (ele örülmüş) ince ve desenlidir ![]() Şalvar : Boydan olup paçalarının uçlarına lastik geçirilir, kumaşı kırmızı saten veya kutindir İç Gömlek : Pazenden olup boydandır ![]() ![]() Zıbın : Kumaşı kutinden olup halep malıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Taç : Kadın oyuncular başlarının üzerine yuvarlak gümüşten yapılan yanları zincirli gümüş panezlf ile süslerler ![]() Keten : Yazma iki kat edilip başa konulur ve uçları arkadan ilmik yapılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ERKEK OYUNCU GİYSİLERİ Çorap: Yün iplikle örülür,iki çeşitlidir ![]() ![]() ![]() ![]() Ayakkabı ( Çarık ) : Hayvan derisinden olup,deri ipliği ile dikilir ![]() ![]() Ayakkabı ( Yemeni ) : Kösele veya deriden imal edilip arka kısmı azemi üç santim kadar uzundur ![]() ![]() ![]() Şalvar: Kabardin kumaşdan imal edilip uçkuru yani bel bağlantı yeri satendendir ![]() ![]() ![]() Kuşak: Yünlü dokumadır ve desenlidir ![]() ![]() ![]() Gömlek: Kumaşı kutniden olup,sığ malıda olabilir ![]() ![]() ![]() ![]() Kırk düğme yelek: Kumaşı kabardin olup kahverengidir ![]() ![]() ![]() Fes: Tamamen yünden yapılan ve elle desenli olarak örülür ![]() ![]() ![]() ![]() HALK OYUNLARI VE FOLKLOR Adıyaman Halk Oyunları kadın ve erkeğin yan yana yer aldığı bir karografiye sahiptir ![]() ![]() OYUN ÇEŞİTLERİ Sal Oyunu : Fırat nehrinde salla geçen düğün alayını konu alır ![]() Düz oyun : Fırat kenarında yanında çeşitliliği adamın kızına aşık olan, fakat kızı alamayan ve sevdasından hastalanan bir gencin serüvenlerini konu alır ![]() Oyuna Davet : Düğünlerde gençlerin birbirlerini oyuna davet etmelerini konu alır ![]() Galuç Oyunu : Ailece ekin biçen ve hasattan sonra yakınlarını ziyaret ve şölen düzenleyen çiftçi ailesini konu alır ![]() Kımıl Oyunu : Kımıl (Süne) haşerenin ekinlere zarar vermesi sonucu meydana gelen kıtlığı ve halkın kımılla mücadelesini canlandırır ![]() Göçeri Oyunu : Hayvancılıkla uğraşan bazı köylülerin yaz aylarında yaylalara göç etmelerini ve burada başlarında geçenleri canlandırır ![]() Hellican : Helli adlı bir bey kızı ile rüyasında gördüğü ve daha sonra var olduğunu öğrendiği Can adlı gencin evlenerek mutlu olmalarını konu alır ![]() Ağırlama : Düğünlerde yaşlı, ağırbaşlı ve hatırı sayılır kimselerin ağır ve gösterişli bir tempo ile oynadıkları oyun ![]() Hallaç Oyunu (Beş Ayak) : Pamuk atmaya gittiği evin kızına aşık olan bir hallacın serüvenini anlatır ![]() Türkan: Sevdiği gencin dışında birine verilen Türkan adlı bir kızın yolda müsaade alarak iki rekat namaz kılıp ölmesi olayını canlandırır ![]() Dingi : Güzel ve güçlü bir kızın ding ding şeklinde ses çıkararak bulgur dövmesi sırasında aşık olan gencin hikayesi canlandırılır ![]() Kaynana Oyunu (Kol Oyunu) : Düğünde kaynananın gelinin önünde eline Çömçe (Kepçe) ve ayna alarak oynamasını canlandırır ![]() NELERİ İLE ÜNLÜ: Nemrut Dağı, Besni Üzümü, Pirin-Gümüşkaya Mağaraları, Kahta Çayı İL İSMİ NEREDEN GELİYOR? Adıyaman şehrini doğu, batı ve güney yönlerinde derin vadiler çevirmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|