Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Forum İslam > İslami Yazılar & Hikayeler

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
attı, hzmusa, meleğine, tokat, ölüm

Hz.Musa Ölüm Meleğine Neden Tokat Attı

Eski 08-01-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Hz.Musa Ölüm Meleğine Neden Tokat Attı




Hz Musaya gelen ölüm meleğine Hz Musanın tokat atmasının hikmetini anlatır mısınız?





Ebu Hureyre (ra) dan rivayet, Resul-i Ekrem (asm) ferman etmiş ki: Melekül Mevt (yani Azrail) Musa Aleyhisselama ruhunu kabzetmek için gönderilmiş Hz Musaya geldiği zaman, Ona tokat vurmuş, bir gözü çıkmış Azrail Aleyhisselam Rabbine dönmüş, demiş ki: "Beni öyle bir kula gönderdin ki, ölümü istemiyor" Cenabı Hak tekrar ona gözünü iade etmiş1

Allah Teâlâ ölüm meleğini Musa'ya ruhunu kabzetmek için göndermemiş; ancak ve ancak imtihan ve ibtilâ için göndermiştir Nitekim Allah Teâlâ Halili İbrahim (Aleyhisselâm)'a oğlunu kesmesini emretmiş, fakat bunun hakikatim kasdetmemiştir Eğer Musa (Aleyhisselâm) tokat vurduğu vakit onun ruhunu kabzetmek isteseydi, mu-rad ettiği olurdu Musa (Aleyhisseiâm) şeriatında tokat vurmak mubahtı Kendisi yanına giren bir adam görmüş Onun ölüm meleği olduğunu tanımamıştı Bizim Peygamberimiz de izinsiz bir müslümamn evine bakan kimsenin gözünü çıkarmayı mubah kılmıştır Hz Musa'nın ölüm meleğini tanıdığı halde gözünü çıkarması imkânsızdır Melekler İbrâhim (Aleyhisselâm)'a da gelmiş, o dahi ilk görüşde onları tanıyamamıştı Tanımış olsa kendilerine dana eti takdim etmesi muhal olurdu Çünkü melekler yemek yemezler

Melek Meryem'e dahi gelmiş, o da melek olduğunu tanıyamamıştı Tanısa ondan Allah'a sığınmazdı Keza iki melek insan kılığında Dâvud (Aleyhisselâm)'in yanma girmiş, onun huzurunda dâvaya durmuşlardı O da melek olduklarını tanıyamamıştı Cebrail (Aleyhisselâm) Peygamber (Sallallahü Aleyhi ve Sellemj'e gelerek ona imanı sormuştu O da kendisini tanıyamamış: Bu seferkinden maada onu her gelişinde tanımıştım, demişti Şu halde Hz Musa 'nın ölüm meleğini tanıyamaması nasıl yadırganabilir

Cehmi'nin Allah melek için -kısas yapmamıştır, sözü ise cehline delildir İnsanlarla melekler arasında kısas cereyan ettiğini yahut meleğin kısas istediğini, fakat kısas yapılmadığını kim haber vermiştir Bunun kasden yapıldığına delil nedir»

Gerek İbni Huzeyme, gerekse Hattâbî bu babda bir hayli söz daha etmişlerdir

Hulâsa : alimler üç şekilde cevap vermişlerdir :

1- Allah Teâlâ'mn Hz Mûsa'ya bu tokadı vurması için izin vermiş olması imkânsız değildir Allah dilediğini yapar ve dilediği şekilde imtihan eder

2- Bu göz çıkarma mes'elesi mecazdır Maksat Hz Musa 'nın melekle münazara yaparak hüccetle ona galebe çalmasıdır Fakat bu kavil zayıf görülmüştür

3- Musa (Aleyhisselâm) gelenin Allah tarafından gönderilen melek olduğunu bilememiş, kendisine hücum edecek bir insan zannetmiş ve nefsini müdafaya kalkışmıştır Bu da kasdı olmaksızın meleğin gözünün çıkmasına müncer olmuştur Ebû Bekr, İbni Huzeyme ile diğer mutekaddiminin cevapları budur Mâziri ile Kaadî Iyâz da bunu ihtiyar etmişlerdir Çünkü hadîsde kasıt bulunduğuna bir sarahat yoktur

Bu Hadisden Çıkarılan Hükümler:

1- Mûsa (Aleyhisselâm) 'in Allah indinde büyük mertebesi vardır Meleğin gözünü çıkardığı halde kendisini muaheze buyurmaması buna delildir

2- Faziletli yerlere ve sülehanın yakınlarına defnolunmak müstehabdır

3- Melek kendi suretinden başka şekillere girebilir

Not: Konuyla ilgili şu bilgileri de okumanızı tavsiye ederiz

Hadîsin, Kur’ân gibi bazı müteşabihâtı var; ancak havass onların mânâlarını bulabilir Şu hadîsin zâhiri dahi, müşkülât-ı hadîsin müteşabihat kısmından olmak ihtimali var

Melâike, insan gibi bir surete inhisar etmez; müşahhas iken, bir küllî hükmündedir Hazret-i Azrâil Aleyhisselâm, kabz-ı ervâha müekkel olan melâikelerin nâzırıdır

Her ölünün ruhunu Hazret-i Azrâil Aleyhisselâm mı bizzat kabzediyor? Yoksa aveneleri mi kabzediyorlar?

Bu hususta üç meslek var:

Birinci meslek: Azrâil Aleyhisselâm, herkesin ruhunu kabzeder Bir iş bir işe mâni olmaz
Çünkü nuranîdir Nuranî birşey, hadsiz âyineler vasıtasıyla hadsiz yerlerde bizzat bulunabilir ve temessül eder Nuranînin temessülâtı, o nuranî zâtın hassasına mâliktir; onun aynı sayılır, gayrı değildir Güneşin âyinelerdeki misalleri güneşin ziya ve hararetini gösterdiği gibi, melâike gibi ruhanîlerin dahi, âlem-i misalin ayrı ayrı âyinelerinde misalleri, onların aynılarıdır, hassalarını gösterirler Fakat âyinelerin kàbiliyetine göre temessül ediyorlar Nasıl ki Hazret-i Cebrâil Aleyhisselâm, bir vakitte Dıhye suretinde Sahabeler içinde göründüğü dakikada, binler yerde başka suretlerde ve Arş-ı Âzam önünde, şarktan garba kadar geniş ve muhteşem kanatlarıyla secde ediyordu Her yerde, o yerin kàbiliyetine göre temessülü varmış; bir anda binler yerde bulunuyormuş

İşte, şu mesleğe göre, kabz-ı ruh vaktinde insanın âyinesine temessül eden melekü’l-mevtin insanî ve cüz’î bir misali, Hazret-i Mûsâ Aleyhisselâm gibi bir ulü’l-azm ve celâlli ve hiddetli bir zâtın tokadına maruz olmak ve o misalî melekü’l-mevtin libası hükmündeki suret-i misaliyesindeki gözünü çıkarmak ne muhaldir, ne fevkalâdedir, ne de gayr-ı makuldür

İkinci meslek odur ki, Hazret-i Cebrâil, Mikâil, Azrâil gibi melâike-i izâm, birer nâzır-ı umumî hükmünde, kendi nevilerinden ve kendilerine benzer küçük tarzda avâneleri vardır Ve o muavinler, envâ-ı mahlûkata göre ayrı ayrıdırlar Sulehânın ervâhını kabzeden başkadır, ehl-i şekavetin ervâhını kabzeden yine başkadır

Nasıl ki, وَالنَّازِعَاتِ غَرْقًا - وَالنَّاشِطَاتِ نَشْطًا âyeti işaret ediyor ki, kabz-ı ervâh eden, taife taifedir

Bu mesleğe göre, Hazret-i Mûsâ Aleyhisselâm, Hazret-i Azrâil Aleyhisselâma değil, belki Azrâil’in bir avânesinin misalî cesedine, fıtrî celâletine ve hulkî celâdetine ve Cenâb-ı Hakkın yanında nazdar olmasına binaen, ona bir tokat aşk etmek gayet makuldür

Üçüncü meslek: “Bazı melâikeler var ki, kırk bin başı var Her başında kırk bin dili var (demek seksen bin gözü dahi var) Herbir dilde kırk bin tesbihat var

Evet, madem melâikeler âlem-i şehadetin envâına göre müekkeldirler, âlem-i ervahta o envâın tesbihatlarını temsil ediyorlar; elbette öyle olmak lâzım gelir Çünkü, meselâ küre-i arz bir mahlûktur, Cenâb-ı Hakkı tesbih ediyor Değil kırk bin, belki yüz binler baş hükmünde envâları var Her nev’in, yüz binler dil hükmünde efradları var, ve hâkezâ Demek, küre-i arza müekkel meleğin kırk bin, belki yüz binler başı olmalı ve her başında da yüz binler dil olmalı, ve hâkezâ

İşte bu mesleğe binaen, Hazret-i Azrâil Aleyhisselâmın her ferde müteveccih bir yüzü ve bakar bir gözü vardır Hazret-i Mûsâ Aleyhisselâmın Hazret-i Azrâil Aleyhisselâma tokat vurması, hâşâ, Azrâil Aleyhisselâmın mahiyet-i asliyesine ve şekl-i hakikîsine değil ve bir tahkir değil ve adem-i kabul değil; belki vazife-i risaletin daha devamını ve bekàsını arzu ettiği için, kendi eceline dikkat eden ve hizmetine sed çekmek isteyen bir göze şamar vurmuş ve vurur2

1- Sahihi Buhari, 2/113 ve 4/191; Sahihi Müslim 4/1843
2- Bediüzzaman, Mektubat, 350

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.